kuinka tämä ikäasia jaksaa aina puhuttaa ja valitettavasti aina negatiiviseen suuntaan. Meillä kävi niin että 13 vuotta yhteiseloa oli takana ennen kun esikoinen ilmoitti tulostaan tai siis hoidot tuotti tuloksen ihan kuinka vaan haluaa asian ilmaista. Täytyy sanoa että rahaa paloi ja kyllä ne hoidot olivat joskus aika raskaitakin. Aluksi mentiin inseminaatioilla ilman tulosta sitten ivf-hoitoja useampia en enää tarkasti muista kuinka monta taisi olla ainakin kolme hoitojaksoa ja siinä välissä pakastetuilla yriteltiin. Kun oli sitten viimeiset pakastetut menossa päätin että nyt riittää ellei mitään tapahdu ja poks niin tapahtui eli paljon se vaati mutta lopussa kiitos seisoo. Toinen lapsi "todellinen ylläri" sai alkuna ihan luomuna, mitä ei kyllä yhtään osannut edes toivoa, niiden ensimmäisen kanssa koettujen jälkeen. Oikeastaan alettiin puhua miehen kanssa jos yksi hoitojakso kokeillaan että saadaan pikkusisarus vielä ja pelkät puheet auttoivat ilmeisesti.
Joten en kyllä omalta osaltani voi tuomita kumpaakaan valintaa, jokainen tekee sen itse ja se hänelle suotakoon. Ja vielä tuosta iästä "ennen vanhaa" niitä lapsia tuli jos tuli niin kauan kun homma ja välineet toimi ei siinä juuri ikää kyselty ja ihmetelty. Olenkin miettinyt miksi tämä ikäkeskustelu on nykyään niin framilla kovasti, vaikka toisaalla valitetaan perheiden pienuutta ja lapsien määrän vähenemistä, ei se homma taida niinkuin ei mikään syyllistämällä ja osoittelemisella parantua. Kyllä varmaan jokainen on miettinyt sen asian täysin valmiiksi ennenkuin hommaan ryhtyy ja kuten eräs lääkäri sanoi kun noista syntymättömän vakuutuksista tuli puhe, että hän ei ymmärää sitä perustetta ette yli 40 v. saa sitä vakuutusta ,koska meidän jos kenen raskausaikaa seurataan niin tarkkaan että mitään ei juuri voi jäädä huomaamatta, ja kuitenkaan kuulemma tilastollisesti ei loppujen lopuksi meillä "yli-ikäisillä" äideillä ole syntynyt kovinkaan paljon enempää "sairaita" lapsia kuin nuoremmille, loppujen lopuksi. Nämä olivat siis lääkärin mielipiteitä.
Hyvä ystäväni on kolmen lapsen mummu itse hän on 48 v. ja minulla 45 v. kaksi lasta 9 v. ja 3 v. ja meillä synkkaa tosi hyvin, joten suvaitsevuutta se vain kaipaa puolin ja toisin.
Eli iloitaan siitä mitä meillä on eikä murehdita siitä mitä muilla on.
:heart: :hug: