Kohdunulkoisen raskauden oireet?Virkistäkääpäs nyt muistiani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maine Coon/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maine Coon/

Aktiivinen jäsen
04.11.2004
15 788
3
38
Viitaten Mirena kierukkaraskauteen.Kirjoitin että tunnistan jos kohdunulkoinen ja alkaa oireileen, mutta sitten mietin, että loppujen lopuksi tiedänkö muuta kuin sen, että voi olla älkillistä voimakasta vatsakipua useimmiten oikealla puolella, mutta vasemmallakin sitä voi esiintyä.Mitä muuta??

Mulla ainakin kipu sitä luokkaa että jää synnytykset toiseks...Eipä siinä oikein muita oireita olekaan kuin toispuoleinen kipu. Sisäinen verenvuoto voi aiheuttaa ns. olkapistoksen mutta useimmat varmaan jo sitä ennen ovat kulkeutuneet päivystykseen. Mulla n. 20h ensimmäisestä vihlaisusta repi munatorven. Sellainen kipu aluksi et nousi hikikarpalot otsalle ja menin kalpeaksi. Ja siitä sit paheni. Noin 10-12h ensivihlaisusta olin sairaalassa leikkausjonossa, eikä tarvinnut enää kivulta itse kävellä tai pukeutua ennen lähtöä.

Minullakin oli Mirena silloin kaytossa. Menin valittamaan vatsakipua ja luulin, etta mulla on umpisuolentulehdus. Laakari kysyi heti mika mulla on ehkaisyna. tehtiin raskaustesti veresta ja ultrattiin samantien.

Klassiset oireet ovat:
- äkillinen ja/tai voimakas alavatsakipu
- ylimääräinen vuoto
- hartiakipu
- pyörtyminen
Nuo ovat merkkejä vakavasta tilanteesta: munatorvi on saattanut revetä, ja vatsaonteloon on vuotanut runsaasti verta. Tällöin tarvitaan nopeita toimia, eli on heti lähdettävä lääkäriin.
Ku-raskauteen liittyvä kipu voi alkaa jo tyypillisesti 7.-9. raskausviikoilla. Raskautta oireittensa syyksi epäilevän naisen on silti viisasta tarkkailla, lisääntyvätkö ja muuttuvatko hänen oireensa. Varhainen taudinmääritys ja nopea pääsy hoitoon vähentävät komplikaatioita ja auttavat myös säilyttämään hedelmällisyyden.

Mulla tuli viikon sisällä kolme massiivista kipukohtausta, joiden aikana olin kaksinkerroin kivusta. Joka kerralla ultrattiin, mutta yksikään tohtori ei osannut epäillä ku-raskautta.
Viimeisellä kerralla tehtiin r-testi, joka sitten antoikin osviittaa, missä vika piili. Mut otettiin yötä vasten osastolle - onneksi - ja koko yö mentiin vahvalla kipulääkityksellä. Vasta seuraavana iltapäivänä pääsin leikkuriin ja silloin olin jo puolitajuton tuskasta. Munatorvi oli repeämässä ja verta oli vuotanut vatsaonteloon RUNSAASTI. Rv:ja oli tuossa vaiheessa 7-8.

Yhteistyössä