L
Lottie
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:Alkuperäinen kirjoittaja Lottie:Mua harmittaa kun aina ajatellaan avio/avoeron olevan ihan normijuttu. Mä en tunne kovinkaan monta paria jotka ovat olleet yhdessä kuolemaan asti koska tutuista monikaan ei ole vielä kuollut, mutta elossa olevista voin luetella:
isä ja äiti, 43 vuotta
täti ja setä, 44 vuotta, 45 vuotta, 38 vuotta
Kaikki ensimmäisissä avioliitoissaan.
Lisäksi omista kolkyt ja risat -ikäisistä kavereistani, joilla on lapsia, kaikki ovat yhdessä lastensa isän kanssa edelleen. Omassa lähisuvussa ja kavereissa ei ole ainuttakaan eronnutta vanhempaa tai yksinhuoltajaa, miehen suvussa kylläkin. (yksi kaverini on eronnut avioliitosta mutta heillä ei ollut lapsia.)
Ilmeisesti meidän suku on harvinaista porukkaa.
Täytyy toki muistaa että aikaisemmin pysyttiin naimisissa koska se oli moraalinen pakko. Avioliitot saattoi olla hyvinkin onnettomia ja puolisolla saattoi olla rinnakkaissuhteita. Nykyään nuo syyt johtavat usein eroon.
Mun mielestä on vain tervettä erota suhteesta joka tuottaa osapuolille tuskaa. Monikohan vanhus, joka on ollut puolisonsa kanssa aviossa kuolemaan saakka, on kokennut onnellisen avioliiton?
Itse toki tunnen pariskuntia jotka ovat olleet "ikuisesti" yhdessä ja lähes jokanen näistä liitoista on pitänyt sisällään sen kaltaisia ongelmia, joiden takia olisi ollut parasta erota. Mutta kun ei ole erottu, ja nyt samat ongelmat sitten toistuvat heidän lapsillaan ja lapsenlapsillaan.
No jaa, mä kyllä tunnen omat vanhempani, setäni ja tätini, ja voin sanoa että tuskin eroavat tämän jälkeenkään ja tuskin on mitään syytäkään erota.
Aika jännä, että jos aviopari on ollut pitkään yhdessä, puhutaan että se on vain kulissia ja ne ovat oikeasti onnettomia. Entäpä jos he todella rakastavat toisiaan ja haluavat olla toistensa kanssa vielä vuosikymmenten jälkeenkin? Ja jokaisella tulee liitossaan vaikeuksia, ei ne liitot aina onnellisia ole muttei se tarkoita että eroamaan pitäisi ruveta.
Sinänsä offtopiccia eikä liity alkuperäiseen kysymykseen mutta minua ärsytti tuo oletus että kaikkihan kuitenkin eroaa.
Itse olen ollut mieheni kanssa yhdessä 7 v, naimisissa vähän yli 2 v ja yksi 10 kk lapsi. Jos nyt ero tulisi, olen jo sen verran vanha että tuskin enää ehtisin toipua erosta, löytää toista miestä, seurustella sen kanssa niin pitkään että huomaisin sen soveltuvan isäksi ja isäpuoleksi lapselleni, muuttaa yhteen, mennä mahdollisesti naimisiin (minkä haluan tehdä ennen lapsensaantia) ja tulla raskaaksi. Niin että eiköhän mulla tule olemaan lapsia vain yhden miehen kanssa.