Mites muilla elatusmaksut kun lapsi täyttää 18?

Onko jollakulla kokemuksia etävanhemmasta joka osallistuisi rahallisesti lapsensa elättämiseen kun tämä on täyttänyt 18?
Meillä etä lopetti maksamisen minulle, eikä anna pojalle itsellenkään mitään. Ei antanut mitään edes synttärilahjaksi,
Poika kuitenkin aloitti vasta ammattikoulun nyt tänä syksynä, 3 vuotinen koulu siis kyseessä. Eli onko oikeasti niin että jatkan elättämistä yksin tästä eteenpäin? Vai olisiko tarloitus potkaista sossun luukulle ja yhteiskunnan elätiksi kuten exä näyttää ajattelevan.
Olen sanonut pojalle että pyytäisi isäänä antavan rahaa vaikka edes satasen (saisi maksettua puh. laskua ja hammaslääkäriä), mutta poika ei uskalla.
 
"annastiina"
Ei maksa mitään. 50 euroo anto kun pyysin ees vähän, että tyttö sais taskurahaa. Minä maksan bensat ja asumisen ja kirjat ja kaikki. Onneksi ees opintorahaa saa sen vajaa 70 euroa kuussa. Isän rooli loppu täysikään. Onneksi lapsella on rakastava äiti.
 
"nuuh"
Meillä mies laittoi ja laittaisi edelleen rahaa tilille mutta kun sen ex määkyy että tuet menee :D ei saa laittaa sille tilille vaan pitäis jotain helekutin kikkailutilejä rueta aukomaan!!! Olkoot...
 
vieras..
Kyllähän se niin on, että se "elatusvelvollisuus" loppuu kun lapsi täyttää 18 vuotta, sen jälkeen kai lapsen tulisi saada esim. opintotukea yms. joilla sitten makselee puhelin laskuja yms.
 
Olen ollut siinä käsityksessä, että jos lapsi opiskelee niin olisi oikeutettu vielä johonkin taloudelliseen tukeen myös etävanhemmalta. En ole pykäliä tarkistanut, joten voin toki olla väärässäkin, mutta näin olen antanut itseni ymmärtää.
 
vierass
Kyllä lain mukaan etä on elatusvelvollinen,kunnes lapsi on suorittanut alaikäisenä aloitetun,ensimmäisen kolulutuksen.Raha maksetaan lapselle,ei siis esim.äidille.Se on koulutustukea.
 
"annastiina"
Samalle isälle, mutta mun pojalle on laitettu muuten elatussopimukseen, että kunnes lapsi on kykenevä elättämään itsensä pykälä. Tarkistas sun elatussopimus. Tästä tytöstä ei tehty, kun oli juuri täyttänyt 18-vuotta elatussopimusta tehtäessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231071:
Opintotuki on 70e/kk.Mites sillä maksais laskut ja ruuat, saatikka asumisen?
No lapsi asuu ilmaaseksi sun tykönä. Niin asuun mäki isän tykönä ilmaaseksi tuos iäs ja isä makso puhelinlaskun ja ruuat.

Mutta joku tuos jo mainitti, että elareiden maksamista voidaan jatkaa pitemmälle sen takia, että nuori opiskelee. Mutta olikos se sitte jotenki niin, että nuoren pitää itte hakia niitä etävanhemmalta ja meneekö se peräti käräjien kautta.
 
Koulutusavustus
Koulutusavustus

Lait: laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex)

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

Koulutusavustuksen määrään ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaikka koulutuskustannuksiin luetaankin suoranaisten opintomenojen lisäksi myös koulutuksen aikaiset elinkustannukset. Sen sijaan esimerkiksi harrastuksista aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti kuulu koulutusavustuksella katettavaksi.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/erotilanne/elatus
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231071:
Opintotuki on 70e/kk.Mites sillä maksais laskut ja ruuat, saatikka asumisen?
Siis asuuko lapsesi omillaan? Silloin ihan tavan Kelan tuet, joihin vanhempien tulot vaikuttaa. Onhan se tylyä, mutta harva tuon ikäinen vielä "omillaan" toimeentulee ja vanhemmat joutuu vielä elättämään, mutta laillista elatusvelvollisuutta ei etävanhemmalla ymmärtääkseni enää ole.
 
muotopuoli
Koulutusavustus. Jos lapsi on täyttänyt 18, hän joutuu se hakemaan itse mutta jos on alaikäinen, niin vanhempi voi hakea ja viedä asian loppuun vaikka lapsi täyttäisi asian käsittelyn aikana 18.
 
Miezzzzz
Olen ollut siinä käsityksessä, että jos lapsi opiskelee niin olisi oikeutettu vielä johonkin taloudelliseen tukeen myös etävanhemmalta. En ole pykäliä tarkistanut, joten voin toki olla väärässäkin, mutta näin olen antanut itseni ymmärtää.
Luojan kiitos ei ole!! Elatustuen määrässä on laskettu alustavasti jo mukaan se että lapsi siirtyy opiskelemaan. Vittu sehän tästä vielä puuttuisi että joutuu maksamaan ex elämää 5v sen jälkeen kun muksu muuttanut omaan himaan.
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231122:
Lapsi siis asuu minun luonani, ja nyt vastaan yksin hänen lääke-, lääkäri ,- vakuutus, asumis, - ruoka ym kuluistaan. Ennen sain siis elatusmaksua etältä edes sen 175e/kk.
Näinhän se ikävä kyllä menee, elatusvelvollisuus loppuu etä vanhemmalta. En kyllä tiedä miten sen koulutusavustuksen pyytäminen käytännössä menee, mutta toisaalta lääkkeet ja vakuutukset eivät liity kouluun ollenkaan, luulisin sen koskevan pääasiassa koulukirjojen yms. hankintaa.
 
HGAHHAHHAHAHA
[QUOTE="tietämätön";30231209]Onkos toi koulutusavustus vielä eri kuin opintoraha tai-laina?[/QUOTE]

On..

Tossa on muuten sitten sellainen juttu että ihan turha odotella mitään kovin suuria summia koulutusavustuksena ;) Jos oikeuteenkin menette niin saattaapi loppusummana olla muutaman kympin KK avustus joka LUOJAN kiitos menee lapsen tilille JA todennäköisesti myös lähi joutuu osallistumaan.
 

Yhteistyössä