Miten umpisuolentulehdus oireilee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuume, ripuli, oksentelu, navan kohdalta alas oikealle laskeutuva mahakipu joka pahenee hyppiessä, yskiessä.
toisaalta voi olla myös endometriooma joka oireilee toisella puolen.

Millaista kipua ja kuinka nopeasti eteni?
Voiko olla lievempää kipua jo esim. viikkoa aikaisemmin ja sitten vasta kunnolla alkaa oireileen?

Oikealla alavatsalla tuntuva voimakas kipu, oli ainakin itselläni oireena.

Alkoi aamuyöstä noin klo. 4 ja hieman klo. 6 jälkeen aamulla olinkin jo sit terveysasemalla josta jouduin sairaalaan leikattavaksi.

Se kipu kävi niin kovaksi että oli pakko lähteä lääkäriin.

Ilmeisesti umppari voi oireilla pitkäänkin ennen kun oikein alkaa kunnolla kipuilemaan, mutta minulla alkoi yllättäen.

No itsellä ei tuota ole ollut, mutta muutamalla kaverilla/tutulla on. Ja on alkanut niin, että kuume on noussut ja oksettanut. Eli tosiaan heti ei ole tuota umpisuolentulehdusta epäily, kunnes sitte tosiaan ruvennu mahaan sattumaan jne. Jja siis se kipu on ollut kuulemma _ihan helvetillistä_ siinä vaiheessa kun on lähdetty sairaalaan, ja tuntunut nimenomaan siinä umpilisäkkeen kohdalla eli oikealla puolella ja vähän alhaalla.

Itellä tosin kerran epäiltiin että olis voinu olla toi umpisuolen (oikeampi termi muuten on tosiaan umpilisäkkeen) tulehdus. Mutta mulla ei tosiaan esim. ollu kuumetta mikä olis ollu merkki tulehdusarvojen noususta eikä ne muutenkaan olleet korkeat, ja kun ne kivut muutenkin helpotti vähän niin sain vain lähetyksen kotiin ja käskyn palata takaisin jos kivut palaavat/eivät lakkaa koska kuitenkin oli pieni epäilys että toi olis voinu olla merkki alkavasta tulehduksesta. No eipä onneksi ollut.

Oikella alavatsalla kipu. Mulla oli tuon kivun lisäksi rajut oireet. Oksensin 2 päivää kaiken syömäni/juomani. Lopulta tuli virtsaumpi. Sairaalaan kun menin niin samantien leikkaussaliin. Leikkauksen jälkeen lääkäri sanoi, että hengenlähtö oli lähellä.

Yhteistyössä