raskausmyrkytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neurotic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla iski rv:lla 27 ekassa raskaudessa. Lapsi syntyi 29+5. Ei ollut mitään oireita, neuvolassa huomasivat että pissa oli +++. Heti osastolle. Siellä sitten tuli oireita, päänsäry, ylävatsakipu ja näköhäiriöt. Turvotusta ei ollut ollenkaan.

Mulla meinas tuttu ja vauva kuolla raskausmyrkytyksen takia, vaikka LA:han oli enää 3 vkoa. äiti ja lapsi olivat molemmat teholla. lapsi sai myös munuaisvian. tosin en tiedä johtuiko myrkytyksestä vai oliko synnynnäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin millaista se vatsakipu on? :o Jossain oireluetteloissa kun sekin on yksi oire?

Se on sellainen tunne kuin ois joku panta puristamassa ylävatsaa. Tai siltä se mulla ainakin tuntui. Mutta kaikkia oireita ei aina tule. Kuten mulla ei esim.ollut turvotusta ollenkaan vaikka oli paha myrkytys.

Alkuperäinen kirjoittaja Miyaki:
mulla ei ollu oireina muutakun ihan järkyttävä turvotus, verenpaineet korkealla ja pissassa proteiinia.

samoin minulla. näköoireet ja päänsärky tulivat kun olin jo osastolla ja synnytystä käynnisteltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös noita oireita pidä olla useampi? Ota yhteys neuvolaan.

Joskus kun ei oireita ole ollenkaan..mullakaan ei kotona ollut mitään oireita..sitten vasta osastolla.

Näin. Itse ei välttämättä tunnista / huomaa oireita, siksi olisi syytä käydä neuvolassa tarkastuksessa.

Mulla oli esikoista odottaessa raskausmyrkytys, turvotus alkoi lisääntyä rv20 eteenpäin ja rv 30 jälkeen paheni vaan, pahimmillaan painoa tuli kaksi kiloa per viikko tahdilla, josta suurin osa siis nestettä. Paineissa oli tässä vaiheessa pientä nousua, mutta asiaan ei puututtu mitenkään, eikä vielä silloinkaan kun proteiinit oli yhdellä plussalla. Rv 36 vaihtui neuvolassa terkka, joka sitten laittoi samantien eteenpäin äitipolille ja ihmetteli miksei oltu aiemmin puututtu. Paineet alkoi siinä vaiheessa olla jo kiitettävästi koholla ja olin ihan turvoksissa kasvoja myöten, jalat kuin pölkyt, eikä sormet taipuneet mihinkään. Viikon verran seurasivat äitipolilla ja sen jälkeen sairaalaan vuodelepoon ja seurantaan ja verenpainelääkityksen aloitus, kun paineet reilusti koholla ja proteiinit oli jo kahdella plussalla. Siellä sitten viikon verran makailin seurannassa, kunnes poika päätti syntyä rv38, olisivat kyllä muutenkin synnytyksen samana päivänä käynnistäneet.

Niitä löytyy hengenvaarallisesta, nopeasti kehittyvästä ihan kotona seurailtavaan. Ennustetta ei voi kellekään etukäteen antaa.

Päänsärky, turvotukset, pissaan erittyy proteiinia ja verenpaine nousee ovat tyypilliset oireet. Pahemmaksi kehittyvässä voi tulla näköhäiriöitä, "levotonta oloa", vannemaista ylävatsakipua ja kouristuksiakin.

Yksi oire ei koskaan anna yksistään syytä epäillä myrkytystä. Jos sinulla on ylävatsakipua pelkästään, epäilisin ennemminkin sappikiviä, se on tyypillistä raskausaikana.

Yhden oireen perusteella ei siis heti tarvi pelätä myrkytystä?Entä jos myrkytyksiä on ollut aiemmin ja heti alussa rv 11+risat pissassa proteiinit kahdella plussalla?
Näyte oli erittäin niukka ja juominen oli jäänyt minimiin.Johtuisko näistä?Entä jos juominen ei auta ja kaksi plussaa vaan on koko ajan?

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Yhden oireen perusteella ei siis heti tarvi pelätä myrkytystä?Entä jos myrkytyksiä on ollut aiemmin ja heti alussa rv 11+risat pissassa proteiinit kahdella plussalla?
Näyte oli erittäin niukka ja juominen oli jäänyt minimiin.Johtuisko näistä?Entä jos juominen ei auta ja kaksi plussaa vaan on koko ajan?

Itselleni ei ole tullut noin varhaisessa vaiheessa ollutt raskausmyrkytystä koskaan. Olen kuullut että eräällä oli 18+ viikoilla, joka ikävä kyllä meni kesken. Mutta pissan proteiini voi johtua niukasta juomisesta tai virtsatietulehduksesta. Se voi olla merkki myös munuaisavauriosta tai siitä että munuaiset päästävät raskausaikana jostain syystä valkuaista virtsaan (tällaisia tapauksia on tullut vastaan). Mutta jo kontrollinäytteestä löytyy proteiinia, eikä tulehdusta, saat varmasti lähetteen äitipolille tarkempiin tutkimuksiin. Se voi siis johtua monesta muustakin syystä.

Jos sinulla on ollut monia myrkytyksiä, oletko käynyt sen suhteen jo alkuraskaudessa äitipolilla? Kohdun verisuonivirtauksista voidaan arvioida raskaumyrkytysriskiä (älä kysy tarkemmin, en osaa vastata) ja jotkut ovat saaneet miniasperiinihoidon raskausajaksi.

Yhteistyössä