monen lapsen äidit...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katrillix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Katrillix

Jäsen
06.12.2004
212
0
16
Miten te "jaatte" itsenne kaikkien kesken? Varsinkin te, joilla pienet ikäerot. Ja ehditte vielä tehdä pakolliset kotihommat.... tiskaus, pyykit ym... Mulla välillä ongelmia, kun kaikki kolme haluis syliin ja huomiota samaan aikaan ja aina vähän sellainen tunne, etten tiedä ehdinkö kaikkia tarpeeksi sylkyttämään, varsinkaan sitä "isoa" esikkoa....
Lapset siis 4v.6kk., 2v.11kk. ja 8kk.
Miten esim. kuudelle lapselle riittää kaikille aikaa???? Vai auttaako lapsen ikä?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 23:36 katrillix kirjoitti:
Miten te "jaatte" itsenne kaikkien kesken? Varsinkin te, joilla pienet ikäerot. Ja ehditte vielä tehdä pakolliset kotihommat.... tiskaus, pyykit ym... Mulla välillä ongelmia, kun kaikki kolme haluis syliin ja huomiota samaan aikaan ja aina vähän sellainen tunne, etten tiedä ehdinkö kaikkia tarpeeksi sylkyttämään, varsinkaan sitä "isoa" esikkoa....
Miten esim. kuudelle lapselle riittää kaikille aikaa???? Vai auttaako lapsen ikä?

meillä vauva täytti juuri 9kk, jotenmietin joskus ihan samaa milloin syli olis koko illan kaikkien käytössä, vauvalla kun on omat rutiininomaiset tarpeet. pyykkihommat hoitaisin mieluiten alkuyön tunteina kun lapset nukkuvat, siinä pyykkiä viikkaillessa jotenkin hermo lepäisi päivän jäljiltä (mutta naapurit tahtovat nukkua, joten kone jumpsuttaa ajastuksella vasta aamukuudesta eteenpäin). päiväsaikaan hoitelen pyykkihommat ja tiskihommat. tykkään iltaisin olla lasten käytettävissä, jos tulee heille halipula tms.ängemme yleensä lastenohjelmat katsomaan nojatuoliin, minä ja viidestä lapsesta kolme tai neljä. lapset nyt 8v, 5v9kk, 5v9kk, 4v6kk, sekä 9kk. kävin pari vuotta päiväkoulua (nyt joitain tunteja enää iltalukion puolella) ja ekan kouluvuoden keväällä kyllästyin tuohon ajanpuutteeseen ja hankin meille astianpesukoneen ja hetperään melkein kuivausrummun (ne oli ihan pakolliset kun oli pitkähköön pahoinvointia tästä vauvasta ja teki mieli nukkua niin paljon). koneita vastaan olin vielä muutama vuosi sitten mutta nyt olen autuas kun olen koneellistanut kotityöt, riittää aika lapsille.
helpottaa kun lapset kasvaa, esikoinen paljon pihalla ja kavereilla, samoin kaksoset ja nelivuotias touhuilevat keskenään pihalla tai sisällä. en kaipaa aikaa jolloin itkien odotin miestä kotiin kolme itkevää "vauvaa" sylissäni nälkäisinä, kun eivät antaneet mun laittaa ruokaa: yksi teki pahoja, toinen kiusas mustankipeänä vauvaa, vauva olis vaatinut omiaan ja esikoinenkin piti huomioida (onneksi ulkoili tuolloin omassa pihassa ilman äitiä (4v2kk). jos olisin yhtä kova jynssäämään paikkoja kuin muutama vuosi sitten, aika ei riittäisi kaikille, joten kaikilla on parempi olla vaikka koti on nyt joitain vuosia hujan hajan, tiskipöytä täynnä ja lattioissa tahroja , kun imurillakin pääsee.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2005 klo 23:36 katrillix kirjoitti:

Minulla sama juttu.Kolme lasta,joista koululainen huitelee paljon kavereillaan.Kaksi pienempää kahden vuoden ikäerolla.Kuitenkin he joskus kaikki haluavat syliin yhtäaikaa.Otan kaksi kainaloon ja yhden syliin ja siinä sitä ollaan lähekkäin. :hug:
Kun pienin nukkuu,puuhastelen isomman kanssa.Koululaisen kanssa käydään tyttöjen jutuissa,esim.kaupungilla ostoksilla jne..
Kotihommat olen jättänyt suosiolla vähemmälle.Pyykit pesen yhtenä päivänä kaikki,silloin kun mies on kotona.Siivotaan kunnolla harvemmin,mutta imuroin tarvittaessa.Muutenkin olen armahtanut itseni kaikesta kotihommista,"mitä pitäisi" tehdä.

Neljä lasta, iältään 10v-6 kk. Aikaa riittää lapsille, vaikka omatunto joskus kolkuttaa, kun ei aina ehdi huomioida isompia heti. Kämppä on kyllä välillä kuin pommin jäljiltä! Eli en stressaa siivoamisesta, jos ei kaikkea ehdi päivän aikana tekemään, en kyllä siivoa yölläkään! Lapset on myös opetettu pienestä pitäen tekemään kotitöitä, kolmivuotias osaa jo siivota lelujansa ja tuoda vaatteensa pyykkikoriin. Isommat, 10- ja 8-vuotiaat, vievät aina roskat ja tyhjentävät tiskikoneen, omien huoneiden siivous ja omien vaatteiden pyykkikoriin tuominen ovat itsestäänselvyyksiä. :)

Eipä ole ratkaisua tuohon ongelmaan ja olen vielä päivät töissä (lapset kyllä kotona isän kanssa). Välillä on tosi surkea fiilis, mutta kyllähän ne muksutkin tottuu siihen, ettei aina voi kaikki kolme päästä samaan syliin. Välillä meillä kyllä taistellaan sylistä tulisesti. Itse otan sitten vuorotellen ja yritän siinä sivussa huomioida jokaista omalla tavallani. Meillä lapset 5,5v, 3,5v ja 2v3kk.

Meillä aika riittää yllättävän hyvin ;) Lapset 6v,5v ja kohta 7kk.
Silloin kun oli kaksi pientä niin oli paljon rankempaa.6v ja 5v leikkivät tosi paljon keskenään ja äiti saa keskittyä vauvaan.Kuopukseen on jo sen verran ikäeroa että rankalta elämä ei tunnu :).
Joskus vien lapsia erikseen leffaan,ostoksille jne.Lapsesta on kivaa kun saa äidin jakamattoman huomion.Sulla on niin pienet ikäerot että varmasti on rankkaa ja lapsesi ovat vielä pieniä.Varmasti helpottaa kun ikää tulee lisää ja touhuavat keskenään enemmän!

Kolme lasta mahtuu syliin kerrallaan kevyesti! Ja neljäs siihen kainaloon. Lapsetkin tietävät tämän ja osaavat järjestellä itsensä niin että mahtuvat. Mutta se yksilöllinen aika on kieltämättä aikalailla kortilla ja oma aikaa on vielä vähemmän. Kotitöitä tehdään se mikä jaksetaan ja lasten kanssa eli meillä lapset osallistuvat kotitöihin vauvasta alkaen kukin kykyjensä mukaan, ei tulisi muuten mitään.

Vauva voi osallistua vaikka perunan pesuun (lähinnä heittelemällä puhtaita perunoita lattialle :) tai tutkia keittiön alalaatikoiden sisältöä. Pyykkien käsittelyynkin voi ottaa lapset mukaan, samoin siivoamiseen.

Harrastuksia joutuu tietysti järjestelmään niin, että kaikki pääsevät johonkin ja meillä viikonloput on rauhoitettu perheelle.

Ai niin, ne lapset 9v, 7 v, 5v ja 2 v.