U
unikoulu ei sopinut meille
Vieras
Kirjoittelin tänne reilu viikko sitten unikouluvinkkejä saadakseni reilu 1-vuotiaalle pojallemme. Nyt muutamien kouluöiden jälkeen päätimme yhdessä mieheni kanssa lopettaa kokeilun, koska tulimme siihen tulokseen että elämämme on paljon helpompaa kun yöllä kiikutan sen pullon pojalle ja saamme kaikki nukkua rauhassa. Meillä nimittäin kävi niin, että poika kyllä rauhottui tassuhoitoon, mutta ei saanut enää unta ollenkaan. Yhtenä yönä hän valvoi yli 3,5tuntia. Yllättävän pitkiä aikoja hän jaksoi maata hiljaa sängyssään killitellen kattoon. Yli puolikin tuntia, sitten alkoi hiljaa uikuttaa kunnes taas sain hänet silittelemällä rauhotettua ja taas hän makasi hiljaa sängyssään melko pitkään ja alkoi taas uikuttaa jne. Sitten tästä valvomisesta seurauksena seuraavan päivän rytmi oli aina ihan mitä sattuu, saattoi nukkua aamulla puoli yhteentoista ja päiväunet olivat ihan miten sattuu ja välillä kaksikin kertaa. Rytmi olisi tässä koulutuksessa tärkeää mutta en todellakaan tiedä mikä olisi auttanut kun poika ei kerran nukahtanut ollenkaan. Viimeyönäkin hän nukkui ilta kahdeksasta puoli neljään ja sitten valvoi taas puoli kuuteen jolloin minä sitten päätin että unikoulu lopetetaan ja hän saa juoda sen pullonsa yöllä jos haluaa ja mies oli samaa mieltä. Mielestäni on kohtuutonta vaatia että 1-vuotias makaisi hiljaa sängyssään yöllä monta tuntia jos uni ei kerta tule. Tässä tilanteessa tuntuu että pidempään yrittäminenkään ei olisi auttanut, rytmimme olisi vaan jatkunut epäsäännöllisenä.
Seuraavaa yrityskertaa varten (jos sellainen vielä tulee) haluaisin kuulla neuvoja että miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Siis kuinka saada päiväksi jonkinlainen rytmi jos lapsi valvoo yöllä 3-4 tuntia?
Meillä aikaisemmin on ollut niin että poika nukkuu n. 11-12 tuntia heräten 1-2 kertaa jolloin saa pullon ja jatkaa uniaan itse omassa huoneessaan. Yhdet n. tunnin kestävät päiväunet. Nyt unikoulun aikaan aamuherääminen saattoi olla kello 7 - 10:30, päiväunet tästä 2-5 tunnin kuluttua ja ruokailut sitten jossain välissä kun kerettiin, päiväunetkin saattoivat olla kestoltaan välillä jopa kolme tuntia jos oli yöllä pitkään valvonut. Pähkäiltyäni asiaa olen sitä mieltä että 1-vuotias on vielä kovin pieni, jos hänelle yöllinen maito tuo turvallisuuden tunteen ja hyvät unet ja kohtalaisen hyvät unet myös itselleni ja miehelle niin miksi yrittäisin väkisin alkaa sitä muuttamaan. Itse olen kuulemma 2,5vuotiaaksi juonut pullon maitoa yössä ja sitten se loppui itsestään. Normaaliksi olen itseni silti tuntenut ja vain 2 paikattua hammastakin =)
Kommentteja otetaan vastaan.
Seuraavaa yrityskertaa varten (jos sellainen vielä tulee) haluaisin kuulla neuvoja että miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia? Siis kuinka saada päiväksi jonkinlainen rytmi jos lapsi valvoo yöllä 3-4 tuntia?
Meillä aikaisemmin on ollut niin että poika nukkuu n. 11-12 tuntia heräten 1-2 kertaa jolloin saa pullon ja jatkaa uniaan itse omassa huoneessaan. Yhdet n. tunnin kestävät päiväunet. Nyt unikoulun aikaan aamuherääminen saattoi olla kello 7 - 10:30, päiväunet tästä 2-5 tunnin kuluttua ja ruokailut sitten jossain välissä kun kerettiin, päiväunetkin saattoivat olla kestoltaan välillä jopa kolme tuntia jos oli yöllä pitkään valvonut. Pähkäiltyäni asiaa olen sitä mieltä että 1-vuotias on vielä kovin pieni, jos hänelle yöllinen maito tuo turvallisuuden tunteen ja hyvät unet ja kohtalaisen hyvät unet myös itselleni ja miehelle niin miksi yrittäisin väkisin alkaa sitä muuttamaan. Itse olen kuulemma 2,5vuotiaaksi juonut pullon maitoa yössä ja sitten se loppui itsestään. Normaaliksi olen itseni silti tuntenut ja vain 2 paikattua hammastakin =)
Kommentteja otetaan vastaan.