Miten voi tehdä nimettömän ilmiannon Kelalle?

• Viestiketjun aloittaja kiitos
  • Ensimmäinen viesti
Veera
Tiedän pariskunnan joka tekee näin, niillä yksi lapsi ja ne todellakin on suht varakkaita. Nainen elelee sossun ja työkkärin, hyvällä asumistuella, niillä jää varmaan käteen kuukaudessa 2000? laskujen jälkeen

yh
Alkuperäinen kirjoittaja Lumenneito:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
en tiedä, montako lasta tällä nimenomaisella naisella on, mutta eikös yksinhuoltajakorotus lapsilisiin ole jotakin 30e/kk/lapsi? siihen asumistuki päälle. voisko tuo 500 olla hiukka ylilyönti, kenties tässä pahimpana on nyt se niinkuulu kateellisten panettelu??
36 ja rapiat. Ja asumistukihan menee suoraan vuokranantajalle Kelasta
Eikä mee ellei siihen lappuun niin laita. Kyllä ne ihan itselle saa.
Okei. Käsitin sitten väärin. Kerran elämässäni sain asumistukea (juuri tuon hetken kun asuin ilman uutta miesystävää yksinhuoltajana) ja Sato-vuokrayhtiöllä "vaadittiin" että se menee suoraa heille Kelasta.

Oho, onpa jännä..vähennettiinkö se summa sit teijän vuokrasta?
No itse ainakin saan asumistukia 350e/kk(vuokra 515e/kk)+ yh-korotus lapsilisään on 36e*2. Eli kyllä siin reilut 400e tulee ja jos tää ap. nyt puhui totta niin onhan se aika iso "huijaus".

Hanki ap oma elämä ja jätä tämä ystäväsi rauhaan. Ei ole kivaa toimintaa nuuskia toisen tekemisiä, antaa vaan sinusta aika ikävän kuvan ihmisenä. Kaikenlaisia kyttääjiä on jo ihan tarpeeksi tässä maassa.

Mä ymmärrän ap:tä, meidän yhet tutut kusetti kans niin, että mies oli pimeänä hyväpalkkasessa työssä ja veti kelalta työttömyyskorvaukset siihen päälle.. Olkoon se sitten vaikka sitä kateutta mutta kyllä se pisti ärsyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Kun ilmiannon tekee,niin pitäis olla kanttia tehdä se omalla nimellä. Tukien väärinkäyttö ei ole hyväksyttävää, joten jos olet 100% varma asiasta, niin senkus ilmoitat, mutta älä piiloudu nimettömyyden taakse.
Tähän peesi! :eek:

vierailija
kelan yh-lisä mikä tulee lapsilisän päälle poistuu jos elät avoliitossa jonkun miehen kanssa vaikkei olisikaan lapsen isä, mutta elatusmaksut tulee kuitenkin, näin olen kysynyt, mutta kyllä ne jossain välissä kiinni jää ilman sua apuaskin

Kelasta päivää
Nämä tulee kyllä ilmi ennemmin tai myöhemmin. Siinäpä sitten makselevat etuisuuksia takaisin vaikka vanhoilla päivillään.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. AP:kin voi siis olla ihan huoleti.

Siis väitättekö te ihan tosissanne, et teitä ei yhenyhtäpientäpätkääkään ottais pataan jos itte niskalimassa persnahasta asti tekisitte töitä, et saisitte perheelle vaatetta ja pöperöö ja samaan aikaan naapuri tai se ystävänne lomailiis ja makoiliis ja kusettais kelalta rahat. :eek: Ettäkö ei kävis edes pienessä mielessä tehä ilmiantoa vaa se ei vaan kuuluis teille ? :eek: KYLLÄ MUA SAPETTAIS !!! Oonko mäkin nyt kateellinen ? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Texas Flame:
Siis väitättekö te ihan tosissanne, et teitä ei yhenyhtäpientäpätkääkään ottais pataan jos itte niskalimassa persnahasta asti tekisitte töitä, et saisitte perheelle vaatetta ja pöperöö ja samaan aikaan naapuri tai se ystävänne lomailiis ja makoiliis ja kusettais kelalta rahat. :eek: Ettäkö ei kävis mielessä tehä ilmiantoa vaa se ei vaan kuuluis teille ? :eek: KYLLÄ MUA SAPETTAIS !!! Oonko mäkin nyt kateellinen ? :xmas:
Samaa mietin..et yllättäen taas ihmeen suvaitsevasta porukkaa.

magna
Alkuperäinen kirjoittaja :0:
Jos pariskunta ei ole avioliitossa, yksinhuoltaja saa kaikki yh-etuudet Suomessa. Aikastmoista kyttäämistä muuten, taidat olla kateellinen.
Ei muuten saa.
Jos miehen osoíte on samassa paikassa kun naisen niin yh etuus loppuu siihen!!
heti kun samaan osotteeseen yh äipän kanssa muuttaa joku niin yh etuus loppuu!!
Kylä näin on näppylät :)

vieras79
Mun naapurissa asui samanlainen perhe...annoin olla rauhassa,mitäs se mulle kuuluu jos haluu kusettaa.Tää ukko asu tien toisella puolella kun tää äiti,olivat suurimmanosan ajasta äidin kodissa koska siellä oli vauvan tarvikkeet...Tekivät tätä ihan avoimesti,ei ne sitä salaillu muilta naapureilta.

Niin ja tuli mieleen kun meidän entiset naapurit anto mut ja exän ilmi sossuun.
Exä sai perinnön ja kannettiin kotiin uusia huonekaluja ja telkkari sun muita tälläsiä...
Sossusta soitettiin et olette ostellu paljon tavaraa viimeaikoina,exä siihen et joo niin ollaan kun sain perinnön.

Sossussa tai olla joku pöpi töissä kun oli vaatimassa maksamaan takaisin toimeentulotuen..
Me ei koskaan haettu sossusta tukia ja ihmeteltiin et miks meidän piti maksaa takas rahat joita ei olla edes saatu.Täti pahoitteli tapahtunutta ja minä ampasin alakertaan keskustelee kateellisen naapurin rouvan kanssa,Ai että sitä nolotti kun kuuli ettei sossusta mitään haetakkaa....

Kandee olla varovainen noitten ilmiantojen kanssa,ettei napsahda omaan nilkkaan....

Siis väitättekö te ihan tosissanne, et teitä ei yhenyhtäpientäpätkääkään ottais pataan jos itte niskalimassa persnahasta asti tekisitte töitä, et saisitte perheelle vaatetta ja pöperöö ja samaan aikaan naapuri tai se ystävänne lomailiis ja makoiliis ja kusettais kelalta rahat. :eek: Ettäkö ei kävis edes pienessä mielessä tehä ilmiantoa vaa se ei vaan kuuluis teille ? :eek: KYLLÄ MUA SAPETTAIS !!! Oonko mäkin nyt kateellinen ? :xmas:
Sapettais kyllä,mutta milläs sen varmaksi todistaa,jos mies on kirjoilla jossain muualla,että viettää kaiken aikansa siellä. :/

Kyl mua ainaki veetuttaa yks tuttavapariskunta. Ne kans asuu yhes, mut virallisesti akka on yh. Ukko on ihan järkyn hyväs duunis pimeenä, ja nostelee työkkärirahaa samalla. Kaik yhtuet ja as.tuet juoksee.
Ja tää akka kehtaa kehuskella niillä rahoilla, ja tällä huijaamisella.
Ite yritän parhaani mukaan tulla toimeen, ja tää vaan kehuu, ni kyl se ottaa pattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
Mun naapurissa asui samanlainen perhe...annoin olla rauhassa,mitäs se mulle kuuluu jos haluu kusettaa.Tää ukko asu tien toisella puolella kun tää äiti,olivat suurimmanosan ajasta äidin kodissa koska siellä oli vauvan tarvikkeet...Tekivät tätä ihan avoimesti,ei ne sitä salaillu muilta naapureilta.

Niin ja tuli mieleen kun meidän entiset naapurit anto mut ja exän ilmi sossuun.
Exä sai perinnön ja kannettiin kotiin uusia huonekaluja ja telkkari sun muita tälläsiä...
Sossusta soitettiin et olette ostellu paljon tavaraa viimeaikoina,exä siihen et joo niin ollaan kun sain perinnön.

Sossussa tai olla joku pöpi töissä kun oli vaatimassa maksamaan takaisin toimeentulotuen..
Me ei koskaan haettu sossusta tukia ja ihmeteltiin et miks meidän piti maksaa takas rahat joita ei olla edes saatu.Täti pahoitteli tapahtunutta ja minä ampasin alakertaan keskustelee kateellisen naapurin rouvan kanssa,Ai että sitä nolotti kun kuuli ettei sossusta mitään haetakkaa....

Kandee olla varovainen noitten ilmiantojen kanssa,ettei napsahda omaan nilkkaan....
Juurikin näin! :D

:/
voi katkera aapee... mitäpä jos antaisit asian olla? et koskaan voi olla 100% varma ja ihan tosi paljonko sä hyödyt siitä, että meet sörkkii töisten asioita. hanki elämä!

Alkuperäinen kirjoittaja Riiviötär:
Kyl mua ainaki veetuttaa yks tuttavapariskunta. Ne kans asuu yhes, mut virallisesti akka on yh. Ukko on ihan järkyn hyväs duunis pimeenä, ja nostelee työkkärirahaa samalla. Kaik yhtuet ja as.tuet juoksee.
Ja tää akka kehtaa kehuskella niillä rahoilla, ja tällä huijaamisella.
Ite yritän parhaani mukaan tulla toimeen, ja tää vaan kehuu, ni kyl se ottaa pattiin.
No se on "akan" omaa hölmöyttä että sillä huijaamisellaan kehuskelee ympäriinsä. Kyllä noi yleensä jossain vaiheessa ilmi tulee, niin kuin oli tuossa edellä puhetta. Useimmiten tulevat tosiaan ilmi ihan ilman ulkopuolisten avustamista...

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Sapettais kyllä,mutta milläs sen varmaksi todistaa,jos mies on kirjoilla jossain muualla,että viettää kaiken aikansa siellä. :/
No, tuo onkin jo toinen asia, et eihän näit yleensä saada mitenkää todistettua....Mutta, ku suurinosa vastanneista on vaa sitä mieltä, et ällöttää tollaset kyttääjä ystävät ja pidä huoli omist asioistas ja ap. on vaa kateellinen. :eek: Ei tuu mieleen ku, et... :whistle: jätänpä sanomatta. :xmas:

vieras
No ihme kyttäystä! Mullakin on 2 naapuria, jotka ovat muka yksinhuoltajia, mutta miesystävä asuu kuitenkin heidän luonaan, saavat kaikki yh-tuet. Mulle on ihan yks lysti miten kukakin toimii, ei se oo multa pois jos joku saa niitä tukia vaikka sitten huijaamalla, ihan saman verran veroja minä maksan silti. Ja toisekseen, jos ilmoituksen tekisikin, niin ei kela voi mitenkään todistaa että mies siellä asuu jos kirjat on muualla.

Täytyy olla todella kateellinen ja tunneköyhä, jos tuollanen asia noin paljon v****taa. No mutta niinkai se tää suomalaisten perusluonne on!

vieras
Jos syy on rehellisesti se, että epäkohta harmittaa (eikä esim. katkeruus esim. ihmissuhdekuvioihin liittyen) ja on 111% varma siitä, että todella tietää väärinkäytöksen tapahtuneen, niin silloin kai on sama tehdä ilmoitus omalla nimelläänkin (?).

Miia
Alkuperäinen kirjoittaja yh:
en tiedä, montako lasta tällä nimenomaisella naisella on, mutta eikös yksinhuoltajakorotus lapsilisiin ole jotakin 30e/kk/lapsi? siihen asumistuki päälle. voisko tuo 500 olla hiukka ylilyönti, kenties tässä pahimpana on nyt se niinkuulu kateellisten panettelu??
Okei. Käsitin sitten väärin. Kerran elämässäni sain asumistukea (juuri tuon hetken kun asuin ilman uutta miesystävää yksinhuoltajana) ja Sato-vuokrayhtiöllä "vaadittiin" että se menee suoraa heille Kelasta.

No itse ainakin saan asumistukia 350e/kk(vuokra 515e/kk)+ yh-korotus lapsilisään on 36e*2. Eli kyllä siin reilut 400e tulee ja jos tää ap. nyt puhui totta niin onhan se aika iso "huijaus".
Ja tähän lisäksi vielä, jos on olevinaan yh, ja mies on työtön+kirjoilla muualla, voi saada sossusta elatusmaksut, mikä lisää tätä huijauksen määrää aika paljon.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
Se on vaan valitettavasti niin, että jos mies ei virallisen tahon mukaan ole kirjoilla ko. osoitteessa, niin heitä ei lasketa avopariksi. Se vaan on niin.
Ja kuinkahan paljon tämmöisiä tapauksia on eli "erotaan" sen takia, että toinen joka jää lasten kanssa (papereiden mukaan) saa kaikki tuet ja korotukset. Tosiasiassa asutaan yhdessä kuten ennenkin. Samastahan tässäkin on kyse.
Jep. Yhden parin tiedän ja jäi kiinni kelalle (en tiedä kuinka). Joutuivat myymään uuden autonsa, että saivat vuosien asumistuet maksettua takaisin. Ikävää, mutta totta. Väärin he tekivät ja en tykännyt asiasta, mutta en sillä päätäni vaivannu. Sitten kävi näin, ahneella on paskanen loppu....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miia:
Alkuperäinen kirjoittaja yh:

Ja tähän lisäksi vielä, jos on olevinaan yh, ja mies on työtön+kirjoilla muualla, voi saada sossusta elatusmaksut, mikä lisää tätä huijauksen määrää aika paljon.
Minäkin tiedän yhden vastaavanlaisen tapauksen, ovat olevinaan eronneet, mutta asuvat kuitenkin yhdessä. Mies on pienituloinen, joten sosiaalitoimisto maksaa 3: lapsen elarit yht. n.390?, ja koska todellisuudessa ovatkin yhdessä, saa perhe tämän summan huijattua yhteiseen käyttöön.

Minusta voisit ihan hyvin soittaa Kelan toimistoon ja ihan nätisti selittää, että et halua nimeäsi kertoa, mutta olis tällainen tapaus... Ei siinä mitään oikeusjuttuja tarvita. Kelan virkailija voi itse katsella k.o. henkilön tuki- ja asumistietoja ja laittaa vaikka jonkun kyselylappusen menemään hänelle. Jospa vähän säikähtäisi edes :D Ja muuten, olisi hyvä tietää 'kusettajan' nimen lisäksi myös ainakin syntymäaika, etteivät ala väärää henkilöä ahdistelemaan...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Just sanoin että 100% varma.

Näin huijaat:
Tee muutamia lapsia, eroa heidän isästään.
Ota uusi hyvin palkattu mies, mutta älkää vain ilmoittako yhdessäolostanne minnekään. Tyynesti vain rasti ruutuun eronnut yksinhuoltaja.

Voitte näköjään asua vuosikausia ihan rauhassa keskenään, mies todella ASUU siellä, ei oleile. Hänellä ei ole asuntoa muualla.

Sitten vain matkustelemaan ja ilo irti elämästä. Voitto on satoja euroja kuukaudessa, jos itse olet pienipalkkainen.
Tai voit ottaa vanhan miehen takaisin. Näitä paperilla eronneita löytyy.

Yhteistyössä