Miten voin olla niin huono äitipuoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhkimon äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuhkimon äitipuoli

Vieras
En pidä lapsista, en koskaan ole pitänyt lapsista ja se ehkä myös jotenkin näkyy kasvatuksessani. Aikomukseni ei edes ollut aikoinaan yrittää saada lapsia. Kuitenkin lapsia siunaantui kun tapasin (nykyään ent.) mieheni. Nyt ollessani uudessa parisuhteessa huomaan kuinka huono ihminen olen. En voi sietää mieheni lasta. En pidä hänen tavasta olla, vaikka hän vain on kolme vuotias. En pidä siitä, minkälaiseksi nykyinen mieheni muuttuu kun hänen oma lapsensa tulee meille. En pysty katsomaan tätä lasta silmiin, en pysty kommunikoimaan. Tunnen vain kuinka en pysty hengittämään ja kaikki tuntuu kamalalta. Tunteeni ovat niin kovat, että joudun siirtymään toiseen huoneeseen jotten purskahda itkuun tai ala huutamaan miehelleni. Miksi olen tällainen?

Itse olen myös miettinyt että ehkä olen mustasukkainen... En kylläkään pysty kommunikoimaan muidenkaan lasten kanssa ja en pidä muidenkaan lapsista. Ja ehkä tämä että minun ON PAKKO olla tekemisissä mieheni lapsen kanssa, tekee tilanteesta näin vaikean.

Äkkiseltään kuulostaisi, että tuossa on taustalla jotain enemmänkin.

Kuvitteletko, että sinun pitäisi täyttää jotain äitipuolelle asetettuja odotuksia? Mitäs jos antaisit itsellesi luvan ikäänkuin olla pitämättä lapsesta, mutta silti käyttäytyä niin, että tilanne ei ole vahingollinen lapselle.

Tuskin kukaan normaali ihminen haluaa satuttaa kenenkään lasta (ei fyysisesti eikä henkisesti).

Mieheni tietää (ainakin toivon että hän on alusta asti ymmärtänyt) etten oikeasti pidä lapsista.
En minä halua satuttaa kenenkään lasta, mutten vain siedä lapsia. Ja kun vielä olisi pakko pitää tästä mieheni lapsesta. Pitäähän hänkin minun lapsistani. Olen toisaalta kateellinen miehelleni joka on omat lapseni ottanut kuin omakseen. En itse koskaan varmasti pysty samaan :´(

Alkuperäinen kirjoittaja tuhkimon äitipuoli:
Mieheni tietää (ainakin toivon että hän on alusta asti ymmärtänyt) etten oikeasti pidä lapsista.
En minä halua satuttaa kenenkään lasta, mutten vain siedä lapsia. Ja kun vielä olisi pakko pitää tästä mieheni lapsesta. Pitäähän hänkin minun lapsistani. Olen toisaalta kateellinen miehelleni joka on omat lapseni ottanut kuin omakseen. En itse koskaan varmasti pysty samaan :´(

Ei ole pakko. Mutta pakko on tosiaan käyttätytyä niin, että sun käytös ei ole lapselle vahingollista.

Ihan sama kun ajattelen, että työyhteisössä ei kaikista tarvitse pitää mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen.

Et pidä lapsista ja silti sinulla on itselläsi lapsia, tuskin hänelle tulee mieleenkään, että vihaat ja inhoat hänen omaa lastaan, joka vasta 3 v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Et pidä lapsista ja silti sinulla on itselläsi lapsia, tuskin hänelle tulee mieleenkään, että vihaat ja inhoat hänen omaa lastaan, joka vasta 3 v.

Ehkä olen niin huono ihminen että sanonta "omat lapset mutta toisten kakarat" pitää minun kohdalla paikkansa... :(

Älä ihmettele yhtään tuntemuksiasi, eivät ne niin outoja ole. Kyllä se on ihmisen biologiaan kuuluva juttu huolehtia lähinnä omistaan. Tosin näkee eläinmaailmassakin yksilöitä jotka adoptoivat toisen poikasia, mutta harvemmin....
Olen itse lähinnä samassa tilanteessa kuin sinä, en voi oikeastan juuri sietää mieheni lapsia. Toisen kanssa ollaan ihan jatkuvasti nokakkain eikä mikään ikinä ole hyvin. Odotan aina kovsti päivää kun lapset lähtevät äidilleen ja saan olla kokonaisen viikon rennosti, pinnistämättä, esittämättä yhtään mitään. Sekin on erittäin rankkaa, olla koko ajan jotain muuta kuin on.
Näitä paineita ei muuten esiinny isäpuolilla, ainkaan meillä! Mies kun on välillä melko avoimestikin vihmielinen minun lapsilleni ja puolustelee ainoastaan omiaan. Komentaminen ja rangaistusten jako on hänelle mieluisaa, isän muut tehtävät ilmeisesti eivät....Eikä kukaan oleta hänen vetävän täydellisen isän roolia minun isättömille lapsilleni, en edes minä.
Vaan toista se on äitipuolilla. He ovat avointa riistaa suvulle ja exille, kaikkea sopii arvostella....Niinpä niin.
Äitipuolille on annettu kaikki velvollisuudet muttei mitään oikeuksia. Valitettavasti. Virheitä ei saisi tehdä. Lapsia koskevia päätöksiä en saa tehdä, mihinkään virallisiin palavereihin tms. minun ei oleteta osallistuvan, myöskään lasten terveyttä koskevia asioita minulta ei kysytä, silti minä olen tervetullut hoitamaan 24/7 toisen naisen lapsia, tekemään ruokaa ( hyi , taas tätä paskaa ), siivoamaan, pyykkäämään, kasvattamaan ja opettamaan heille tätä elämää ja siinä tarvittavia taitoja, sietämään kaikenlaista käytöstä ja nimittelyä jne jne.
Minulla on joskus mitta aivan täynnä.
Olenkin päätynyt tällä hetkellä sellaiseen ratkaisuun, että jäljittelen tapaa jolla mieheni oman hommansa tässä perheessä hoitaa. En osoita mitenkään pitäväni hänen lapsistaan, pyrin ainoastaan tulemaan toimeen. En ota vastuuta heidän kasvtuksestaan muussa muodossa kuin että ollessani yksin heidän kanssaan toki huolehdin turvallisuudesta ym. perusasioista, muuten en mieti tarvitseeko heille esim. lukea, onko heillä tylsää tms. En oikeastaan ole näkyvästi heille sen enempää kuin mitä minun lapseni näkevät isäpuolessaan katsoessaan häntä: oman vanhemman valitseman puolison, joka on joskus ihan kiva mutta useimmiten inhhottava. En jaksa enkä halua hoitaa yhtään äidin tehtävää koskien mieheni lapsia, heillä on 1 isä ja 1 äiti omasta takaa, sekä kattava joukko muita sukulaisia jotka kyllä hoitavat nuo tehtävät. Minun lapsillani on lähinnä läsnä vain minä, siksi he ovat ansainneet kaiken sen hyvän mitä minä heille voin tarjota. Sen myös teen.
Joten, et sinä ole sen kummempi kuin me muutkaan äitipuolet, olet vain sortunut liikoihin odotuksiin. Luovu niistä ja suhtaudu lapseen kuten vieraaseen aikuiseen, asiallisesti . Minä yritän samaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkeä minäkin:
Älä ihmettele yhtään tuntemuksiasi, eivät ne niin outoja ole. Kyllä se on ihmisen biologiaan kuuluva juttu huolehtia lähinnä omistaan. Tosin näkee eläinmaailmassakin yksilöitä jotka adoptoivat toisen poikasia, mutta harvemmin....
Olen itse lähinnä samassa tilanteessa kuin sinä, en voi oikeastan juuri sietää mieheni lapsia. Toisen kanssa ollaan ihan jatkuvasti nokakkain eikä mikään ikinä ole hyvin. Odotan aina kovsti päivää kun lapset lähtevät äidilleen ja saan olla kokonaisen viikon rennosti, pinnistämättä, esittämättä yhtään mitään. Sekin on erittäin rankkaa, olla koko ajan jotain muuta kuin on.
Näitä paineita ei muuten esiinny isäpuolilla, ainkaan meillä! Mies kun on välillä melko avoimestikin vihmielinen minun lapsilleni ja puolustelee ainoastaan omiaan. Komentaminen ja rangaistusten jako on hänelle mieluisaa, isän muut tehtävät ilmeisesti eivät....Eikä kukaan oleta hänen vetävän täydellisen isän roolia minun isättömille lapsilleni, en edes minä.
Vaan toista se on äitipuolilla. He ovat avointa riistaa suvulle ja exille, kaikkea sopii arvostella....Niinpä niin.
Äitipuolille on annettu kaikki velvollisuudet muttei mitään oikeuksia. Valitettavasti. Virheitä ei saisi tehdä. Lapsia koskevia päätöksiä en saa tehdä, mihinkään virallisiin palavereihin tms. minun ei oleteta osallistuvan, myöskään lasten terveyttä koskevia asioita minulta ei kysytä, silti minä olen tervetullut hoitamaan 24/7 toisen naisen lapsia, tekemään ruokaa ( hyi , taas tätä paskaa ), siivoamaan, pyykkäämään, kasvattamaan ja opettamaan heille tätä elämää ja siinä tarvittavia taitoja, sietämään kaikenlaista käytöstä ja nimittelyä jne jne.
Minulla on joskus mitta aivan täynnä.
Olenkin päätynyt tällä hetkellä sellaiseen ratkaisuun, että jäljittelen tapaa jolla mieheni oman hommansa tässä perheessä hoitaa. En osoita mitenkään pitäväni hänen lapsistaan, pyrin ainoastaan tulemaan toimeen. En ota vastuuta heidän kasvtuksestaan muussa muodossa kuin että ollessani yksin heidän kanssaan toki huolehdin turvallisuudesta ym. perusasioista, muuten en mieti tarvitseeko heille esim. lukea, onko heillä tylsää tms. En oikeastaan ole näkyvästi heille sen enempää kuin mitä minun lapseni näkevät isäpuolessaan katsoessaan häntä: oman vanhemman valitseman puolison, joka on joskus ihan kiva mutta useimmiten inhhottava. En jaksa enkä halua hoitaa yhtään äidin tehtävää koskien mieheni lapsia, heillä on 1 isä ja 1 äiti omasta takaa, sekä kattava joukko muita sukulaisia jotka kyllä hoitavat nuo tehtävät. Minun lapsillani on lähinnä läsnä vain minä, siksi he ovat ansainneet kaiken sen hyvän mitä minä heille voin tarjota. Sen myös teen.
Joten, et sinä ole sen kummempi kuin me muutkaan äitipuolet, olet vain sortunut liikoihin odotuksiin. Luovu niistä ja suhtaudu lapseen kuten vieraaseen aikuiseen, asiallisesti . Minä yritän samaa :)

samaa mieltä olen minä. Meillä vain sellainen tilanne että asumme 24h yhdessä; minä, oma lapsi, yhteinen lapsi ja miehen ent liitosta olevat lapset. Yhteisen lapsen syntymän jälk olen jotenkin etääntynyt miehen lapsista, enkä tod jaksaisi niitä aina. Äiti ei ota lapsia hoitoon, joten joudun pakosti katsomaan niitä joka pv. Ei sukulaisia auttamassa/ ottamas hoitoon.. Miehen lapset ovat molemmat ns erityislapsia, ongelmia on siis kehityksessä, puheessa, sosiaalisuudessa etc..Heidän hoitaminen on ihan kokopv työtä. se olen minä, joka vien terapioihin, lääkäreihin, tutkimuksiin etc..Joskus tekisi mieli huutaa että missähän se äiti on???!Tai voisikohan isä ihan itse joskus hoitaa lapsensa..
Luulen että parisuhteen ongelmat ja se, ettei isä ota lasten hoitoon niin paljon kantaa ja joutuu itse tekemään suurimman osan, on syy siihen että äitipuolena olo on välillä tuskaisen rasittavaa. Nyt olen myöntänyt itselleni, että en pysty olemaan lapsille täydellinen äiti, hoidan hommani ja yritän olla tasapuolinen ja näyttämättä ajoittaista turtumistani heille.. Eihän se minun tylsistyminen tai muu kiukkuilu heidän vikansa ole!
Meistä ei kukaan ole täydellinen!Yritä antaa itsellesi anteeksi! Ajatuksille ja tunteille ei voi mitään, mutta teoille voi. Se on vähän niin näissä uusperhekuvioissa että on vain hyväksyttävä ja joskus nieltävä asioita, jos eteenpäin meinaa jatkaa!

Jaksamisia kaikille "ilkeille äitipuolille" =).

kyllä ne lapset on aika syyttömiä noihin teidän ongelmiin, joten olkaa aikusia ja nielkää se mitä ootte itselleni nieltäväksi ottaneet kun valkkasitte lapsellisen miehen. Älkää maksattako syyttömillä lapsilla omia ongelmianne suhteessa. Ottakaa se siltä kannalta, et teille on annettu mahis kasvaa ihmisenä, eikä toisin päin.

mulla tunteet puolisoni edellisestä suhteesta olevaan lapseen liki lopahti kun saimme puolisoni kanssa yhteisen lapsen. en ollut edes osannut varautua moiseen tunnemyräkkään, joten tunteet tulivat kuin isku vasten kasvoja. minua suorastaan ärsytti miehen lapsen olemassa olo ja minun ja vauvani yhteisen ajan "varastaminen". lisäksi jouduin äitipuolena sanelemaan uusia sääntöjä isomman lapsen kasvatuksen suhteen, koska en vain yksinkertaisesti pystynyt imettämään vauvaa ja paijaamaan isomaa yöunille samanaikaisesti puolisoni ollessa töissä. lapsen äiti aluksi terrorisoi yritystämme saada lapsi nukahtamaan itsekseen. lapsen äiti nimittäin paijasi aina lapsen uneen kun lapsi oli siellä - eli joka toinen viikko.

lapsen äiti on ajan mittaan pitkin hampain antanut minulle "luvan" tulla lapsen kevät- ja joulujuhliin, mutta siinäpä onkin minun oikeuteni.

ei vaan aina jaksa hakata päätä seinään...

Yhteistyössä