Mitkä ne on ne "kaikki muut maksut" joiden maksamisesta korkeimman mukaan keskituloiset marmattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24952407]Totta kai olen kuullut :headwall: Ei jää 1500-1600 euroa käteen 2000 euron brutosta ainakaan meillä. Ei meidän kannattaisi rahallisesti töitä tehdä siis ihan oikeasti verrattuna tuilla eläviin mutta silti suurinta haloo itsestään pitävät keskituloiset. Pienituloiset maksaa TIETENKIN vähemmän veroja, isotuloisten kikkailun vitutuksen ymmärrän hyvin mutten edelleenkään tiedä mitä ne "kaikki muut maksut" joita keskituloiset maksaa omasta mielestään toisin kuin pienituloiset työssä käyvät.[/QUOTE]

Tässä on joutunut välillä tekemään töitäkin kun ei pysty koko päivää palstailemaan. Mutta tämän kirjoittajalle suosittelisin, että pyytäisit mieheltäsi sen palkkakuitin nähtäväksi. Minusta tuo nyt vaikuttaa siltä, että se joka sinua ns. pissii silmään ei ole verottaja vaan oma miehesi.

1930 eurosta ei mitenkään jää alle 1400 euroa käteen. 2000:sta eurosta todellakin jää se 1500-1600 euroa, ja tähän en ole laskenut mitään lounasseteleitä, ammattiyhdistyksen jäsenmaksuja yms vaan ainoastaan VEROT.

[QUOTE="minä";24954216]Ap, oletteko sitten niin hirvän pienituloisia, kun ette edes asumiseen mitään tukea saa?

Eli se mikä monia keskituloisia harmittaa, on progressiivinen verotus, joka yksistään jo tasaa tuloeroja melkoisesti. Siihen sitten kun lisätään asumistuet (joita siis monet työssäkäyvätkin pienituloiset saavat) ja erot päivähoitomaksuissa, niin tuloero jää todella pieneksi. Monella keskituloisella on lisäkisi opintolainat maksettavana. Ja vaikka niitä ei olisikaan, niin ainakin pitkät opinnot on takana, eli rahaa on alkanut tulla myöhemmin kuin pienituloisille.[/QUOTE]

Miksi te ette oikeasti lue näitä ketjuja? Kyse oli niistä jotka EI saa mitään tukia yhteiskunnalta. Kukaan ei pakota ottamaan opintolainaa, se on täysin oma valinta. Btw, meistä molemmilla on vieä opintolainaa. En pidä meitä tosiaankaan mitenkään hirveän pienituloisina vaikka yhteiskunnan mielestä sitä kai melkein olemme :D Meidän kaikki bruttotulot on n. 3000 euroa, siinä on myös lapsilisät.

Käyrien mukaan me olemme alle keskituloisia, emme kuitenkaan pienituloisia, koska pärjätään ihan hyvin. Työsuhde-etuja meillä ei ole, mutta ne on tietenkin huomioitava, jos tällaisia vertailuja tehdään.

Keskipalkka on n. 2900e/kk. Mut periaatteessa pitäs ennemmin kattoo sitä mediaania, joka on muutaman satasen vähemmän kuin keskipalkka, eli pyörii jossain 2500e paikkeilla.
Sit tän päivän aamulehden nettisivuilla tilastokeskuksen tutkija sanaa, että keskituloiden nettotulot on vuodessa 20-25000e.

Mut tosiaan joo kyllä mieluummin olen se keskituloinen palkansaaja ku köyhyysrajalla seilaileva pienituloinen. Ja kyllä mä nitisemättä maksan ne hoitomaksut vaikka se ottaakin pannuun.

Tässä on joutunut välillä tekemään töitäkin kun ei pysty koko päivää palstailemaan. Mutta tämän kirjoittajalle suosittelisin, että pyytäisit mieheltäsi sen palkkakuitin nähtäväksi. Minusta tuo nyt vaikuttaa siltä, että se joka sinua ns. pissii silmään ei ole verottaja vaan oma miehesi.

1930 eurosta ei mitenkään jää alle 1400 euroa käteen. 2000:sta eurosta todellakin jää se 1500-1600 euroa, ja tähän en ole laskenut mitään lounasseteleitä, ammattiyhdistyksen jäsenmaksuja yms vaan ainoastaan VEROT.

Minä avaan sen joka ikinen kuukausi ;) Brutto on 1930 euroa ja käteen taitaa tulla 1380 euroa ja jotain. Sanon tämän kolmannen kerran. Ei muuta tätä asiaa mihinkään se että miehelle tulisi 1500 euroa tilille.

Älä höpötä. Minä saan tuon 30000 e/v ja mies 40000 e/v. Kyllä miehelle jää reippaasti enemmän käteen kuin minulle.

Kertoisitko meille miten paljon kuussa enemmän on tuo "reippaasti enemmän"?

Jos 10 000 euroa jakaa 12:lla kuukaudessa miehesi ansaitsee siis bruttona noin 833 euroa enemmän kuin sinä. Rajaveroasteen yms syiden takia tästä "enemmän" tienaamastaan rahasta hän saa käteen noin 400-450 euroa.

Ja todellakin usein sellaiset työtehtävät mistä maksetaan enemmän vaativat usein matkustamista, pitempiä työpäiviä/iltapalavereja tai muuten sisältävät jotain epämukavuutta kuten vuorotyötä. Olisiko sinusta tuo 400 euroa enemmän kuukaudessa käteen siitä että teet kolmivuorotyötä tehtaassa kovin paljon?

[QUOTE="vieras";24954244]Minä avaan sen joka ikinen kuukausi ;) Brutto on 1930 euroa ja käteen taitaa tulla 1380 euroa ja jotain. Sanon tämän kolmannen kerran. Ei muuta tätä asiaa mihinkään se että miehelle tulisi 1500 euroa tilille.[/QUOTE]

Siinä tapauksessa kannattaisi varmaan kilauttaa verotoimistoon ja laskettaa uusi veroprosentti. Voit tehdä sen itsekin netissä Verohallinto ja näet että tuossa laskemassa nyt jokin niinsanotusti "kusee".

[QUOTE="vieras";24954212]Kuten sanoin jo ei se 1500 euron nettopalkka asiaa muuttaisi ;)

Onko kyse pohjimmilltaan siitä että ihmisillä ei riitä mikään? Tuossakin on esimerkki kahdesta keskituloisesta ja toiselle jää kuussa 400 euroa enemmän joka on minusta SUURI summa. Ilmeisesti suurelle osalle näin ei ole ja siksi ruikutetaan kun ero pienempituloiseen on noin "olematon"?[/QUOTE]

Ei vaan kyse oli siitä, että teet ehkä tuplasti hommia, vuorotyötä, oot käynyt kouluja jne. ja bruttopalkassa se näkyy, mutta käteen jäävässä osuudessa ei.

Ja monikaan, näköjään juuri pienituloiset, eivät tunnu tätä tajuavan, kyllä se 400e on keskituloisellekin suuri raha.

[QUOTE="vieras";24954269]Siinä tapauksessa kannattaisi varmaan kilauttaa verotoimistoon ja laskettaa uusi veroprosentti. Voit tehdä sen itsekin netissä Verohallinto ja näet että tuossa laskemassa nyt jokin niinsanotusti "kusee".[/QUOTE]

Siis miksi ihmeessä me se tehtäisiin? En ole valittanut ettei rahat riittäisi tms. Edelleenkään se ei tätä asiaa josta ketjun tein muuttaisi mihinkään.

[QUOTE="vieras";24954287]Ei vaan kyse oli siitä, että teet ehkä tuplasti hommia, vuorotyötä, oot käynyt kouluja jne. ja bruttopalkassa se näkyy, mutta käteen jäävässä osuudessa ei.

Ja monikaan, näköjään juuri pienituloiset, eivät tunnu tätä tajuavan, kyllä se 400e on keskituloisellekin suuri raha.[/QUOTE]

Älä viitsi. Ei isompi palkka tarkoita automaattisesti parempaa koulutusta ja suurempaa työmäärää. Minusta ei kyllä ollenkaan kuulosta siltä että se 400 euroa olisi iso raha. Monessa viestissä jo ruikutettu sitä että kun isompituloiselle jää VAAN 400-500 euroa enemmän rahaa. Sehän on valtava summa!
Meille ei jää yhtään enempää rahaa kuin mitä jäisi jos makaisin /maattaisiin kotona mutta en mä silti sitä jatkuvasti ruikuta jossain. Herätkää pahvit!

[QUOTE="vieras";24954313]Älä viitsi. Ei isompi palkka tarkoita automaattisesti parempaa koulutusta ja suurempaa työmäärää. Minusta ei kyllä ollenkaan kuulosta siltä että se 400 euroa olisi iso raha. Monessa viestissä jo ruikutettu sitä että kun isompituloiselle jää VAAN 400-500 euroa enemmän rahaa. Sehän on valtava summa!
Meille ei jää yhtään enempää rahaa kuin mitä jäisi jos makaisin /maattaisiin kotona mutta en mä silti sitä jatkuvasti ruikuta jossain. Herätkää pahvit![/QUOTE]

No en ajanutkaan sitä takaa vaan kyse oli esimerkeistä, jos et sitä nyt näköjään tuntunut ymmärtävän. Omasta valinnasta se on kiinni mihin sitä menee töihin. On se 400e iso summa, mutta se tosiaan on VAAN sen verran enemmän, mitä vähän vähemmän tienaavalla SIKSI kun verotuslähtökohta on ihan eri.

Mä nyt kävin huvikseni kahvitauolla verottajan sivuilla laskemassa tuon 1930 euron palkasta pidätettävän veron.

Laskuriin laitoin että lapsia kaksi, tulot koko vuonna 12,5 x 1930 (eli sisältää lomarahan) yht 24215 euroa. Henkilö kuuluu ev. lut seurakuntaan, kaksi lasta.

Veroprosentiksi laskuri antaa tälle summalle Akaa kuntaan kuuluvalle 18 johon lisätään työeläkemaksua 4,7% ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6% eli yhteensä 5,3%

Näinollen henkilön palkasta pidätetään veroa 23,3%. joka tekee 449,69e käteen jää 1480,31e

Voihan olla että kunta on joku missä veroprosentti on Akaata korkeampi, mutta ei tuosta mitenkään saa jäämään alle 1400 euroa. Laskelma ei sisällä mitään vähennyksiä esim. asuntolainan koroista, ammattiliiton jäsenmaksuista eikä mistään muustakaan.

Ilmeisesti sille että palkkani on kuukaudessa yli sen 3500 euroa on joku syy. En ole aivan onneton talouasioissa, enkä matematiikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja älä valehtele;24954396:
Ilmeisesti sille että palkkani on kuukaudessa yli sen 3500 euroa on joku syy. En ole aivan onneton talouasioissa, enkä matematiikassa.

Varmasti aika moni "maallikko" tajuaa sen laskemattakin. Eli veroprosentti laskettu väärin.

[QUOTE="vieras";24954300]Siis miksi ihmeessä me se tehtäisiin? En ole valittanut ettei rahat riittäisi tms. Edelleenkään se ei tätä asiaa josta ketjun tein muuttaisi mihinkään.[/QUOTE]

Esimerkiksi siksi, että et voi syyttää verottajaa siitä että käteen jää vain 1380 euroa, jos miehesi on esimerkiksi itse nostanut veroprosenttiaan.

Mun esimerkki sanoi sitäpaitsi että 2000 euroa tienaavalla jää käteen 1500-1600 euroa. Sun miehesi tienaa satasen vähemmän, ja silti käteen jää VEROLASKURIN mukaan melkein se 1500 euroa.

Minusta on oikeasti aika iso kiristys veroasteessa se, että 3000 euron palkasta käteen jää vain 2000 euroa. Palkassa on siis eroa yli tonni, mutta käteen jäävässä osuudessa vain 500.

En tarvitse enää muita maksuja kuin verotuksen joka toimii progressiivisesti. Maksan ihan kiltisti isomman päivähoitomaksun, ja myös siellä olevien virikelasten maksun, sillä monella heistä on parempi olla päivät päiväkodissa kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja älä valehtele;24954396:
Mä nyt kävin huvikseni kahvitauolla verottajan sivuilla laskemassa tuon 1930 euron palkasta pidätettävän veron.

Laskuriin laitoin että lapsia kaksi, tulot koko vuonna 12,5 x 1930 (eli sisältää lomarahan) yht 24215 euroa. Henkilö kuuluu ev. lut seurakuntaan, kaksi lasta.

Veroprosentiksi laskuri antaa tälle summalle Akaa kuntaan kuuluvalle 18 johon lisätään työeläkemaksua 4,7% ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6% eli yhteensä 5,3%

Näinollen henkilön palkasta pidätetään veroa 23,3%. joka tekee 449,69e käteen jää 1480,31e

Voihan olla että kunta on joku missä veroprosentti on Akaata korkeampi, mutta ei tuosta mitenkään saa jäämään alle 1400 euroa. Laskelma ei sisällä mitään vähennyksiä esim. asuntolainan koroista, ammattiliiton jäsenmaksuista eikä mistään muustakaan.

Kauhea haloo tuosta palkka-asiasta :D Miehellä on korkeammalla veroprossa, minulla on todella korkealla veroprossa (hui!!) mutta vaikka veroprossa ois kohdillaan niin ainakaan 1600 euroa ei todellakaan jäisi käteen. Miten tämä mieheni veroprossa on oleellinen osa tätä keskustelua? Ei tämä asia tai minun mielipiteeni muuttuisi vaikka molempien veroprossat ois kohdillaan. Meidän talousasioista taas sinä et tiedä muuta kuin että maksamme liian veroja.

[QUOTE="vieras";24954428]Esimerkiksi siksi, että et voi syyttää verottajaa siitä että käteen jää vain 1380 euroa, jos miehesi on esimerkiksi itse nostanut veroprosenttiaan.

Mun esimerkki sanoi sitäpaitsi että 2000 euroa tienaavalla jää käteen 1500-1600 euroa. Sun miehesi tienaa satasen vähemmän, ja silti käteen jää VEROLASKURIN mukaan melkein se 1500 euroa.

Minusta on oikeasti aika iso kiristys veroasteessa se, että 3000 euron palkasta käteen jää vain 2000 euroa. Palkassa on siis eroa yli tonni, mutta käteen jäävässä osuudessa vain 500.

En tarvitse enää muita maksuja kuin verotuksen joka toimii progressiivisesti. Maksan ihan kiltisti isomman päivähoitomaksun, ja myös siellä olevien virikelasten maksun, sillä monella heistä on parempi olla päivät päiväkodissa kuin kotona.[/QUOTE]

Olenko mä syyttänyt verottajaa? Eli niin taitaa olla että mitään muita kuuluisia maksuja ei ole edes olemassa vaan nuristaan vaan nurisemisen ilosta. Ja sitten käännetään katse meidän veroprosentteihin kun ei muuta keksitä :D

Vero.fi sivuilta laskettua faktatietoa. Jos tienaa tämän vuodessa, niin käteen jää näin paljon kuukaudessa. Vähennyksiä ei ole huomioitu.

20000e 1450 e/kk
30000e 2020 e/kk
40000e 2540 e/kk
50000e 3020 e(kk

Kyllä se käteen jäävä osuus nousee ihan mukavasti sitä mukaa, kun bruttotulotkin nousevat.

Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että hoitomaksuissa tuloraja on liian pieni, jolloin joutuu maksamaan täyden maksun. Nämä rajan juuri ja juuri ylittävät ovat väliinputoajia, koska heillä ei jää löysää pakollisten menojen jälkeen.

Reilusti keskituloisilla ei ole mitään hätää ja kaikki sitä isompituloiset valittavat ihan turhaan progressiivisesta verotuksesta. Kaiken huipuksi heillä on mahdollisuus kiertää verotusta pääomatulojen yms. ansiosta. Rikkaita siis suositaan.

Olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä, että hoitomaksuissa tuloraja on liian pieni, jolloin joutuu maksamaan täyden maksun. Nämä rajan juuri ja juuri ylittävät ovat väliinputoajia, koska heillä ei jää löysää pakollisten menojen jälkeen.

En mä kyllä ole noin sanonut ja minusta ne tulorajat ovat vallan hyvät. Oma moka jos ei keskituloisilla jää löysää kun työssäkäyvillä pienituloisillakin jää jos osaa rahaa käyttää fiksusti. En siis pidä keskituloisia väliinputoajina vaan pienituloisia työläisiä. Ja huom! En valita, olen meidän tilanteeseen ihan tyytyväinen :)

[QUOTE="vieras";24954466]Olenko mä syyttänyt verottajaa? Eli niin taitaa olla että mitään muita kuuluisia maksuja ei ole edes olemassa vaan nuristaan vaan nurisemisen ilosta. Ja sitten käännetään katse meidän veroprosentteihin kun ei muuta keksitä :D[/QUOTE]

Ainut mihin tartuin on se että sanoit ettei 2000 euroa ansaitseva saa käteen 1500-1600 euroa kuukaudessa.

Itse ilmoitit että miehesi saa 1930 euron tuloista 1380 euroa käteen. Laskelma osoitti, että tämä ei pidä paikkaansa ellei hän ole itse nostanut veroprosenttia. Tosiasiassa miehesi saa siis noin sata euroa kuukaudesa enemmän palkkaa käteen, mutta olette valinneet että saatte sen vasta veronpalautuksena.

Sinä itse vääristelet keskustelua väittämällä että verotus olisi pienituloisella kireämpää kuin se on. Minua ei muuten mitenkään kiinnosta teidän perheen talousasiat, mutta jos pysyttäisiin niissä faktoissa mitä verotuksesta on olemassa.

Mutta ihan turha ilmeisesti yrittää selittää kun jotkut eivät vain tajua, vaikka miten rautalangasta vääntäisi. Minä poistun tältä päivältä palstailemasta ja jatkan kauppalehden keskustelupalstalla :)

[QUOTE="vieras";24954522]En mä kyllä ole noin sanonut ja minusta ne tulorajat ovat vallan hyvät. Oma moka jos ei keskituloisilla jää löysää kun työssäkäyvillä pienituloisillakin jää jos osaa rahaa käyttää fiksusti. En siis pidä keskituloisia väliinputoajina vaan pienituloisia työläisiä. Ja huom! En valita, olen meidän tilanteeseen ihan tyytyväinen :)[/QUOTE]

Eikös se raja mene juuri niiden pienituloisten työläisten kohdalla? Keskituloiset ylittävät sen reilusti.

Vero.fi sivuilta laskettua faktatietoa. Jos tienaa tämän vuodessa, niin käteen jää näin paljon kuukaudessa. Vähennyksiä ei ole huomioitu.

20000e 1450 e/kk
30000e 2020 e/kk
40000e 2540 e/kk
50000e 3020 e(kk

Tässä nähdään, että tulojen noustessa n. 10000 €/vuosi, käteenjäävät kuukausitulot nousevat n. 500 euroa. Jos sattuu juuri siihen saumaan, että pienemmällä tulolla esim. hoitomaksut kahdesta lapsesta olisivat esim. 250 € isommat, kymppitonnin suuremmilla tuloilla jäisi todellisuudessa käteen vain 250 €/kk. Jos tämä tulonousu edellyttäisi huomattavasti enemmän töiden tekoa, en ihmettele, jos se ei enää motivoi painamaan lisää töitä. Varsinkin, jos työssäkäyntikulut vielä kasvavat, tai "häviää", jossain muussa kohtaa, voidaan joissain tapauksissa olla tilanteissa, jossa todellinen käytettävissä oleva tulo jopa pienenee tulojen noustessa.

[QUOTE="vieras";24954428]

En tarvitse enää muita maksuja kuin verotuksen joka toimii progressiivisesti. Maksan ihan kiltisti isomman päivähoitomaksun, ja myös siellä olevien virikelasten maksun, sillä monella heistä on parempi olla päivät päiväkodissa kuin kotona.[/QUOTE]

Jes, vihdoinkin joku ainakin tajuaa mitä oon yrittänyt ajaa takaa tässä ketjussa. Se, että vedetään tähän mukaan, että saa VAAN 400-500e enemmän käteen ei tosiaan tarkota sitä että raha olisi pieni, vaan ilmeisesti pienituloiset ei tajua että ne meidän veroeurot putoaa tosiaan siihen mustaan aukkoon ja keskituloisista tulee lähes tulkoon pienituloisia, ei nyt ihan mut siihen suuntaan.
Joka tapauksessa, keskituloisen yh-äidin lapsen hoito maksaa äidille yli 200e ja tonnin vähemmän tienaavalle 90e. Loppujen lopuks näiden tuloero on vain se 500e.

[QUOTE="vieras";24954466]Olenko mä syyttänyt verottajaa? Eli niin taitaa olla että mitään muita kuuluisia maksuja ei ole edes olemassa vaan nuristaan vaan nurisemisen ilosta. Ja sitten käännetään katse meidän veroprosentteihin kun ei muuta keksitä :D[/QUOTE]

No luetellaan sitten nyt tässä esimerkiksi muutamia tulojen mukaan porrastettuja maksuja (voi olla kunnallisia/yrityskohtaisia eroja):
- kotisairaanhoito
- vanhusten laitoshoito
- vanhusten/vammaisten ateriapalvelut
- kotipalvelu
- ammattiyhdistyksen jäsenmaksut
- yrittäjien eläkevakuutusmaksut
- lasten iltapäiväkerhomaksut
- lasten kesäleirimaksut

Joko riittää?

[QUOTE="vieras";24954532]Ainut mihin tartuin on se että sanoit ettei 2000 euroa ansaitseva saa käteen 1500-1600 euroa kuukaudessa.

Itse ilmoitit että miehesi saa 1930 euron tuloista 1380 euroa käteen. Laskelma osoitti, että tämä ei pidä paikkaansa ellei hän ole itse nostanut veroprosenttia. Tosiasiassa miehesi saa siis noin sata euroa kuukaudesa enemmän palkkaa käteen, mutta olette valinneet että saatte sen vasta veronpalautuksena.

Sinä itse vääristelet keskustelua väittämällä että verotus olisi pienituloisella kireämpää kuin se on. Minua ei muuten mitenkään kiinnosta teidän perheen talousasiat, mutta jos pysyttäisiin niissä faktoissa mitä verotuksesta on olemassa.

Mutta ihan turha ilmeisesti yrittää selittää kun jotkut eivät vain tajua, vaikka miten rautalangasta vääntäisi. Minä poistun tältä päivältä palstailemasta ja jatkan kauppalehden keskustelupalstalla :)[/QUOTE]

Totta, se oli vääristävää. Neljännen kerran, se ei siltikään muuttaisi tätä keskustelun aihetta yhtään mihinkään. Ja tuolla viimeisellä kappaleella teet itsesi vain naurettavaksi. Missä ne "kuuluisat muut maksut" joita edes sinä et ole suostunut kertomaan useista kyselyistä huolimatta? Ai niin, eihän niitä ole edes olemassa. Paitsi tämä hurjan kurja verotus joka on niin ankara ettei kannata töissä käydä jos hyöty pienempituloiseen nähden on VAAN 400-500 euroa kuussa.

No luetellaan sitten nyt tässä esimerkiksi muutamia tulojen mukaan porrastettuja maksuja (voi olla kunnallisia/yrityskohtaisia eroja):
- kotisairaanhoito
- vanhusten laitoshoito
- vanhusten/vammaisten ateriapalvelut
- kotipalvelu
- ammattiyhdistyksen jäsenmaksut
- yrittäjien eläkevakuutusmaksut
- lasten iltapäiväkerhomaksut
- lasten kesäleirimaksut

Joko riittää?

Lisään tähän nyt vielä noita tulosidonnaisia etuuksia, koska nekin vaikuttavat siihen käteen jäävään tuloon:
- hoitolisä
- asumistuki
- opintoraha ja asumislisä
- sotilasavustus

20000e 1450 e/kk
30000e 2020 e/kk
40000e 2540 e/kk
50000e 3020 e(kk

Kyllä se käteen jäävä osuus nousee ihan mukavasti sitä mukaa, kun bruttotulotkin nousevat.

Juu, mutta vielä näissä lukemissa nähdään se keskituloisten verotus erittäin hyvin. Kymppitonni palkkaa enemmän vuodessa tietää vain 500e:n eroa kuukausipalkassa. Varsinkin tuossa 20000 ja kolmenkympin välillä. Pienempituloinen yh saa enemmän asumistukea kuin tämä toinen, päivähoitomaksuista hyvitystä enemmän ja lopputulos on lähes plus miinus nolla, kun heidän tuloja ja menoja verrataan keskenään. Tosin onhan se oikein että pienituloinen saa apuja, vaikea pienellä palkalla elää.
Ei muuta ku ruetaan veroeuroilla maksamaan päiväkotien ylläpitoa ja päivähoito ilmasta työläisten lapsille, niin päästäis tästäkin ongelmasta :D

Yhteistyössä