Miten tehdään oikeaoppinen poronkäristys??

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
samalla voisi mulle kertoa miten niitä ohuita siivuja on helpoin tehdä.
Mä kun tyrkkään lihan palana vaan pussiin ... tai teen jauhelihaa ja pullia. Mutta käristystä vois tehdä.
Liha pitää leikata kohmeisena, niin siitä saa sopivan ohuet siivut. Pataan laitetaan siis tuo itse liha, possun silavaa, vettä vähän, suolaa ja pippuria. Myös olutta voi laittaa lorauksen.
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja Tipsu:
No minä ainakin teen niin et vuolen puukolla jäisestä lihasta irti siivuja ja paistan ne kunnon voissa pannulla :)
Näinhän se tehdään. "Lihalastut" laitetaan jäisinä paistumaan ja maustetaan suolalla ja pippurilla. Pernamussia kaveriksi.
 
En tiiä oikeaoppisesta, mutta oon tehny joskus naudanlihasta vastaavaa: pakastettu lihaköntti, ei enää umpijäässä, mutta vielä hieman kohmeinen; tällasesta lihasta saa leikattua ohuita siivuja ja veitsi on oltava tietty terävä. Pannulle voihin lihat paistumaan, suolaa ja pippuria mausteeksi, saa paistella miedolla lämmöllä aikasta kauan jotta lihat pehmenevät ja kypsyvät kunnolla (en oikein osaa sanoa tuota aikaa, maista niin huomaat onko liha kypsää). Sitten kun lihat ovat jo lähestulkoon kypsiä, taisin lorauttaa kermaa (ruoka-) ja hieman vettä sekaan ja hauduttaa lihoja vielä. Kyllä tuli ihan hyvää ja syötävää. Tosiaan en osaa sanoa, miten oikeaoppinen poronkäristys tehdään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
samalla voisi mulle kertoa miten niitä ohuita siivuja on helpoin tehdä.
Mä kun tyrkkään lihan palana vaan pussiin ... tai teen jauhelihaa ja pullia. Mutta käristystä vois tehdä.
Liha pitää leikata kohmeisena, niin siitä saa sopivan ohuet siivut. Pataan laitetaan siis tuo itse liha, possun silavaa, vettä vähän, suolaa ja pippuria. Myös olutta voi laittaa lorauksen.
Näin!
 
vierailija
Käristys vuollaan jäisenä niin tulee ohuet siivut. Paistetaan poron pinnalla tai kuulla. Mausteeksi suolaa ja maustepippuria. Pari kolme tuntia annetaan porissa, välissä lisätään vettä tarvittaessa.
 

Yhteistyössä