[QUOTE="daa";24953897]En nyt loppujen lopuks ymmärtänyt pointtiani. Ekaks selvennän sen verran, että puhuin keskituloisista ja vähän vähemmän tienaavista, en nimenomaan pienituloisista.
Sanotaan vaikka, et Anna on keskituloinen ja kuukausipalkka on 3000e, veroprosentti vaikka 24% ja Piia tienaa hiukkasen vähemmän, 2000e ja veroprosentti 18%. No Piialla sattuu olemaan opintolainaa, osake ja näin ollen saa sitten hyvitystäkin näistä. Annalta lähtee palkasta lähes tuhat euroa veroihin ja kirkollisveroihin sun muuhun maksuihin ja Piialla alle puolet siitä mitä Annalta lähtee.
Jos tehdään arviolaskuja ja vähän pyöristyksiä Annalla jää 2000e käteen ja Piialla 1500e. Sillä 500e:n välillä Anna tekee kolmivuorotyötä. Hän maksaa yli 200e lapsen hoitopaikkaan, kun Piia maksaa n. 90e. Piia saa lisäks verovähennyksiä, joten loppujen lopuks Piia saa rahaa vuodessa lähes saman verran kuin keskituloinen Anna.
Pointtini siis on se, että keskituloset on väliinputojia. He kärsii eniten päivähoitomaksuista. En siis aja takaa sitä, että kuinka paljon kelläkin perheellä jää varaa laittaa säästöön ja muuhun, enkä pienituloisten ja keskituloisten menojen ja tulojen suhteutusta vaan sitä, että verotuksen takia keskituloisten hoitomaksut on naurettavia, kun lähtötilanne on lähes sama tuloihin nähden, kuten tuosta Annan ja Piian esimerkistä huomaa.[/QUOTE]
Mun mielestä mies niin kuin minäkin on pienituloinen ja miehen brutto on 1930 eikä todellakaan vie ulosotto tai muukaan palkasta mitään. Mä en edelleenkään tajua että miten just ne keskituloiset on niitä kaikkein tukalimmalla olijoita. Ensinnäkin on puolueellista että laitat juuri pienempituloiselle vähennykset. Laitappa sille keskituloiselle isot lainat ja pienempituloinen vuokralle

Keskituloiselle jää 2000-254= 1746 ja pienituloiselle 1500-90=1410 euroa. Ehkä mä suhtaudun rahaan jotenkin oudosti kun mun mielestä 346 euroa on ISO raha. Totta hemmetissä ainakin minä ottaisin nuo rahat mieluummin! Kolmivuorotyö asia erikseen, en minäkään ala tässä ruikuttamaan mun paskasta palkasta koska se ei oleellista vaan ne "kaikki muut maksut" jotka kuuluu keskituloiselle muttei pienituloiselle.

Ilmeisesti näitä kaikkia muita maksuja on verotus (kas kummaa isommista tuloista enemmän veroja) ja tämä huuuurrrjan suuri päivähoitomaksu

Eli paljon melua tyhjästä keskituloisilla?