miten yli 1-vuotiaalle unikoulua??apua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiskä87

Vieras
eli tyttö 1v.2kk sairasteluiden seurauksena tottui nukkumaan meidän vanhempien sängyssä,irroitettiin pinnasängystä yks laita ja siirrettiin isoon sänkyyn kiinni niin tuli lisää lisää.tyttö kuitenkin vaihtaa asento joskus useita useita useita kertoja yössä, ja aina lähemmäs minua(isä suorittaa asepalvelusta;harvoin kotona),mutta suurin ongelma on että ei nukahtaminen illalla onnistu ilman tuttipulloa,ja ainakin kerran yössä herää kerran ja erittäin temperamenttisena tyttönä repiii minua hihasta ylös ja huutaa vihaisena,osoittaa ovelle(keittiöön,vettä?)eikä auta jos yritän rauhoitella,suuttuu vain enemmän,oikein loukkaantuu,ja jos leikin nukkuvaa että tyttökin rauhoittuisi(toimii silloin tällöin iltaisin pullon jälkeen)hän saattaa lähteä itsekseen poispäin sängyltä,jolloin väsyneenä annan periksi ja otan hänet syliin ja anna taas pullon,kun en halua että hän herää liikaa tai pimeässä tippuu sängynreunalta.
ja tosiaan on niin temperamenttinen että väsyneenä tunnen itseni tosi neuvottomaksi ja heikkoluonteiseksi kun en tiedä mitä tekisin,ja luovutan.

eli onko kokemuksia samanlaisesta tilanteesta,miten unikoulu onnistuu jos lapsi vain vihaisena yrittää nostaa minua pystyyn sängystä...?
kaiketi täytyy laittaa pinniksen laita takaisin ja alkaa perinteinen unikoulu,mikä kyllä toimi pienempänä,nyt tytöllä on hurjasti voimaa ja jos hän nousee unikoulun aikana ylös seisomaan ja huutamaan,ja kun on aika rauhoitella ja laittaa uudestaan makuuasentoon,hän vihaisena rääkyy ja sekunnin murto-oasassa on taas pystyssä, eikä näytä rauhoittumisen merkkiä................miten silloin pitäisi toimia?? neuvola on kuukauden päästä,viime käynnillä jo sain taas uusia ohjeita unikoulua varten,mutta sitten tulivat kokoajan uusivat flunssat,kummallekin,ja nyt olen henkisesti väsynyt. olisin ERITTÄIN kiitollinen kannustavista kommenteista........ :) :attn:

:flower:
ensin sinulle kukat ja kannustusta!

Meillä oli sama tilanne pahimmillaan tovi sitten. Sitkeä ja sisukas huutaja ja herääjä! Ja saman ikäinen.
Ostin korvatulpat ja annoin huutaa!
Tarkastin ja varmistin toki ensin, ettei hänellä ollut mitään hätää...
eka yö oli aivan kamala, huutoa lähes läpi yön ja molemmat nukuttiin ehkä 2-3h. huh!
Seuraava meni paremmin jne.

Nyt hän on huomannut, että ei paljoa kannata, kun ei kukaan "turhaa" tule.

Minulta meinasi loppua usko itseltäni monesti, mutta kun väsyin lopuksi niin paljon, niin päätin, että nyt on aika parantaa omiakin unia.
Lapset ovat ovelia ja fiksuja!!!

Yritä jaksaa.... tiedän itse miltä tuntuu ja kun mikään ei ota auttaakseen!

Toivon myös meillä, että saisimme jatkaa tätä hyvin alkanutta tietä... vihdoin.

Meillä kans nukkuminen 1v 2kk pojalla ollut aina huonoa. Ensin kärvisteltiin korvatulehdusten kanssa puoli vuotta ja sitten ym sairaudet päälle. Aina kun sain unikoululla pojan nukkuun, sairastu hän uudelleen ja taas heräiltiin. Joskus jopa 12 x/yössä!!! Huh huh. Unikoulun oon pitäny jo 6 kertaa pojun elinaikana. Mitä vanhemmaks poju kasvanu sitä vaativampi ja kovaäänisempi osaa olla. Mun neuvot tulee tässä:

Eka siirrät omaan sänkyyn nukkuu ja toiseen huoneeseen (jos mahd) Kun lapsi ei näe vanhempaa, rauhottuu helpommin.
Sitten tutit, rätit ym yötamineet lapsen omaan sänkyyn ja huone mahd pimeäksi.
Kun sitten yöllä herää annat huudella eka 10min, sitten rauhottelu pikasesti. Mikä keino teill nyt parhaiten toimii..Meillä on auttanu Tassu-unikoulun otteet ja silitykset. Mutta ei niin kauaa että lapsi nukahtaa silittelyyn. Tarkoitus on vaan rauhoittaa. Älä kuitenkaan venytä rauhoitteluhetkeä turhan pitkäksi. Sitten poistut huoneesta ja jos huuto jatkuu, odotat 20min, sitten 30 min jne. Meillä poju on maksimissaan huutanut 30min ja sitten rauhottunut itsekseen.
Sitten kun herää uudemman kerra, aloitat minuutin uudelleen..

Unikoulu ei kyl silloin toimi, jos esim hampaita tulossa tai muuta vaivaa. Kyllä sen itkun sävystä kuulee, et onko oikeesti hätä vai ei. Meillä nyt ainakin näillä ohjeilla poju oppi nukkuun 3 yössä. Saa nähdä miten kauan kestää.. :) '
Mutta ite pitää olla tosi rauhallinen ja määrätietoinen. Jos meinaa hermostua, niin sitte kannattaa poistua paikalta. Mulla ei ainakaa enää kirpase yhtään vaik poju kuinka huutaisi, kun olen asian päättänyt! Myös me äidit olemme yöunemme ansainneet! OIkein paljon tsemppiä ja hyvin nukuttuja öitä!

Meillä on kans tosi ongelma tuon nukkumisen kanssa.

Tyttö on nyt 1 v 5 kk ja huonot yöt alko vuodenvaihteessa. Silloin tytölle tuli paljoon kerralla hampaita (tammikuun aikana puhkes 7) ja lisäksi tuli kunnon kehityspiikki tuohon liikkumiseen. Tyttö on kovin temperamenttinen ja määrätietoinen.

Eli yöt menee suunnilleen näin... Aamuyöllä 2-4 aikaan alkaa ihan järjetön huuto. Siinä sitten yritän vähän kaikenlaista rauhoittelua mutta ei auta, yltyy vaan. Lopulta tyttö jo kirkuu, yskii ja yökkii. Otan syliin ja istutaan pimeässä mutta ei edelleenkään rauhoitu. Haluaa syliin, sylistä pois, maitoa, jonka mukin sitten heittää lattialle. Mikään ei oikein kelpaa.. Tätä kestää tunnista kahteen. Sitten kun rauhoittuu niin täytyy aikansa antaa olla ihan rauhassa, jos heti vie uudelleen sänkyyn niin sama homma alkaa alusta. Eli meillä valvotaan yöllä 3-4 tuntia ja näitä öitä on noin 4 viikossa.. Eli hieman jo äiskää väsyttää..

Luin tuossa yhdestä kirjasta ettei lasta saa hysteerisenä huudattaa, silloin täytyy nostaa pois. Meillä kun tuo itku on aina yöllä hysteeristä.. Mitä sitten teet? Ja toinen ohje, yöllä ei saa leikkiä. Okei, ymmärrän toki enkä tytön kanssa leikkimäänkään ala mutta kun hän on rauhoittunut annan hänen tehdä rauhassa mitä tahtoo jotta saisin hänet taas nukkumaan. Jos kielllän häneltä kokonaan tämän oman hommailun kun on rauhoittunut ja vien vain sänkyyn niin sama rumba alusta asti hysteeriseen itkuun saakka.. loputon kierre.. Yöllisiä kauhukohtauksia nää ei oo, niitä oli aiemmin ja ne on nyt loppunu.

Mutta aika epätoivonen alan jo oleen, mitä ihmettä mä teen?!?! Täytyykö sitä sitten huudatusunikoulua alkaa pitämään vaan, en kyllä vaan oikeen ymmärrä et miten mä voin antaa tytön tuollaista itkua itkee sängyssään, on se niin kauheen kuulosta.. :o Mutta pakko keksiä jotai ja äkkiä tai loppuu jaksut, kertokaa jos jollai on ollu samanlaista, miten ootte saanu tilanteen korjattua?

Nii ja sellanen unohtu laittaa että meillä ei mitkää tassuttelut ja silittelyt jne toimi ollenkaan, sitäki kokeillu mutta tyttö ei kertakaikkiaan vaan rauhotu..<br><br>

Meillä on ollu yöt yhtä rumbaa puoltoista vuotta, eli ton pikkumiehen elinajan. Nyt kun toinen vaavi tulee ihan kohta, ajattelin et nyt on pakko keksiä apua. Pähkäilin että pakko suomenmaassa on olla edes yks semmonen ihminen, joka meitä osaa auttaa. Helsingissä on semmonen lääkärikeskus kun PikkuJätti ja niiden Itäkeskuksen toimipisteessä on unihoitaja ja mun käsittääkseni joku unilaboratoriokin. Oon ollu sinne yhteydessä ja ens tiistaina tää unihoitaja soittaa mulle. Katotaan löytyykö apua, toivottavasti! Luulis että näitä paikkoja ois muuallakin suomessa.
Meillä herättiin viime yönä kahdeksan kertaa, eikä oo mitenkään tavallisuudesta poikkeavaa, alkaa täälläkin väsy painaa.

Yhteistyössä