Mitkä ne oli ne pienten paikkakuntien edut verrattuna pääkaupunkiseudulla asumiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27439672:
Hyviä puolia:
-Vaikka harrastusmahdollisuuksia on paljon vähemmän, niihin mahtuu.
-Päiväkotiin, vaikka se onkin kunnallinen, pääsee helposti ja siellä on hyvin rauhallista sekä pienet ryhmät eikä hoitajapulaa
-tärkein, eli joogasali on vain 7km päässä. Helsingin keskustasta tuo matka olisi tosi pitkä mutta täällä se karautetaan nopsasti autolla.
-lääkäriin pääsee heti, sen kun soittaa vaan.
-kaikki tuntee toisensa edes ulkonäöltä
-täällä ei näy ikinä deekuja tai hulluja roikkumassa missään. Ongelmia on paljon vähemmän
-naapuri on niin kaukana että sen kanssa ei tarvitse riidellä
-ihmiset on yleensä ystävällisiä
-kenelläkään ei ole kiire
-asuminen on paljon halvempaa

Huonoja:
-kaikki tuntee toisensa
-mikään ei ole lähellä
-työpaikkoja on vähän, joskaan ei ole kyllä työttömyyttäkään
Kaksi huonoista voisi olla "hyviäkin".
Toisaalta yksi hyvistä voisi olla "huono".

Kaikki riippuu siitä, mitä arvostaa?
 
[QUOTE="vieras";27441965]Vöyrihän on kaikista ruotsalaisimpia kuntia suomessa mitä löytyy.[/QUOTE]

Aivan.
Ja eniten Suomeen valtionverotulojatuottavia ja vähiten -kuluttavia.
(Ohittanut ne Ahvenanmaan suurimmat valtionveromaksajat - tosin luultavasti tilapäisesti, koska kuntaliitosten myötä jouduimme ja joudumme yhteen vähemmän yhteisvastuullisten kanssa.)
 
Aivan.
Ja eniten Suomeen valtionverotulojatuottavia ja vähiten -kuluttavia.
(Ohittanut ne Ahvenanmaan suurimmat valtionveromaksajat - tosin luultavasti tilapäisesti, koska kuntaliitosten myötä jouduimme ja joudumme yhteen vähemmän yhteisvastuullisten kanssa.)
Pakko lisätä (iltaviinin innoittamana?) että meillä oli pitkään kaikilla mittareilla eniten diakoniatyötä tuottava seurakunta.
Kuntaliitosten myötä diakoniatyö nykyään yksityisten varassa, koska seurakunnan varat menevät huonommin hoidettujen "entisten kuntien" talouden paikkaukseen.

Onneksi yksityinen diakonia toimii yhä...
:)
 
"vieras"
Aivan.
Ja eniten Suomeen valtionverotulojatuottavia ja vähiten -kuluttavia.
(Ohittanut ne Ahvenanmaan suurimmat valtionveromaksajat - tosin luultavasti tilapäisesti, koska kuntaliitosten myötä jouduimme ja joudumme yhteen vähemmän yhteisvastuullisten kanssa.)
Kun käy tuolta kunnan sivuilta lukemassa niin valtiohan ne maksaa teillekin. Kunnassa tukskin on kovin paljoa kuntaan maksavia kun ei kunnalla ole itsellä varaa maksattaa tulvevua projekteja.
 
"vieras"
Aivan.
Ja eniten Suomeen valtionverotulojatuottavia ja vähiten -kuluttavia.
(Ohittanut ne Ahvenanmaan suurimmat valtionveromaksajat - tosin luultavasti tilapäisesti, koska kuntaliitosten myötä jouduimme ja joudumme yhteen vähemmän yhteisvastuullisten kanssa.)
No just. Tyypillinen demari kusettaa minkä kerkeeä.

-Talousarvioesitys 2012

30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)PDF-versio

Momentille myönnetään lisäystä 3 563 000 euroa.

Selvitysosa: Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 3 262 000 euroa liittyen elatustukien takaisinperinnän palautusten määrän tarkentumiseen ja 713 000 euroa liittyen Vöyrin kunnan sairastavuuskertoimen muuttumiseen. Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 6 170 000 euroa vuoden 2012 lopullisten valtionosuuden määräytymistekijöiden muutoksesta, 118 000 euroa valtionosuuden maksatuksen oikaisupäätösten muutoksesta ja 1 250 000 euroa vuonna 2011 julkisen hallinnon IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen varatun mutta käyttämättä jääneen määrärahan maksamisesta kunnille
 
[QUOTE="vieras";27442019]Kun käy tuolta kunnan sivuilta lukemassa niin valtiohan ne maksaa teillekin. Kunnassa tukskin on kovin paljoa kuntaan maksavia kun ei kunnalla ole itsellä varaa maksattaa tulvevua projekteja.[/QUOTE]

:D

Koetapa lukea uudelleen.
Ja verrata esim. eteläsuomen kuntiin.

Tosin pakko myöntää sekin, että viimeisen suomenruotsinkielisten kuntoutuksen (veteraanien tai työelämässä sairastuneiden) siirtäminen pois kunnasta kirvelee. P
akko tästä lähtien tuokin juttuun rahoittaa yhteisvastuullisesti yksityisin varoin ?

Siinä vaiheessa kun yksityisen vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden %-raja on omista nettotuloista Kaiken julkisesti "impatun" jälkeen... niin mitä?
Missä sinulla kirvelee?

Minulla näkyy kirveluraja kulkevan 22%:ssa.
Tosin minulla 8 lasta ja 7 lapsnelasta joihin sijoitettuja varoja ei lasketa tuohon 22%:aan...
 
"ama"
Minusta listanne ovat hieman outoja. Luonto on ihan iholla Helsingissäkin; ei se ole asfaltilla päällystetty kivikaupunki, vaan vehreä merenrantakaupunki.
Varmaan tottumuskysymys. Mä asun tällä hetkellä n. 100 000 ihmisen kaupungissa eli en missään ihan pienimmässä loukossa ja huomaan kyllä ison eron Helsinkiin verrattuna.

Tällä hetkellä mulla on kotiovelta about 20 m pururadalle ja talvella ladulle. Toiseen suuntaan n. 300 metriä on uimaranta. Keskustaan on tästä 4km ja matkanvarrelta löytyy jäähalli ja uimahalli sekä keskustasta kuntosaleja ainakin 3kpl. Tällaisessa "pikkupaikassa" joka paikkaan pääsee pyöräilemällä alle tuntiin. Helsingissä taas tuntuu, että uimarantoja ei olekaan enää joka nurkalla ja paikasta toiseen on yllättävän pitkä matka.

Mä viihdyn tällä hetkellä erittäin hyvin ja lyhyiden välimatkojen takia julkisen liikenteen heikkoudet ei niinkään korostu. Bussi kulkee pari kertaa tunnissa, mutta ei ole vielä kertaakaan ollut niin kiire, etteikö olisi joutanut odottamaan seuraavaa.
 
"vieras"
:D

Koetapa lukea uudelleen.
Ja verrata esim. eteläsuomen kuntiin.

Tosin pakko myöntää sekin, että viimeisen suomenruotsinkielisten kuntoutuksen (veteraanien tai työelämässä sairastuneiden) siirtäminen pois kunnasta kirvelee. P
akko tästä lähtien tuokin juttuun rahoittaa yhteisvastuullisesti yksityisin varoin ?

Siinä vaiheessa kun yksityisen vapaaehtoisen hyväntekeväisyyden %-raja on omista nettotuloista Kaiken julkisesti "impatun" jälkeen... niin mitä?
Missä sinulla kirvelee?

Minulla näkyy kirveluraja kulkevan 22%:ssa.
Tosin minulla 8 lasta ja 7 lapsnelasta joihin sijoitettuja varoja ei lasketa tuohon 22%:aan...
Onko hyväntekeväisyys kielletty vai mitä yrität sanoa? Tuskin sitä kukaan kieltää jos sinä maksatkin vanhuksille niiden hoivapalvelut, tee se se on varmaan sun tehtävä. En myöskään näe syytä että sinun pitää niitä lapsenlapsias joka ketjuun sotka ja omia lapsias, luulisi että lapses jotka on saaneet lapsia osaa itse ostaa omille lapsillee tarvittavat ruuat ja vaatteet.
 
[QUOTE="vieras";27442181]Onko hyväntekeväisyys kielletty vai mitä yrität sanoa? Tuskin sitä kukaan kieltää jos sinä maksatkin vanhuksille niiden hoivapalvelut, tee se se on varmaan sun tehtävä. En myöskään näe syytä että sinun pitää niitä lapsenlapsias joka ketjuun sotka ja omia lapsias, luulisi että lapses jotka on saaneet lapsia osaa itse ostaa omille lapsillee tarvittavat ruuat ja vaatteet.[/QUOTE]

Ostaa omille lapsilleen.

Ja maksaa hoivapalveluja niille, joiden lapset ei maksa, niin tähän kuin 8 naapurikuntaankin + muualle Suomeen.

Lisäksi maksaa (noin äkkiseltään laskettuna) ykistyistä vammais- ja kuntoutustukea ohi valtion budjetin (verotuksen) , samoin kuin vientitukea ja monenlaista toimintatukea yrittäjille ja taiteilijoille.

Oma listasi , ohi verotuksen, maksettavista yhteisöllisyydestä vastuusta varmaankin kattavampi.
Odotan mielenkiinnolla innoitustasi.
Aina on petraamisen varaa?

:)
 
Kk-kortit julkisilla liikennevälineillä Helsingissä meidän perheelle alle 200 euroa, täällä yli 400 euroa, vaikka julkista liikennettä täällä tarjolla vain nimeksi (bussi kerran tunnissa arkisin päiväsaikaan). Asumisessa neliöhinta alhaisempi, mutta kaikki muu maksaa maltaita. Lastenvaatteiden kohdalla kilpailua ei ole samoissa mitoissa täällä ja alennuksia ei juuri koskaan. Helsingistä löysi aina jotain mikä miellytti silmää sekä kukkaroa. Ulkomaille reissuun lähteminen tietää aina jotain tonnia lisäkuluja siihen, että voi edes siirtyä lentokentälle, kun taas aiemmasta kodista Helsinki-Vantaalle taksi maksoi 15 euroa. Täällä peräkylillä ei satsata lasten koulutukseenkaan, kaikesta karsitaan. Kaupungista saa hakea kirjastoja ja silti niitä ei löydä. Sosiaalisia ongelmia tuntuu olevan lapsilla aika lailla, on koululla energiajuomien väärinkäyttöä ja päihdekokeiluja liuottimilla jo alakoulussa. Rasismia ei tarvitse peitellä mitenkään, koulussakin käytetään mm. n-sanaa. Moni tuntuu toisaalta olevan kovin uskonnollista.

Kallista, välimatkat pitkiä ja niiden taittaminen työn ja tuskan takana, kylmäkin on ja lunta jo kamalasti, eikä mitään tekemistä. Miksi lapsiperheitä kannustetaan muuttamaan tällaisiin paikkoihin?

Mie onneksi oon saanut niin ihanan miehen, että tää asuinpaikka unohtuu suureksi osaksi aikaa ja ittelläni on kädet silmät korvat täynnä töitä niin virka- kuin vapaa-ajallakin.
Oon aiemmin onnistunut pitämään sinua kaikkea muuta kuin narisijana ja olen ihmeissäni tätä lukiessa. Ymmärrän, että sinua vaivaa koti-ikävä, mutta ei se Joensuu nyt ihan noin paha paikka ole kuin mitä annat ymmärtää. Samat ongelmat sitä löytyy muualtakin, et vain ehkä ole törmännyt niihin. Tapahtumia ei toki ole niin paljoa ja jatkuvalla syötöllä kuin pk-seudulla, mutta kyllä meilläkin on konsertteja, taidenäyttelyitä ja teatteria.

Bussilippujen hinnat ovat kyllä kovat, siitä olen samaa mieltä, mutta niitä kulujakin on jakamassa paljon vähemmän ihmisiä kuin mitä pk-seudulla. Matkustaa jos haluaa, kannattaa mennä Onttolan lentokentältä vaikkapa suoraan Tallinnaan, josta pääsee myös joka paikkaan. Ja kulkee ne koneet sieltä Helsinkiinkin, Lomamatkat taas tekee joitakin maakuntalähtöjä suoraan kohteeseen samalta kentältä.
 
Oon aiemmin onnistunut pitämään sinua kaikkea muuta kuin narisijana ja olen ihmeissäni tätä lukiessa. Ymmärrän, että sinua vaivaa koti-ikävä, mutta ei se Joensuu nyt ihan noin paha paikka ole kuin mitä annat ymmärtää. Samat ongelmat sitä löytyy muualtakin, et vain ehkä ole törmännyt niihin. Tapahtumia ei toki ole niin paljoa ja jatkuvalla syötöllä kuin pk-seudulla, mutta kyllä meilläkin on konsertteja, taidenäyttelyitä ja teatteria.

Bussilippujen hinnat ovat kyllä kovat, siitä olen samaa mieltä, mutta niitä kulujakin on jakamassa paljon vähemmän ihmisiä kuin mitä pk-seudulla. Matkustaa jos haluaa, kannattaa mennä Onttolan lentokentältä vaikkapa suoraan Tallinnaan, josta pääsee myös joka paikkaan. Ja kulkee ne koneet sieltä Helsinkiinkin, Lomamatkat taas tekee joitakin maakuntalähtöjä suoraan kohteeseen samalta kentältä.
Joensuu?!

Hups...:ashamed:
 
"vieras"
Minä asun Joensuussa. Kuljen pyörällä. Hyvin pääsee, tänäänkin oli jo kuudelta aurattu aika paljon pyörätietä vapaaksi. Busseista en tiedä, kun en niillä kulje. Matkustamisen kannalta tämä paikka on toki ihan murrin perseessä, mutta niinhän se suurin osa Suomea on. Kouluissa on säästökuurit meneillään, ikävä kyllä, mutta luuletko tosiaan, että niin ei käy myös Helsingissä? Lama ei ole vain peräkylien ongelma.
 
"vieras"
Ostaa omille lapsilleen.

Ja maksaa hoivapalveluja niille, joiden lapset ei maksa, niin tähän kuin 8 naapurikuntaankin + muualle Suomeen.

Lisäksi maksaa (noin äkkiseltään laskettuna) ykistyistä vammais- ja kuntoutustukea ohi valtion budjetin (verotuksen) , samoin kuin vientitukea ja monenlaista toimintatukea yrittäjille ja taiteilijoille.

Oma listasi , ohi verotuksen, maksettavista yhteisöllisyydestä vastuusta varmaankin kattavampi.
Odotan mielenkiinnolla innoitustasi.
Aina on petraamisen varaa?

:)
Kuka ostaa ja mitä ostaa?
Kenen lapset maksaa hoivamaksuja omaan kotikuntaansa tai yleensäkään naapurikuntaan?
Mitä on ne 8 muuta kuntaa mitkä on liittyneet väöyrin kanssa, 2 tiedän mutta en kahdeksaa kuntaa.
Talkootyönä kun kuljet hoivakodeissa laulamassa ja taluttamassa vanhuksia vältyt veronmaksulta, teet ns. talkoohommia.
Kuntako teillä maksaa omista tuloistaan vientitukea(?).
Toimintatukea yrittäjille ja taiteilijoille, ei ELY-keskus?
 
[QUOTE="vieras";27442418]Kuka ostaa ja mitä ostaa?

Kenen lapset maksaa hoivamaksuja omaan kotikuntaansa tai yleensäkään naapurikuntaan?
Minun ja kaikkien tuntemieni kuntalaisten.

Mitä on ne 8 muuta kuntaa mitkä on liittyneet väöyrin kanssa, 2 tiedän mutta en kahdeksaa kuntaa.
Ei ole liittyneitä vaan ihan vain lähikuntia johon yksityisesti ohjaamme varoja niin vanhusten kuin erityissairaanhoitoonkin.

Talkootyönä kun kuljet hoivakodeissa laulamassa ja taluttamassa vanhuksia vältyt veronmaksulta, teet ns. talkoohommia.
En laula (armollisuudesta musikaalisia kohtaan) mutta siivoan kyllä pihoja, pesen pyykkiä, teen kotisiivouksia, kuljetan palveluihn jne.
Lapseni tuossa paljon minua aktiivisempia.

Kuntako teillä maksaa omista tuloistaan vientitukea(?).
Ei kunta.
Yksityiset vastuunkantajat.

Toimintatukea yrittäjille ja taiteilijoille, ei ELY-keskus?
Ei kunta .
Yksityiset vastuunkantajat.

:D
 
En halua kiertää veroja.
Maksan sen 19 -27%. kiertelemättä.

Sen lisäksi maksan nettotuloista 22% nykyään vapaaehtoistyöhon.
Siinä kohdin nolottaa.
Tiedän monta naapuria , joka maksaa isommin ja pienemmistä tuloista.

Luulen silti että ollaan yli Suomen (saati palstan) todellisen keskiverron.

:)
 

Yhteistyössä