Mites muilla elatusmaksut kun lapsi täyttää 18?

Vie ras
Mun mies on etäisä lukioikäiselle tytölle, ja maksaa lukiokirjat, tytön puhelinlaskun ja bussimatkat meille joka toinen viikonloppu. Ei elatusmaksuja tosiaan enää exälle makseta, kun lapsi täyttää 18, mutta jos vanhemmat eivät halua suoraan tukea opiskelevaa jälkikasvuaan, sitä koulutustukea voi kyllä hakea oikeusteitse. Moni ei vaan sitä tiedä.
 
Joo mun lapset kuluttaa oikeuden mukaan kuukaudessa jotain +1200€, mitään ne ei harrasta ja kulkee kirppisvaatteissa :))

Eivätkä muutes ole päivähoidossakaan.. Väitän että olen maksanut ihan tarpeeksi siihen asti että lapset muuttaa pois kotoa.
Ja sun mielestä se nyt sitten tarkoittaa sitä, että kaikki yksinhuoltajaäidit on rahanahneita siiderivalaita joiden elämäntehtävä on elää entisen miehensä rahoilla leveästi? Ja että tapaukseesi täysin syytön ap on täten ansainnut lapsellista lällättelyä vastaukseksi ihan asialliseen kysymykseensä?

Trollit on trolleja, mutta kyllä ihan oikeassakin elämässä näkee aivan uskomattomia puupäitä, jotka ei osaa olla kostamatta lapsille aikuisten välisiä kaunoja. Sitten inistään, miten se eksä on vieraannuttanut ne lapset ja muutenkin kaikki kurjuus hamaan loppuun asti on sen eksän syytä. Ja kaikkien muidenkin eksien, tai vastakkaisen sukupuolen ylipäätään.
 
Juuh
Ja sun mielestä se nyt sitten tarkoittaa sitä, että kaikki yksinhuoltajaäidit on rahanahneita siiderivalaita joiden elämäntehtävä on elää entisen miehensä rahoilla leveästi? Ja että tapaukseesi täysin syytön ap on täten ansainnut lapsellista lällättelyä vastaukseksi ihan asialliseen kysymykseensä?

Trollit on trolleja, mutta kyllä ihan oikeassakin elämässä näkee aivan uskomattomia puupäitä, jotka ei osaa olla kostamatta lapsille aikuisten välisiä kaunoja. Sitten inistään, miten se eksä on vieraannuttanut ne lapset ja muutenkin kaikki kurjuus hamaan loppuun asti on sen eksän syytä. Ja kaikkien muidenkin eksien, tai vastakkaisen sukupuolen ylipäätään.
Juuri näin!
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231399:
Jos olisin vähänkään vainoharhainen epäilisin pojan isän olevan tuon ivallisnauravan nimimerkin takana...
No, mutta niinhän se menee, että koska isä ei pojalleen rahaa maksa, minä maksan sitten kaiken. Pojalla ei ole miään haluja tuettuun asumiseen, eikä lääkärikän katsonut sen olevan vielä mikään vaihtoehto. Kotona vaan on paha oppia itsenäistymäänkään, jos äiti maksaa laskut ja ruuat, tosin joutuu osallistumaan kotihommiin aikuisen tavoin (ja melkein toimii...)
Mitä tämä tarkoittaa? Että jos isä maksaa osan pojan ruokakuluista, poika itsenäistyy paremmin?

Olen pahoillani, mutta en oikeasti ymmärrä tuota.

Lisäksi mietin, että jos pojalla on mahdollisuus asua kotona opiskeluajan, niin se on kaikkien kannalta parempi vaihtoehto. Kyllä sen yksinasumisen ehtii opettelemaan, ja omalla käytöksellään voi vaikuttaa siihen, että lapsi aikuistuu. Esim. antamalla vastuuta ruoanlaitoissa, siivouksessa yms. sekä kertomalla raha-asioista, mikä maksaa mitäkin.

Ihmettelen usein miten ne teinipomot on NIIIIN pihalla elinkustannuksista. Ja miten ne vanhemmat sitä ihmettelee. Itsehän ovat kasvattaneet lapsensa pimennossa tuon asian suhteen. Vai ajattelevatko että tämäkin asia pitiäisi opettaa koulussa?

En kyllä sitäkään ymmärrä että ulkopuolistaa itsensä kaikista omaan lapseen kohdistuvista maksuista kun lapsi täyttää 18. Luulisi että omalle lapselle olisi kiva antaa välillä vähän taskurahaa. Vaikka se menisi vaan hampurilaiseen ja pizzaan.
 
No aika vähän jääannettavaksi hampurilaisiin tai pitsaan kun pitää maksaa "aikuisen" ruuat, vaatteet lääkkeet ,lääkärit, puhelimet, matkakortit ym. omasta pussista kaikki.
Voisi se isä edes sen hampparin tai pitsan tarjota, vaan ei tosiaan halua pojalle antaa mitään.
Ja jos tosiaan maksaisi vaikka satasen /kk tilille, voisi poika maksaa puhelinlaskunsa sieltä itse, ja muutenkin miettiä mihin rahat riittää, nythän minun on vain maksetta tk- maksut ja hammaslääkärilaskut, jos en halua että joutuu maksuvaikeuksiin.
ELi isä on ulkopuolistanut itsensä, en minä. Minäjhän maksan kaiken!
 
Puuhippa: Koska ei saa töitä. Kesätöihin laitettiin monta sataa hakua, ei päässyt edes haastatteluun. Valmistui peruskoulusta 2/3013, eikä päässyt edes kouluun sinä syksynä, kävi 8kk kuntoutusjakson siinä välissä. Nyt pääsi erityisamikseen, jossa alle10 oppilasta. käy kuntoutuksessa 1 x viikko ja lääkärillä 2 x kk.
Voin kertoa ettei töitä juuri saa pääkaupunkiseudulla hänen "meriiteillään" kun ei taviksetkaan saa
 
oooonnn
[QUOTE="tietämätön";30231209]Onkos toi koulutusavustus vielä eri kuin opintoraha tai-laina?[/QUOTE]

Tuo koulutusavustus on ns elatustukea, on ihan eri juttu kun opintotuki. Meillä just keskusteltiin siitä, että ex maksaa sen nyt pojan tilille. Vanhemmista lapsista maksoi mulle lukion loppuun, mutta nyt tuli stoppi näköjään. Sen tarkoitus on osallistua lapsen koulutukseen. Ja jos lapsi asuu omillaan, se maksetaan AINA suoraan lapselle, ei koskaan ex puolisolle. Ja joo, lapsi voi sitä kummaltakin vanhemmalta vaatia, mutta onhan se nyt piru, jos mun pitäis vielä lapselle maksaa, kun maksan sen vaatteet, asunnon, ruuat, sähköt ja tähän asti kaikki kirjatkin. Nyt saa kirjat ostaa tuosta isän maksamasta koulutustuesta. Eli velvollisuus on kyllä molemmilla vanhemmilla, mutta mä katson, että kotona asuvan elämän rahoitus on mun osuus koulutusvastuusta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231399:
Jos olisin vähänkään vainoharhainen epäilisin pojan isän olevan tuon ivallisnauravan nimimerkin takana...
No, mutta niinhän se menee, että koska isä ei pojalleen rahaa maksa, minä maksan sitten kaiken. Pojalla ei ole miään haluja tuettuun asumiseen, eikä lääkärikän katsonut sen olevan vielä mikään vaihtoehto. Kotona vaan on paha oppia itsenäistymäänkään, jos äiti maksaa laskut ja ruuat, tosin joutuu osallistumaan kotihommiin aikuisen tavoin (ja melkein toimii...)
Onko nyt kyse siitä että sinulla ei siis ole penniäkään laittaa poikaan, vaikka sulla aikaisemmin oli yli 175e/kk rahaa käyttää pojan ruokaan yms?

Poika voi hakea opintotukea ja tietysti jos tilanne on äärimmäisen paha niin opintolainaa. Moni muukin nuori joutuu hakemaan lainaa jos vanhemmat eivät maksa mitään kuluja ja he lähtevät opiskelemaan.

Sinuna antaisin pojalle tietyn summan käytettäväksi kuukaudessa. Hän saisi itse maksaa laskunsa verkkopankissa ja käydä itse ruokakaupassa. Eihän hän muuten tosissaan opi elämään omillaan jos et näitä hänelle opeta.
 
ooooonnn: noin minäkin toivoisin sen menevän, minä maksaisin asumisen, ruokailun ja osan esim. vaatetuksesta, ja isältä saamalla koulutustuella voisi maksaa itse omalla nimellätulevia laskujaan (puhelin, vakuutus, edes osan lääkäri -ja lääkekuluista).
En MINÄ ole eksältä omalle tililleni mitään haluamassa, jos joku niin ymmärsi.
Jajos asuisi omillaan, kai meillä olisi silloinkin velvollisuus osallistua hänen elättämiseensä, eikä vain minun?
Mutta isänsä on siis todella omanapainen, oli todennut "isäviikonloppuna" tälle täysi.ikäiselle etteikö sulla ole parempaa tekemistä, kun poika kysyi voiko tulla myös pikkuveljen mukana....
 
vierass: Koko ajanhan minä laitan rahaa poikaan, maksan kaiken. Matkakortti 35e/kk, puhelin 30e/kk, lääkkeet n, 20e kk, kuntoutukseen matkat n20e/kk, vakutuus(mopo+tapaturmayms, hänen osa kotivakuutuksesta),+ kirjat+vaatteet+ hygienia+ruoka, lääkäripoliklinikka- ja hammaslääkäri+terveyskeskusmaksu.....
kuukaudesta riippuen,300-600 menee tuonikäisen kuluihin väkisinkin.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231751:
vierass: Koko ajanhan minä laitan rahaa poikaan, maksan kaiken. Matkakortti 35e/kk, puhelin 30e/kk, lääkkeet n, 20e kk, kuntoutukseen matkat n20e/kk, vakutuus(mopo+tapaturmayms, hänen osa kotivakuutuksesta),+ kirjat+vaatteet+ hygienia+ruoka, lääkäripoliklinikka- ja hammaslääkäri+terveyskeskusmaksu.....
kuukaudesta riippuen,300-600 menee tuonikäisen kuluihin väkisinkin.
Mutta eikö hän saa opintotukea joista voisi maksaa koulumatkat ja puhelimensa?
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30231751:
vierass: Koko ajanhan minä laitan rahaa poikaan, maksan kaiken. Matkakortti 35e/kk, puhelin 30e/kk, lääkkeet n, 20e kk, kuntoutukseen matkat n20e/kk, vakutuus(mopo+tapaturmayms, hänen osa kotivakuutuksesta),+ kirjat+vaatteet+ hygienia+ruoka, lääkäripoliklinikka- ja hammaslääkäri+terveyskeskusmaksu.....
kuukaudesta riippuen,300-600 menee tuonikäisen kuluihin väkisinkin.
Onko tuo 35e matkakortti tosiaan opiskelijahinta? Ja ihmettelen miksi hänelle maksetaan päällekkäin matkakorttia ja mopoa + vakuutuksia? Ei moni aikuinenkaan maksa auton kuluja jos voi kulkea julkisilla ja on rahasta tiukkaa. Siinä olisi heti ensimmäinen säästökohde. Kirjoja ja vaatteita kannattaa ostaa käytettynä, kirjoja voi peräti lainata jolloin niihin ei mene ollenkaan rahaa. Myös puhelinlasku ihmetyttää minua. Mihin 18-v tarvitsee 30e edestä puheaikaa? Minä en käytä kuin 15e /kk ja kyllä soittelen ystäville päivittäin. Hammaslääkärikulut yms eivät yleensä ole joka kuukausi maksettavia, vaan peräti ehkä vain kerran tai muutaman vuodessa ja julkisella ovat todella pieniä. Minusta siis poika elää aika leveästi ottaen huomioon että sitä rahaa ei nyt teillä ole siihen leveään elämään.

Ehdotan siis kulujen karsimista ensinnäkin ja sitten edelleen opintolainan nostamista jos työssä käynti ei ole vaihtoehto.

Ikäväähän se on että isä ei halua osallistua, mutta huono vanhemmuus ei ole rikos ja näin ollen jokainen voi hylätä lapsensa hänen täyttäessä 18v.
 
[QUOTE="nuuh";30231054]Meillä mies laittoi ja laittaisi edelleen rahaa tilille mutta kun sen ex määkyy että tuet menee :D ei saa laittaa sille tilille vaan pitäis jotain helekutin kikkailutilejä rueta aukomaan!!! Olkoot...[/QUOTE]

No eikö tuollaisessa tilanteessa olisi ihan fiksua antaa se raha vaikka käteisellä? Muutenhan se menee ihan hukkaan. Tuossa ilmeisesti toimeentulotuesta kyse, ja jos miehesi laittaa vaikka 200 eur /kk lapsen opiskelua varten, niin se sama summa vähennetään vain lapsen ruoka-, vaate- ja asumismenoista - jolloin se opiskeluun tarkoitettu raha täytyy käyttää noihin välttämättömiin elinkustannuksiin. Sehän on silloin lapselta pois, ei siltä eksältä, kuten näyt kuvittelevan.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30231840:
No eikö tuollaisessa tilanteessa olisi ihan fiksua antaa se raha vaikka käteisellä? Muutenhan se menee ihan hukkaan. Tuossa ilmeisesti toimeentulotuesta kyse, ja jos miehesi laittaa vaikka 200 eur /kk lapsen opiskelua varten, niin se sama summa vähennetään vain lapsen ruoka-, vaate- ja asumismenoista - jolloin se opiskeluun tarkoitettu raha täytyy käyttää noihin välttämättömiin elinkustannuksiin. Sehän on silloin lapselta pois, ei siltä eksältä, kuten näyt kuvittelevan.
Mutta eikö tuo ole ihan oikeudemukaista että se otetaan tt tuesta pois? Muu on sitten huijaamista ja tukien väärin käyttöä.
 
???
Vähän ihmettelen että miten suuri rasitus on maksaa oman opiskelevan lapsen kuluja? Kyllä mä olen ihan mielissäni siitä että opiskelee ja tottakai ostan kirjat ym. Ja maksan ruoan ja asumisen. On hän silti mun lapseni vaikka täysi-ikäinen onkin. Isältään saa tietääkseni jotain käyttörahaa mutta en ole sen määrästä kummemmin kiinostunut. Se kuuluu opiskelijalle ja käyttäköön mihin haluaa.
 
Mutta eikö tuo ole ihan oikeudemukaista että se otetaan tt tuesta pois? Muu on sitten huijaamista ja tukien väärin käyttöä.
No sitten lienee sama olla antamatta sitä rahaa ollenkaan ja sitten tyydytään siihen, että lapsi ei saa rahaa opiskeluun. Pointti oli se, että parempituloisen perheen lapselle se raha menee siihen, mihin antaja sen tarkoittaa, mutta jos perhe saa toimeentulotukea, rahan antaminen hyödyttää vain sosiaalitoimistoa.

Ja voihan isä maksaa suoraan lapsen laskuja, ostaa hänelle vaatteita tai tavaroita, tms. Tämä on ihan laillista eikä sitä oteta huomioon missään tuissa, ja tällöin lapsi oikeasti hyötyisi isänsä halusta auttaa.
 
Ken guru
Vähän ihmettelen että miten suuri rasitus on maksaa oman opiskelevan lapsen kuluja? Kyllä mä olen ihan mielissäni siitä että opiskelee ja tottakai ostan kirjat ym. Ja maksan ruoan ja asumisen. On hän silti mun lapseni vaikka täysi-ikäinen onkin. Isältään saa tietääkseni jotain käyttörahaa mutta en ole sen määrästä kummemmin kiinostunut. Se kuuluu opiskelijalle ja käyttäköön mihin haluaa.
Minä olen kyllä sitä mieltä että lapsen isän pitäisi ihan yhtälailla olla kiinnostunut maksamaan osan kuluista, esim. kirjoista jos niitä pitää ostaa, antaa joskus taskurahaa, maksaa vaikka bussikortin välillä tms. Ei siihen aiempien elareiden vertaa mene/kk kuitenkaan. Jo 50€/kk auttaisi kummasti, vaikka vaan joka toinen viikonloppu maksettuna. Edes jotain. Joskus.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30231901:
No sitten lienee sama olla antamatta sitä rahaa ollenkaan ja sitten tyydytään siihen, että lapsi ei saa rahaa opiskeluun. Pointti oli se, että parempituloisen perheen lapselle se raha menee siihen, mihin antaja sen tarkoittaa, mutta jos perhe saa toimeentulotukea, rahan antaminen hyödyttää vain sosiaalitoimistoa.

Ja voihan isä maksaa suoraan lapsen laskuja, ostaa hänelle vaatteita tai tavaroita, tms. Tämä on ihan laillista eikä sitä oteta huomioon missään tuissa, ja tällöin lapsi oikeasti hyötyisi isänsä halusta auttaa.
No jos on toimeentulotuen saaja, niin silloin taidetaan ottaa huomioon lapsen omatkin tienistit jos kotona asuu. Mutta niinhän ne otetaan siinäkin missä yli 18v opiskelijoita kuuluu tukea.
 
"riiviöiden äiti"
vierass:
Todellakin on 35 opiskelijan kuukausilippu, ja mopon vakuutus pitää maksaa vaikka se ei olisi juuri nyt ehjä,sekä talvella. Kyse ei ole siitä mistä nyt pitäisi säästää, vaan siitä että kulut kuuluisi jakaa molempien huoltajien kesken. sillä totuushan on, etten minä poikaa heitä pellolle, vaikka isänsä ei osuuttaan hänelle maksakaan, mutta se ei tarkoita ettätämä olisi oikeudenmukaista. Tuon miniminelarin olen saanut periä osittain ulosoton kautta, ja ihan hiljaa makselisin jatkossakin sitä isompaaosuuttani jos toinen huoltaja maksaisi edes vähän, ja varsinkin viitsisi olla pojan elämässä edes vähän mukana.
 
"riiviöiden äiti"
Puuhippa: vaikka maksaisin 500e/kk pojan menoja, ei se oikeuta isää olemaan maksamatta. Poika on itse ottanut liittymän, veikkaan että siinä on sellainen netti että käy modeemiksi tietokoneelle.
Liittymä on pojan omissa nimissä, en minä sitä voi mennä vaihtamaan. Vaatia voisin, mutta en koe tarvetta
 
vierass
[QUOTE="riiviöiden äiti";30232179]vierass:
Todellakin on 35 opiskelijan kuukausilippu, ja mopon vakuutus pitää maksaa vaikka se ei olisi juuri nyt ehjä,sekä talvella. Kyse ei ole siitä mistä nyt pitäisi säästää, vaan siitä että kulut kuuluisi jakaa molempien huoltajien kesken. sillä totuushan on, etten minä poikaa heitä pellolle, vaikka isänsä ei osuuttaan hänelle maksakaan, mutta se ei tarkoita ettätämä olisi oikeudenmukaista. Tuon miniminelarin olen saanut periä osittain ulosoton kautta, ja ihan hiljaa makselisin jatkossakin sitä isompaaosuuttani jos toinen huoltaja maksaisi edes vähän, ja varsinkin viitsisi olla pojan elämässä edes vähän mukana.[/QUOTE]

Onpa kallis opiskelijalippu, taitaa olla seutu? Hkin sisäinen on lähes puolet halvempi. Mutta siis tarkoitin lähinnä että säästöt ovat mahdollisia jos niitä haluatte tehdä ja jos poika haluaa omillaan pyrkiä elämään pikku hiljaa voi olla ihan viisasta opettaa häntäkin kilpailuttamaan asioita ym.

Jokatapauksessa kyse ei siis ole siitä etteikö teillä ole varaa ylläpitää poikaa ja hänen kulujaan. Ei tietenkään ole reilua eikä oikeudenmukaista etäisän käytös. Mutta sen kanssa on ikävä kyllä vain kyettävä elämään. Ymmärrän että ottaa päähän ja harmittaa mutta 18-v on jo aikuinen lain silmissä. Jos isä ei keskustelun avulla suostu maksamaan yhtään mitään pojalle ei taida olla mitään muita keinoja saada häneltä rahaa. Isä kuulostaa siltä ettei ole aikaisemminkaan ollut halukas maksamaan jos olet ulosoton kautta joutunut perimään saatavia. Onko poika itse millaisissa väleissä isän kanssa? Ostaako isä ikinä suoraan pojalle mitään?
 
"nuuh"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30231840:
No eikö tuollaisessa tilanteessa olisi ihan fiksua antaa se raha vaikka käteisellä? Muutenhan se menee ihan hukkaan. Tuossa ilmeisesti toimeentulotuesta kyse, ja jos miehesi laittaa vaikka 200 eur /kk lapsen opiskelua varten, niin se sama summa vähennetään vain lapsen ruoka-, vaate- ja asumismenoista - jolloin se opiskeluun tarkoitettu raha täytyy käyttää noihin välttämättömiin elinkustannuksiin. Sehän on silloin lapselta pois, ei siltä eksältä, kuten näyt kuvittelevan.
Käteistä ei viitsis lähteä fillarilla viemään 300 km päähän :D ja ei käynyt lapsen oma tili, ei äidin eikä s-bonustili. Hoettiin vaan että tuet menee?! Äiti käy kokopäivätyössä ja lapsi osa-aikatyössä lukion lisäksi. Yritimme kysellä mitkä tuet menetetään ja emme saaneet selvää vastausta tähän. Lapsi kenties nyt jotenkin vuokralla kotonaan ja saa siihen kait asumistukea ja näköjään joku saa myös tt-tukea. Ihme kuviot....Ja kyllä rahaa vallan tyrkytettiin:D mutta kun ne tuet menee...
 

Yhteistyössä