moikka vaan TAPETTI ASIAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUAA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUAA

Vieras
oon ottanu tapettia pois seinistä ja oon huomannu että tapetista jää semmonen "paperi!" siihen seinään. Täytyykö sekin ottaa pois vai voiko siihen päälle laittaa uuden tapetin??? Ihan ekakertalainen oon ja ihan hukassa :(

Onko sulla puklurättejä tai ohkasia pyyhekitä?
tee laimea liisteriseos, sen jälkeen ne seoksessa kastellut rätit sinne seinälle, annat n. 30min vaikuttaa ja se paperi lähtee kerralla rykäsemällä...ei tarvii alkaa rapsuttaa!

Jos se edellinen tapetti on sellainen palstoittuva tapetti, se alempi paperi kuuluu jättää siihen seinään. Mutta pitää jättää kokonaan tietysti sitten, eikä osittaisina laikkuina. Se palstoittuva tapetti on sellaista, että siitä päällimmäinen kerros poistuu helposti repimällä ja pohjakerros jätetään uuden tapetin alle.
Meillä just viikonloppuna tapetoitiin, olipa kauhea urakka!

Mä oon tässä pikkuhiljaa repiny kaikilta seiniltä tapetit tässä talossa ja helpoiten ne lähtee kun laittaa suihkupullosta vettä seinään ja antaa vaikuttaa hetken ja sitten siklillä raapii pois. Sitkeimpään seinään levitin tapettiliisteriä ja sillä sain tapetin pois!

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Jos se edellinen tapetti on sellainen palstoittuva tapetti, se alempi paperi kuuluu jättää siihen seinään. Mutta pitää jättää kokonaan tietysti sitten, eikä osittaisina laikkuina. Se palstoittuva tapetti on sellaista, että siitä päällimmäinen kerros poistuu helposti repimällä ja pohjakerros jätetään uuden tapetin alle.

No kylä se lähti ihan vetämällä tosi nätisti eli ilmeisesti täytyy jättää sitten? :) Se olis kyllä hyvä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No kylä se lähti ihan vetämällä tosi nätisti eli ilmeisesti täytyy jättää sitten? :) Se olis kyllä hyvä :)

Jos se aluspaperi on seinässä kiinni ihan hyvin, niin pitäisi voida jättää. Oikea termi taitaa olla muuten palstautuva tapetti, eikä palstoittuva niinkuin aikaisemmin kirjoitin.

Jos se aluspaperi on seinässä kiinni ihan hyvin, niin pitäisi voida jättää. Oikea termi taitaa olla muuten palstautuva tapetti, eikä palstoittuva niinkuin aikaisemmin kirjoitin.

Näin juuri. Palstautuvan tapetin pohjapaperi jätetään seinään. Jos tuntuu olevan tiiviisti paikoillaan eikä ole ryppyjä, niin uutta tapettia päälle vaan.

Peesailen äipykkää tuossa palstoittuvassa tapetissa jos olet jo nyhtänyt myös pohjapaperia paikoin pois niin se kyllä näkyy uuden tapetin läpi.

Jos on tapetoitu suoraan pohjamaalaamattoman kipsilevyn päälle niin tilanne on aika kusinen sillä kipsilevy vaurioituu aika helposti kun tapettia revitään siitä irti.

Kuten jo sanottu niin kostuttamalla se lähtee. Vesi on muuten ihan ookoo mutta ongelmana on veden valuminen lattialle ja mahdollisesti seinän ja lattian väliin (ei hyvä ) ja nopea kuivuminen. Kannattaa mielummin vetäistä ohut liisteri siihen tapetin päälle niin se ei valu ja työskentelyaikaa jää enemmän kun se ei kuivu. Pitää kuitenkin vaikuttaa hetken aikaa. Liisterisysteemi on kylläkin aika sotkuista puuhaa eli suojaa lattiat.

se on repeytynyt ihan vähän listan alta ja ydestä kulmasta. Alta on tullut näkyviin harmaata. Älkää haukkuko kun mä en tiedä mitä se harmaa juttu seinässä on :(

Tuskin noin pieni haittaa. Listan alta ei jää näkymään mitään, ja yritä vaikka liimata siihen kulmaan paperi takaisin. Sinuna en lähtisi kiskomaan seinää enempää puhtaaksi vaan laittaisin uudet tapetit päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
se on repeytynyt ihan vähän listan alta ja ydestä kulmasta. Alta on tullut näkyviin harmaata. Älkää haukkuko kun mä en tiedä mitä se harmaa juttu seinässä on :(

Tuskin noin pieni haittaa. Listan alta ei jää näkymään mitään, ja yritä vaikka liimata siihen kulmaan paperi takaisin. Sinuna en lähtisi kiskomaan seinää enempää puhtaaksi vaan laittaisin uudet tapetit päälle.

ok mä teen niin. Mulla on vielä ylhäällä listat kiinni kun en saa niitä irti millään hemmetillä. On laitettu viimeistelunaulat oikeen sillai kiinni et pelkään jos alan repimään kunnol ni menee vielä listat rikki :(

Meillä just lauantaina siis tapetoitiin, ja meilläkin jostain kohdin se aluspaperi vähän repesi. Hienolla hiekkapaperilla vähän vielä tasoiteltiin joitain "nukkaisia" paperin kohtia. Ihan tasainen lopputulos on, ei näy ne revenneet kohdat mitenkään.

Hometta! Mitäs nyt sitten ihan näkyvää mustaa hometta ikkunan ympärillä ja vielä vauvan huone kyseessä :(

Siitä tulikin sit vähän isompi remontti, voi harmi! Siirrät nyt ainakin ensiksi vauvan pois siitä huoneesta nukkumasta. Tutkailette rauhassa vauriot ja mietitte sitten remonttisuunnitelmat uusiksi.

Hometta! Mitäs nyt sitten ihan näkyvää mustaa hometta ikkunan ympärillä ja vielä vauvan huone kyseessä :(

Siitä tulikin sit vähän isompi remontti, voi harmi! Siirrät nyt ainakin ensiksi vauvan pois siitä huoneesta nukkumasta. Tutkailette rauhassa vauriot ja mietitte sitten remonttisuunnitelmat uusiksi.

joo o. mä huomasin sen ku otin päällys tapetin pis ja se pohja paperi oli kastuneen näkönen ja raotin sitä ni sieltä tuli. Ikkunan ylä osassa n50cm leveydeltä ja myös alhaalla sitä on hieman... :(