Miten te jaksatte

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinenkaikesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vanhoja kotteroita saa muutamalla satasella. Ottakaa vaikka lainaa, että saatte sellaisen.
Jo pelkästään ajatus siitä, että pääset halutessasi ihmisten ilmoille, auttaa.

• Tykkää
Reactions: Echo
Kyllä sitä pitää olla rahaa myös maksaa vakuutukset ja verot myös.
Ottaisin vaikka lainaa niihin kuluihin.
Itse olen äitiyslomalle ohjelmoinut joka arkipäivälle jonkun menon (mammakahvila, vauvajumppa, muskari jne), koska muuten olisi väsyneenä vain jämähtänyt kotiin.
Ja yksin väsyneenä lapsen saati kahden kanssa koko päivä kotona sekoittaa kenen tahansa pään.

Miten te jaksatte joilla on pieniä lapsia, itse olen varmaan masentumassa kun joka aamu itkettää että miksi alkoi taas uusi päivä.. Olen yksin joka päivä puoli 5 asti kun mies tulee töistä, minulla ei ole ystäviä ja asutaan syrjässä niin täältä ei pääse pois ilman autoa mihinkään ja meille on vai yksi auto, ei ole nyt varaa toiseen.. Masentaa tää 4 seinän sisällä oleminen kokoajan, ei auta vaikka kävisin ulkona lapsen kanssa leikkimässä olen vaan niin kyllästynyt tähän yksin olemiseen ja hoitamiseen
Sulla voi olla raskauden aikainen masennus ja tarvit kaiken tuen neuvolasta, soita sinne heti ettei pahene synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi. Se on sairaus ja tarvit apua välittömästi ennen kun tilanne pahenee ja et jaksakaan nousta aamulla sängystä ❤️

Jos mies on töissä päivittäin 5-16, niin kumma jos teillä ei ole varaa toiseen autoon, kyll siitä jo aika paljon palkkaa saa!

Polkupyörää mää ehdotan! Mun mies kävi pari vuotta töissä 30km päässä, pyöräili yli puoli vuotta, juur siks että mulle jäi auto.

Jos mies on töissä päivittäin 5-16, niin kumma jos teillä ei ole varaa toiseen autoon, kyll siitä jo aika paljon palkkaa saa!

Polkupyörää mää ehdotan! Mun mies kävi pari vuotta töissä 30km päässä, pyöräili yli puoli vuotta, juur siks että mulle jäi auto.
No sinulla ei ole tietoa mihin rahat menevät, yhden henkilön palkalla elää koko perhe ja lainoja ja laskuja on paljon.

AP, epäilen että sulla on raskausajan masennus. Hormoonimyterit toisilla tekee sitä. Silloin on kovin tyypillistä ettei ratkaisua ongelmaan näe oikein yhtään missään. Vaikka niitä on - ja onkin ehdotettu tässä ketjussa.

Kodista luopuminen tai muualla muuttaminen ei ole helppo ratkaisu joten en nyt siihen lähtisi (lisää vaan stressiä)

Mutta esim tuo että miehesi kulkisi töihin pyörällä. Ainakin välillä voisi olla ratkaisu autottomuuteen. Entä tunnetko ketään äitiä, jolla auto ja joka voisi sinutkin hakea kyytiin (vaikka nimellistä korvausta vastaan) ? Kävisitte yhdessä jossakin? Masentuneena voi olla pelottavaa kysyä tuollaista, mutta ihan oikeasti siitä ei kukaan suutu tai katso sinua omituisesti.

Rutiinienkin rikkominen siellä kotona voi auttaa vähän. Sen sijaan että toistat samaa päivää kuten elokuvassa päiväni murmelina - ala toimia välillä toisin kuin normaalisti. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ota vähän huumoria mukaan.

Miehesi vapaapäivinä otat sitä aikaa itselle. Auto alle, lapset isälle ja lähdet vaikka vaan kirjastoon. Tai uimaan tai jotain ihan itseksesi. Tai tapaat ystävää. Mikä sinulle nyt tuottaa vähän hyvää mieltä. Poissa kuitenkin kotoa. Tai sitten jos haluat olla kotona yksi, pyydät miestä lähtemään jonnekin lasten kanssa.

Sinun ei tarvitse olla täydellinen äiti. Eikä lapset todellakaan ole yksin sinun vastuulla.

• Tykkää
Reactions: Echo
AP, epäilen että sulla on raskausajan masennus. Hormoonimyterit toisilla tekee sitä. Silloin on kovin tyypillistä ettei ratkaisua ongelmaan näe oikein yhtään missään. Vaikka niitä on - ja onkin ehdotettu tässä ketjussa.

Kodista luopuminen tai muualla muuttaminen ei ole helppo ratkaisu joten en nyt siihen lähtisi (lisää vaan stressiä)

Mutta esim tuo että miehesi kulkisi töihin pyörällä. Ainakin välillä voisi olla ratkaisu autottomuuteen. Entä tunnetko ketään äitiä, jolla auto ja joka voisi sinutkin hakea kyytiin (vaikka nimellistä korvausta vastaan) ? Kävisitte yhdessä jossakin? Masentuneena voi olla pelottavaa kysyä tuollaista, mutta ihan oikeasti siitä ei kukaan suutu tai katso sinua omituisesti.

Rutiinienkin rikkominen siellä kotona voi auttaa vähän. Sen sijaan että toistat samaa päivää kuten elokuvassa päiväni murmelina - ala toimia välillä toisin kuin normaalisti. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta ota vähän huumoria mukaan.

Miehesi vapaapäivinä otat sitä aikaa itselle. Auto alle, lapset isälle ja lähdet vaikka vaan kirjastoon. Tai uimaan tai jotain ihan itseksesi. Tai tapaat ystävää. Mikä sinulle nyt tuottaa vähän hyvää mieltä. Poissa kuitenkin kotoa. Tai sitten jos haluat olla kotona yksi, pyydät miestä lähtemään jonnekin lasten kanssa.

Sinun ei tarvitse olla täydellinen äiti. Eikä lapset todellakaan ole yksin sinun vastuulla.
Kiitos vastaukseta. Pitää jutella neuvolassa.

Tiedän todellakin tunteen... meillä mies käy pyörällä töissä 6km että en mätäne tänne kotiin. se toinen auto kannattaisi kyllä investoida, sitten on vielä pidemmät päivät edessä kun vauva syntyy. esikoinenkin tarvitsee ohjelmaa ja muutakin seuraa välillä. Olisiko ketään kutsua teille kylään vaikka vaan lounasseuraksi käymään jos kaikki tutut töissä?

Mökkiytyminen alkaa juurikin pikkuhiljaa niin, että ensin kaipaa epämääräisesti jonnekin, on masentunut ja ahdistunut - ja seuraava vaihe on sitten se, ettei enää oikein uskalla lähteä mihinkään. Mieli alkaa keksiä tekosyitä siihen ettei voi eikä pysty nyt, koska se oma vireystaso on jo laskenut niin, että sosiaaliset tilanteet alkavat myös kuormittaa. Myös oma sosiaalinen itsetunto voi laskea, jos tuntuu ettei enää oikein edes osaa olla ihmisten ilmoilla.
Ehdottomasti ostatte toisen auton, jonkun halvan kotteron, jolla mies menee töihin ja sulle ja lapsille jää se turvallisempi auto. 8 km on lyhyt matka pyöräillä ilman lapsia, mut ihan pienten lasten kanssahan se ei enää vain onnistu. Auto on pikku pakko olla.
Ei ole oikein lapsille eikä miehelle, jos pääset masentumaan. Se tarkoittaa, että miehen ja lasten pitää alkaa olla susta koko ajan huolissaan, mikä kuormittaa jo muutenkin väsynyttä miestäsi ja vahingoittaa lasten kehitystä.

Sun ongelmaan on ihan helppo ratkaisu, se että pääset kulkemaan kuten aikuisen ihmisen kuuluukin kulkea. Kukaan ihminen, elämäntilanteesta riippumatta, ei kestä neljän seinän sisällä tulematta hulluksi. On tosi surullista, jos sulla on kymmenen minuutin ajomatkan päässä kaikki mitä tarvitset (perhekerhot, potentiaaliset ystävät, harrastukset, virikkeet jne.) ja kiellät ne itseltäsi. Vaikka talous on varmasti nyt tiukoilla, niin käy läpi kaikki realistiset vaihtoehdot saada sitä rahaa. Onko jotain mitä voit myydä tai vuokrata, onko mahdollista ottaa nyt lyhennysvapaata, tai ottaa pieni laina autoa varten. Tai voiko mies edes pyöräillä töihin kesää vasten edes parina päivänä viikossa, niin että sinä sitten haet häne, jolloin pärjäätte yhdellä autolla. Siis 12 km ei ole matka eikä mikään sulan maan aikana terveelle ihmiselle pyöräillä, vaikka se varmasti alussa vituttaakin. Kuulokkeet korville ja hyvin huollettu pyörä, niin ei siinä kauaa mene.

Yhteistyössä