Epäonnistunut unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unikoulu ei sopinut meille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unikoulu ei sopinut meille

Vieras
Kirjoittelin tänne reilu viikko sitten unikouluvinkkejä saadakseni reilu 1-vuotiaalle pojallemme. Nyt muutamien kouluöiden jälkeen päätimme yhdessä mieheni kanssa lopettaa kokeilun, koska tulimme siihen tulokseen että elämämme on paljon helpompaa kun yöllä kiikutan sen pullon pojalle ja saamme kaikki nukkua rauhassa. Meillä nimittäin kävi niin, että poika kyllä rauhottui tassuhoitoon, mutta ei saanut enää unta ollenkaan. Yhtenä yönä hän valvoi yli 3,5tuntia. Yllättävän pitkiä aikoja hän jaksoi maata hiljaa sängyssään killitellen kattoon. Yli puolikin tuntia, sitten alkoi hiljaa uikuttaa kunnes taas sain hänet silittelemällä rauhotettua ja taas hän makasi hiljaa sängyssään melko pitkään ja alkoi taas uikuttaa jne. Sitten tästä valvomisesta seurauksena seuraavan päivän rytmi oli aina ihan mitä sattuu, saattoi nukkua aamulla puoli yhteentoista ja päiväunet olivat ihan miten sattuu ja välillä kaksikin kertaa. Rytmi olisi tässä koulutuksessa tärkeää mutta en todellakaan tiedä mikä olisi auttanut kun poika ei kerran nukahtanut ollenkaan. Viimeyönäkin hän nukkui ilta kahdeksasta puoli neljään ja sitten valvoi taas puoli kuuteen jolloin minä sitten päätin että unikoulu lopetetaan ja hän saa juoda sen pullonsa yöllä jos haluaa ja mies oli samaa mieltä. Mielestäni on kohtuutonta vaatia että 1-vuotias makaisi hiljaa sängyssään yöllä monta tuntia jos uni ei kerta tule. Tässä tilanteessa tuntuu että pidempään yrittäminenkään ei olisi auttanut, rytmimme olisi vaan jatkunut epäsäännöllisenä.
Seuraavaa yrityskertaa varten (jos sellainen vielä tulee) haluaisin kuulla neuvoja että miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Siis kuinka saada päiväksi jonkinlainen rytmi jos lapsi valvoo yöllä 3-4 tuntia?
Meillä aikaisemmin on ollut niin että poika nukkuu n. 11-12 tuntia heräten 1-2 kertaa jolloin saa pullon ja jatkaa uniaan itse omassa huoneessaan. Yhdet n. tunnin kestävät päiväunet. Nyt unikoulun aikaan aamuherääminen saattoi olla kello 7 - 10:30, päiväunet tästä 2-5 tunnin kuluttua ja ruokailut sitten jossain välissä kun kerettiin, päiväunetkin saattoivat olla kestoltaan välillä jopa kolme tuntia jos oli yöllä pitkään valvonut. Pähkäiltyäni asiaa olen sitä mieltä että 1-vuotias on vielä kovin pieni, jos hänelle yöllinen maito tuo turvallisuuden tunteen ja hyvät unet ja kohtalaisen hyvät unet myös itselleni ja miehelle niin miksi yrittäisin väkisin alkaa sitä muuttamaan. Itse olen kuulemma 2,5vuotiaaksi juonut pullon maitoa yössä ja sitten se loppui itsestään. Normaaliksi olen itseni silti tuntenut ja vain 2 paikattua hammastakin =)
Kommentteja otetaan vastaan.

Olen unikoulua vastaan, etenkin sitä huudatusta. Lapsi pian 1,5v ja imetän edelleen uneen (huono tapa, myönnän, siihen vain ajauduttiin jo aika aikaisin kun ei röyhtäytykseenkään herännyt...) ja sitten yöllä herää vaatimaan maitoa 0-3 kertaa yössä, yleensä kerran, joskus kaksi, mutta ei valvo yhtään. Lapsi nukkuu sivuvaunussa, joskus kokonaan vieressä imetyksestä aamuun. Hammaslääkäri ei ollut asiasta huolissaan vaan totesi, että maito loppunee jossain vaiheessa ja käski sitten antaa vain vettä jos pulloilemaan ryhdytään. Imetän siis vain illalla ja yöllä.

Sinuna kokeilisin laittaa pulloon vettä ja pullon lapsen sänkyyn. Illalla näytät missä pullo on jne. ja jos vain vesi kelpaa niin pulloon itse tarttumisen 1-vuotias oppii kyllä nopeasti. Miltä kuulostaa?

Siis nukahtaako lapsi sitten kuitenkin sen maitopullon jälkeen??? Muutamassa yössä ei tuloksia saada aikaan ja unikoulu tarvitsee sitoutumista ja valmistautumista rikkonaisiin öihin. Pystyisitkö päiväunia säätelemään, koska ne kuulostavat aika pitkiltä yli vuoden ikäiselle? Eli siis ihan herättelemään muutaman tunnin jälkeen? Hän varmaan paikkaa vajaita yöunia pitkillä päikkäreillä.

Vettä kyllä annettiin mutta hän ei sitä huolinut. Päiväunet hänellä normaalisti n. tunnin mutta tämän unikoulutuksen aikana kun valvoi niin päiväunet saattoivat olla tunnista jopa kolmeen tuntiin ja mihin aikaan sattuu koska lapsi oli välillä jo kahden tunnin jälkeen heräämisestä niin väsynyt että itkeskeli vain niin ei siinä muu auttanut kuin laittaa unille. Välillä otettiin vielä toiset päiväunet koska väsynyt oli selvästi.
Ja viimeyönä kun unikoulu lopetettiin kesken niin lapsi nukahti kahden tunnin valvomisen jälkeen heti kun oli saanut maitopullonsa.

Vettä kyllä annettiin mutta hän ei sitä huolinut. Päiväunet hänellä normaalisti n. tunnin mutta tämän unikoulutuksen aikana kun valvoi niin päiväunet saattoivat olla tunnista jopa kolmeen tuntiin ja mihin aikaan sattuu koska lapsi oli välillä jo kahden tunnin jälkeen heräämisestä niin väsynyt että itkeskeli vain niin ei siinä muu auttanut kuin laittaa unille. Välillä otettiin vielä toiset päiväunet koska väsynyt oli selvästi.
Ja viimeyönä kun unikoulu lopetettiin kesken niin lapsi nukahti kahden tunnin valvomisen jälkeen heti kun oli saanut maitopullonsa.

Kuinka monta yötä yrititte? En nyt osaa tuon ikäisen unikouluun mitään vastata. Mutta meillä poika kohta 8 kk ja jätettiin juuri yösyöminen pois. Oli jo kerran nukkunut koko yön ilman syömistä ja muutenkin ne yösyömiset oli sitä että saattoi välillä herätä tosi monta kertaa muka syömään ja sitten hetken tissitellä ja nukahtaa. Ensiksi toteutettiin se että poika nukahtaa illalla itsekseen eikä tissille, kuten aina välillä tapahtui. Sen jälkeen otettiin kylmästi se taktiikka että ei maitoa yöllä. Isä nousi rauhoittelemaan poikaa yöllä. Ekana yönä huusi suoraa huutoa puoli tuntia (ei siis huudatettu vaan oltiin vieressä ja paijailtiin), sitten haki vielä unta tunnin verran eli yhteensä oli hereillä 1,5 h. Sen jälken jokaisena yönä tuo hereilläoloaika on lyhentynyt eikä huutoa ole ollut ollenkaan. Koko ajan on herännyt kerran yössä ja muuten nukkunut 20-07. Viime yönä oli hereillä enää 15 min ja nukahti. Veikkaan että parin yön päästä ei herää enää ollenkaan.

Kyllähän vuoden ikäisen yömaito on pelkkä tapa, kun se sitä on monesti jo 8 kk ikäiselläkin... Eli tosiaan kuten edelläkin joku sanoi niin vaatii sitoutumista ja sitä ettei anna periksi tai saa aloittaa taas alusta.

Pullomaitoa voi laimentaa vähitellen vedellä niin, ettei lapsi huomaa eroa. Kun hän tajuaa, että vain tällaista maitoa on tarjolla yöaikaan, hän saattaa hylätä pullon. Toinen vaihtoehto on vähentää maidon määrää esim. hitusen joka yö tai hitusen kerran viikossa, jolloin siitä tavasta voi poisoppia.

Minäkin ehdottaisin sitä, että jos lapsi yrittää nukkua liian pitkään aamulla, niin sitten herätys, normaalit päiväunet normaaliin aikaan ja sitten illalla vaikka vähän normaalia aiemmin nukkumaan.

Koska vauva nukahtaa heti pullon saatuaan, niin se on selkeä merkki siitä, että hänellä unta riittäisi, mutta hän on opetellut sellaisen tavan, että ilman maitoa ei voi nukahtaa

Noista päikkäreistä: Kyllä reilu 1-vuotias voi hyvinkin ottaa vielä kahdet lyhyet päikkärit tai vastaavasti yhdet pitkät. Meillä 1,5v nukkuu n. 2,5h päikkärit joka päivä ja yöunta (sisältäen välillä pari huudahdusta) n.10-11h.

Tarkoitetaanko onnistuneella unikoululla sitten sitä että lapsi ei herää ollenkaan yöllä, vai sitä ettei lapsi tarvitse maitoa yöllä? NImittäin vaikka yösyönnistä eroon pääsee, voi esim tuntin etsintää olla pari kertaa yössä.

No voihan. Pienet lapsetkin ovat yksilöitä, toiset nukkuvat tietyllä tavalla ja toiset toisella. Mistä tämä nykyajan hössötys nukkumisista johtuu? En itse ole unikoulun kannattaja, ehkä siksi kun siihen ei ole ollut tarvetta. Omat lapseni ovat nukkuneet yönsä erittäin hyvin, välillä pulloa juoden, välillä ilman.
Oli kausia kun piti yöllä herätä laittamaan maitopullo, mutta pidin sitä täysin luonnollisena, 1-vuotias on kuitenkin aika pieni. Jos maitopulloa lämmitellään pari vuotiaalle tai isommalle, niin ehkä silloin kannattaa olla huolissaan ;-)
Ns. huono tapahan se on, mutta huomasin myös siinä itse, jos lapsi oli syönyt kevyemmän iltapalan (ei puuroa) hän herkemmin heräsi yöllä pyytämään maitoa.
Suosittelen kaikille lämpimästi terveen "maalaisjärjen" käyttöä kun hoidatte lapsianne. Ohjeita, opastuksia ja niitä "oikein ajattelijoita" on niin paljon kun jaksatte asioita kysellä, toiset jopa tuohtuvat suunnattomasti, jos kerrot, että annat 1 vuotiaalle maitoa pullosta tai vauvasi syö tuttia. Itse sain vastaukseksi pulloon "Kyllä meidän xxx on jo hörppinyt mukista puolivuotiaana" :-)
Kukin hoitaa omaa lastaan omalla tyylillään, ketään syyllistämättä, ketään arvostelematta toivotan kaikille oikein mukavaa syksyä ja toivottavasti saat yöpullon pois :-)

No siis tottakai tässä nyt käytetään maalaisjärkeä! Eikös se ole sen merkki, että päiväunia nukutaan liikaa, jos yöllä ei uni tule??? Minun maalaisjärkeni sanoo näin. Yöpullo on opittu tapa, jos sitä tarvitaan nukahtamiseen, nälän varmasti huomaa erikseen.

Olen ehkä vanhanaikaisella on ollut hyvä tilanne, kun ei ole unikouluja tarvinnut, mutta jos olisi tietäisi varmasti kuinka kuluttavaa ja hermoja raastavaa on, jos ei saa nukuttua täysiä öitä vuosikausiin. Mutta niinkuin sanottu, jokainen hoitaa lapsensa omalla tyylillään, ja niistä tyyleistä on täällä hyvä keskustella!

Tsemppiä ja sitkeyttä ap:lle!!

Jätimme juuri yömukin pois 1,7-vuotiaalta. Lapselle kerrottiin pariin otteeseen ennen nukkumaan menoa (ja myös yöllä lapsen herätessä kysymään mukiaan), ettei maitoa sitten saa yöllä. Nukkumaan mennessä muki saa olla vieläkin kainalossa mutta sitten se viedään pois. Jos yöllä tulee kova jano, mennään lapsen kanssa keittiöön juomaan isojen tyttöjen mukista (siis tavallisesta kannettomasta). Tämän ikäinen ymmärtää jo hyvin yksinkertaisen selityksen. Meillä kaikki lapset ovat saaneet ja saavat nukkua äidin ja isän vieressä pari-kolme vuotiaaksi, silloin siirrytään omaan sänkyyn eri huoneeseen kun lapsi ymmärtää selityksen (esim sänkyyn ei enää mahdu tms). Yhdenkään kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia nukkumisen kanssa: itse ei joudu nousemaan sängystä (tissi vain puoliunessa suuhun), lapsi nukkuu rauhallisesti äidin lähellä ja kaikenlainen pyöriminen ja huutaminen/itkeminen on jäänyt täysin pois. Myöskään mitään nukuttamisrituaaleja ei ole tarvittu, lapset ovat oppineet nukahtamaan itse silloin kun pitääkin. Päivällä kaikki jaksavat paremmin, kun yö on nukuttu kunnolla. :)

Anna aina joka kerta pikkasen vähemmän maitoa, niin ehkäpä yösyömiset jää pikkuhiljaa pois. Muutama yö ei tosiaankaan riitä unikouluun ja siitä ei saa ollenkaan lipsua. Pitää olla todella jämäkkä kun siihen ryhtyy.

Yhteistyössä