Miten te ehditte?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Santtu

Vieras
Mua on taas alkanut rassaan tää kotona olemisen riemu!
Olisi kiva askarrella lasten kanssa, ommella omia juttuja jne jne
Mutta aika ei vaan riitä! Kolmen lapsen kanssa aika tuntuu valuvan siivoamiseen, pyykin pesuun ja ruoan laittoon. =(
Miten te ehditte tekeen ns. extrajuttuja`?
 
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.
 
Itse teen puuhastelukausina (ompelukset ja maalaukset vaiheessa) niin, että kerään lelukopat lattialta ja jätän esim. pienen legopakin leikkeihin. Ei tarvitse leluja siivota, joten sotku ei kyrsi. Ruokaa valmistan kahdeksi päiväksi, aloitan aamun aamukävelyllä, pyykkiä ja vaippoja pesen joka toinen päivä. Hyvin se sujuu siinä sivussa. Joskus lapsilla tosin semmosia kausia, etteivät halua olla itekseen (tai siis leikkiä itekseen), joten omat hommat saavat odottaa. Mutta keskimäärin hyvin onnistuu puuhailla. Minulla siis kotona vauva ja parivuotias.
 
Minä ainakaan en ehdi. Tosin olen 8h päivästä töissä, joten kotona oloa on vähemmän. Mutta suurin osa ajasta menee lapsen kanssa olemiseen ja kotihommiin, joista mies hoitaa osansa ihan kiitettävästi. Ns. omaa aikaa ei ole oikeastaan koskaan. Mutta tämmöstä tää lapsiperheen elämä kai on. Ehkä sitä aikaa on enemmän sitten viiden vuoden päästä kun lapset ovat isompia.
 
Jos vaikka jättäis sen siivouksen vähemmälle, siivoo vaan vähäsen ja illalla sit paremmin. Ei sen kodin tartte aina olla nii tiptop,mut lapset tarvitsee huomiota ja yhdessä olemista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.
 
Sillon kun lapset oli pienempiä ja olin kotona lasten kanssa, meillä herättiin niin aikasin että aamulla ehti tehdä kotihommat ennen ulkoilua aika hyvin ja ruuankin ehti valmistella. Pyykit pyöri sen aikaa kun ulkoiltiin ja samalla kun lapset söi niin ripustin pyykit. Siten päiväunet muksuille ja unien jälkeen ehti maalata/muuta askartelua tai leipomista. Illalla ehti vielä hyvin ulkoilla ja tehdä juttuja lasten kans. Ja lasten käytyä yöunille ehti vielä järjestellä paikkoja ja valmistella ruokia seuraavaa aamua varten. Tiskit hoitu siinä samalla kun lapset askarteli keittiössä, hypäten keittiön pöydässä auttamassa lapsia ja tiskipöydän väliä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.

Siis mitä vit..

Mitä sulla on joka päivä niin paljon siivoamista että sulla menee useita tunteja? Mulla kun itsellä on 180neliön okt ja siivoamiseen menee about 30min, eikä aina sitäkään. Tietysti sitten niinä päivinä kun luutuan niin menee kauemmin tai imuroin, mutta en todellakaan joka päivä paljon parempaakin tekemistä.
Meillä pyykinpesukone pesee pyykit, menee 5min kun ne sinne nakkaa, eikä sitä pyykkiäkään joka päivä ole vaikka 2 pientä lasta. En pese vajaita koneita.
Meillä ruoka on ihan perus mättöä, esim keitto, laatikko yms jotka on helppo tehdä ja kypsyy itsestään. Miehen tullessa kotiin sit jotain muuta.
Mikä tässä on niin vaikea???????
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.

Onnistuuhan se kun järjestelee pitkin päivää muiden touhujen lomassa ja illalla lasten nukkuessa paikkoja, niin ei sitä siivottavaa niin paljon sitten aamuksi jää. Pöydät pyyhkäsen aina heti syönnin päälle, ja jos jotain kaatuu lattialle se pyyhitään heti kunnolla..ei siihen talon imurointiin nyt niin kauaa mee.
 
Riippuu millaisia ruokia tekee. Itse suosin kotipäivinä sellaisia ainekset sekaisin + uuniin ulkoilun ajaksi. Työmäärä n. 10 min.

Pyykin pesee kone. Koneen täyttämiseen ja käynnistämiseen menee noin 1,5 minuuttia. Ripustamiseen ehkä 5 min.

Siivous aamupalan jälkeen: astiat koneeseen 2 min, tasojen pyyhkiminen 1 min, keittiön imurointi 1 min (jos tarpeen).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Kuinka paskanen sun kämppäs on jos et muuta ehdi tekemäänkään? :o

Ei voi sille mitään, että en pidä siitä, että on vähänkin sotkuista! Ja kun alla on 190 neliötä, ei sen siistinä pitäminen ole yhdelle ihmiselle mikään pikku juttu. =/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.

Siis mitä vit..

Mitä sulla on joka päivä niin paljon siivoamista että sulla menee useita tunteja? Mulla kun itsellä on 180neliön okt ja siivoamiseen menee about 30min, eikä aina sitäkään. Tietysti sitten niinä päivinä kun luutuan niin menee kauemmin tai imuroin, mutta en todellakaan joka päivä paljon parempaakin tekemistä.
Meillä pyykinpesukone pesee pyykit, menee 5min kun ne sinne nakkaa, eikä sitä pyykkiäkään joka päivä ole vaikka 2 pientä lasta. En pese vajaita koneita.
Meillä ruoka on ihan perus mättöä, esim keitto, laatikko yms jotka on helppo tehdä ja kypsyy itsestään. Miehen tullessa kotiin sit jotain muuta.
Mikä tässä on niin vaikea???????

En sanonutkaan että olisi joka päivä niin paljon siivoamista, että menee useita tunteja, vai sanoinko? En todellakaan siivoa joka päivä, kuin juuri sen keittiön ja esim lelut tietysti paikoilleen ym. Kysyin vain, miten on mahdollista tehdä tuo kaikki ennen päiväunia. Lähinnä ihmettelen tuota koko talon siivousta, koska siihen saan kyllä menemään vaikka useamman päivän. Koko talon siivous kun minusta tarkoittaa muutakin kuin imuroimista ja lelujen keräämistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Kuinka paskanen sun kämppäs on jos et muuta ehdi tekemäänkään? :o

Ei voi sille mitään, että en pidä siitä, että on vähänkin sotkuista! Ja kun alla on 190 neliötä, ei sen siistinä pitäminen ole yhdelle ihmiselle mikään pikku juttu. =/

Just ite kirjoitin oman stoorini tuohon, vissiin kakkaatte lattialle yms ja olet yh, muuten en ymmärrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sanonutkaan että olisi joka päivä niin paljon siivoamista, että menee useita tunteja, vai sanoinko? En todellakaan siivoa joka päivä, kuin juuri sen keittiön ja esim lelut tietysti paikoilleen ym. Kysyin vain, miten on mahdollista tehdä tuo kaikki ennen päiväunia. Lähinnä ihmettelen tuota koko talon siivousta, koska siihen saan kyllä menemään vaikka useamman päivän. Koko talon siivous kun minusta tarkoittaa muutakin kuin imuroimista ja lelujen keräämistä.

No itse saisin helpostikkin, kun lapset laittavat päikyille 13-13.30. Heräävät tosin 10, mutta itse herään yleensä 8-9 aikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.

Siis mitä vit..

Mitä sulla on joka päivä niin paljon siivoamista että sulla menee useita tunteja? Mulla kun itsellä on 180neliön okt ja siivoamiseen menee about 30min, eikä aina sitäkään. Tietysti sitten niinä päivinä kun luutuan niin menee kauemmin tai imuroin, mutta en todellakaan joka päivä paljon parempaakin tekemistä.
Meillä pyykinpesukone pesee pyykit, menee 5min kun ne sinne nakkaa, eikä sitä pyykkiäkään joka päivä ole vaikka 2 pientä lasta. En pese vajaita koneita.
Meillä ruoka on ihan perus mättöä, esim keitto, laatikko yms jotka on helppo tehdä ja kypsyy itsestään. Miehen tullessa kotiin sit jotain muuta.
Mikä tässä on niin vaikea???????

Minä taidan olla sitten uusavuton. Hoidan tosin töitäkin tässä sivussa vielä n.2-3 tuntia/päivä, että ehkä sekin hieman vaikuttaa, mutta aikaa ei oikeastaan jää mihinkään "kivaan".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
mä teen aina niin että aamupalan jälkeen siivotaan koko kämppä ja hoidetaan pyykinpesu ja ruoan laitto. sit mennää ulos, sit syödään ja päikkäreillle. päikkäreitten aikana teen omia juttuja ja kun lapset herää puuhastelen niiden kanssa. ja tietysti illalla jos siivoo kun lapset menee nukkumaan jää päivälle enemmän aikaa puuhastella.

Kerrohan nyt miten on mahdollista ennen päiväunia siivota koko kämppä, pestä pyykkiä, tehdä ruokaa ja mennä vielä uloskin ennen lounasta? Heräättekö neljältä? Minä olen tänään ennen tätä päiväuniaikaa imuroinut, tehnyt ruokaa ja siivonnut keittiön. Ei kyllä mitenkään onnistuisi ulkoilu enää tähän aikatauluun, saati sitten koko talon siivous.

Onnistuuhan se kun järjestelee pitkin päivää muiden touhujen lomassa ja illalla lasten nukkuessa paikkoja, niin ei sitä siivottavaa niin paljon sitten aamuksi jää. Pöydät pyyhkäsen aina heti syönnin päälle, ja jos jotain kaatuu lattialle se pyyhitään heti kunnolla..ei siihen talon imurointiin nyt niin kauaa mee.

En tiedä millainen nahjus olen, kun saan helposti kyllä imurointiin menemään yli puoli tuntia. Keittiön siivous saman verran, ruoan laitto saman verran. Ja itselläni ei ole koko päivää aikaa tehdä noita asioita, kun teen iltavuoroa ja pitäisi tosiaan vähän lapsienkin kanssa tehdä jotain, eikä vain siivota.
 
Mun omat jutut teen illalla kun lapset on unten mailla. Sit vedän omat käsityöt esille. Meillä on sotkusta mutta ei likaista. Teen kotitöitä tässä lastenhoidon ohella. Eipä näille tarvi järjestämällä ohjelmaa järjestää, kyllähän noi kahdelleen leikkii jo jotenkin. Olishan se kiva askarrella esikoisen kanssa jotain, mutta kuopus syö kaiken mitä käteensä saa, joten sen saa unohtaa. Eikä sen askartelun tarvi olla jokapäiväistä ollenkaan, silloin tällöin. Ja esikko käy srk:n kerhossa jossa saa touhuta ikäistensä kanssa. JOskus kun esikko on sanonut haluavansa askarrella ja ollaan sitten otettu paerit yms. esille, niin en saa auttaa ollenkaan. Itse haluaa tehdä. Mun tarvii vaan istua vieressä ja katsoa. En enää ota paineita kotitöistä, jos ei ehdi ja jaksa just tänään, niin sen voi siirtää eteenpäin. Tälläkin hetkellä kylppärin lattialla on pyykkikasa (sen lisäksi että pyykkikaappi on täys...) joka odottaa jatkoselvittelyä. Olkoon siellä, ei se ole vielä koskaan vastaan kävellyt, kun tullaan kotiin esim. puistosta. Tätä tää kotiäidin elämä on :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Kuinka paskanen sun kämppäs on jos et muuta ehdi tekemäänkään? :o

Ei voi sille mitään, että en pidä siitä, että on vähänkin sotkuista! Ja kun alla on 190 neliötä, ei sen siistinä pitäminen ole yhdelle ihmiselle mikään pikku juttu. =/

Just ite kirjoitin oman stoorini tuohon, vissiin kakkaatte lattialle yms ja olet yh, muuten en ymmärrä.

No en periaatteessa ole yh, mutta käytännössä kyllä. =/
Ei me lattialle kakita, mutta kun kaikki tuntuu elävän periaatteella: "Kyllä äiti siivoaa", niin lopputulos on tämä. Kaikki on koko ajan hyrskyn myrskyn vaikak kuinka yritän koko ajan vähän jotain puuhata. =( Lapsille olen yrittänyt opettaa omien tavaroiden hallintaa, mutta kun puhutaan alle kouluikäisistä, se ei ole niin helppoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sanonutkaan että olisi joka päivä niin paljon siivoamista, että menee useita tunteja, vai sanoinko? En todellakaan siivoa joka päivä, kuin juuri sen keittiön ja esim lelut tietysti paikoilleen ym. Kysyin vain, miten on mahdollista tehdä tuo kaikki ennen päiväunia. Lähinnä ihmettelen tuota koko talon siivousta, koska siihen saan kyllä menemään vaikka useamman päivän. Koko talon siivous kun minusta tarkoittaa muutakin kuin imuroimista ja lelujen keräämistä.

No itse saisin helpostikkin, kun lapset laittavat päikyille 13-13.30. Heräävät tosin 10, mutta itse herään yleensä 8-9 aikaan.

Okei, selvensi aika paljon kuviota, lapset ovat siis vain kolme tuntia hereillä, ennen päiväunia. Ja mitä mielestänne taas kuuluukaan siihen koko talon siivoamiseen, jos siihen ei mene kuin max pari tuntia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä millainen nahjus olen, kun saan helposti kyllä imurointiin menemään yli puoli tuntia. Keittiön siivous saman verran, ruoan laitto saman verran. Ja itselläni ei ole koko päivää aikaa tehdä noita asioita, kun teen iltavuoroa ja pitäisi tosiaan vähän lapsienkin kanssa tehdä jotain, eikä vain siivota.

No skarppaa vähän, jos keittiön siivoukseen menee joka aamu 30 min!! Ja voit suunnitella toisenlaisia ruokia, tehdä kerralla enemmän, niin ei tarvitse joka aamu siihen laittaa aikaa. Eikä varmasti joka aamu tarvitse imuroida koko taloa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä millainen nahjus olen, kun saan helposti kyllä imurointiin menemään yli puoli tuntia. Keittiön siivous saman verran, ruoan laitto saman verran. Ja itselläni ei ole koko päivää aikaa tehdä noita asioita, kun teen iltavuoroa ja pitäisi tosiaan vähän lapsienkin kanssa tehdä jotain, eikä vain siivota.

No skarppaa vähän, jos keittiön siivoukseen menee joka aamu 30 min!! Ja voit suunnitella toisenlaisia ruokia, tehdä kerralla enemmän, niin ei tarvitse joka aamu siihen laittaa aikaa. Eikä varmasti joka aamu tarvitse imuroida koko taloa?

Sanoinkin, että tänään olen imuroinut. En tee sitä joka päivä. Se oli vain esimerkki tästä aamusta, vertailua tuohon, joka kertoi siivonneensa koko talon jne ennen päiväunia. Siis olen koko ajan vain ihmetellyt tuota koko talon siivousta kaiken muun toiminnan lisäksi, koska se ei ole mielestäni asia, joka tehdään noin vain muun touhun ohessa.

Ja kyllä minulla siihen keittiön siivoukseen vain menee aikaa joka päivä (en puhunut aamiaisesta), kun siellä odottaa edellisen illan tiskit, joita en todellakaan ala pesemään illalla töistä tullessani, kun lapsetkin ovat jo nukkumassa. (Juu on tiskikone, mutta en kaikkia paistinpannuja sun muita lykkää sinne). Samoin melkein 2v:llä tuo syöminen on vähän sotkuista, joten siinä kontitaan lattialta ruoantähteitä ja pyyhitään mattoja jne. Eikä se ruoanlaittokaan kovin siistiä puuhaa ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hui!:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En sanonutkaan että olisi joka päivä niin paljon siivoamista, että menee useita tunteja, vai sanoinko? En todellakaan siivoa joka päivä, kuin juuri sen keittiön ja esim lelut tietysti paikoilleen ym. Kysyin vain, miten on mahdollista tehdä tuo kaikki ennen päiväunia. Lähinnä ihmettelen tuota koko talon siivousta, koska siihen saan kyllä menemään vaikka useamman päivän. Koko talon siivous kun minusta tarkoittaa muutakin kuin imuroimista ja lelujen keräämistä.

No itse saisin helpostikkin, kun lapset laittavat päikyille 13-13.30. Heräävät tosin 10, mutta itse herään yleensä 8-9 aikaan.

Okei, selvensi aika paljon kuviota, lapset ovat siis vain kolme tuntia hereillä, ennen päiväunia. Ja mitä mielestänne taas kuuluukaan siihen koko talon siivoamiseen, jos siihen ei mene kuin max pari tuntia?

Anteeksi kuopus laittaa, esikoinen ei nuku mutta on jo niin iso ( 4v ) että osaa siivota omat jälkensä ja yleensä leikkiikin omassa huoneessa.

No siihen kuuluu imurointi, luutuus ja pölyt.
 

Yhteistyössä