mitenhän saisin kasaan 10000kcal päivässä :O?

[QUOTE="Ritva";23439836]Vartijoilla taitaa mennä samallalailla kuin Poliiseillakin, että toinen osaa lukea, toinen kirjoittaa.
Eli sinä hoidat paperihommat, kaveri fyysisen puolen.[/QUOTE]

onko ihan joku syykin tuohon "vittuiluun" vai huvinko vuoksi vain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tätä;23439849:
Käypä tutkiskelee netistä voimailijoiden massakausi ruokapäiväkirjoja, josko sieltä sais vähän terveellisempi vinkkejä kun hampurilaiset.
olen niitä lueskellut tässä samalla (mutta en mä pysty syömään mitään 15 kananmunaa päivässä tai pelkkää pastaa :x) ne "reseptit" on melko järkkyjä aina välillä :D
mutta noita hampurilaisia syön siis töissä joka tapauksessa kun yöllä tuo ruokatarjonta on vähän heikkoa.. vaihtelevasti syön tauolla salaattia tai pitsaa, jpskus sämpylää ja jugurttia jne
 
"vieras"
kananmuna, avokado, pähkinät, kalaa, lihaa...Syö aina enemmän, kuin kulutat. Ja kannattaa hedelmiä ja vihanneksiakin olla, ettei veriarvot kärsi. Suonten tukkeutuminen ei yhtään helpota oloa, joten kannattaa välttää kovia rasvoja. ravitsemusterapeutti voisi laatia sulle ihan räätälöidyn ruokalistan, jota sitten noudattaisit. Onnea yritykseen!
 
[QUOTE="vieras";23439897]kananmuna, avokado, pähkinät, kalaa, lihaa...Syö aina enemmän, kuin kulutat. Ja kannattaa hedelmiä ja vihanneksiakin olla, ettei veriarvot kärsi. Suonten tukkeutuminen ei yhtään helpota oloa, joten kannattaa välttää kovia rasvoja. ravitsemusterapeutti voisi laatia sulle ihan räätälöidyn ruokalistan, jota sitten noudattaisit. Onnea yritykseen![/QUOTE]

täytyy siis ottaa yhteyttä ravintoterapeuttiin, josko sitten sais ihan kunnon ohjeet
ja siihen asti sitten vedän sen minkä pystyn ruokaa kitusiin
pähkinöistä tulee huono-olo jos paljon niitä syön, mutta täytyy koittaa lisätä noita määriä vielä
 
tsemppiä
Eräs ystäväni (entinen anorektikko) meni salille jossa sai henkilökohtaisen suunnitelman jolla nimenomaan pyrittiin kasvattamaan massaa.Ja sai tuolta tosi paljon neuvoja ja vinkkejä niin liikkumiseen kuin syömiseenkin.
Eli eikun vaan kyselemään ihmisiltä jotka vastaavat tällaisiin kysymyksiin työkseen :)
 
"Vieras"
Ravintoterapeutille, joka mahd. on tehnyt noita massakausiohjelmia myös. Mitenkäs urheilijoiden ravintolisät, esim joku proteiinijauhepirtelö pari kertaa päivässä ja muut vastaavat? Niistä luulisi tulevan terveellisesti lisäkaloreita. Rasvaa kannattaa kuitenkin vähän vältellä, et varmaan tahdo suoniasi tukkoon kuitenkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Ritva";23439788]Miten tuollainen riisikeppi voi olla vartija?? :D

Mahtaa susta olla pirusti apua sille työkaverille tosipaikan tullen, kun ei omaa minkäänlaista peruskuntoa tai lihasvoimaa.[/QUOTE]

Oikeastaan hoikka taitaa pysyä helpommin pystyssä kovassa tuulessakin ja siihen on vaikeampi osua nyrkilläkin, joten hoikkuus voi olla myös hyväksi vartijan ammatissa. Yleensähän ne on muskelikimppuja joilla ei ole korvien välissä mitään.
 
"pingu"
[QUOTE="jaa";23439758]Mä ole 179cm pitkä ja painoin ennen raskautta 57kg, olin tosi hoikka, tai laiha, mutta ei se siitä painosta ole kiinni pyörryttääkö sua. Syö terveellisesti ja paljon, turhaan sä suoniasi paskalla rasvalla tukit. Ota rautakuuri ja käy verikokeissa, se johtuu jostain muusta se pyörrytys, anemia tms, mutta ei laihuudesta.

Mulle tän pituisena se hyvän olon paino 62-65kg.[/QUOTE]

Onhan omalle kropalle sopiva paino ihan perskohtainen juttu, eikä kiinni muiden painosta tai painoindekseistä.

Mä olen 170cm pitkä, 63-kiloisena en ole indeksin mukaan edes alarajalla tai lähellä sitä, mutta lakkaan pysymästä tolpillani, jos paino putoaa 62 kiloon tai alle. Mulle vaan se 63 kiloa on pienin paino, jossa voin hyvin. Montaa kiloa siihen ei voi lisätä, tai tulee paha olla liian painon takia, mutta joku 57 kiloa olisi mulle ihan mahdotonta vaikka en ole tämän pidempi. Ap tietänee fiiliksensä kyllä :)
 
"vieras"
Meillä mies söi leikkauksen jälkeen apteekista saatavia lisäravinteita, jotka oli tarkoitettu nimenomaan turvaamaan kalorien saanti kun ruoka ei maittanut, en vaan muista mitä ne oli. Kannattaa kysyä sieltä suoraan :)
 
lihotettu
No ei sitä painoo niin äkkiä saakaan. Itelläni ainakin meni kolme kuukautta että sain painon 48kg:sta 52kg:een. Ja söin koko ajan terveellisesti koska olin sairaalassa. Ensin tukeva aamiainen esim. puuro,leipä, leikkeleet, tuoremehu, sitten lounas, hyvä lämmin ruoka ja leivät, maidot, jälkiruuat, sitten päiväkahvi ja pulla, sitten päivällisellä esim keittoa ja leipää ja sitten vielä iltapalalla esim kaakaota, jugurttia ja hedelmä.
 
"sally"
Siis aivan hirvittää tuo määrä miten paljo juot energiajuomia!! :O Siis sehän on ihan järkkyä ja tarpeetonta tavaraa.... Voisko sen juontia mitenkään hillitä? Tuskin sillä on vaikutusta painoon...
 
"sondersson"
[QUOTE="Vieras";23440133]Ravintoterapeutille, joka mahd. on tehnyt noita massakausiohjelmia myös. Mitenkäs urheilijoiden ravintolisät, esim joku proteiinijauhepirtelö pari kertaa päivässä ja muut vastaavat? Niistä luulisi tulevan terveellisesti lisäkaloreita. Rasvaa kannattaa kuitenkin vähän vältellä, et varmaan tahdo suoniasi tukkoon kuitenkaan.[/QUOTE]

pelkällä rasvalla ei saa suonioon tukkoon, vaan rasvalla ja hiilareilla. Toinen noista "pois", niin ei mee tukkoon. Hiilarit rappeuttaa suonia joten niitä olisi parempi välttää.
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440388]pelkällä rasvalla ei saa suonioon tukkoon, vaan rasvalla ja hiilareilla. Toinen noista "pois", niin ei mee tukkoon. Hiilarit rappeuttaa suonia joten niitä olisi parempi välttää.[/QUOTE]

Ilman hiilareita on käytännössä mahdotonta lihottaa, koska tällöin ainoaksi energianlähteeksi jää rasva (ellei sitten tahdo rikkoa munuaisiaan vetämällä proteiinia överipaljon, mikä tosin on hankalaa sikälikin, että se pitää kylläisenä niin hyvin).

Rasvaa taas jos syö paljon yli tarpeen, siitähän saa vaan karsean rasvaripulin. Jos hörppää mukillisen ruokaöljyä päivässä, niin ei sillälailla liho, koska ei siitä imeydy varmasti juuri mitään. Vessassa sensijaan saa ravata. Hiilareiden yhteydessä ne runsaatkin rasvamäärät jäävät kroppaan paremmin.

Toisekseen refluksitautisena mulle ainakin ainoa mikä rauhoittaa vatsaa on esim. kaurapuuro. Rasvainen ruoka pahentaa oloa todella paljon.
 
nukku
Ihan tavallisella, terveellisellä kotiruuallakin kyllä lihoo kun syö vaan tarpeeksi;) nimimerkillä kokemusta on... Vaikka ruuan määrän nostaminen tuntuu vaikealta, suosittelisin ainakin lisäämään kasvisten ja hedelmien kulutusta roimasti, vaikkeivät ne aluksi tuntuisikaan maistuvan. Pois sen sijaan kannattaa jättää hampurilaiset yms. höttöset ruuat ja kaikki sokeriset ja hiilidioksidiset juomat (turvottavat älyttömästi eikä ruuansulatus tykkää muutenkaan). Pähkinöistä ja suklaasta (suosittelen tummaa) saa tuhdisti energiaa pienistä määristä. Kylmäpuristettuja öljyjä vaikka ruokien sekaan. Heh, ollapa tämä oma ongelma...:D
 
"vieras"
[QUOTE="sondersson";23440388]pelkällä rasvalla ei saa suonioon tukkoon, vaan rasvalla ja hiilareilla. Toinen noista "pois", niin ei mee tukkoon. Hiilarit rappeuttaa suonia joten niitä olisi parempi välttää.[/QUOTE]

Haistan vienon karppauspropagandan aromin, hyh. ;) Kukin tyylillään mutta en kyllä uskaltaisi lähteä itseäni lihottelemaan pelkällä rasvalla, en oikeasti uskaltaisi yhden verisuonensa tukkoon syöneen kohtaloa sydänleikkauksineen ym . Jos en omistaisi kristallipalloa jolla näkisin missä kunnossa olen 30-50v kuluttua.

Ap:lle oikeastaan ainoa terveellinen vaihtoehto on runsas perusruokavalio terveellisesti mutta mahdollisimman kaloripitoisesti koostettuna. Herkkuja kohtuudella niin kuin muutkin syö. Kofeiini minimiin koska se kiihdyttää käsittääkseni aineenvaihduntaa? Lisäksi sitten nointa urheilijoiden käyttämiä kalorintuojia. Mitäs muuten anorektikoille voitiin joskus taannoin vielä (en tiedä nykypäivästä) pakkosyöttää, millä sen painon sai nousuun? Joku pirtelötyyppinen muistaakseni joskus kuvailtiin, pienessä tökissä oli hurja määrä kaloreita. Jotain tällaista lähtisin hakemaan. Onhan sairaalassakin noita vaihtoehtoja, lieneekö sitten osa vain reseptillä..?
 
uoi
Mun mielestä syöt tosi epäterveellisesti. Ehdottaisin pikemminkin tämäntyyppistä ruokavaliota:

aamiainen: kaurapuuroa voilla ja marjoja, 2 kuppia kahvia kermalla, 2dl täysmehua

lounas: kananuijia n. 4kpl, tummaa riisiä n. 2dl, kuohukermaan valmistettu kastike ja parsakaalia, kurkkua ja tomaattia, jälkiruoaksi banaani ja viinirypäleitä. Ruoan sekaan loraus rypsiöljyä.
juomaksi täysmaitoa

välipala on kinkkusämpylä kurkulla, tomaatilla, rasvaisella juustolla ja salaatilla, kahvikuppi kermalla, omena, 2dl tuoremehua

iltaruuaksi todennäköisesti: lihaa tai kalaa, tummaa riisiä, kermakastike, tuoresalaatti, mansikka smoothie ja täysmaitoa sekä kupillinen kermakahvia
rypsiöljyä loraus ruokaan

yöllä: kaksi kinkkusämpylää kunnon täytteillä, kahvi kermalla, tuoremehua 2dl, banaani,
suklaata
 
"Vieras"
Painukaa nyt karppauspropagandan uhrit h*lvettiin edes yhdestä ketjusta!!!!!!!!!!! Argh. Ensin tolla teidän ruokavaliolla piti laihtua heti ja hitosti, nyt sillä ois maailman helpointa lihottaakin itsensä? Jos vielä näen kerrankin ruokapäiväkirjan missä jo aamiaisella on jotain "kuohukermaa" "kunnon sitä tai tätä" varmaan poksahtaa verisuoni. Tuo on pelkkää huuhaata ja kaikki (muut paitsi karppaajat) tietää sen.
 
"Neith"
mie kävin ostamassa nyt noita proteiini pirtelöitä, proteiini patukoita, pähkinöitä..

siis mun ruokavalio ei koostu pelkistä hampurilaisista vaan töissä ollessa se on havaittu suht ainoaksi saatavilla olevaksi kohtuuhintaiseksi ruuaksi mistä nälkä lähtee
kotona teen perus kotiruokaa, käytän 15% ruokakermaa, voita, öljyjä, syön leipää: tummaa, vaaleaa, sekaleipää, käytän paljon juustoa (ei siis 3 siivua riitä yhdelle leivälle :D) meetvurstia, kinkkua. en juo maitoa ollenkaan , mutta kahvin sekaan laitan kevytmaitoa.
syön jugurttia ja viiliä n. 1-2 purkkia päivässä, kahvia n. 2 kuppia päivässä (entisen 6 sijaan joka meni työpäivinä) energiajuomia juon 0-4 päivässä (riippuen olenko töissä, olenko menossa töihin jne) en siis suinkaan joka päivä.
voin yhtä helposti syödä ison kasan salaattia kuin paketin pekonia ja 3 kananmunaakin, eli syön kuitenkin suht monipuolisesti erilaista ruokaa.
sen sijaan, karkkia, pullaa ja jäätelöä syön hyvin harvoin, limuja en juurikaan juo, mehua harvakseltaan.. (karkkia saatan syödä juuri töissä esim 1 suklaapatukan tai askin salmiakkia, jos pitäisi antaa esimerkki niin syön karkkia ehkä 10päivänä kuukaudessa)
 
[QUOTE="Vieras";23440755]Painukaa nyt karppauspropagandan uhrit h*lvettiin edes yhdestä ketjusta!!!!!!!!!!! Argh. Ensin tolla teidän ruokavaliolla piti laihtua heti ja hitosti, nyt sillä ois maailman helpointa lihottaakin itsensä? Jos vielä näen kerrankin ruokapäiväkirjan missä jo aamiaisella on jotain "kuohukermaa" "kunnon sitä tai tätä" varmaan poksahtaa verisuoni. Tuo on pelkkää huuhaata ja kaikki (muut paitsi karppaajat) tietää sen.[/QUOTE]

Sinänsä muuten olen miettinyt muuten samaa. Jos karppaamalla laihtuu syömällä mitä tahansa (ei hiilihydraatteja), niin eikös sitä kuihdu olemattomiin jossain vaiheessa. Eikös se tarkoita että karppaus ei voisi olla elämäntapa? Mutta ap:lle toki suositellaan myös hiilihydraatteja, joten eihän se sama asia ole.
 
"Vieras"
[QUOTE="Neith";23442303]mie kävin ostamassa nyt noita proteiini pirtelöitä, proteiini patukoita, pähkinöitä..

siis mun ruokavalio ei koostu pelkistä hampurilaisista vaan töissä ollessa se on havaittu suht ainoaksi saatavilla olevaksi kohtuuhintaiseksi ruuaksi mistä nälkä lähtee
kotona teen perus kotiruokaa, käytän 15% ruokakermaa, voita, öljyjä, syön leipää: tummaa, vaaleaa, sekaleipää, käytän paljon juustoa (ei siis 3 siivua riitä yhdelle leivälle :D) meetvurstia, kinkkua. en juo maitoa ollenkaan , mutta kahvin sekaan laitan kevytmaitoa.
syön jugurttia ja viiliä n. 1-2 purkkia päivässä, kahvia n. 2 kuppia päivässä (entisen 6 sijaan joka meni työpäivinä) energiajuomia juon 0-4 päivässä (riippuen olenko töissä, olenko menossa töihin jne) en siis suinkaan joka päivä.
voin yhtä helposti syödä ison kasan salaattia kuin paketin pekonia ja 3 kananmunaakin, eli syön kuitenkin suht monipuolisesti erilaista ruokaa.
sen sijaan, karkkia, pullaa ja jäätelöä syön hyvin harvoin, limuja en juurikaan juo, mehua harvakseltaan.. (karkkia saatan syödä juuri töissä esim 1 suklaapatukan tai askin salmiakkia, jos pitäisi antaa esimerkki niin syön karkkia ehkä 10päivänä kuukaudessa)[/QUOTE]

Hyvä että sait kokeilemisen arvoisia vinkkejä! Sellainen vielä, että jos aiot noita protskuja pidempään käyttää, kannattaa ostaa iso pussillinen sitä jauhetta. Jos et siis jo ostanut sellaista. :) Tulee tosi paljon halvemmaksi. Joku saattaisi osata vinkata hyviä merkkejäkin, en niitä itse enää muista..? Pähkinät on kanssa hyvä, töihin makeannälkään vaikka suklaarusinoita tai ihan vaan sitä suklaata. Rasvaiset kalat on terveellisiä ja runsaskalorisia.
 
vierass
Mun ex aikanaan (65kg/185cm) söi myös jotain apteekista saatava lisäravinnetta, kun ei paino noussut millään. Yks mitä kuulemma kantsii kokeilla on lasten korvikevellit ;)
 
"Neith"
mie oon aiemmin koittanut noita jauheprotskuja, mutta en saanut alas pelkästään veteen sekoitettuna, ajattelin nyt kotio ostaa sellaisen pussin ja sotkea sitä hedelmien ja veden/maidon sekaan. töissä noi valmiit pullot on kätevämpiä, vaikka tekee kyllä tiukkaa saada niitä juotua (on meinaan aika pahoja)
lasten korvikevellit taitaa kyllä jäädä kaupan hyllyyn, olen kerran riisivelliä koittanut ja oksu meinas lentää, vaikka poitsu siitä tykkäskin :D
apteekissa olen katsonut noita lisäravinne puteleita, mutta on aika suolanen hinta niissä mutta täytyy vielä katsella mitä siellä olis tarjolla.

kiitos vinkeistä kaikille, eiköhän tästä jotain vielä tule :)
 

Yhteistyössä