Miten tuo kotihoidontuki voi olla noin VÄHÄN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja !
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis mä ajattelen ihan toisin...
Musta mä saan ihan kivasti, kun kakkosesta saa sen n.310? ja 200? kuntalisää ja esikoisesta sen n.60? eli 570 ja siitä verot pois, jäänee 450? suunnilleen käteen. Tähän lapsilisät ja viikonloppusin sit töitä, niin mun ei kannata lähteä töihin, siis kokonaan. Ja mistään lisäosista ei voi kun haaveilla, kun miehen palkka ylittää tulorajan.

Alkuperäinen kirjoittaja gg:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Saa tehdä töitä jos lapsi on kotihoidossa.saa siis palkan ja kotihoidontuen.

Onko siinä palkassa mitään rajoitusta (varmasti on)?

no ei ole mitään rajoituksia. kunhan muksu on kotihoidossa vaan niin ok.

Ei kelan rahassa ole, mutta jos saa hoitolisää tai kuntalisää niin kannattaa ottaa selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kelan rahassa ole, mutta jos saa hoitolisää tai kuntalisää niin kannattaa ottaa selvää.

Mikä tuo hoitolisä on? :)

Perus kotihoidontuen saa mutta ei tietty mitään hoitolisiä enää.Itse juuri otin selvää kun aloin käymään töissä mieheni vuorotyön lomassa.Kun lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa eli hoidetaan kotona niin kotihoidontuki pysyy.

Jos miehen tulot ei ylitä tiettyä summaa niin saa hoitolisää.Jos kotona on alle kouluikäinen lisäksi niin siitä saa myös jokusen euron.En muista noita nimityksiä mutta hoitoraha ja hoitolisä on ne mahdolliset lisät kothoidtuessa.

Mä oon varmaan ainoa, joka aattelee tästä asiasta toisin. Mun mielestä kotihoidontuki on ihan riittävä. Eihän herra jumala yhteiskunnan rahat riittäis, jos maksettais jokaiselle kotiäidille esim. puolet enemmän tai jopa 1000 euroa.

Jokainen voi omilla päätöksillään vaikuttaa siihen, miten rahat riittää hoitovapaalla. Oma valintani oli säästäminen. Kun alettiin yrittää raskautta, laitoin rahaa jo säästön ja samoin tein raskausaikana. Kun hoitovapaa sitten alkoi, koossa olikin sievoinen summa rahaa. Nyt olen hoitovapaalla ja pärjätään ihan kivasti. Turhia ei ostella, mutta toki pientä luksusta pitää olla aina välillä.

Minusta on väärin, että kotona olosta pitäisi maksaa ihan hulvattomia summia. Ja oletteko miettineet, miten hyvin asiat on kuitenkin täällä Suomessa. Jenkeissä ei äitiyslomia juuri edes tunneta.

oletko ajatellut paljon lapset ja eläminen kuluttaa? kahden lapsen äitinä, saisin 3v täyttävästä 60e kk:ssa, tuosta tyttösesta sen 300e ja rapiat, ja se on HUONOMPI KUN TYÖTTÖMYYSPÄIVÄRAHA, tätä mä en tajua.

siis vaikka hoidat lapsia KOTONA, niin se vie rahaa, oletko ajatellut? kodista on maksettava vuokraa, sähkö ym, lapset kuluttaa, ruoka maksaa, ja kallistuu koko ajan!!

se on hyvä että jollain riittää säästää, raskausaikana, kaikilla näin ei ole!! on huima ero mennä töihin, saada käteen 1500-1800e niinkun itse saan, kun saada 300e kk:ssa käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen mielipide:
Mä oon varmaan ainoa, joka aattelee tästä asiasta toisin. Mun mielestä kotihoidontuki on ihan riittävä. Eihän herra jumala yhteiskunnan rahat riittäis, jos maksettais jokaiselle kotiäidille esim. puolet enemmän tai jopa 1000 euroa.

Jokainen voi omilla päätöksillään vaikuttaa siihen, miten rahat riittää hoitovapaalla. Oma valintani oli säästäminen. Kun alettiin yrittää raskautta, laitoin rahaa jo säästön ja samoin tein raskausaikana. Kun hoitovapaa sitten alkoi, koossa olikin sievoinen summa rahaa. Nyt olen hoitovapaalla ja pärjätään ihan kivasti. Turhia ei ostella, mutta toki pientä luksusta pitää olla aina välillä.

Minusta on väärin, että kotona olosta pitäisi maksaa ihan hulvattomia summia. Ja oletteko miettineet, miten hyvin asiat on kuitenkin täällä Suomessa. Jenkeissä ei äitiyslomia juuri edes tunneta.

Mä olen samaa mieltä!

Oletko miettinyt mitä maksaa jos lapsen laittaa kunnalliseen hoitoon, jonka siis valtio maksaa?!?

Se on noin tonnin, riippuuen kunnasta. Eli kyllä valtio säästää ihan pirusti rahaa kun maksaa pienet hikiset avustukset niille, jotka hoitaa lapsen kotona eikä mene töihin.

varmasti haluaisi lapsensa hoitaa kotona, mutta siihen ei ole varaa!!! eikä säästöjä ole! mietin että miksi ees tollanen on keksitty, jos kotona hoidat lapsia, saat vähemmän kun työtön yksinelävä saa kuukaudessa rahaa, mihin sekin perustuu? en tarkoita että sen pitäisi olla tonnikaupalla, mutta ehkä edes suhteessa enemmän kun työttömyyspäiväraha, kuitenkin kun siinä tehdään lasten kanssa täyttä työtä kotona, ja kulujakin tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja näääin:

Jos miehen tulot ei ylitä tiettyä summaa niin saa hoitolisää.Jos kotona on alle kouluikäinen lisäksi niin siitä saa myös jokusen euron.En muista noita nimityksiä mutta hoitoraha ja hoitolisä on ne mahdolliset lisät kothoidtuessa.

Ok eli meillä varmaan pätee vain tuo kotihoidontuki. Mutta kiitos näistä tiedoista.

Pitää pikkuhiljaa alkaa miettiä, miten meillä tuo neidin hoito järjestetään. :)

Kotona laiskotteleville läskiperseille ei tarttisi maksaa yhtään mitään. Eläkää vain omilla rahoillanne! Mä olisin pärjännyt sen ajan jonka hoidin lapseni kotona (puoltoista vuotta) ihan omilla säästöillä. Laitoinkin hoitorahani lapseni tililli, samoin lapsilisät edelleen. Eikä 2 vuotiasta saati vanhempaa tarvitse hoitaa kotona, päiväkoti tarjoaa paljon sellaista mitä "kotiäidit" ei pysty!

miehelle että kotona lasten kanssa työntekoa on 24/7, ei vkoloppuvapaita, työpäivän pituus tänäänkin 7.30-21.00, siihen päälle kotihommat ja ruoan laitot ym. koska kotitonttuja ei oo olemassa :)
perseelleni pääsin röhnöttään 21 jälkeen, siinä välissä hoitanut kahden muksun neuvolat ym..
vieras, niin, laitan tuon 2v hoitoon, vaikka olen ä-lomalla, onkos se sen 2v etu? mullakin on mies joka tienaa HYVIN, johtohommissa, mutta mä koen että joskus menen töihin LOMALLE :)

Täälä oli kuntalisä nettona 140e ja kotihoidon tukea saan käteen vähän alle 300e/kk. Että todellakaan ei juhlita noilla rahoilla ja nyt loppu toikin kuntalisä. Joutuu tässä tosissaan hakemaan töitä sen sijaan että oisin ollu sen 3v kotona.

Kotona laiskotteleville läskiperseille ei tarttisi maksaa yhtään mitään. Eläkää vain omilla rahoillanne! Mä olisin pärjännyt sen ajan jonka hoidin lapseni kotona (puoltoista vuotta) ihan omilla säästöillä. Laitoinkin hoitorahani lapseni tililli, samoin lapsilisät edelleen. Eikä 2 vuotiasta saati vanhempaa tarvitse hoitaa kotona, päiväkoti tarjoaa paljon sellaista mitä "kotiäidit" ei pysty!

säkin vissiin olit laiskaperse joka laiskottelee? Hoituko sun lapsi ja hommat itellään? Ei mulla vaan tapahdu laiskottelemalla.

Mä tuun saamaan joku 300 e kotihoidontukea ja 170 e hoitolisää. Ja sit lisäks viel asumistukea ja opintotukea. Eli oikeestaan tulot nousee äitiysloman jälkeen! Ihan hyvin musta, vaikka en kuntalisää saakaan...

P.s. Olemme siis miehen kanssa molemmat opiskelijoita.

Kotona olemista ei VOITA MIKÄÄN! olen kummankin hoitanut parilla satasella kotona 3v asti. Maksettiin autoa ja asuntoa. ERÄT pienennettiin huomattavasti,mutta lainat silti lyheni.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja valle:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
minkä verran se on?

701e. Ainakin epoossa.

MIssä sä elät? reilu 400 euroa on Espoossa. Kolmea lasta kotona hoitelen ja kovapalkkainen mies tekee 24/7 töitä ja maksaa sitten veroja niin ettei meille jää käteen mitään, kun muitakin elätellään. Töihin talvella kun asuntolaina painaa päälle.

Me asutaan Helsingissä, mutta samanverran kuntalisä kun Espoossakin (siis oli ainakin sillon minä olin kotona) ja mä sain 295(hoitoraha)+75(hoitolisä)+80(sisarkorotus)+218(kuntalisä)=668 mikäli oikein laskin.

Eli tuo 701 ei ole mitenkään mahdollinen ellei ole myös useampi lapsi ja hoitolisää enemmän vielä.

Minusta taas ainoa epäkohta tässä yhtälössä on, että monilla kunnila ei ole 'resursseja' eli halua järjestää laadukasta päivähoitia ihan pienille lapsille, vaikka tukijärjestelmä kannustaa lasten varhaiseen hoitoon viemiseen.

Se olisi ihan painajainen jos kotihoidosta saisi esim. tonnin. Lapsia tehtäisiin yhä useammin sen vuoksi, että voi maleksia kotona eikä kellään olisi kiire töihin. Omat muksut on hoidettu kotona niin kaun kuin säästöt ovat riittäneet ja eläminen mitoitettu niin, ettei ole esim. okt-lainaa päällä kun lapset ovat vaipoissa.

On helppo perustella, miksi kotihoidon tuen pitäisi olla suurempi. Säästöt päivähoidossa, lapset saisivat olla kotona pidempään, kannustettaisiin useiden lasten tekemiseen... Toisaalta vertailussa on se, että silloin mahdollisesti koulutettukin äiti jää pois työmarkkinoilta, ei maksa veroja, veroja on nostettava, jotta tuki katetaan pienemmällä joukolla työtätekeviä. Ja ehkä tuki kannustaisi tiettyjä ihmisiä tekemään lapsia enemmän kuin oikeasti jaksavat kasvattaa. Tuon tosin uskoisin olevan aika marginaalista. Mun mielestä tuki riitti parin lapsen kanssa elämiseen. Lainoja ei maksettu tuona aikana ja mies oli töissä. Mitä pidempi aika kotona ja mitä enemmän lapsia, sitä tiukemmaksi talous menee ja riski kasvaa, että tapahtuu jotain; sairastamista, työttömyyttä tms. mikä vaikuttaa perheen talouteen.

Alkuperäinen kirjoittaja daa!:

Oletko miettinyt mitä maksaa jos lapsen laittaa kunnalliseen hoitoon, jonka siis valtio maksaa?!?

Se on noin tonnin, riippuuen kunnasta. Eli kyllä valtio säästää ihan pirusti rahaa kun maksaa pienet hikiset avustukset niille, jotka hoitaa lapsen kotona eikä mene töihin.

Oletko sä miettinyt et kun lapsi on kunnallisessa hoidossa on molemmat vanhemmat töissä ja näin ollen tuomassa verorahoja valtion kassaan ihan eri tavalla kun kotona ollessa? Tähän se nimenomaan perustuu. Lapsen kunnallinen hoito on pieni summa verrattuna siihen mitä vanhemmat sitten vuorostaan työssäkäynnillään tuovat kassaan.

Yhteistyössä