Huonosti nukkuvien lasten työssäkäyvät äidit, miten te jaksatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *AP*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

*AP*

Vieras
Alkaa ottaa jo voimille kun tyttö 1,5 v heräilee yöllä ja sitten ennen kuutta herää uuteen päivään. Töissä sit päivisin oon välillä ihan kuollu ja tuntuu että aivot ei toimi yhtään. Onko muita joilla sama ongelma? Miten te jaksatte?

mun tyttä 1wee kun menin töihin,heräsi 1-5kertaa yössä.kyllä sitä vaan jaksoi kun oli jo tottunut,helppoo ei kyllä ollu.nyt tyttö 1wee ja 4kk ja opiskelen,edelleenkin heräilee

Meillä heräilee myös 1,5v silloin tällöin. Onneksi riittää, kun tutin laittaa suuhun. Lisäksi meillä 4,5v saattaa öisin huudella äitiä ja koira tulee yöllä pyytämään ulos. En ole muuta ratkaisua keksinyt, kun töistä tullessa lasten kanssa ruoka ja reilu tunniksi ulos. Siinä piristyy. Ajoissa sitten lapset sänkyyn ja puoli kuolleena rösähdän sohvalle. Uni tulee yleensä ennen kuin esikoinen nukkuu. Mutta ajattelutapaa olen joutunut muuttamaan. Ennen mietin aina, miten selviän päivästä kun väsyttää. Sitten aloin ajattelemaan, että tätä ei kuitenkaan loputtomiin kestä. Yritän joka asiasta etsiä niitä positiivisia puolia, sillä jaksaa jo puoli päivää. Sitten vkl otan päivätorkut tarvittaessa kuopuksen kanssa. Minua surettaa eniten se, että kohta lapset on isoja, eikä niin paljon enää tarvitse minua kaikessa... vauvakuumetta pukkaa, mutta ei kuitenkaan tähän väliin=)

Enpä tiedä oliko tästä mitään apua kysymykseesi=)

Mulla oli tuo ongelma aikoinaan, menin töihin kun kuopus oli 9 kk. Puoli vuotta oli aivan kamalaa ja harkitsin jo kotiinjäämistä, en kertakaikkiaan meinannut jaksaa kun joka yö lapsi herätti.
Onneksi mies nousi mun kanssa vuorotellen, tosin heräsin silti lapsen itkuun mutta ylös ei tarvinnut nousta.
Ei siinä muu auttanut kun jaksaa tai jäädä kotiin. Kun lapsi oli n. 1,5 -vuotias, hän alkoi nukkua paremmin.

Musta ei kamalasti apua ole, mutta sympatiaa saat. Tiedän miltä tuntuu huonosti nukkuvan lapsen kanssa elämä. Onko lapsi muuten aina heräillyt, vai onko tuo alkanut nyt sun töihinmenon myötä? Voi nimittäin mennä ohi, kunhan tottuu siihen että äiti käy nyt töissä.

se vaan on pakko jaksaa nii v-mäiselle kun kuulostaakin :/

En tosin käy töissä, mutta kotiäitiyskin käy töistä :D Varsinkin kun vauva herättää yöllä sen 3-8krt ja silti on aamulla 6.00 alotettava päivä ja jaksettava isommankin lapsen touhuilut..

kotiäiti on töissä 24/7

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

En tosin käy töissä, mutta kotiäitiyskin käy töistä :D Varsinkin kun vauva herättää yöllä sen 3-8krt ja silti on aamulla 6.00 alotettava päivä ja jaksettava isommankin lapsen touhuilut..

kotiäiti on töissä 24/7

Kotona voi sentään huilailla sohvan nurkassa tms, töissä täytyy olla skarppina koko ajan.

No jaksetaan kun on pakko :D
Jostain kumman syystä kuopus (1 v 3kk) on nyt 5 päivän ajan nukkunut heräämättä kertaakaan (no isoveli on sitten heräillyt senkin edestä, vaikka normaalisti nukkuu kuin tukki). Rehellisesti sanoen, olisi ihan kiva tietää minkä verran työpanos paranisi, jos pystyisi käymään töissä hyvinnukkuneena.

Huonosti jaksan. Meillä kaksi alle 3-vuotiasta. Kun palasin töihin, pienempi vielä kävi öisin rinnalla. Kun pienempi on alkanut nukkua, on isompi taas aloittanut yöelämän... Kuolema korjaa univelat, tai jotain...

Tyttö on aina herännyt aikaisin mutta tää ennen kuutta herääminen on uusin villitys ja yötkin on useimmiten repaleisia. Pitää vissiin alkaa itsekin laittaan yöunille viimeistään ysiltä niin saa tarpeeksi unta.

Kotona kun olin niin en niin stressannut öistä kun päivisin ei tarvinnut paljoa ajatella. Riitti että miettii tyyliin "hauki on kala" :) Nyt töissä pitäis istua palavereissa ja olla skarppina ja mä oon ihan sumussa koko ajan. Noh, kaippa tähän tottuu...ja aika aikaansa kutakin. Just nyt vaan tuntuu aika rankalta.

kotiäiti on töissä 24/7

En malta olla kysymättä, että mites lyhyt se työäidin päivä on jos 8h on töissä ja 16h kotona lapsen kanssa. Taitaa 24h tulla siitäkin..
Ja kyllä minä jaksoin herätä vauvan kanssa 1,5h välein kotiäitinä ja jaksan herätä 1-3 kertaa yössä taaperon kanssa nyt. Todella paljon helpompaa oli olla kotiäitinä 24h.

Lähes kaikkeen tottuu.
Meillä myös on ollut tosi levotonta viime öinä. Tyttö heräilee monta kertaa ison huudon kera.

mä olen aina luullut, että töihin mennään lepäämään. Tää kotona olo käy itse työstä, väitän, että töissä on helpompaa ja siksi siellä jaksaa väsyneenäkin skarpata. Kotona ei jaksa ja sitten väsy purkautuu mieheen ja lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:

kotiäiti on töissä 24/7

En malta olla kysymättä, että mites lyhyt se työäidin päivä on jos 8h on töissä ja 16h kotona lapsen kanssa. Taitaa 24h tulla siitäkin..
Ja kyllä minä jaksoin herätä vauvan kanssa 1,5h välein kotiäitinä ja jaksan herätä 1-3 kertaa yössä taaperon kanssa nyt. Todella paljon helpompaa oli olla kotiäitinä 24h.

ölby on erimieltä!!! Koskaan kotona olo ei ole käynyt vähempää työstä kuin työssä käyminen. Työ on rentouttavaa ;)

Ei ole vaihtoehtoa kuin jaksaa. Yllättävän hyvin olen jaksanut ja pirteyttä riittää työpäivän jälkeen siivoilla ja ulkoilla raskaudesta huolimatta.
Kun alkaa ottaa väsymys voimille, mies nukkuu lapsen kanssa ja minä menen asunnon toiseen päähän nukkumaan, heräähän niihin ääniin silti, mutta on se vaan eri asia kääntää siinä vaiheessa kylkeä kuin että kylmän hien saattelemana nousee sängystä hoitamaan lasta.

Viikonloppuisin koetan ottaa edes toisena päivänä päiväunet tytön kanssa, mutta harvoin onnistuu. Käytä Multivitaa, minulla se on ainakin auttanut.

Viime yö oli luksusta, tyttö herätti vain 2 kertaa... =)

Alkuperäinen kirjoittaja jemppo:
en ole kyllä työssäkäyvä mutta samma problemmo kotiäidilläkin!

Öö... tota joo.... No kyllä se vaan niin on, että kotiäiti sentään pystyy nukkumaan päikkärit ja on se hivenen rennonpaa itse aikatauluttaa päivänsä jne. kuin että olet töissä ja töiden jälkeen hoidat kaikki juoksevat asiat ja kodin hommat... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Öö... tota joo.... No kyllä se vaan niin on, että kotiäiti sentään pystyy nukkumaan päikkärit ja on se hivenen rennonpaa itse aikatauluttaa päivänsä jne. kuin että olet töissä ja töiden jälkeen hoidat kaikki juoksevat asiat ja kodin hommat... :whistle:

Missä välissä kotiäiti voi nukkua?
Kerro niin minä nukun siinä välissä sitten jatkossa.
Juoksevat asiat on meidänkin hoidettava ja ne kodin hommat muutenkin kuin pelkät lapset vain.

Alkuperäinen kirjoittaja ölby:
mä olen aina luullut, että töihin mennään lepäämään. Tää kotona olo käy itse työstä, väitän, että töissä on helpompaa ja siksi siellä jaksaa väsyneenäkin skarpata. Kotona ei jaksa ja sitten väsy purkautuu mieheen ja lapsiin.

En todellakaan koe asiaa noin! Oletko kokeillut olla töissä ja hoitaa koko muuta elämää sen rinnalla?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Missä välissä kotiäiti voi nukkua?
Kerro niin minä nukun siinä välissä sitten jatkossa.
Juoksevat asiat on meidänkin hoidettava ja ne kodin hommat muutenkin kuin pelkät lapset vain.

Lasten nukkuessa esim. Kaikki tuntemani kotiäidit nukkuvat päiväunet! Luuletko ettei työssäkäyvillä tule pyykkiä, pölyä ja kaupassa käyntiä?
Voi että olis elämä helppoo jos se olis vain sitä mitä äitiyslomalla oli!!!! :heart: En malta odottaa että taas pääsen äitiyslomalle! Silloin on koko helkutin päivä aikaa tehdä niitä hommia ihan omassa rauhassa!

Tässä yksi syy miksi palasin töihin vasta kun lapsi lähempänä 3 vuotta, osasi ainakin nukkua yöt läpi ilman heräilyjä. En olisi ikimaailmassa jaksanut olla töissä, kun lapsi oli 1,5-2 vuotias ja heräili lähes joka yö huutamaan pari kertaa yössä (jotain yöllisiä kauhukohtauksia ilmeisesti). Tarvitsen kunnon yöuneni jaksaakseni olla pirteä ja iloinen myös töissä palvellessani muita ihmisiä.

Yhteistyössä