Mitkä murre ym. sanat/puhetyyli ärsyttää? :D

• Viestiketjun aloittaja Murmur
  • Ensimmäinen viesti
kinuski
Mua ei puhuttuna ärsytä mikään murre, mutta mua aina naurattaa kun kuulen jonkun lapsen puhuvan esim. savon tai kainuun murretta :). Mutta on ärsyttävää lukea murteella kirjoitettua tekstiä. En tarkoita et pitäis kirjakieltä kirjottaa, mutta jos joku vaikka kirjottaa savon murteella, niin mua ärsyttää lukea. Siis silleen että on viännetty väkisin kaikki sanat sille murteelle...

heta
Mua ärsyttää suunnattomasti pääkaupunkiseudun murre. Ässät suhautetaan niin että korviin sattuu ja puhe kuulostaa tosi ylimieliseltä. Ja asun itse täällä vielä kuuntelemassa sitä... Olen yrittänyt tietoisesti pitää oman murrealueeni murteen omassa puheessani, etten muutu samanlaiseksi suhauttelijaksi. Sen sijaan rakastan Oulun murretta ja Lapin murretta! :)

Määää
Alkuperäinen kirjoittaja Höpöhöpö:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Sitten nuo kaikki kiakko, viaras
Nuo on aika normaalia pohjanmaalla. Sitten esim. vielä sana voi olla viälä tai viä, siellä on siälä tai siä. Sitten esim. lukea on lukia. En mä ainakaan edes huomaa kun puhun, että noissa olis jotakin erikoosta, ne sanat vain tulee.
Missään pohjanmaalla EI puhuta kiakko, viaras jne. Ei siis pohjois-pohjanmaalla, etelä-pohjanmaalla eikä keski-pohjanmaalla.
No Tampereella ainakin puhutaan.

Kuopioon 100km
Kuhtu= Kutsu...ihan tyypillistä täällä pohjoisemmassa osassa Keski-Suomea. Täällä on aika paljon enemmän vivahteita savon murteesta, kuin taas sitä perinteistä ns. jyväskyläläistä murretta.
Kauppa= Kaappa, leipä= leepä, avain= avvain, kehdata= kehtoo...sitten vielä myö, työ, hyö...kädet= käet..metsä= mehtä..en jaksa nyt kaikkea tähän laittaa

Yhteistyössä