Mitkä ne on ne "kaikki muut maksut" joiden maksamisesta korkeimman mukaan keskituloiset marmattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="daa";24953897]En nyt loppujen lopuks ymmärtänyt pointtiani. Ekaks selvennän sen verran, että puhuin keskituloisista ja vähän vähemmän tienaavista, en nimenomaan pienituloisista.

Sanotaan vaikka, et Anna on keskituloinen ja kuukausipalkka on 3000e, veroprosentti vaikka 24% ja Piia tienaa hiukkasen vähemmän, 2000e ja veroprosentti 18%. No Piialla sattuu olemaan opintolainaa, osake ja näin ollen saa sitten hyvitystäkin näistä. Annalta lähtee palkasta lähes tuhat euroa veroihin ja kirkollisveroihin sun muuhun maksuihin ja Piialla alle puolet siitä mitä Annalta lähtee.
Jos tehdään arviolaskuja ja vähän pyöristyksiä Annalla jää 2000e käteen ja Piialla 1500e. Sillä 500e:n välillä Anna tekee kolmivuorotyötä. Hän maksaa yli 200e lapsen hoitopaikkaan, kun Piia maksaa n. 90e. Piia saa lisäks verovähennyksiä, joten loppujen lopuks Piia saa rahaa vuodessa lähes saman verran kuin keskituloinen Anna.

Pointtini siis on se, että keskituloset on väliinputojia. He kärsii eniten päivähoitomaksuista. En siis aja takaa sitä, että kuinka paljon kelläkin perheellä jää varaa laittaa säästöön ja muuhun, enkä pienituloisten ja keskituloisten menojen ja tulojen suhteutusta vaan sitä, että verotuksen takia keskituloisten hoitomaksut on naurettavia, kun lähtötilanne on lähes sama tuloihin nähden, kuten tuosta Annan ja Piian esimerkistä huomaa.[/QUOTE]

Ja jos Piialla ja Annalla sattuu olemaan hoidossa pari kolme lasta, pelkät päivähoitomaksut jo melkein nollaavat tuloeron.

Jos tienaa 2000 euroa kuussa brutto, ei muita tuloja eikä vähennyksiä, niin veroprosentiksi tulee 16. Siihen lisäää työeläkevakuutusmaksut ja työttömyysvakuutusmaksut, niin prosentti on 21,3. 2000 eurosta veroja menee siis 426 euroa ja käteen jää 1574 euroa. Taitaa muuten sattua just tuohon edellisen kirjoittajan mainitsemaan 1500 - 1600 euron haarukkaan...

Ei riitä täällä 16, tarkistin juuri.

[QUOTE="daa";24952962]No verotuksen takia tietenkin. Keskituloiset kärsii siis tästä päivähoitoasiastakin eniten.
Keskitulonen saa saman verran käteen, ku vähän vähemmän tienaava. Esim. 40tht vuodessa tienaava saa lähes saman verran käteen kuussa kuin kymppitonnin vähemmän tienaava. Tilanteita siis kuitenkin on laidasta laitaan, toisella verovähennyksiä monesta asiasta, toisella ei ollenkaan, joten lähtötilanteetkin voivat olla ihan ääripäistä.[/QUOTE]

Älä höpötä. Minä saan tuon 30000 e/v ja mies 40000 e/v. Kyllä miehelle jää reippaasti enemmän käteen kuin minulle.

[QUOTE="vieras";24953964]Ja jos Piialla ja Annalla sattuu olemaan hoidossa pari kolme lasta, pelkät päivähoitomaksut jo melkein nollaavat tuloeron.[/QUOTE]

Totta kai lapset lisää kuluja, ei kai tämä kenellekään marmatuksen aihe luulis olevan? Eikä sitä paitsi nollaa. Samalla lailla se pienempituloinen maksaa lisää hoidosta ja kolmannen lapsen päivähoitomaksu on naurettavan pieni :)

[QUOTE="vieras";24953970]Ei riitä täällä 16, tarkistin juuri.[/QUOTE]

Yhden prosentin heitto tarkoittaa 20 euroa kuussa. Jotta verottaja veisi 200 euroa kuussa enemmän, pitäisi tuon veroprosentin olla siten 26 eikä se taatusti ole sitä missään kunnassa Suomessa noilla tuloilla...

[QUOTE="vieras";24953985]Totta kai lapset lisää kuluja, ei kai tämä kenellekään marmatuksen aihe luulis olevan? Eikä sitä paitsi nollaa. Samalla lailla se pienempituloinen maksaa lisää hoidosta ja kolmannen lapsen päivähoitomaksu on naurettavan pieni :)[/QUOTE]

Öö, meillä on kolmen lapsen päivähoito 534 € kuukaudessa. Se on tosi iso summa keskituloisen perheessä.

[QUOTE="vieras";24953948]Mun mielestä mies niin kuin minäkin on pienituloinen ja miehen brutto on 1930 eikä todellakaan vie ulosotto tai muukaan palkasta mitään. Mä en edelleenkään tajua että miten just ne keskituloiset on niitä kaikkein tukalimmalla olijoita. Ensinnäkin on puolueellista että laitat juuri pienempituloiselle vähennykset. Laitappa sille keskituloiselle isot lainat ja pienempituloinen vuokralle ;) Keskituloiselle jää 2000-254= 1746 ja pienituloiselle 1500-90=1410 euroa. Ehkä mä suhtaudun rahaan jotenkin oudosti kun mun mielestä 346 euroa on ISO raha. Totta hemmetissä ainakin minä ottaisin nuo rahat mieluummin! Kolmivuorotyö asia erikseen, en minäkään ala tässä ruikuttamaan mun paskasta palkasta koska se ei oleellista vaan ne "kaikki muut maksut" jotka kuuluu keskituloiselle muttei pienituloiselle. :D Ilmeisesti näitä kaikkia muita maksuja on verotus (kas kummaa isommista tuloista enemmän veroja) ja tämä huuuurrrjan suuri päivähoitomaksu :D Eli paljon melua tyhjästä keskituloisilla?[/QUOTE]

Ehkä se on vaikeaa tajuta, jos ei itse ole keskituloisen asemassa. Loppujen lopuks jos tuossa mun esimerkissä Piialle ei olis verovähennyksiä, niin niin hoitomaksun jälkeen jäis se n. 1400e rahaa ja Annalle 1800e, niin mitä pahaa siinä sitten on, kun Annalle jää se 400e enemmän kuussa? Se on vaan siitä työpaikasta nyt kiinni mitä sitä tienaa. Se 400e on tilanteessa ku tilanteessa iso raha, paitsi siinä, että keskituloinen saa verotuksen takia vain muutaman satasen enemmän käteen ku pienitulonen.
Kuitenkin sulla jäi nyt vieläkin vähän tajuamatta mun asia, kun vedät näitä tuloeroja siihen, on se parinsadan hoitomaksu keskituloisellekin ihan yhtä paha ku se vajaan satasen sille pienituloiselle. Loppujen lopuks kun ajattelee että kuinka paljon päivää kohden se hoitopaikka maksaa, niin ei pitäs nutista, parista sadasta se on kympin päivä..

"Muut maksut" käsite tässä ap:n jutussa on vähän väärin ilmastu ja varmasti tajuaa sen, että jos joku sanoo, että täyden maksun mukaan ja muut maksut päälle, niin kyllä se mitä ilmeisemmin tarkoittaa yleisiä asumiskustannuksia, ruokamenoja, autokuluja ja laskuja mitä nyt onkaan EIKÄ sitä, ettei pienituloisilla näitä maksuja olis.

Hommahan kuitenkin on siinä, että mitä suuremmat tulot sitä suuremmat menot. Rahaa kun on niin sitä käytetään miten sattuu ja sitten ku pitää maksella jotain pakollista tulosidonnaista, niin sitten napistaan asiasta.

[QUOTE="vieras";24953970]Ei riitä täällä 16, tarkistin juuri.[/QUOTE]

Laskin vielä äsken, että jos tuolla 1930 euroa kuussa bruttona tienaavalle jää käteen mukamas 1400 euroa (taisi olla jopa alle tuon), niin kokonaisveroprosentin pitäisi olla 27,5. Tuosta pois nuo eläkesunmuutmaksut 5,3 % niin verokortissa pitäisi olla 22,2 %. Kerro minulle, missä kunnassa noin paljon joutuu maksamaan noin pienillä tuloilla? Oikeasti tuon kertojan miehellä on liian suuri veroprosentti jos muita maksuja ei kerran oteta, kannattaisi lasketuttaa uusi verokortti...

[QUOTE="vieras";24954004]Öö, meillä on kolmen lapsen päivähoito 534 € kuukaudessa. Se on tosi iso summa keskituloisen perheessä.[/QUOTE]

Alle keskituloisille se olisi vielä isompi summa. Heiltä peritään kuitenkin täydet hoitomaksut. Vai mitkä tulot sinä määrittelet keskituloksi?

Laskettiin joskus kavereiden kesken (kyse siskoksista) joilla molemmilla kolme lasta, tota raha-eroa. Toinen on kotona miehensä kanssa työttömänä (keplottelee aina irti työpaikoista kun eivät halua tehdä töitä) ja toinen taas käy miehensä kanssa töissä. Tämä työssä käyvä pariskunta joilla lapset hoidossa elää todella paljon tiukemmin perheensä kanssa kosva ovat juuri niitä väliinputoajia joilla tulot ylittää juuri sen rajan että esim. tarhassa menee täydet maksut ja mitää kelan tukia ei saa. Tämä vapaasta tahdostaan työtön perhe elää kelan tuilla ja työttömyyskorvauksilla paljon leveämmin kun perhe joka tosissaan yrittää elää yhteikunnan malin mukaisesti ja todella ansaita itse elantonsa. Kaverini on monta kertaa miettinyt et miksi käy töissä kun siskollansa asiat rahallisesti paljon paremmin vain kotona makaamalla..

[QUOTE="vieras";24954004]Öö, meillä on kolmen lapsen päivähoito 534 € kuukaudessa. Se on tosi iso summa keskituloisen perheessä.[/QUOTE]

Edellinen kirjoittaja kirjoittikin, että sen kolmannen lapsen hoitomaksu, ei kolmen lapsen. Tarkoitti varmaankin sitä, että ei se kolmas lapsi siihen hoitomaksuun enää niin hirvittävää korotusta tuo.

Vero.fi sivuilta on helppo laskea veroprosentin muuttuminen ja käteen jäävä summa vuositulojen kasvaessa. Kyllä minä paljon mielummin tienaisin sen 40000 euroa kuin 30000 euroa. Käteen jää paljon enemmän.

Niin kuten mä sanoinkin niin se kolmannen lapsen maksu on tosi pieni :) Jos kaksi lasta on about 500 euroa niin kolmashan menee melkein ilmaiseksi.
Ja muutenkin päivähoitomaksusta nuriseminen on niiiiiin naurettavaa. Miettikää oikeasti että sillä saa ruoan ja kokopäivähoidon ja miettikää jos pitäs kotiin ottaa hoitaja. Kyllä mulla tuli kesälomalla ikävä hoitomaksuja kun piti pari kertaa maksullisella hoitajalla hoidattaa. Siihen verrattuna aivan naurettavaa tuo hoito.

Joku ei nyt ymmärrä tätä pointtia...en ole missään kohtaan sanonut että olisi paha että keskituloinen saa enemmän. Näinhän sen pitää ollakin! Edelleen mua huvittaa ja ihmetyttää se kun keskituloiset marmattaa että heidän ei kannata töissä käydä kun pitää maksaa kaikki maksut itse. Sillä tavalla he juurikin vertaavat itseään myös pienituloisiin työläisiin ja ainakin minusta tuollainen höpinä on melko outoa kun kyllä heidän taatusti kannattaa töissä käydä kuin monen pienituloisen kohdalla se ei ole oikeasti edes kannattavaa jos vaan rahaa ajattelee.

Laskettiin joskus kavereiden kesken (kyse siskoksista) joilla molemmilla kolme lasta, tota raha-eroa. Toinen on kotona miehensä kanssa työttömänä (keplottelee aina irti työpaikoista kun eivät halua tehdä töitä) ja toinen taas käy miehensä kanssa töissä. Tämä työssä käyvä pariskunta joilla lapset hoidossa elää todella paljon tiukemmin perheensä kanssa kosva ovat juuri niitä väliinputoajia joilla tulot ylittää juuri sen rajan että esim. tarhassa menee täydet maksut ja mitää kelan tukia ei saa. Tämä vapaasta tahdostaan työtön perhe elää kelan tuilla ja työttömyyskorvauksilla paljon leveämmin kun perhe joka tosissaan yrittää elää yhteikunnan malin mukaisesti ja todella ansaita itse elantonsa. Kaverini on monta kertaa miettinyt et miksi käy töissä kun siskollansa asiat rahallisesti paljon paremmin vain kotona makaamalla..

Ehkäpä sen tulevan eläkkeen takia kannattaa käydä töissä.

Älä höpötä. Minä saan tuon 30000 e/v ja mies 40000 e/v. Kyllä miehelle jää reippaasti enemmän käteen kuin minulle.

No se riippuu mm. teidän vähennyksistä.
Jos ajatellaan että teillä ei kummallakaan ole vähennettävää, eikä palkassa ole esim. autoetuja, puhelinetuja, kilometrikorvauksia, bonuksia jne. niin, arvioidaan, et sun veroprosentti on 21 ja miehes 26, niin miehelle jää käteen n. 400e enemmän kuussa kun sulle.
Teidän prosentteja ja muita asioitahan en voi tietää, mutta näin yleisesti jos mennään perusprosenttejen mukaan, lähtötilanne kun voi olla vähän eri jokaisella mut näin se vaan menee. Sitäpaitsi olette molemmat keskitulosia, vertasin alun perin keskituloista ja vähän vähemmän tienaavaa.

[QUOTE="vieras";24954054]No se riippuu mm. teidän vähennyksistä.
Jos ajatellaan että teillä ei kummallakaan ole vähennettävää, eikä palkassa ole esim. autoetuja, puhelinetuja, kilometrikorvauksia, bonuksia jne. niin, arvioidaan, et sun veroprosentti on 21 ja miehes 26, niin miehelle jää käteen n. 400e enemmän kuussa kun sulle.
Teidän prosentteja ja muita asioitahan en voi tietää, mutta näin yleisesti jos mennään perusprosenttejen mukaan, lähtötilanne kun voi olla vähän eri jokaisella mut näin se vaan menee. Sitäpaitsi olette molemmat keskitulosia, vertasin alun perin keskituloista ja vähän vähemmän tienaavaa.[/QUOTE]

Käyrien mukaan me olemme alle keskituloisia, emme kuitenkaan pienituloisia, koska pärjätään ihan hyvin. Työsuhde-etuja meillä ei ole, mutta ne on tietenkin huomioitava, jos tällaisia vertailuja tehdään.

[QUOTE="vieras";24954054]No se riippuu mm. teidän vähennyksistä.
Teidän prosentteja ja muita asioitahan en voi tietää, mutta näin yleisesti jos mennään perusprosenttejen mukaan, lähtötilanne kun voi olla vähän eri jokaisella mut näin se vaan menee. Sitäpaitsi olette molemmat keskitulosia, vertasin alun perin keskituloista ja vähän vähemmän tienaavaa.[/QUOTE]

400 e/kk on iso raha alle keskituloiselle. Tekee vuodessa melkein 5000 e puhtaana käteen.

Itselläni nousi bruttopalkka tonnilla kuussa, mutta samalla työmäärä ja työtunnit kasvoivat. Kun lasken käteen jäävän erotuksen ja lasken todellisen tuntipalkan nousun, saan 1,30 € enemmän käteen tunnissa kuin ennen. Vähän pistää miettimään onko se enää kaiken vaivan arvoista. Jos en todella pitäisi työstäni, niin tuskin olisi.

Laskin vielä äsken, että jos tuolla 1930 euroa kuussa bruttona tienaavalle jää käteen mukamas 1400 euroa (taisi olla jopa alle tuon), niin kokonaisveroprosentin pitäisi olla 27,5. Tuosta pois nuo eläkesunmuutmaksut 5,3 % niin verokortissa pitäisi olla 22,2 %. Kerro minulle, missä kunnassa noin paljon joutuu maksamaan noin pienillä tuloilla? Oikeasti tuon kertojan miehellä on liian suuri veroprosentti jos muita maksuja ei kerran oteta, kannattaisi lasketuttaa uusi verokortti...

Kuten sanoin jo ei se 1500 euron nettopalkka asiaa muuttaisi ;)

Onko kyse pohjimmilltaan siitä että ihmisillä ei riitä mikään? Tuossakin on esimerkki kahdesta keskituloisesta ja toiselle jää kuussa 400 euroa enemmän joka on minusta SUURI summa. Ilmeisesti suurelle osalle näin ei ole ja siksi ruikutetaan kun ero pienempituloiseen on noin "olematon"?

Ap, oletteko sitten niin hirvän pienituloisia, kun ette edes asumiseen mitään tukea saa?

Eli se mikä monia keskituloisia harmittaa, on progressiivinen verotus, joka yksistään jo tasaa tuloeroja melkoisesti. Siihen sitten kun lisätään asumistuet (joita siis monet työssäkäyvätkin pienituloiset saavat) ja erot päivähoitomaksuissa, niin tuloero jää todella pieneksi. Monella keskituloisella on lisäkisi opintolainat maksettavana. Ja vaikka niitä ei olisikaan, niin ainakin pitkät opinnot on takana, eli rahaa on alkanut tulla myöhemmin kuin pienituloisille.

Yhteistyössä