Miten usein lapset mummolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outolintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outolintu

Vieras
Meillä on se tilanne, että vanhemmalla siskolla on lapsia, jotka ovat vanhempia kuin omani. Ne on vauvasta asti olleet meidän vanhemmilla yökylässä, ja pitkiäkin aikoja, koululaiset kesälomalla monta viikkoakin kerrallaan + isän äiti elää vielä, niin hänen luonaan ovat myös yökylässä noiden mummolareissujen lisäksi. Ja käytännössä joka viikonloppu ovat ainakin yhden yön mummolassa.

Mummon, eli äitimme mielestä kyse siitä, että vanhemmilla niin rankkaa että tarvitsevat hengähdystaukoa. Mutta mummokin on työssäkäyvä ihminen, eikä enää ihan nuori kuitenkaan, lähellä eläkeikää. Ukki samoin työssäkäyvä ja saman ikäinen. Jo ennen kuin minulla oli omia lapsia, ajattelin että mielestäni olisi reilua etteivät siskon lapset olisi vauvasta koululaiseen asti joka viikko yökylässä siellä. Kahdestakin syystä; koska vanhempien pitäisi itse huolehtia lapsistaan, ja toiseksi, meidän vanhemmat selkeästi väsyy siitä, mutteivät kehtaa sanoa, kun ajattelevat siskolla olevan taloushuolia ja muuta, että kaipaa rentoutumista. Tämä on ok, mutta mielestäni, kenen kustannuksella?

Nyt vuodet ovat kuluneet. Minullakin on lapsia. Pienin on vasta vauva. Olen itse pitänyt kiinni nyrkkisäännöstä, jonka mukaanyökylässä ollaan enintään niin monta yötä peräkkäin, paljonko lapsella on ikävuosia. Eli vauvaa en ole antanut yökylään lainkaan, ja 2-vuotiaan max viikonlopun yli. Aluksi mummu ja ukki olivat koko ajan pyytämässä meidänkin lapsia yökylään. Kun me ei raaskittu antaa ihan pieniä, niin isovanhemmat alkoivat selvästi suosia siskon lapsia. Saattavat esimerkiksi kehua meidän lapsille, joista vanhinkaan ei edes tahtoisi olla viikkoa pois kotoa, että sun serkku on niin kiltti että oli 3 viikkoa meillä kesällä eikä yhtään kaivannut kotiin. Ihan kuin se olisi kiltin lapsen merkki ettei kaipaa kotiin.

Ja tulee äidin taholta aina semmoista pientä arvostelua, että miksei anneta lapsia sinne. Ja sitten, kun pienin syntyi, ehdotin että jos meidän isommat tulisi mummolaan sitten siksi viikonlopuksi kun minä ja vauva olimme sairaalassa. Tämä ei käynyt, kun siskonlapset LUULTAVASTI olivat tulossa sinne, niin eivät olisi ehtineet hakea meidän lapsia. Mä kysyin että jos ne on olleet siellä vuoden jokaisena viikonloppuna siihen asti, onko mahdollista että tänä viikonloppuna tulisi meidän lapset. Mutta tässä kohtaa, kun kyse oli meidän tarpeesta, niin äiti oli sitä mieltä, että eikö anoppini ehtisi niitä hoitaa. Ehtihän se.

No lopputulos on, että viimeisen 13kk aikana isommat lapset on olleet sen kerran yökylässä kun minä olin sairaalassa. Ja he olivat anopillani. Tästä taas seurasi se, että äiti alkoi kerran käydessään valittaa, kun he ei näe lapsia lainkaan niin usein kuin appivanhempani. Minä ihmettelin että miten niin. Äiti vastasi, että kun sillonkin lapset oli anoppilassa kun mä synnytin. Muistutin äitiä, että kysyimme heiltä ensin, saako lapset tuoda, eikä se sopinut. Äiti vastasi ihan siihen tyyliin kuin kiusallani olisin synnyttänyt sinä päivänä.

Kysyin, että selvä, sano sitten joku viikonloppu milloin siskon lapset eivät ole tulossa, niin jos haluat, saat isompia kylään ainakin lauantaiksi, yöstä en ole varma tahtovatko (siskonlapset on siellä yleensä pe-illasta su-iltaan).

Äiti sanoi että ei sellaista ole, enkä voi olettaa että tulossa olisi vain minun lapsiani, mutta on se kumma kun en lapsia mummolaan anna. Minä sanoin, että mielestäni 6 lapsessa on yhdelle ihmiselle liikaa vahdittavaa kerralla, kun noi mun lapset on niin pieniäkin, että keskimmäinenkin on vielä vaipoissa, sitä paitsi jokanen lapsi kaipaa myös huomiota.

Äiti on tavallaan loukkaantunut mulle etten anna lapsia niin usein yökylään kuin sisko, ja tavallaan se on rasittunut kun siskon lapset on siellä "aina". Ja lopputulos on, että mun lapsille ei myöskään anneta rahaa, lahjoja tms edes merkkipäivinä, kun meille ei voi missään nimessä ottaa lahjoja mukaan. Vain mummolassa saa lahjoja. Ja vain niitä lapsia kehutaan kun ovat mummolassa kuin kotonaan. Mun mielestä toi kuvio on jotenkin... Onko liioiteltua sanoa sairas?

Vastaus: sä olet tavallaan kateellinen ja tunnet ylemmyydentuntoa tuosta. Vaikeahan noita on myöntää mutta totta se on.

Omat 4 ja 2 v yökylässä joka toinen viikonloppu suurin piirtein, viikolla välillä pari-kolme tuntia isomman kauppareissun ajan tai muuten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vastaus: sä olet tavallaan kateellinen ja tunnet ylemmyydentuntoa tuosta. Vaikeahan noita on myöntää mutta totta se on.

Omat 4 ja 2 v yökylässä joka toinen viikonloppu suurin piirtein, viikolla välillä pari-kolme tuntia isomman kauppareissun ajan tai muuten vaan.

Mun on ihan pakko vääntää vastaan: en ole kateellinen, vaan ihmettelen. No ehkä siitä olen kateellinen ettei minun lapsista tykätä yhtä paljon. Mutta jos luit koko jutun, niin pidin mummola-määrää outona jo ennen kuin meillä oli lapset edes suunnittelun asteella

No sitä mä en ymmärrä ainakaan, että miksi niitä serkuksia pitää teidän lapsille koko ajan kehua tai, että edes merkkipäivinä ei saa lahjoja, kuin mummolassa.
Musta tuo syyllistäminen siitä, että ette vie lapsia mummolaan on vähintääkin kohtuutonta.
Siskosi pitää kai itsestäänselvyytenä sitä, että hänen lapset on aina mummolassa, musta se on paljon, mutta kukin taaplaa tavallaan...

Meidänkin lapset on mummilassa aika usein, noin 2-3 kertaa kuussa vkonloppuisin. Talvella vähemmän ja kesällä enemmän. Nauttivat isovanhempien huomiosta ja me omasta rauhasta, joo ja joskus jopa alkoholista!

Meillä kyllä saa viedä mummille millon vaan oli siellä joku 7 lapsenlapsesta jo tai ei.Joskus on ollu vissiin kaikki samaan aikaanki ja lapset on 11,9,5,3,2,1 ja 8kk.Ei se kyllä pyydä mutta jos meistä siltä tuntuu niin sinne vaan jos äitini on kotona :D Siskon lapset myös usein siellä jopa viikolla yms. Mun lapset on sit useimmiten omalla mummillani.Se on vähän lähempänäki ja nuo serkut ei niinkään käy siellä.

En mä tiedä, tulee olo jostain kummallisesta pelistä. Kysy säännöllisin väliajoin, milloin lapset vois tulla yökylään mummolaan ja vie jos haluat ja he ottaa. Mut en kyllä itsekään jättäisi lapsiani mummolaan, jos siellä on kuusi lapsenlasta. Tosin minkä ikäisiä nämä sun siskon lapset on? Entä omasi?

No eikö se ole kiva, jos serkukset on yhtä aikaa mummon luona? VAi epäiletkö, että mummo ei jaksa hoitaa? oNKO turvallisuuskysymys? Minä veisin ainakin mummon luo, jos siellä on serkkuja ja mummo jaksaa hoitaa. Ei sinun tarvitse hänen jaksamisestaan välittää, jos hän kerran kaikki lapset on ottamassa ja selviää hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kyllä ole tainnut kuoppasi kaivaa. Niin sitä nääs makaa, kuin petaa...

Nyt en kyllä tajunnut. Kun en ole ikinä edes halunnut omiani yökylään pieninä. Luitko avauksen?

Olenko syypää siihen, että sisko alkoi viedä vauvaansa mummolaan 11v sitten? Vaiko mihin?

Meillä lapset n. 2 kertaa vuodessa mummolassa.
Anoppi asuu lähellä joten hänen luonaan.
Jos olemme esim. lomareissulla minun vanhempieni luona mummolassa niin yleensä isäni ehdottaa,että voimme mennä mökille (lähellä mummolaa) kahdestaan miehen kanssa yöksi. =)
Siinäpä ne mummola hoidot.
Tykätään olla ihan yhdessä perheen kanssa.Yhteistä aikaa kun vie lasten harrastuksetkin jossa usein vain toinen voi olla yhtaikaa mukana.
Kesällä helpottaa kun harrastuksissa voidaan olla kaikki mukana.(alkaa ulkopelikausi ja pienin voi pelailla siellä kentän laidoilla)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kyllä ole tainnut kuoppasi kaivaa. Niin sitä nääs makaa, kuin petaa...

Nyt en kyllä tajunnut. Kun en ole ikinä edes halunnut omiani yökylään pieninä. Luitko avauksen?

Olenko syypää siihen, että sisko alkoi viedä vauvaansa mummolaan 11v sitten? Vaiko mihin?

Turhaa sä vertaat omaa tilannettas siskoosi. TEillä on eri tilanne. 11 v. sitten mummo oli nuorempi ja jaksavaisempi. Lapset on tottuneet olemaan siellä. Nyt tilanne ilmeisesti se, että mummo ei enää ole niin jaksavainen. Mutta voittehan te silti kysyä silloin tällöin, että voiko lapset tulla yökylään ja milloin. Jos ei sovi, niin ei sovi. En oikein ymmärrä, mikä tässä on se problemma.

Alkuperäinen kirjoittaja öä:
No eikö se ole kiva, jos serkukset on yhtä aikaa mummon luona? VAi epäiletkö, että mummo ei jaksa hoitaa? oNKO turvallisuuskysymys? Minä veisin ainakin mummon luo, jos siellä on serkkuja ja mummo jaksaa hoitaa. Ei sinun tarvitse hänen jaksamisestaan välittää, jos hän kerran kaikki lapset on ottamassa ja selviää hyvin.

Eikös perhepäivähoitajillakin oo max 4 lasta per hoitaja? Mielestäni 6 max 11-vuotiasta on liikaa vahdittavaa, kun pitää huolehtia potasta ja ettei kukaan loukkaa tms (7 jos vauvakin lasketaan, mutta se on niin pieni etten jättäs vielä useaksi tunniksi).

Alkuperäinen kirjoittaja olio:
Turhaa sä vertaat omaa tilannettas siskoosi. TEillä on eri tilanne. 11 v. sitten mummo oli nuorempi ja jaksavaisempi. Lapset on tottuneet olemaan siellä. Nyt tilanne ilmeisesti se, että mummo ei enää ole niin jaksavainen. Mutta voittehan te silti kysyä silloin tällöin, että voiko lapset tulla yökylään ja milloin. Jos ei sovi, niin ei sovi. En oikein ymmärrä, mikä tässä on se problemma.

ongelma?????
mielestäni ei ole ongelmaa. kerroin asian johon kyselin mielipiteitä. siinä kaikki

Ei koskaan. Toinen mummi asuu kaukana ja tavataan harvoin siitä syystä. Toiset isovanhemmat asuu lähellä mutta lapsi ei ole koskaan edes käynyt heillä kylässä. On isovanhemmat kieltäneet.

Yhteistyössä