Mites muilla elatusmaksut kun lapsi täyttää 18?

HHAAHAHA
Näinhän se ikävä kyllä menee, elatusvelvollisuus loppuu etä vanhemmalta. En kyllä tiedä miten sen koulutusavustuksen pyytäminen käytännössä menee, mutta toisaalta lääkkeet ja vakuutukset eivät liity kouluun ollenkaan, luulisin sen koskevan pääasiassa koulukirjojen yms. hankintaa.
Mitennniin vittu ikävä kyllä.. Koittakaa nyt oikeasti saatana ymmärtää että teidän olisi ihan itse pitänyt siiderin litkimisen ja baareilun sijaan säästää ne elarit myös kattamaan tuo opiskeluaika.
 
viiras
Meillä ei mikään muuttunut lapsen täytettyä 18 vuotta vaan exä on isä pojalleen ihan kuten oli aiemminkin. Antaa pojalleen rahaa tarpeen mukaan, tapaa poikaansa, soittelee ja kyselee kuulumisia. Ihan absurdi ajatuskin, että isyys tai äitiys päättyisi lapsen 18-vuotissyntymäpäivään.
 
fgadug
Meillä ei lapsen isä maksa enää mitään. Eikä sillä ole väliä. Mä elätän mielelläni hänet koko opiskeluajan. Mulle on tärkeintä se että lapsen ja isän suhde on kunnossa.
 
AHhaahha
Meillä ei mikään muuttunut lapsen täytettyä 18 vuotta vaan exä on isä pojalleen ihan kuten oli aiemminkin. Antaa pojalleen rahaa tarpeen mukaan, tapaa poikaansa, soittelee ja kyselee kuulumisia. Ihan absurdi ajatuskin, että isyys tai äitiys päättyisi lapsen 18-vuotissyntymäpäivään.
eihän se nyt siihen päätykkään mutta kun lapsi täyttää 18v niin silloin voi antaa rahaa lapsen käyttöön!! Ei sille ex puolisolle.
 
Nimimerkki "aHhaahha":lle tiedoksi, että olen käyttänyt poikaan tuplasti enemmän kuin isänsä , eli minua ex ei ole koskaan elättänyt (eikä puolia lapsistaan, vaikka on ollut suuremmat tulot kuin minulla).
Jos koulutusavustus on pieni ja vain kirjoja niin milläköhän olisi tarkoitus maksaa ruuat, vaatteet ja tosiaan laskut? Pitäisköhän sanoa pojalle että muuttaa isänsä luo, kun ei kerta ruoka yms. maksa mitään...
Omilleen poika ei voi vielä muuttaa, on siis erityisammiksessa eikä pärjää omillaan vielä.
 
HGAHHAHHAHAHA
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231339:
Nimimerkki "aHhaahha":lle tiedoksi, että olen käyttänyt poikaan tuplasti enemmän kuin isänsä , eli minua ex ei ole koskaan elättänyt (eikä puolia lapsistaan, vaikka on ollut suuremmat tulot kuin minulla).
Jos koulutusavustus on pieni ja vain kirjoja niin milläköhän olisi tarkoitus maksaa ruuat, vaatteet ja tosiaan laskut? Pitäisköhän sanoa pojalle että muuttaa isänsä luo, kun ei kerta ruoka yms. maksa mitään...
Omilleen poika ei voi vielä muuttaa, on siis erityisammiksessa eikä pärjää omillaan vielä.
No säkin olet saanut elarit 175 + lapsilisät + yh avustuksen + oma osuus omien puheiden mukaan yli 175€/ KK niin mitä vittua? Niin ei luulisi tuottavan ongelmaa..
 
AAHAHHA
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231356:
Lapsilisä loppuu kun laspsi täyttää 17, ja en ole saanut mitään yh- avustusta enkä lisää, olen ollut uuden mieheni kanssa jo 13 vuotta
Noo poika alkaa saada opintotukea ja voi ottaa lainaa. EI oo sun ex miehesi tehtävä elättää aikuista ihmistä ;)
 
AAHAHHA
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30231387:
Kyllä on. Varsinkin tässä tapauksessa, jossa se 18 vuotias ei ole vielä kykenevä elättämään itseään.
Luojan kiitos näistä asioista ei päätä 2+ mammat.. Muuten varmasti joutuis maksamaan ex:älle kuolemaan asti elatusmaksuja.. 18v elatusvelvollisuus loppuu PISTE!
 
Jos olisin vähänkään vainoharhainen epäilisin pojan isän olevan tuon ivallisnauravan nimimerkin takana...
No, mutta niinhän se menee, että koska isä ei pojalleen rahaa maksa, minä maksan sitten kaiken. Pojalla ei ole miään haluja tuettuun asumiseen, eikä lääkärikän katsonut sen olevan vielä mikään vaihtoehto. Kotona vaan on paha oppia itsenäistymäänkään, jos äiti maksaa laskut ja ruuat, tosin joutuu osallistumaan kotihommiin aikuisen tavoin (ja melkein toimii...)
 
AAHAHHA
on yksi henkilö joka joutuu maksamaan vielä muutaman vuoden ylisuuria elatusmaksuja ja ainut mikä tässä vitutuksessa auttaa on se että tiedän tasan tarkkaan että lapsieni äiti on tämän jälkeen taloudellisesti todella kusessa :) Itsehän ostan Porche 911 samana päivänä kun viimeinen elatusmaksu on maksettu!
 
viera.s
Kyllä koulutusavustuksella on tarkoitus kattaa myös normaaliin elämisen kuluja opiskeluaikana. Teidän tapauksessanne on hyvin todennäköistä, että isä velvoitettaisiin sitä maksamaan. Mutta jos lapsesi on täysin oikeustoimikelpoinen, hänen pitäisi itse sitä vaatia, sinä et voi sitä lapsen puolesta tehdä. Ja rahat tosiaan maksetaan nuoren omalle tilille.
 
HGAHHAHHAHAHA
Hmm.. lapsi asuu äitinsä kanssa joka asuu uuden miehen kanssa ;) AIka v.....n hiljaista on että saatte enää nyhdettyä rahaa exältäsi, varsinkaan jos lapsellasi ei ole mitään esteita asuntolainan ottoon.
 
"nuuh"
Milloin tälläinen opiskelu/koulutustukivelvollisuus on tullut? Kun mä opiskelin (90-luvulla) niin mulle isä mitään tukia enää maksanut kuin täytin sen 17-v!! Muutin kotoa toiselle paikkakunnalle halvimpaan asuntoon mikä löytyi. Erään vanhan pariskunnan omakotitalon yläkerran huoneeseen jonka jaoin toisen tytön kanssa. Kerran viikossa sai käyttää suihkua ja puhelinta. Onneksi koulussa pääsi suihkuun ja uimaan päivittäin ilmaiseksi :D Vuokra oli alle sata markkaa kuussa ja siihen äidin rahat just riitti.
Niin nyttei 420 markkaa riitä vaikka asuis kotona???!!! No jos kaikki pitää saada niin....
 
ahahah
Mun käsittääkseni tuo on vanha kun taivas.. AInut vaan että nää ahnaat yh:t eivät tajua sitä että A. tuo ei tosiaan tule automaattisesti B: jos lapsella on mahdollisuus opintolainaan se lasketaan tuohon mukaan.. C: jos lapsi käy vaikka kesätöissä niin eipä tarvi pyydellä mitään :)
 
"erityinen"
Mä muutin pois kotoa jo 16v vaikka kävin koulua erityisammattikoulussa, sain vain vammaistukea ja asuin asuntolassa. Kyllä sun ap pitää antaa lapsesi itsenäistyä ei mun vanhempani auttaneet mitenkään vaikka en ihan normaali olekkaan.
 
Luojan kiitos ei ole!! Elatustuen määrässä on laskettu alustavasti jo mukaan se että lapsi siirtyy opiskelemaan. Vittu sehän tästä vielä puuttuisi että joutuu maksamaan ex elämää 5v sen jälkeen kun muksu muuttanut omaan himaan.
Sille lapsellehan se maksettaisiin eikä eksälle?

Jotenkin voisi luulla, että vanhempi tahtoisi tukea omaa lastaan. Mutta kaikesta päätellen jotkut priorisoi eksälle vittuilun sen edelle.
 
ahahah
Sille lapsellehan se maksettaisiin eikä eksälle?

Jotenkin voisi luulla, että vanhempi tahtoisi tukea omaa lastaan. Mutta kaikesta päätellen jotkut priorisoi eksälle vittuilun sen edelle.
Joo mun lapset kuluttaa oikeuden mukaan kuukaudessa jotain +1200€, mitään ne ei harrasta ja kulkee kirppisvaatteissa :))

Eivätkä muutes ole päivähoidossakaan.. Väitän että olen maksanut ihan tarpeeksi siihen asti että lapset muuttaa pois kotoa.
 
ahhaha
Löytyy aika paljon netistä koulutusavustuksen suhteen. Mutta lähtökohtaisesti kotona asuva opiskelija ei kuluta hirveästi lisäksi hän saa opintotuen+ on oikeutettu lainaan + jos hän tekee mitään töitä niin sekin pienentää avustustarvetta.. Ap tapauksessa uusi puoliso jonka kanssa hän asuu pienentää avustus tarvetta..
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231399:
Jos olisin vähänkään vainoharhainen epäilisin pojan isän olevan tuon ivallisnauravan nimimerkin takana...
No, mutta niinhän se menee, että koska isä ei pojalleen rahaa maksa, minä maksan sitten kaiken. Pojalla ei ole miään haluja tuettuun asumiseen, eikä lääkärikän katsonut sen olevan vielä mikään vaihtoehto. Kotona vaan on paha oppia itsenäistymäänkään, jos äiti maksaa laskut ja ruuat, tosin joutuu osallistumaan kotihommiin aikuisen tavoin (ja melkein toimii...)
Öh, mä en nyt ymmärrä. Siis lapsi ei ole vielä valmis muuttamaan omilleen ja asuu siis kotona kanssasi. Hänen pitäisi isältään saada rahaa, jotta voisi maksaa itse ruuat ja laskut, mutta miten hän niinkään oppii itsenäistymään jos isänsä kaiken maksaa? Sehän se sitä vastuun ja velvollisuuksien opettamista on kun laittaa tekemään oman osuutensa kotihommista
 

Yhteistyössä