Miten teidän noin 4kk ikäiset vauvat nukkuu? Mun vauvani ei nuku "ikinä".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napsteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

napsteri

Vieras
Meidän 4-kuinen ERITTÄIN tyytyväinen vauva ei koskaan kitise, mutta ei myöskään koskaan nuku. Tilanne alkaa olla todella tukala, koska meillä on myös 3v esikoislapsi, jolta tämä kaikki on pois - väsyneet vanhemmat, toinen silmät ristissä töissä, toinen kotona ja vapaa-aika menee samaa rataa.

Vauvan nukkumiset ovat tässä; noin klo 23-01 yöunet, sen jälkeen torkkuu puolen tunnin tai vartin pätkissä aamuyön johonkin 06:30 saakka. Tässä välissä 01-06:30 ei vauvaa hoitava (eli minä kun imetän, mies sitten kun en enää jaksa) pysty kunnolla vaipumaan elvyttävään uneen kun tulee jo seuraava herätys.

Päiväunet sitten.. ööö niin mitkä päiväunet?! Max 45 minuutin unet putkeen max kerran päivässä, sen lisäksi satunnaisia torkahteluja tissille tai autoon kestoltaan max 15 minuuttia. Esim. tänään on nukkunut päivällä 30min + 15min + 15min + 10min! Kirjasin tarkkaan ylös niin tiedän.

Eikö tämän ikäisen KUULUISI nukkua enemmän?? Ihan oikeasti :O

Nostan tämän puolestasi koska et ole saanut vastauksia. Saat niitä kyllä vielä varmasti, vähän "väärään" aikaan oli varmaan aloituksesi etusivulla, ettei siis kukaan ottanut kantaa tähän.

Kuulostaa ihan kauhealle nuo teidän heräämiset. Meillä vauvat ovat nukkuneet tuohon tyyliin n. 3kk ikäisiksi, siitä eteenpäin jo 4-5h pätkiä yöllä, ja parin tunnin pätkiä päivällä. En osaa auttaa, meillä se vaan meni noin, kiinteiden syömisestäkään ei siis ollut kyse kun unimäärät piteni kun ei niitä vielä tuossa iässä aloiteta/ttu.

Mitä hän sitten touhuaa öisin? Jos ei kerran kitise, antaisin valvoa itekseen sängyssään. Siirtää vaikka sängyn olkkariin niin että muut saa nukkua. Ei vauvalle tarvitse antaa seurustelupalvelua öisin.

Jos haluaa tissiä, kiinteet kannattaa aloitella. Kun alkaa niitä syömään hyvin, voi yötissin evätä.

Päiville pikkuhiljaa rutiinia. Aamulla ylös samaan aikaan. Vaipanvaihdot, syömiset, ulkoilut, nukutukset samassa järjestyksessä. Illat rauhallisiksi, iltarutiinin lapsi alkaa oppimaan joskus puolen vuoden iässä.. Esim syöminen, iltakylpy, iltatissi ja sit unille. Siitä se pikkuhiljaa alkaa muotoutua. Toki kausia tulee ja menee, Niinkuin tiedät.

Meillä 5kk nukkuu suunnilleen samalla tavalla. Tosin yöllä huutaa kyllä huomionsa eikä suinkaan oo hiljaa eikä edes jokellellen sängyssään. Ei itke mitään kipuitkua vaan kiljuu ja jollei pääse syliin ni alkaa itkeä. Alkuun 3kk asti nukku ensin 3tuntia ja sit 1,5h pätkissä mut nykyään korkeintaan tunnin ja herää vaikka nukahtaa itse sänkyynsä. JOS nukahtaa päiväunille(juurikin tuo 30-45 min) esikoinen 3v kaipaa sen ajan. Ei varmaan lohduta kun en itsekkään tiedä mitä tehdä(n) mutta tsemppiä, yritän hammasta purren ajattella vaan että on heikommatkin selvinneet:)

Oletko kokeillut vieressä nukuttamista? Meidän pätkissä nukkuja taisi olla paljon läheisyyttä vaativa, kun alkoi nukkumaan perhepedissä monen tunnin unia. Kun yöunet alkoi sujua paremmin, myös päiviin alkoi tulla selkeämpää unirytmiä.

Meidän vauvalle alkoi pidempi uni kelvata vasta n. 5-6 kk:n iässä. Sitten hiljalleen alkoi muotoutua 2 tunnin päiväunet ja toiset 1/2 tunnin päiväunet. Yöunet alkoi hiljalleen pidentyä. Kun vauva tottuu kiinteisiin n. 6-7 kk:n iässä, tuhti iltapala auttaa nukahtamaan.

Suosittelen teille heti 6 kk:n iässä unikoulua. Meillä jäi ne pitämättä, ja lopulta olin niin väsynyt etten jaksanut minkäänlaista nousua sängystäni, olin ihan poikki. Nyt 9 kk:n iässä unet mitä sattuu, vauva ei suostu nukkumaan erossa äidistä ja koko yö on yhtä vääntelyä ja kääntelyä perhepedissä. Herätään noin tunnin välein ja jos minä liikahdan niin taas vauva herää. Aamulla viiden aikaan jutellaan ja kiljutaan. Ai että ottaa hermoon. Toivon että saatte jotain tolkkua tuohon teidän tilanteeseen. Teille tulee aika että unet paranee, mutta ikävä kyllä kerron että kun vauva alkaa konttaamaan/ryömimään ja hampaita tulee, on unet taas kortilla.

Yrittäkää levätä aina kun mahdollista. Univajeesta johtuva psykoosi ei ole mikään harmiton pikku juttu!

Mä oon kokeillut viereen monta kertaa, ekan kk:n nukkukin mutta alkoi saada raivareita vähän väliä ja epäiltiin refluksia joten siirrettiin runsaasti korotettuun omaan pinnikseen(käsipyyherulla pepun taakse stoppaan valuminen), siellä nukkuikin sit taas paremmin(3h+1,5h pätkät 21-09) kunnes alko uudestaan uniongelmat ja usein tuntuu että on juurikin tuo läheisyys mutta viereen otettaessa huutaa kurkku suorana. Sänkyynsä rauhoittuu kyllä useimmiten itse mutta jostain syystä herää kuitenkin n tunnin päästä ja vaatii rinnantarkistuksen, välissä ollut jokunen todella raju 15-20 min.pätkissä nukuttu yö jolloin itse olen mennyt samoilla silmillä. Toki joukkoon mahtuu välillä 2h pätkissäkin mentyjä mutta ne tuntuu aina enteilevän noita rajuja öitä... Rutiinit on meillä esikoisen vuoksi olleet synnäriltä asti samat ja illalla nukahtaa miltei kellon tarkkuudella edelleen 21.00. Odotan kyllä sitä 6kk:ta että pääsen koittaan jos koulu auttais. Esikoisella auttoi unikoulu hetkeks ja lopullinen helpotus tuli kun siirrettiin omaan huoneeseen alkoi nukkua yöt 1-2 syötöllä. Nyt vaan ei ole enää tyhjää huonetta enkä tiedä millon uskaltaa esikoisen kanssa samaan lykätä...

Yhteistyössä