Miten te uskallatte uida meressä tai järvessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ensinnäkin...yleensä se pohja on joko kivinen tai mutainen. Kivet sattuu ja jos ne on isoja, niihin tarttuu levä ja ne on ihan sikaliukkaita. Kiva sitten semmosilla koittaa kompuroida ja pysyä pystyssä. Jos pohja on mutaa, se imee jalan sinne sisuksiin ja sinne jää melkein jumiin.

Toiseksi, siellä on kaloja. Siis isoja kaloja. Ne voi purra, enkä mä ole ihan vakuuttunut siitä, etteikö siellä vois joku hai tai valas uida myös. Tai ei nyt välttämättä hai, mutta joku semmonen iso kala, mikä koskee uimariin. Ja sitten uimari pelästyy ja hukkuu.

Kolmanneksi ne saakelin vesikasvit. Ne kietoutuu jalkoihin ja koskee käsiin ja ne on niin ällöttäviä, että viimeistään siiä kohtaa, kun uimari ui rauhassa ja kasvi tulee koskettelemaan, niin uimari menee paniikkiin ja hukkuu. Tai saa sydänkohtauksen ja hukkuu.

Sitten on olemassa vielä semmosia uppotukkeja. Tiettekö semmoisia puita, mitkä yhtäkkiä pulpahtaa pintaan. Ne ensin vaanii siellä syvyyksissä ja sitten plumps tuohon nokan eteen, tai sitten nekin koskee. Ja taas uimari pelästyy ja hukkuu.

Mä menen kyllä veteen, mutta mielelläni vain siten, että jalat yltää pohjaan. Uimataito on mulla ihan hyvä (olen toiminut uimavalvojanakin) mutta mä en vaan kestä luonnonvesiä. Yleisillä rannoilla voin uida ihan vähän, mutta en vahingossakaan ole se ihminen, joka menee ekana veteen, enkä ole se, joka nousee sieltä vimeisenä pois. Enkä ole se joka ui pisimmälle. En vaikka se tarkoittaisi 3 metrin päähän uintia.

Ei kellään sattuis oleen mitään poppakonstia, jonka avulla oppisin relaamaan vähän paremmin?

Mua ällöttää kanssa pohja ja vesikasvit. Kalat ei pure, ei niillä oo hampaita ja oon kyllä satavarma et ne kiertää uimarit kaukaa.:)

Äläs nyt, mä olen kuullut, että hauki on purrut ihmistä. Ja jos mä olen paikallani, niin rantaveteen tulee miljoonia pikkukaloja ihan siihen mun lähelleni.

Kaikki karhut, sudet ja hirvetkin pääsääntöisesti pakenee ihmistä, mutta välillä saadaan lukea päivän lehdestä, miten jollain elukalla on napsahtanut aj se on käynyt ihmisen päälle. Ihan samalla tapaa voi käydä kalankin kohdalla. Se vaan on sikäli hankalampi, ettei sitä näe, kun suomessa on niin sameat vedet.

Mua ällöttää kanssa pohja ja vesikasvit. Kalat ei pure, ei niillä oo hampaita ja oon kyllä satavarma et ne kiertää uimarit kaukaa.:)

Hauella kuule on hampaat, ja isot =)

Mulla ei oo mitään hätää esim okei hiekkapohjalla, muualla me ei lasten kanssa käydä.

Vesikasvit on kanssa periaatteessa kamalia, ja tietty jos käy aattelee, että iik, jos tulla on vaika joku limaklöntti.
Meressä uidaan ja lapsena oli ihania ne isot vihreät heinälevät, mitä oli saarten rannoissa, kun ne huuhteli varpaita hauskasti.
Nykyään voin olla toista mieltä.

Samoin siitä, kun penskana uitiin järvessä jonne hukuttautui nainen, joka löytyi vasta noin kk siitä ja me uitiin siellä se koko aika...
Ja pelleiltiin siitä sukeltelemalla toisten kinttuihin ja kiskaistiin, että täältä se raato tulee.
En tekis sitä enää... ;)

Sisulla ja hyvillä kokemuksilla. Minä voin mökillä mennä yksinkin uimaan, MUTTA aina laiturin päässä ensin potkin jalalla vetta ja mukamas pelottelen kalat pois lähettyviltä. Uin aina rannansuuntaisesti niin, että yletän jalat pohjaan, mutta vahingosskaan en jalkojani sinne mudan ja hiekan sekaiseen löllöön laita vaan uin suoraan laiturin rapuille (muut kyllä kävelevät sielä). En ajattele kaloja tai muita lieroja vaan keskityn haaveilemaan jotain kivaa. Joskus kuitenkin ne vedenalla piileskelevät kasvit vainoavat ja sydäri on ollut lähellä monta kertaa.

Me mökillä ajetaan sellaisella omatekoisella "viikatteella" ja veneellä ranta muutaman viikon välein. Sillä pysyy kaikki vesikasvit pois uima-alueelta. Ollaan myös ajettu + ajetaan lisää soraa kivipohjaiseen rantaamme joka vuosi. Täysin kirkkaassa vedessä putsatussa rannassa ei pelkää mitään vedenalaisia juttuja:) Hyvin voi uida:)

Mutta en voi uida ollenkaan sameassa vedessä, hyi ahdistus. Suomessa mua ei saa kovin hevillä likaiseen mereemme uimaan, vaikka asutaan kaupunkioloissa merenrannassa olevan uimarannan vieressä...

[QUOTE="hippi";23965544]Sellainen hölmö kysymys, että miten ihmeessä olet voinut olla uimavalvojana jos avovesi pelottaa? Miten sait kokeen suoritettua?[/QUOTE]

Koe suoritettiin työpaikallani, mikä on siis allastila. Suorittamani koe tuskin on mitenkään yleispätevä, mutta se riitti ko. duuniin.

Kaloilla on hampaat mutta ne pelkää sua enemmän eivät jää siis kyttään jalkoihin. Kasvit on ällöjä joo, mutta ne voi repiä tai niittää pois omasta rannasta. uppotukki ei tule yhtäkkiä nenäneteen mutta kannattaa laiturilta hyppiessä tarkistaa ensiks ettei ole alle lipunu tukkia. Kivetkin voi kerätä omasta rannasta veks ja mutapohjan korvata matolla. Itse uin mieluiten lauturilta suoraan veteen ja palaan laiturille ilman että nyvin yhtään mihinkään muuhun kun laituriin ja veteen.

Mulla ei oo mitään hätää esim okei hiekkapohjalla, muualla me ei lasten kanssa käydä.

Vesikasvit on kanssa periaatteessa kamalia, ja tietty jos käy aattelee, että iik, jos tulla on vaika joku limaklöntti.
Meressä uidaan ja lapsena oli ihania ne isot vihreät heinälevät, mitä oli saarten rannoissa, kun ne huuhteli varpaita hauskasti.

Samoin siitä, kun penskana uitiin järvessä jonne hukuttautui nainen, joka löytyi vasta noin kk siitä ja me uitiin siellä se koko aika...
Ja pelleiltiin siitä sukeltelemalla toisten kinttuihin ja kiskaistiin, että täältä se raato tulee.
En tekis sitä enää... ;)

Oikeesti?:D No en nyt varmaks mee vannomaan mut pienenä kaloja kun tutkailin lähempää niin en muista et ois hampaita ollut. Mut kai sitten.:) Joka tapauksessa, kävin pienenä 1-3 kertaa lähes jokaisena lämpimänä päivänä järvessä uimassa ja koskaan ei oo kalat purru. Vesikasvit sen sijaan ällöttää edelleen..

En tekis sitä enää... ;)

Jos joku kiskaisis mua jalasta leikillään veden alla, niin mä rupeisin parkumaan.

[QUOTE="vieras";23965550]Mä ostin sellaiset uimatossut, ei ällötä pohja eikä leväiset laiturin portaat enää[/QUOTE]

Mulla on ollut crocsit jalassa, kun olen kahlaillut ällövesissä :D

Öh....mua kyllä vähän nauratti kun luin tuota : / Anteeksi... Järvessa ja meressä on paljon ihanampi polskia kuin altaassa...mun iho ja silmät eivät siedä klooria joten mieluummin siis luonnon veteen....
Oletko käynyt esimerkiksi Maskun hiekkakuopilla? Hirvensalossa ei rantavedessä ole kovin isoja kiviä tai mutaa, kokeile siellä. Onhan noita ranta vaihtoehtoja paljon..ei kaikki ole kivikkoisia :)

Mua myös pelottaa uida meressä tai järvessä Suomessa. Vesi on niin sameaa, että pohjaa ei näe ja pelkään koko ajan että joku levä kietoutuu jalkaan tai pikkukala imaisee jalasta. Yleensä vaan kävelen niin syvälle kuin pystyn ja uin siitä rantaan päin mahdollisimman nopeasti.

Njoo.. mua vähän ällötttää koska olen koko lapsuuteni uinut maauimalassa. Siis ei vesikasveja, kaloja, uppotukkeja, levää, kiviä, mutta joskus kyllä jotein muita yllätyksiä.. :rolleyes: mutta jotenkin siihen vaan tottuu.. kun vaan käy. :) Mä käyn tosin vaan yleensä yleisellä uimarannalla, tai rannalla, joka on sellaiseksi kunnostettu. :) Kun sinne kannetaan hiekkaa, niin ei kivet tunne (tai onhan niitä luonnonhiekkaisiakin laitureita), tai rakentaa laiturin, niin ei niihin tartte koskea. Uppotukkia en ole koskaan kohdannut, joten epäilen suuresti että hukkuisin sellaisen takia joskus. :rolleyes: Polskin niin kovin ettei kalat, hait tai valaat käy kimppuun. :D Enemmän mua pelottaa ne uivat KÄÄRMEET! :O

Yhteistyössä