Miten te uskallatte uida meressä tai järvessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, en minäkään tykkää, jos kalat ui ihan ihossa kiinni. Enkä tykkää liukkaista kivistä tai mutaisista pohjista. Mutta en kyllä anna niiden häiritä uintiharrastustani. Mökille rakennettiin tarpeeksi pitkä laituri, että pääsee suoraan uimaan pohjaan koskematta. Kaloille nyt ei mitään voi, mutta en silti ala niitä hysterisoida. En usko säikähtäväni niitä niin paljon, että ihan hukkumista pitäisi pelätä. Ennemmin ne vaan on ällöjä.

Kaksi sääntöä mulla on. Mä uin aina rannan suuntaisesti. Ja uin vain silloin, kun joku on joko mukanani uimassa tai muissa puuhissa siinä rannan tuntumassa.

Mulla on sama ongelma. Myös tuo, että pelkään törmääväni hukkuneeseen siellä.

Kerran uin tädin rannasta omaan rantaan lahden poikki. Lahdelmassa kasvaa ulpukoita ja lumpeita. Kauhoin niitä syrjään, kunnes jouduin vastakkain lehdellä kökkivän vesihämähäkin kanssa. Mulla on kaiken lisäksi valtava araknofobia. Meinasin hukkua siihen paikkaan. Hyi.

mua iljettää vesistt missä en oo ennen uinut, kaikkialla muualla paitsi vakkari rannallamme iljettää littaa jalat pohjaan ja tunnustella mitä jalan alle osuu, pelkään lyöväni polven isoon kiveen ja ne vesikasvit, iiik!

No kyllä vaan kaloilla hampaat on! Oikeestiko joku luuli ettei? :D
ja ne kasvit ällöttää muakin, yök. Kai niitä on hyväkin välttää, kun eikös ainakin hauki viihdy sellasissa paikoissa? Vai muistanko ihan väärin...

Voi sua..:hug: Mä mietin just noita samoja asioita joskus lapsena (uppotukkeja lukuunottamatta, mutta olisin varmaan niistäki ollut huolissani, jos olisin tiennyt, että sellasia on)..:D

Pelkäsin varsinki haukia, kun kerran näin Iltasanomissa kuvan lapsen jalasta, jota oli hauki purrut.. Yyyyh, se oli niin ilkeen ja kipeen näkönen, että muistan vieläkin..:( Mun piti pitkään uida äidin tai isän rinnalla.. ajattelin, että aikuiset on niin isoja, että pelottavinkin hauki varmasti säikähtää, kun ne loiskuttaa vettä...:D

Mutta kait mä sitten vain totuin kaikkiin noihin.. :D vanhemmat käytti mua ja veljeäni uimarannalla siis joka ikisenä kesän aurinkoisena päivänä, kun me oltiin lapsia ja ihan taaperosta asti.. Siinähän sitä sai totutella rauhassa..

Koe suoritettiin työpaikallani, mikä on siis allastila. Suorittamani koe tuskin on mitenkään yleispätevä, mutta se riitti ko. duuniin.

Siinä on tietty minimi. Sisältää pelastushypyn 3m, pelastusuinti 25m, sukellus min. 10m, Vapaauinti 15m, sukelluksia joitakin kerrat riippuu syvyydestä; viimeisellä sukelluksella itsensä kokoinen kaveri pohjasta ylös, kuljetus 25m, nosto maalle ja elvytys. Aika ilman elvytystä jotain noin 3 minuuttia.

Sitten se minimistä poikkeava vaatimus on se, että sukellus menee syvimpään kohtaan ja hyppy tehdään korkeimmasta kohdasta. Eli paikasta riippuen. Esim. meidän ulkouimalassa se hyppy on 10m ja sukellussyvyys 7,5 metriä

Öh....mua kyllä vähän nauratti kun luin tuota : / Anteeksi... Järvessa ja meressä on paljon ihanampi polskia kuin altaassa...mun iho ja silmät eivät siedä klooria joten mieluummin siis luonnon veteen....
Oletko käynyt esimerkiksi Maskun hiekkakuopilla? Hirvensalossa ei rantavedessä ole kovin isoja kiviä tai mutaa, kokeile siellä. Onhan noita ranta vaihtoehtoja paljon..ei kaikki ole kivikkoisia :)

Masku on täynnä niitä pikkukaloja ja siellä on kasvejakin. Haikaloja siellä ei kaiketi ole, kun kuopat on kuitenkin melko pieniä :D Paitsi on anopin akvaariossakin aika isoja monneja!

Meillä on täällä ihana hiekkapohjainen ranta, mutta ei mua siltikään sinne veteen saa, kun vaan rannalle ruikuttamaan. Toki jos lapsi olisi hädässä, niin asia on eri, mutta näin niinkuin muutoin olen tyytynyt vain käpyttelemään siinä rannan tuntumassa.

iilimadot on myös vesiemme ihania ystäviä.. :rolleyes:

mato.jpg

Njoo.. mua vähän ällötttää koska olen koko lapsuuteni uinut maauimalassa. Siis ei vesikasveja, kaloja, uppotukkeja, levää, kiviä, mutta joskus kyllä jotein muita yllätyksiä.. :rolleyes: mutta jotenkin siihen vaan tottuu.. kun vaan käy. :) Mä käyn tosin vaan yleensä yleisellä uimarannalla, tai rannalla, joka on sellaiseksi kunnostettu. :) Kun sinne kannetaan hiekkaa, niin ei kivet tunne (tai onhan niitä luonnonhiekkaisiakin laitureita), tai rakentaa laiturin, niin ei niihin tartte koskea. Uppotukkia en ole koskaan kohdannut, joten epäilen suuresti että hukkuisin sellaisen takia joskus. :rolleyes: Polskin niin kovin ettei kalat, hait tai valaat käy kimppuun. :D Enemmän mua pelottaa ne uivat KÄÄRMEET! :O

Mulle on opetettu, ettei käärme voi purra uidessaan. Ja tähän haluan uskoa.

[QUOTE="essi";23965635]No kyllä vaan kaloilla hampaat on! Oikeestiko joku luuli ettei? :D
ja ne kasvit ällöttää muakin, yök. Kai niitä on hyväkin välttää, kun eikös ainakin hauki viihdy sellasissa paikoissa? Vai muistanko ihan väärin...[/QUOTE]

Äläs nyt.:D Mä oon kalastanut haukia ja uinut järvessä puolet elämästäni mut en silti ollut varma onko niillä hampaita.:D Isi aina sano pienenä et kalat ja ravut kyllä väistää eikä niitä tarvi pelätä, eikä ikinä oo kyllä mikään purrut.

[QUOTE="hippi";23965642]Siinä on tietty minimi. Sisältää pelastushypyn 3m, pelastusuinti 25m, sukellus min. 10m, Vapaauinti 15m, sukelluksia joitakin kerrat riippuu syvyydestä; viimeisellä sukelluksella itsensä kokoinen kaveri pohjasta ylös, kuljetus 25m, nosto maalle ja elvytys. Aika ilman elvytystä jotain noin 3 minuuttia.

Sitten se minimistä poikkeava vaatimus on se, että sukellus menee syvimpään kohtaan ja hyppy tehdään korkeimmasta kohdasta. Eli paikasta riippuen. Esim. meidän ulkouimalassa se hyppy on 10m ja sukellussyvyys 7,5 metriä[/QUOTE]

2010 - Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

Ja kilpailijat vetäsevät sen alle kahteen minuuttiin. Vastaavan tasoista kuntovaatimusta ei ole mihinkään muuhun ammattiin suomessa.

Njoo.. mua vähän ällötttää koska olen koko lapsuuteni uinut maauimalassa. Siis ei vesikasveja, kaloja, uppotukkeja, levää, kiviä, mutta joskus kyllä jotein muita yllätyksiä.. :rolleyes: mutta jotenkin siihen vaan tottuu.. kun vaan käy. :) Mä käyn tosin vaan yleensä yleisellä uimarannalla, tai rannalla, joka on sellaiseksi kunnostettu. :) Kun sinne kannetaan hiekkaa, niin ei kivet tunne (tai onhan niitä luonnonhiekkaisiakin laitureita), tai rakentaa laiturin, niin ei niihin tartte koskea. Uppotukkia en ole koskaan kohdannut, joten epäilen suuresti että hukkuisin sellaisen takia joskus. :rolleyes: Polskin niin kovin ettei kalat, hait tai valaat käy kimppuun. :D Enemmän mua pelottaa ne uivat KÄÄRMEET! :O

Me oltiin kerran yhdellä Nlin rannalla uimassa, kun kaverin muksu nosti sieltä rantavedestä rikkinäisen kaljapullon... Siinä ois tullut iso pipi, jos joku ois siihen astunut...

Mä tykkään uida luonnonvesissä, mutta kyllä muakin tuollaiset rannat inhottaa, missä on kaikenlaista kasvia ja mutapohjaa. Ei ne kyllä esteenä ole, jos on laituri, eikä helteillä. Nytkin viikolla olen mennyt vaikka minkälaiseen jorpakkoon viilentymään. Paas rantahan olisi sellainen pitkä matala hiekkapohjainen, jossa vesi olisi niin kirkasta, että näkee pohjaan. Ei vaan tahdo täällä päin Suomea sellaiseen päästä. Lapsuuden kotini lähellä on kyllä ranta, mikä on ihan kiva, keskisuomessa, mutta ei se ihan kalajoen hiekkoja vastaa :D

jos pohja on inhottava niin pitää lähteä uimaan het kun suinkin vain syvyyttä on niin paljon ettei maha raavi pohjaa.. ja uida aina rannan suuntaisesti. mie en henk koht mitenkään selviisi kesästä ja helteistä jos en pääsisi säännöllisesti uimaan, sitten kun liikkuu ja eissataan niin ei voi olla turhan tarkka siitä missä käy uimassa

Floridassa kalat tuli näykkimään jalkoja kun meni veteen..:| Siis ihan parvittain, kuulemma näykki aurinkorasvaa jaloista tms? Ne kalat oli kohtalaisen pieniä, n. vaaksan pituisia ja alle, mutta kyllä oli ältsyä vaikkei se sattunutkaan kun huulilla vaan näykki, eikä millään legoilla.

[QUOTE="hippi";23965642]Siinä on tietty minimi. Sisältää pelastushypyn 3m, pelastusuinti 25m, sukellus min. 10m, Vapaauinti 15m, sukelluksia joitakin kerrat riippuu syvyydestä; viimeisellä sukelluksella itsensä kokoinen kaveri pohjasta ylös, kuljetus 25m, nosto maalle ja elvytys. Aika ilman elvytystä jotain noin 3 minuuttia.

Sitten se minimistä poikkeava vaatimus on se, että sukellus menee syvimpään kohtaan ja hyppy tehdään korkeimmasta kohdasta. Eli paikasta riippuen. Esim. meidän ulkouimalassa se hyppy on 10m ja sukellussyvyys 7,5 metriä[/QUOTE]

En muista enää tarkasti testin kulkua. Mutta jokin aikaraja siinä oli, minkä puitteissa se "rata" piti suorittaa. Siinä oli jokin tietty uintimatka ja sukellusmatka. Pohjasta piti käydä hakemassa tavaraa ylös (ei ihmistä) ja altaan toisesta päästä piti raijata kaveri maalle ja elvyttää.

Hyppy suoritettiin reunalta, kun korkeempia kohtie ei tuolla ole ja sukellukset suoritettiin syvässä päässä, joskaan eipä sekään kovinkaan syvä ole.

Jos pakko on, niin tulen kyllä kympistä jalat edellä alas. Mutta ei se mikään nautinto olisi. Vitosesta olen tullut pää edellä ja se on mulle ihan riittävän hurjaa :D Sukellussyvyys mitä olen sukeltanut enimmillään taitaa olla 4-4,5 metriä, eli ei mikään järetön matka.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä