Mitkä ne on ne "kaikki muut maksut" joiden maksamisesta korkeimman mukaan keskituloiset marmattaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun kukaan ei suostu mulle täällä kertomaan :D Maksavat päivähoitomaksua korkeimman mukaan ja verotus on tietenkin progressiivista niin kuin se kaikille mutta mitä ne "kaikki muut maksut" oikein on? Kun itse kerron että me maksamme ns. pienituloisina kaiken itse mutta saamme päivähoitomaksuun alennusta (niin kuin kaikki) niin keskituloiset marmattaa miten heidän ei kannata käydä töissä. Selventäkää, en tajua! Itse ainakin maksaisin mielelläni 254 euroa päivähoidosta jos tulotkin olisi mukavasti isommat.

[QUOTE="vieras";24951170]Mut jos ne tulot eivät olekaan mukavasti isommat, vaan juuri sen ylittävät. Sen voisi kuvitella ärsyttävän[/QUOTE]

Siis minkä ylittävän? Meidänkin perheen bruttotulojen pitäs olla yli 4000 euroa niin ois kyllä iso WAU jos ois sellaiset tulot. Kyllä niistä nettonakin sen verran jäis että mielellään maksaisin täyden hoitomaksun. Ja kun keskituloiset kuvittelee että juuri he ovat tiukimmilla eikä töissä kannattaisi käydä jota en ymmärrä ollenkaan...

Kyllä tuosta päivähoitomaksusta ja verotuksesta kertyy kuukaudessa itselleni maksettavaa yhteensä noin 2000 euroa. Pidän eläkemaksuja jotka palkastani peritään myös samalla tavalla verona, koska mitään varsinaista yhteyttä tulevalla eläkkeellä ja nyt maksetuilla eläkemaksuilla ei ole.

Keskituloiset maksavat itse myös asumisensa toisin kuin monet pienituloisista jotka saavat siihen Kelan asumistukea.

Teen töitä normaaliviikolla sen 38,5 tuntia mutta kuukaudessa minulle kertyy normaalin työajan lisäksi 120 tuntia päivystystyötä, minkä ainakin itse lasken työajaksi. Koen että tehtyyn työtuntimäärään nähden se käteen jäävä korvaus ei ole ainakaan liian paljon suurempi kuin sellaisella, joka saa kaikki rahansa tukina, elatusmaksuina ja lapsilisinä.

[QUOTE="vieras";24952184]Kyllä tuosta päivähoitomaksusta ja verotuksesta kertyy kuukaudessa itselleni maksettavaa yhteensä noin 2000 euroa. Pidän eläkemaksuja jotka palkastani peritään myös samalla tavalla verona, koska mitään varsinaista yhteyttä tulevalla eläkkeellä ja nyt maksetuilla eläkemaksuilla ei ole.

Keskituloiset maksavat itse myös asumisensa toisin kuin monet pienituloisista jotka saavat siihen Kelan asumistukea.

Teen töitä normaaliviikolla sen 38,5 tuntia mutta kuukaudessa minulle kertyy normaalin työajan lisäksi 120 tuntia päivystystyötä, minkä ainakin itse lasken työajaksi. Koen että tehtyyn työtuntimäärään nähden se käteen jäävä korvaus ei ole ainakaan liian paljon suurempi kuin sellaisella, joka saa kaikki rahansa tukina, elatusmaksuina ja lapsilisinä.[/QUOTE]

Ei, ei, ei! Et sinä vastannut kysymykseeni ollenkaan. Ekassa viestissä lukee selvästi näin "Kun itse kerron että me maksamme ns. pienituloisina kaiken itse mutta saamme päivähoitomaksuun alennusta (niin kuin kaikki) niin keskituloiset marmattaa miten heidän ei kannata käydä töissä. "
Eli kyse niistä pienituloisista jotka maksaa kaiken itse, myös asumisen eivätkä elä tuilla vaan palkoilla. On mullakin paska palkka mutta se ei sinänsä liity itse aiheeseen.

mulla on vaihtelevat tulot ja miehellä vakitulot. Meidän tuloja laskettaessa mun keskivertotuloiksi saatiin juuri ja juuri sen verran et jouduttiin maksamaan täydet.

ja sitten kun ne katsotaan vielä bruttotuloista eikä nettotuloista. Kyllähän se paperilla näyttää kivalta et tienataan yhteensä yli 3500e mutta se on todelllisuudesta aika kaukana. Mun mielestä noi "tulojen mukaan" -maksut tulis kattoa sen todellisen maksukyvyn mukaan. Olis joo kiva et se mies tois kotiin sen 2800e ja mä kepposesti sen puolitoistatonnia aina. Mutta sellanen ihana verokarhu vie miehenki palkasta 1/4 osan veroo ja mulla vie vähä vähemmän.

Sitten on kuitenki asuminen maksettava kokonaan itse ja ruuan hinta nousee ja nousee.. kaikki hinnat vaan nousee mutta palkat ei.

Ainoo fiksu kuka on tajunnu katsoa maksut nettotuloista on ulosottovirasto :D

[QUOTE="vieras";24952229]Ei, ei, ei! Et sinä vastannut kysymykseeni ollenkaan. Ekassa viestissä lukee selvästi näin "Kun itse kerron että me maksamme ns. pienituloisina kaiken itse mutta saamme päivähoitomaksuun alennusta (niin kuin kaikki) niin keskituloiset marmattaa miten heidän ei kannata käydä töissä. "
Eli kyse niistä pienituloisista jotka maksaa kaiken itse, myös asumisen eivätkä elä tuilla vaan palkoilla. On mullakin paska palkka mutta se ei sinänsä liity itse aiheeseen.[/QUOTE]

Siinä mielessä ainakin verotuksessa keskituloiset maksavat eniten, että oma veroprosenttini on 36%. Pääomaveron veroprosentti on 28% ja osinkotulosta vero on 19,6%. Jos nostaa osinkotuloa omasta yrityksestä, sen sai muistaakseni tehdä 90 000 euroon asti verottomana, edellyttäen että tuo 90 000 euroa ei ylitä 10% yrityksen arvosta.

Eli pienituloiset maksavat palkkavero vähemmän kuin keskituloiset, ja suurituloiset useimmiten järjestävät niin että "palkka" maksetaan pääomatuloina, osinkoina tai optioina, jolloin niiden verotus on lempeämpää kuin pelkästään ansiotuloverotuksen.

Mielestäni siis maksan keskituloisena veroja rankasti suhteessa sekä pienituloisiiin, että suurituloisiin.

[QUOTE="vieras";24952229]Ei, ei, ei! Et sinä vastannut kysymykseeni ollenkaan. Ekassa viestissä lukee selvästi näin "Kun itse kerron että me maksamme ns. pienituloisina kaiken itse mutta saamme päivähoitomaksuun alennusta (niin kuin kaikki) niin keskituloiset marmattaa miten heidän ei kannata käydä töissä. "
Eli kyse niistä pienituloisista jotka maksaa kaiken itse, myös asumisen eivätkä elä tuilla vaan palkoilla. On mullakin paska palkka mutta se ei sinänsä liity itse aiheeseen.[/QUOTE]

Oletko kuullut verotuksessa sellaisesta asiasta kuin rajaveroaste? Se tarkoittaa sitä, että jos bruttopalkka nousee esim. 2000 eurosta 3000euroon, verotus kiristyy huomattavasti enemmän. 2000 euron bruttopalkasta jää käteen noin 1500-1600 euroa /kk. 3000 euron bruttopalkasta käteen jää 2000 euroa. 4500 euron bruttopalkasta käteen tulee enää hieman alle 3000e.

Eli kyllä ainakin omalla kohdalla olen todennut, että ylitöiden tekeminen ei aina kannata. Juuri kireästä verotuksesta johtuen.

Ja kyllä, maksan päivähoitomaksun mielelläni, se ei ole ongelma. Mutta koen että ihan kaikkea ei tarvitsisi maksaa keskituloisten verotuksesta. Esim. nyt kun on väläytelty sitä että lapsilisät poistettaisiin tietyn tuloluokan jälkeen tai ne tulisivat muuten tuloista riippuvaisiksi. Vastustan tätä siksi, että mielestäni kaikki lapset ovat valtiolle samanarvoisia. Ei pitäisi olla eroa sillä että syntyykö lapsi hyvätuloiseen vai pienituloiseen perheeseen.

[QUOTE="vieras";24952315]Oletko kuullut verotuksessa sellaisesta asiasta kuin rajaveroaste? Se tarkoittaa sitä, että jos bruttopalkka nousee esim. 2000 eurosta 3000euroon, verotus kiristyy huomattavasti enemmän. 2000 euron bruttopalkasta jää käteen noin 1500-1600 euroa /kk. 3000 euron bruttopalkasta käteen jää 2000 euroa. 4500 euron bruttopalkasta käteen tulee enää hieman alle 3000e.

Eli kyllä ainakin omalla kohdalla olen todennut, että ylitöiden tekeminen ei aina kannata. Juuri kireästä verotuksesta johtuen.

Ja kyllä, maksan päivähoitomaksun mielelläni, se ei ole ongelma. Mutta koen että ihan kaikkea ei tarvitsisi maksaa keskituloisten verotuksesta. Esim. nyt kun on väläytelty sitä että lapsilisät poistettaisiin tietyn tuloluokan jälkeen tai ne tulisivat muuten tuloista riippuvaisiksi. Vastustan tätä siksi, että mielestäni kaikki lapset ovat valtiolle samanarvoisia. Ei pitäisi olla eroa sillä että syntyykö lapsi hyvätuloiseen vai pienituloiseen perheeseen.[/QUOTE]

Totta kai olen kuullut :headwall: Ei jää 1500-1600 euroa käteen 2000 euron brutosta ainakaan meillä. Ei meidän kannattaisi rahallisesti töitä tehdä siis ihan oikeasti verrattuna tuilla eläviin mutta silti suurinta haloo itsestään pitävät keskituloiset. Pienituloiset maksaa TIETENKIN vähemmän veroja, isotuloisten kikkailun vitutuksen ymmärrän hyvin mutten edelleenkään tiedä mitä ne "kaikki muut maksut" joita keskituloiset maksaa omasta mielestään toisin kuin pienituloiset työssä käyvät.

[QUOTE="vieras";24952315]Oletko kuullut verotuksessa sellaisesta asiasta kuin rajaveroaste? Se tarkoittaa sitä, että jos bruttopalkka nousee esim. 2000 eurosta 3000euroon, verotus kiristyy huomattavasti enemmän. 2000 euron bruttopalkasta jää käteen noin 1500-1600 euroa /kk. 3000 euron bruttopalkasta käteen jää 2000 euroa. 4500 euron bruttopalkasta käteen tulee enää hieman alle 3000e.

Ja kyllä, maksan päivähoitomaksun mielelläni, se ei ole ongelma. Mutta koen että ihan kaikkea ei tarvitsisi maksaa keskituloisten verotuksesta. Esim. nyt kun on väläytelty sitä että lapsilisät poistettaisiin tietyn tuloluokan jälkeen tai ne tulisivat muuten tuloista riippuvaisiksi. Vastustan tätä siksi, että mielestäni kaikki lapset ovat valtiolle samanarvoisia. Ei pitäisi olla eroa sillä että syntyykö lapsi hyvätuloiseen vai pienituloiseen perheeseen.[/QUOTE]

Lapsilisän tarkoitus on olla tulonsiirto lapsettomilta "lapsellisille", eikä siten pitäisi tosiaan olla sidottu perheen tulotasoon. Toinen asia sitten, onko valtiolla "varaa" lapsilisään, mutta se on tietysti poliittinen päätös. Ennen tuli rahaa valtion kassaan muualtakin, kuin tulo- ja pääomaverotuksesta, poliittisilla päätöksillä valtionyhtiöt on yksityistetty ja voitot menevät yksityisille omistajille, isolta osin ulkomaille, joten verotkin niistä maksetaan.
Mutta näin on enemmistö päättänyt, demokraattisesti.

[QUOTE="vieras";24952407]Totta kai olen kuullut :headwall: Ei jää 1500-1600 euroa käteen 2000 euron brutosta ainakaan meillä. Ei meidän kannattaisi rahallisesti töitä tehdä siis ihan oikeasti verrattuna tuilla eläviin mutta silti suurinta haloo itsestään pitävät keskituloiset. Pienituloiset maksaa TIETENKIN vähemmän veroja, isotuloisten kikkailun vitutuksen ymmärrän hyvin mutten edelleenkään tiedä mitä ne "kaikki muut maksut" joita keskituloiset maksaa omasta mielestään toisin kuin pienituloiset työssä käyvät.[/QUOTE]

Jos tienaa 2000 euroa kuussa brutto, ei muita tuloja eikä vähennyksiä, niin veroprosentiksi tulee 16. Siihen lisäää työeläkevakuutusmaksut ja työttömyysvakuutusmaksut, niin prosentti on 21,3. 2000 eurosta veroja menee siis 426 euroa ja käteen jää 1574 euroa. Taitaa muuten sattua just tuohon edellisen kirjoittajan mainitsemaan 1500 - 1600 euron haarukkaan...

No verotuksen takia tietenkin. Keskituloiset kärsii siis tästä päivähoitoasiastakin eniten.
Keskitulonen saa saman verran käteen, ku vähän vähemmän tienaava. Esim. 40tht vuodessa tienaava saa lähes saman verran käteen kuussa kuin kymppitonnin vähemmän tienaava. Tilanteita siis kuitenkin on laidasta laitaan, toisella verovähennyksiä monesta asiasta, toisella ei ollenkaan, joten lähtötilanteetkin voivat olla ihan ääripäistä.

Jos tienaa 2000 euroa kuussa brutto, ei muita tuloja eikä vähennyksiä, niin veroprosentiksi tulee 16. Siihen lisäää työeläkevakuutusmaksut ja työttömyysvakuutusmaksut, niin prosentti on 21,3. 2000 eurosta veroja menee siis 426 euroa ja käteen jää 1574 euroa. Taitaa muuten sattua just tuohon edellisen kirjoittajan mainitsemaan 1500 - 1600 euron haarukkaan...

Ihan varma en tuosta toki ole koska miehen palkka on 1930 euroa ja jotain mutta ei jää 1500 euroa käteen eikä edes 1400 euroa.

Totta kai keskituloiset ja isotuloiset maksaa veroja enemmän mutta mitä ne muut maksut on ja miksi keskituloisen ei kannata käydä töissä? Ei ole edelleenkään kukaan selventänyt..

[QUOTE="daa";24952962]No verotuksen takia tietenkin. Keskituloiset kärsii siis tästä päivähoitoasiastakin eniten.
Keskitulonen saa saman verran käteen, ku vähän vähemmän tienaava. Esim. 40tht vuodessa tienaava saa lähes saman verran käteen kuussa kuin kymppitonnin vähemmän tienaava. Tilanteita siis kuitenkin on laidasta laitaan, toisella verovähennyksiä monesta asiasta, toisella ei ollenkaan, joten lähtötilanteetkin voivat olla ihan ääripäistä.[/QUOTE]

Ihan takuulla saa keskituloinen enemmän käteen kuin me pienituloiset työläiset. Ja siis miten ne keskituloiset kärsii eniten kun niillä on isommat tulotkin? Jos vertaan meidän tilanteeseen jossa meidän hoitomaksu 95 euroa niin aivan takuulla keskituloiselle perheelle jää enemmän käyttörahaa kuin 254 euroa miinus 95 erotus.

No veroja maksaa keskituloinen HUOMATTAVASTI enemmän (ihan suhteessakin) kuin pienituloinen. Lapset eivät saa esim. opintotukea alle 20-vuotiaana (vai oliko se ikä raja 19, joka tapauksessa 19 tai 20), jos tulot ylittyvät. Eli lapsen opiskelu maksaa enemmän.

[QUOTE="vieras";24953782]Ihan varma en tuosta toki ole koska miehen palkka on 1930 euroa ja jotain mutta ei jää 1500 euroa käteen eikä edes 1400 euroa.

Totta kai keskituloiset ja isotuloiset maksaa veroja enemmän mutta mitä ne muut maksut on ja miksi keskituloisen ei kannata käydä töissä? Ei ole edelleenkään kukaan selventänyt..[/QUOTE]

Mieheltäsi peritään palkasta ilmeisesti sitten jotain muita maksuja, lounasetua tai ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksuja esimerkiksi. Tuo laskelmani perustui toki Helsinkiin, jossakin muussa kunnassa voi toki veroprosentti olla hitusen suurempikin, muttei kuitenkaan siinä määrin, että nostaisi kokonaisveroprosentin niin suureksi, ettei käteen jäisi 1400 euroa. Viekö ulosotto jotain? Tai vähennetäänkö palkasta autopaikkamaksua, kuntosalikäyntejä tai jotain muuta.

[QUOTE="vieras";24953782]Ihan varma en tuosta toki ole koska miehen palkka on 1930 euroa ja jotain mutta ei jää 1500 euroa käteen eikä edes 1400 euroa.

Totta kai keskituloiset ja isotuloiset maksaa veroja enemmän mutta mitä ne muut maksut on ja miksi keskituloisen ei kannata käydä töissä? Ei ole edelleenkään kukaan selventänyt..[/QUOTE]

Siinä tapauksessa miehesi pitää kyllä tarpeettoman korkeata veroprosenttia. On varmaan niitä ihmisiä, jotka haluavat isot veronpalautukset.

[QUOTE="vieras";24953794]Ihan takuulla saa keskituloinen enemmän käteen kuin me pienituloiset työläiset. Ja siis miten ne keskituloiset kärsii eniten kun niillä on isommat tulotkin? Jos vertaan meidän tilanteeseen jossa meidän hoitomaksu 95 euroa niin aivan takuulla keskituloiselle perheelle jää enemmän käyttörahaa kuin 254 euroa miinus 95 erotus.[/QUOTE]

En nyt loppujen lopuks ymmärtänyt pointtiani. Ekaks selvennän sen verran, että puhuin keskituloisista ja vähän vähemmän tienaavista, en nimenomaan pienituloisista.

Sanotaan vaikka, et Anna on keskituloinen ja kuukausipalkka on 3000e, veroprosentti vaikka 24% ja Piia tienaa hiukkasen vähemmän, 2000e ja veroprosentti 18%. No Piialla sattuu olemaan opintolainaa, osake ja näin ollen saa sitten hyvitystäkin näistä. Annalta lähtee palkasta lähes tuhat euroa veroihin ja kirkollisveroihin sun muuhun maksuihin ja Piialla alle puolet siitä mitä Annalta lähtee.
Jos tehdään arviolaskuja ja vähän pyöristyksiä Annalla jää 2000e käteen ja Piialla 1500e. Sillä 500e:n välillä Anna tekee kolmivuorotyötä. Hän maksaa yli 200e lapsen hoitopaikkaan, kun Piia maksaa n. 90e. Piia saa lisäks verovähennyksiä, joten loppujen lopuks Piia saa rahaa vuodessa lähes saman verran kuin keskituloinen Anna.

Pointtini siis on se, että keskituloset on väliinputojia. He kärsii eniten päivähoitomaksuista. En siis aja takaa sitä, että kuinka paljon kelläkin perheellä jää varaa laittaa säästöön ja muuhun, enkä pienituloisten ja keskituloisten menojen ja tulojen suhteutusta vaan sitä, että verotuksen takia keskituloisten hoitomaksut on naurettavia, kun lähtötilanne on lähes sama tuloihin nähden, kuten tuosta Annan ja Piian esimerkistä huomaa.

Tässä maksettavia: verot, täydet päivähoitomaksut, asuntolaina, auto (työskentely vuorossa-ei julkisia), kaikki terveyskulut ja perus elämiseen koituvat kulut. Mukavasti kaikkia lapsia ei huomioida maksuissa- rahaa menee isompienkin lasten tarpeisiin.

[QUOTE="daa";24953897]En nyt loppujen lopuks ymmärtänyt pointtiani. Ekaks selvennän sen verran, että puhuin keskituloisista ja vähän vähemmän tienaavista, en nimenomaan pienituloisista.

Sanotaan vaikka, et Anna on keskituloinen ja kuukausipalkka on 3000e, veroprosentti vaikka 24% ja Piia tienaa hiukkasen vähemmän, 2000e ja veroprosentti 18%. No Piialla sattuu olemaan opintolainaa, osake ja näin ollen saa sitten hyvitystäkin näistä. Annalta lähtee palkasta lähes tuhat euroa veroihin ja kirkollisveroihin sun muuhun maksuihin ja Piialla alle puolet siitä mitä Annalta lähtee.
Jos tehdään arviolaskuja ja vähän pyöristyksiä Annalla jää 2000e käteen ja Piialla 1500e. Sillä 500e:n välillä Anna tekee kolmivuorotyötä. Hän maksaa yli 200e lapsen hoitopaikkaan, kun Piia maksaa n. 90e. Piia saa lisäks verovähennyksiä, joten loppujen lopuks Piia saa rahaa vuodessa lähes saman verran kuin keskituloinen Anna.

Pointtini siis on se, että keskituloset on väliinputojia. He kärsii eniten päivähoitomaksuista. En siis aja takaa sitä, että kuinka paljon kelläkin perheellä jää varaa laittaa säästöön ja muuhun, enkä pienituloisten ja keskituloisten menojen ja tulojen suhteutusta vaan sitä, että verotuksen takia keskituloisten hoitomaksut on naurettavia, kun lähtötilanne on lähes sama tuloihin nähden, kuten tuosta Annan ja Piian esimerkistä huomaa.[/QUOTE]

Mun mielestä mies niin kuin minäkin on pienituloinen ja miehen brutto on 1930 eikä todellakaan vie ulosotto tai muukaan palkasta mitään. Mä en edelleenkään tajua että miten just ne keskituloiset on niitä kaikkein tukalimmalla olijoita. Ensinnäkin on puolueellista että laitat juuri pienempituloiselle vähennykset. Laitappa sille keskituloiselle isot lainat ja pienempituloinen vuokralle ;) Keskituloiselle jää 2000-254= 1746 ja pienituloiselle 1500-90=1410 euroa. Ehkä mä suhtaudun rahaan jotenkin oudosti kun mun mielestä 346 euroa on ISO raha. Totta hemmetissä ainakin minä ottaisin nuo rahat mieluummin! Kolmivuorotyö asia erikseen, en minäkään ala tässä ruikuttamaan mun paskasta palkasta koska se ei oleellista vaan ne "kaikki muut maksut" jotka kuuluu keskituloiselle muttei pienituloiselle. :D Ilmeisesti näitä kaikkia muita maksuja on verotus (kas kummaa isommista tuloista enemmän veroja) ja tämä huuuurrrjan suuri päivähoitomaksu :D Eli paljon melua tyhjästä keskituloisilla?

[QUOTE="jaana";24953942]Tässä maksettavia: verot, täydet päivähoitomaksut, asuntolaina, auto (työskentely vuorossa-ei julkisia), kaikki terveyskulut ja perus elämiseen koituvat kulut. Mukavasti kaikkia lapsia ei huomioida maksuissa- rahaa menee isompienkin lasten tarpeisiin.[/QUOTE]

Ja taas mennään :D Ihan itse mekin kaksi autoamme ja asuntolainamme ja kaikki muut elämisen kulut maksamme...

Yhteistyössä