Miten usein teillä on lapsivapaata yön yli?

• Viestiketjun aloittaja geeee
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Keskimäärin kerran kuukaudessa. Ja on itse asiassa menossa juuri tänään :) Ei meillä yleensä ole mitään menoa silloin, ollaan vaan kotosalla. Mutta tyttö itse tykkää yökyläillä ja meillä on pari kolme paikkaa, missä tämä onnistuu. En näe mitään syytä estellä, vaikkei tosiaan mitään akuuttia hoitotarvetta olisikaan. Ja jos olisi ihan oikeasti tarvetta, niin yökyläpaikka järjestyisi heti.

Normaalisti 3 kertaa viikossa kun likka on isällään (ei siis mun mielestä yökylässä ). Joskus voi olla 4 yötä viikossa kun likka on mun äitillä, siskolla tai isällä. Joskus harvoon voi olla exän siskon tykönä yötä.

"Tiina"
Normaalisti 3 kertaa viikossa kun likka on isällään (ei siis mun mielestä yökylässä ). Joskus voi olla 4 yötä viikossa kun likka on mun äitillä, siskolla tai isällä. Joskus harvoon voi olla exän siskon tykönä yötä.
Anteeksi mielipiteeni, mutta kuulostaa melkoisesta matkalaukkuelämältä tuo :(. Toki on hienoa, että lapsella on hyvä suhde isäänsä! Varmasti kaikkeen tottuu ja isän tykönä on toinen koti!

Asutteko muuten samalla paikkakunnalla? Eli käykö lapsi samaa päiväkotia/koulua?

itestähän se on kiinni sosiaalinen verkosto, ei sitä kukaan muu tule teille tuomaan. turha haaveilla, että jos seuraavassa elämässä sitten.
Mulla on hyvä sosiaalinen verkosto. On ihania ystäviä, mutta he eivät ole mulle lapsenvahteja. Isovanhempia ei kiinnosta. Eikä kummankaan siskotkaan ole kauhean innostuneita hoitamaan.
Silloin kun oli vain yksi lapsi niin miehen vanhemmat halusivat tyttöä kokoajan luokseen. Ja vieläkin pyytävät oikeastaan vain tätä vanhinta. Mummo menisi esikoisen kanssa kaupoille ja syömään.... tai ottaisi heille kylään. Tyttö ei tosin kauheasti halua, kun siellä on tylsää. Mieluummin lukee kotona. Noi pienemmät taas haluaisivat mummilaan, mutta heitä ei sitten pyydetä. Ja ei toisia voi pakottaakaan. Joten ollaan ja eletään näin.

[QUOTE="Tiina";23230646]Anteeksi mielipiteeni, mutta kuulostaa melkoisesta matkalaukkuelämältä tuo :(. Toki on hienoa, että lapsella on hyvä suhde isäänsä! Varmasti kaikkeen tottuu ja isän tykönä on toinen koti!

Asutteko muuten samalla paikkakunnalla? Eli käykö lapsi samaa päiväkotia/koulua?[/QUOTE]

Pitihän tämähän arvata, että joku alkaa urisemaan. Tämä on meidän tapa ja sopii meille. Ei ole mitään väärää siinä, että likalla on kaksi kotia ja rakastavia sukulaasia muitakin kuin vanhemmat. Likka ittekin kyselee, että koska pääsee mummun työ jne. Ei kai lapsi halua tavata sukulaisiaan jos ei heidän kanssaan halua olla?!?

Asutaan exän kanssa samalla paikkakunnalla eli likka käy tasan yhtä koulua.

Oliko vielä jotakin muuta valittamisen aihetta?

"Tiina"
Pitihän tämähän arvata, että joku alkaa urisemaan. Tämä on meidän tapa ja sopii meille. Ei ole mitään väärää siinä, että likalla on kaksi kotia ja rakastavia sukulaasia muitakin kuin vanhemmat. Likka ittekin kyselee, että koska pääsee mummun työ jne. Ei kai lapsi halua tavata sukulaisiaan jos ei heidän kanssaan halua olla?!?

Asutaan exän kanssa samalla paikkakunnalla eli likka käy tasan yhtä koulua.

Oliko vielä jotakin muuta valittamisen aihetta?
Valitinko minä tai urisinko jossain :)? Mukavaa viikonloppua!

[QUOTE="Tiina";23230769]Valitinko minä tai urisinko jossain :)? Mukavaa viikonloppua![/QUOTE]

Niin just. Ethän sä tietenkään tarkoottanut mitään tuolla matkalaukkuelämällä. Taas ollaan rääpimässä tietämättä miten asiat on.

kmkm
Esikoinen menee syksyllä kouluun eikä me olla oltu vielä ikinä yhtäkään yötä kahdestaan siinä merkityksessä että lapset olis yökylässä jossain. meillä ei oo paikkaa mihin laittaa yökylään.

tylleröisen äiti
Tyttö kohta 10kk, ja meillä on ollut lapsivapaita öitä yhteensä 2, nekin erillisinä kertoina. Eipä ole enempää edes tarvittu, kun ollaan muutaman kerran tohon päälle päästy kahdestaan syömään ja elokuviinkin. Kyllä sitä joskus on hyvä viettää kahdestaan aikaa murun kanssa, mutta en mä silti joka viikko, edes joka kuukausi olisi lastani hoitoon laittamassa. On hänkin niin ihana, että vaikea olla erossa edes sitä yhtä yötä!

ei koskaan
ei kertaakaan neljään vuoteen eikä tule olemaankaan seuraavaan kymmeneen vuoteen... kunnes lapset sitten joskus alkavat olemaan koulukavereillaan tms yötä. Ei kertakaikkiaan ole ketään joka ottaisi!! Molemmat isovanhemmat ovat elossa mutta toiset eivät hoida, eivät edes sekunnin vertaa vaikka olisi ääretön hätätilanne koska "omat on hoidettu ja muiden kersoja ei hyysätä". Toiseen paikkaan ei uskalla laittaa koska mielenterveysongelmat sitä tasoa että jo ovella saattaa isoisä käydä päälle ja tulla kuristamaan kurkusta... siellä ei siis voi edes vierailla päiväseltään turvallisesti. Kummeja ei ole, sisaruksia ei ole, siinäpä se.

Lapsiperheet ovat todella eriarvoisessa asemassa sen suhteen että onko niitä tukiverkkoja vai ei. Itse olen jo usean vuoden ajan yrittänyt saada tukiverkkoa lapsiperhetuttavista ja naapureista mutta ei ole onnistunut. Juurikin siksi että heillä ne isovanhemmat auttavat ihan koko ajan, joten heitä ei kiinnosta kun ehdotan vastavuoroisuutta hoitoavun osalta.

MLL hoitajat valitettavasti täällä pienellä paikkakunnalla ovat tosi nuoria 16v tyttöjä jolle en pienintä vauvaa uskalla jättää hoitoon, ehkä sitten muutaman vuoden päästä kun ovat isompia.

Parisuhde todella kärsii ja kuihtuu mutta minkäs teet!

"vieras"
Jos jonkun lapset eivät ikinä ole olleet yökylässä, vaikka siihen olisi mahdollisuus ollut, niin miksi on näin? Ettekö luota muihin vai onko kyse jostakin periaatteesta?

Minusta on vaan hassua, jos lapset ei ikinä kävisi isovanhemmilla yökylässä. Olisi aika epäreilua isovanhempiakin kohtaan.

Melkein joka viikonloppu ja ihan mummon tahdosta. Asutaan muutaman kilometrin päässä toisistamme, joten pääsen menemään sinne nopeaan jos tuleekin jottain onkelmaa. Tyttö on nyt 1v. 9 kk ja tätä viikonloppuhoitoa tapahtunut nyt muutaman kuukauden. Tyttö itse myös tykkää olla mummolassa ja mielestäni on hyvä, että tottuu olemaan yötä muuallakin kuin äidin kainalossa. On aina innoissaan lähdössä mummon ja ukon luokse. Ollaanhan me tytön kanssa muuten jatkuvasti yhdessä ja on se itsellekin kiva, että saa yhden illan/yön/aamun olla yksinään ja herätä silloin kun haluaa.

Muoks. Siis puhuin viikonloppuhoidosta ja tarkoitin sillä, että joko pe-la yön tai la-su yön mummolassa ei koko viikonloppua. Mummo ja ukko kun ovat työelämässä, niin ainoastaan viikonloppuisin onnaa. Syksyllä kun neiti menee tarhaan, niin tuskinpa on enää noin usein hoidossa mummolassa. En raaski. :)

Viimeksi muokattu:
Sisu harmaana
Hyyyyyyvin harvoin. Esikoinen saattaakin olla joskus mummolassa, tai mummelin ja papan luona, mutta ei tytöt ole vielä ollu koskaan yhtä aikaa pois kotoa, et oltais kahden miehen kans jossain. oli mies tässä tyttöjen kans viikonlopun äitinsä luona, ja mä olin koirien kans yksin kotona, mut eipä ne lapset ollu molemmista vanhemmista erossa, joten kai sitä ei lasketa.
Niin, ja ikää lapsilla 7v, ja 1v 8kk

"never"
[QUOTE="vieras";23229753]Eikö isovanhemmat ole halunneet lasta yökylään?

Meillä meni ensimmäistä kertaa yökylään, kun mummo pyysi ja lapsi innostui asiasta. Toisella kerralla lapsi ehdotti jo itse, että eikö hän voisi päästä mummolaan yöksi.

Minä kyllä jotenkin katson, että ne isovanhemmatkin kuuluvat ns. perheeseen...[/QUOTE]

Omat vanhempani asuvat niin kaukana että yökyläily ei käytännön syistä ole mahdollista, ja mieheni isälle taas en lastamme antaisi hoitoon edes siksi aikaa että kävisin itse kaupassa. Jo vessakäyntikin on siinä ja siinä että viitsin poikaa siihen hänen vaikutuspiiriinsä jättää (mielipiteet ja käytös ovat niin järkyttävän rasistisia ja mustavalkoisia että en halua pojan olevan sellaisen lähellä).

Jos vanhempani asuisivat lähempänä niin varmasti siellä olisikin hoidossa, nyt ei tosiaan ole ollut mahdollista.

Olisihan se varmasti ihan kiva jos olisi mahdollista jättää lapsi johonkin hoitoon mutta en koe sitä mitenkään isona asiana että lapsi on aina mukanamme, kivaa se vain on :)

Kuopus 7kk ei ole vielä yökyläillyt,mutta 5v ja 7v ihan tarpeen/halun mukaan,yöpaikka järjestyy aina kun on tarvetta.Esikoinen jäi juuri mummin hoiviin vielä yöksi,kun siellä kuulemma on niin kivvaa,3 yötä(jotka siis viettettiin yhdessä siellä)ei vielä piisannut.

Yhteistyössä