Mitkä ne oli ne pienten paikkakuntien edut verrattuna pääkaupunkiseudulla asumiseen?

niinpä:D
[QUOTE="vieras";27442402]On tuolla kyllä ihan järjetön pätemisen tarve tuolla mummeliisalla, ei voi kuin huuli pyöreänä katsoa vierestä miten joku jaksaa..[/QUOTE]

Päästään sekaisin oleva ämmä.:D
 
Mä olen myös pettynyt, joskin en kyllä takaisin pk-seudulle muuttais!:)

-Julkinen liikenne kallis/1 vuoro kerran tunnissa.
-Pitkät välimatkat, kouluun, harrastuksiin, kauppaan.
-kouluun/harrastuksiin lasten oli vaikea päästä "sisään", kesti kauan ennen kuin uudet tulokkaat hyväksyttiin ja saivat kavereita. Nyt menee jo paremmin.:)
-Ihmisten uteliaisuus, juoruilu, ja kyttääminen ottaa joskus koville.: /
-Kaikki tuntee kaikki, ei hyvä jossain tapauksissa..

Mulle riittäis naapuriinkin moi-välit, täällä se on liki mahdotonta!:LOL:

+tukiverkko lähellä
+turvallinen&rauhallinen paikka lasten kasvaa
+Wanhat arvot kohdillaan, myös koulussa
+Kylä kasvattaa periaate
+naapureiden avuliaisuus tosin kylkiäisenä tulee toi uteliaisuus, juoruilu ja jopa kyttääminen
+Luonto, ulkoilu&harrastus mahdollisuudet
+Halvemmat harrastukset
+Halvempi asuminen, täältä saa ison okt:n, pk-seudun kt-kaksion hinnalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
En halua kiertää veroja.
Maksan sen 19 -27%. kiertelemättä.

Sen lisäksi maksan nettotuloista 22% nykyään vapaaehtoistyöhon.
Siinä kohdin nolottaa.
Tiedän monta naapuria , joka maksaa isommin ja pienemmistä tuloista.

Luulen silti että ollaan yli Suomen (saati palstan) todellisen keskiverron.

:)
Mikä siinä vapaaehtoistyössä noin paljon maksaa?
 
[QUOTE="vieras";27444868]Ok. Siis sinultakin ainakin tuhannen euroa kuussa. Täytyy myöntää, että ikinä en kykenisi tuollaiseen epäitsekkyyteen, että tuplasti maksaisin sen, minkä verottaja vie. Hatunnosto :)[/QUOTE]

Tarkentaa pitäisi kai että vapaaehtoistyö ja muu hyväntekeväisyys.
Äläkä nosta hattua. Tiedän monta, jolla prossa isompi.

:)
 
"maatiainen"
Asun totaalisen sivussa. Tai no en ihan. Tampereen keskustaa matka kestään noin 20-30 minuuttia.

Kustannuksia en ole laskenut enkä aio. Haluan asua täällä koska mikään raha ei korvaa sitä rauhaa ja ympäristöä missä perheeni kanssa asun. Yksikään hiekkakenttä puisto ei voi tarjota lapsille sitä mitä tuo oma metsä ympärillä tarjoaa. Mikään raha ei voi antaa sitä ihanaa levollisuutta ja ja hiljaisuutta mikä täällä on.

Pieni päiväkoti tarjoaa tapahtumaan pienien päivään. Ryhmät pieniä. Vanhemmat saamme menoa ja meininkiä työelämässä ihan tarpeeksi. Ei tarvita vapaa-ajalla täytettä elämään. Täällä elämästä voi nauttia rauhallisemmassa tahdissa ja ennen kaikkea ympäristössä.
 
"ree"
Asia on juuri niin vaikea kuin sen itelle tekee. Kun on totuttanut itsensä siihen että bussi palvelee liki kuin taksi niin totta hemmetissä on vaikea tottua kerran tunnissa vuoroihin. Asenteesta kaikki on kiinni
 
[QUOTE="vieras";27445513]Nostanpas :D
Just itse laskeskelin, että ehkä pääsen itse ahneudessani kolmeen-neljään prosenttiin.[/QUOTE]

Minä luulen että tuossa kyse vähän asuinympäirstön kulttuuristakin.
Täällä päin on tavallista että osallistutaan monenlaiseen.
Siis moni paljon minua enemänkin (itseasiassa luulen että suurin osa minua enemmän)... Se sitä kuuluisaa "yhteisöllisyyttä".

:)
 
"vieras"
Asun pk-seudulla ja kyllä mä ainakin mielummin käyn tankkaamassa tuossa kilometrin päässä sijaitsevilla huoltsikoilla mielummin sen sijaan että joutuisin lähtemään Venäjälle tankkaamaan. Kuullostaa aika luuserin touhulta tollanen.
 
Minä luulen että tuossa kyse vähän asuinympäirstön kulttuuristakin.
Täällä päin on tavallista että osallistutaan monenlaiseen.
Siis moni paljon minua enemänkin (itseasiassa luulen että suurin osa minua enemmän)... Se sitä kuuluisaa "yhteisöllisyyttä".

:)
Olen asunut monia vuosia sekä itä- ja länsi-Suomessa ja oma kokemus (ja kovasti tekisi mieleni yleistää myös tämä) on, että lännessä ollaan paljon yhteisöllisempiä. Tehdään asioita yhdessä, pyydetään uusia ihmisiä joka paikkaan, ajatellaan asioista positiivisemmin, ollaan yritteliäitä ja ahkeria...
...jollain lailla länsi on helpompaa aluetta asua. -Sori itäsuomalaiset...:)
 
On täällä sentään yliopisto ja varsin mukava paikka muutenkin pienistä kaupungeista. Välimatkat muualle ovat isot ja kulkuyhteydet huonot. Kaupungin sisällä pääsee parhaiten pyörällä, skootterilla tai omalla autolla. Keskustaan tästä matkaa noin 7 kilometriä, joten lasten kannalta tilanne on huono kun ei ole lasten kuukausikortteja paikallisliikenteeseen.

Pieni paikka Helsinkiin tai Tampereeseen verrattuna ja varmasti vaatii totuttelua. Yhteishuoltajuus lasten suhteen rajoittaa kummasti muuttohaluja.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
Minkähän takia aina pitää vaan sitä pääkaupunkiseutua verrata muuhun Suomeen. Eiköhän esim. Tampereella, Turussa ym. isommissa kaupungeissa ole aika samanlaista asua kuin siellä Helsingissä. On palveluilta, kauppoja ja joukkoliikennettä.
Kulkeeko noissa pienemmissä kaupungeissa bussit ja junat myöhään yöhön arkisin ja 24/7 viikonloppuisin kuten pk-seudulla?

Saati että en mistään hinnasta tekisi tän alan töitä Helsingissä. Joka päivä sais pelätä milloin ryöstetään tai muuten vaan piestään tai uhkaillaan. Täällä ei koskaan ole mitään tapahtunut, humalaisia kyllä täälläkin on, mutta ei ne uhkaavia ole koskaan olleet. Ei myöskään työkavereille ole mitään tapahtunut.
Mielenkiintoista. Oletko töissä sairaanhoitajana päivystyksessä?
 
On täällä sentään yliopisto ja varsin mukava paikka muutenkin pienistä kaupungeista. Välimatkat muualle ovat isot ja kulkuyhteydet huonot. Kaupungin sisällä pääsee parhaiten pyörällä, skootterilla tai omalla autolla. Keskustaan tästä matkaa noin 7 kilometriä, joten lasten kannalta tilanne on huono kun ei ole lasten kuukausikortteja paikallisliikenteeseen.

Pieni paikka Helsinkiin tai Tampereeseen verrattuna ja varmasti vaatii totuttelua. Yhteishuoltajuus lasten suhteen rajoittaa kummasti muuttohaluja.
Ehkäpä mie parin vuoden päästä teen aloituksen, että "nyt mies tahtoo muuttaa isoon kaupunkiin ja mie en selaisiin lähde enää ees kirveellä"? :kiss:
 
"vieras"
Pienissä kaupungeissa joissa on tiivis kaupunkirakenne on erittäin lyhyet välimatkat ja autoa ei todellakaan tarvitse, ei omaa eikä julkisia.

Jokapaikkaan on kävely- tai pyörämatka.

Minäkin asun kaupungin laitamilla kerrostalossa, ja tästä on keskustaan n. kilometri, lähimmät kaupat ja palvelut 100 metrin päässä. Pihalta lähtee kaupungista poispäin laajat luontoalueet, hyvine marjastus ja sienestyspaikkoineen, pururata, joka vie paikalliseen hiihtokeskukseen, 500metrin sisällä on niin jäähalli, liikuntahalli, uimahalli, urheilukenttä, jalkapallokentät, tenniskentät, jne. Merenrantaan ja lähimmälle uimarannalle on n. 1,5km. Jättimäinen ostoskeskus rakennettaneen tuohon 1km päähän, kaupungilla on laajat ja erinomaiset kevyen liikenteen väylät.

Kaupungissa on erittäin kaunista vanhaa arkkitehtuuria, jossa silmä lepää. Palvelut ovat monipuoliset, museoita, historiaa ja kulttuuria löytyy, monipuolinen ja merkittävä saaristo, jne.

Asuminen ei maksa mitään, ainakaan pääkaupunkiseudulta lähtöisin olevan ihmisen mielestä ;)

Ouluunkin ajaa 40 minuutissa, tarvittaessa.
 
"vvieras"
" Sosiaalisia ongelmia tuntuu olevan lapsilla aika lailla, on koululla energiajuomien väärinkäyttöä ja päihdekokeiluja liuottimilla jo alakoulussa. "

Näitä ongelmiako ei ole Helsingissä?
 

Yhteistyössä