Kappas ihmettä en ois edes ite huomannu... niin pitkä matka on 25 kilsaa :wave:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ai-ai, 1 s liikaa sulla tuolla Vielä yks hirvee sana "hiioomasa". Saisko sitä enää mitenkään venymään ja kangistumaan enempää?
Kappas ihmettä en ois edes ite huomannu... niin pitkä matka on 25 kilsaa :wave:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ai-ai, 1 s liikaa sulla tuolla Vielä yks hirvee sana "hiioomasa". Saisko sitä enää mitenkään venymään ja kangistumaan enempää?
Joo ainakin täällä Turussa käytetään ketä-sanaa ja niin teen itsekin eikä ollenkaan särähdä korvaanAlkuperäinen kirjoittaja juu:Tuo on murretta, mutta levinnyt jostain kumman syystä yleisempäänkin käyttöön.Alkuperäinen kirjoittaja joo:tämä! Ei ole mitään murretta vaan todella surkeaa kielioppia ja kamalan kuuloista.Alkuperäinen kirjoittaja ...:Ketä, kun tarkoitetaan kuka. Typerän kuuloista.
Täällä palstalla joku väkisin sitä vääntää ja mun mielestä se on noloaAlkuperäinen kirjoittaja mikrokitumoppi:Mun mielestä kaikki murteet on kauniita jos ne tulevat luonnostaan.
Väkisin yritetty murteen vääntäminen on noloa ja aiheuttaa sellaisen myötähäpeän tunteen :ashamed:
Siis jos sanotaan tolla kun tarkoitetaan jossakin. Käytän sitä kyllä itsekkin jos puhun siitä mitä jollakin on.Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:Esimerkkejä kiitos! mä käytän kumpaaki. Riippuu ihan asiasta kumpaa.Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:Kerrohan esimerkkejä.Alkuperäinen kirjoittaja ..:Tolla, kun tarkoitetaan tuolla.
Alkuperäinen kirjoittaja Anuhe:Ärsyttävintä on porilaisten "tua", kun sitä pitää kokoajan hokea
kikkihän on pikkupoikien alapäässä.Alkuperäinen kirjoittaja kyy:KIKKI ärsyttää.. ja siis kuvaa naisen rintoja!
Mä vihaan kans tuota!! MurrrAlkuperäinen kirjoittaja ...:Ketä, kun tarkoitetaan kuka. Typerän kuuloista.
Mutta nyt olikin kyse Suomalaisista murresanoistaAlkuperäinen kirjoittaja lsdg:Turun murre on jotenkin ihan hirveetä!
mua ärsyttää keinu. se on oikeasti KIIKKU!Alkuperäinen kirjoittaja Mä:Yks esimerkki. Kiikku ku tarkotetaan keinua.
tuossahan on sanoja vähän kaikista murteista.Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre?:Myö lähetään käymää kaupas ja sit käyään pankis ja sit ens viikol mennää kattoo taloo jonka vois ostaa meil hyväks asunnoks...
Eilen miä hoksasin et myöhän asutaa samas paikas yhen tutun kaa ja sil on kans kaks lasta ihan niinku teilkii...
Miä ku aamul petasin petii nii aattelin samal vaihtaa uuet petivaatteet ja sit mentii lasten kaa ulos ja käveltii puol kilometrii....
Sehän täss hassua onkiiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:tuossahan on sanoja vähän kaikista murteista.Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre?:Myö lähetään käymää kaupas ja sit käyään pankis ja sit ens viikol mennää kattoo taloo jonka vois ostaa meil hyväks asunnoks...
Eilen miä hoksasin et myöhän asutaa samas paikas yhen tutun kaa ja sil on kans kaks lasta ihan niinku teilkii...
Miä ku aamul petasin petii nii aattelin samal vaihtaa uuet petivaatteet ja sit mentii lasten kaa ulos ja käveltii puol kilometrii....
Tai "muo" ja "suo" = minua/mua, sinua/suaAlkuperäinen kirjoittaja vieras:MUA taas ärsyttää kun käytetään "mulla"-sanaa sillon kun oikea muoto olis "mua"Alkuperäinen kirjoittaja vieras:mulla ärsyttää ketä sana kuka sanan tilalla.
Maistuu myös hyvältä, mutta entä tuoksuu?Alkuperäinen kirjoittaja risoo:TÄMÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En edes osaa sanoilla kertoa kuinka suunnattomasti toi mua ärsyttää.Alkuperäinen kirjoittaja argh:"Tuntuu pahalle, näyttää hyvälle jne".
Tuntuu pahalta ja näyttää hyvältä on oikein.
"Kuulostaa tosi hyvälle!" "Tuntuu ilkeälle.."
PÄSSIT!!! EI NOIN PUHUTA!!! :kieh:
No puristellaanko teillä mattoja verestä?Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä olen kotoisin sieltä missä sä asut ja nyt asun Loimaalla. Inhoan tätä murretta, musta tää on jotain maailman kamalinta. "Kävin kaupasa ostamasa siirerii ja apteekisa hakemasa riapamii". Yäk, yritän opettaa lapsille turkulaisvoittoista murrettaAlkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:Ei minua ärsytä mikään murre tai muu, jos ei ole teennäistä, että sitä puhuu just niin ku puhuu. :wave: Loimaalaiset kuulostaa musta hauskalta ja mä kuulema heistä... ja välimatkaa on vaan tuo 25 km. Pienestä se on kiinni.
Olisikohan Kymenlaaksossa?Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre:Sehän täss hassua onkiiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:tuossahan on sanoja vähän kaikista murteista.Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre?:Myö lähetään käymää kaupas ja sit käyään pankis ja sit ens viikol mennää kattoo taloo jonka vois ostaa meil hyväks asunnoks...
Ja ei oo kuin yks alue Suomes, jossa sitä voi kuulla eli mikä se on?
jossakin keski-suomen seutuvilla? =)Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre:Sehän täss hassua onkiiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:tuossahan on sanoja vähän kaikista murteista.Alkuperäinen kirjoittaja mikä murre?:Myö lähetään käymää kaupas ja sit käyään pankis ja sit ens viikol mennää kattoo taloo jonka vois ostaa meil hyväks asunnoks...
Ja ei oo kuin yks alue Suomes, jossa sitä voi kuulla eli mikä se on?
Jos kaikki ihmiset puhuisivatkin omilla murteillaan, mutta kun eivät puhu. Minuakaan ei ärsytä mikään murre vaan se, että yritetään väkisin puhua eri murretta.Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:Mua ärsyttää ainoastaan se että pitää ärsyyntyä toisten murteista.Ihmiset puhuu omilla murteillaan eikä mua ärsytä se pätkääkään.