Kysymys pienten lasten äideille liittyen ajankäyttöön (ehtimisestä / toimeksi saamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oleanterinkukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oleanterinkukka

Vieras
Haluaisin:

- organisoida kodin tilat "viimeisen päälle" (vaatesäilytys, liinavaatteet, ruokakaapit, jne. jne.)
- merkitä kaiken organisoimani kauniilla etiketeillä
- järjestellä kuvia ja tehdä kuvakansioita
- askarrella enemmän lapsen kanssa
- kirjoittaa "muistelmia" lasten kehityksestä ja kasvamisesta
- ottaa enemmän kauniita kuvia perheestä ja muokata niitä
- tuunata kotia ja tehdä ihania DIY-juttuja
- seurata inspiroivia blogeja
- toteuttaa niistä löytämiäni ideoita
- leipoa!

Mutta... MILLÄ AJALLA?! Tällä hetkellä olen työelämässä, mutta jäämässä juuri äitiyslomalle toista kertaa. Ensimmäisen kohdalla olin kotona lähes 2,5 vuotta. Nyt ymmärrettävästi ei ehdi kaikkea haluamaansa tehdä, kun 8h tuntia päivästä menee töissä, mutta en minä totta puhuen ehtinyt sen enempää tehdä kotona ollessanikaan YHDEN lapsen kanssa...

MITEN esim. ne blogien kotiäidit ehtivät kaiken sen ja vielä ottaa kuvia / päivittää blogiaan kaiken kukkuraksi?! Miten te ehditte? :) Kertokaa minulle salaisuutenne, janoan tietää! Onko tällaisilla äideillä hoitoapua päivisin? Koska en minä ainakaan vauvan tai taaperon kanssa pystynyt keskittymään aikaa vieviin projekteihin lapsen hoidon ohella.. Päiväuniaikoina nukuin tai lepäsin itsekin..

Tässä on jotain magiaa, mitä en itsekään ymmärrä MUTTA...

Ensimmäisen lapsen kanssa en saanut yhtään mitään ylimääräistä aikaiseksi jos nyt sitä välttämätöntäkään ja lisäksi olin kauhean väsynyt. Toisen lapsen jälkeen, kun olin toipunut, kerkesin hoitaa kaikki hommat ihan hyvin ja joskus jotain ylimääräistäkin. Kolmannen lapsen jälkeen homma on luistanut vieläkin kevyemmin, tämä on ollut vauvoista helpoin ja tänä vuonna pistin lastenhoidon ohella pystyyn oman sivutoimisen yrityksen. Nyt nuo ovat osa-aikaisest0,i kyllä jo päiväkodissa.

Kyllä, meillä on käytetty sukulaisia ja kotiapua tarpeen ja tilanteen mukaan nolostelematta. Ei tässä ihan keskenämme pärjäillä sentään.

[QUOTE="Mymy";30407272]Tässä on jotain magiaa, mitä en itsekään ymmärrä MUTTA...

Ensimmäisen lapsen kanssa en saanut yhtään mitään ylimääräistä aikaiseksi jos nyt sitä välttämätöntäkään ja lisäksi olin kauhean väsynyt. Toisen lapsen jälkeen, kun olin toipunut, kerkesin hoitaa kaikki hommat ihan hyvin ja joskus jotain ylimääräistäkin. Kolmannen lapsen jälkeen homma on luistanut vieläkin kevyemmin, tämä on ollut vauvoista helpoin ja tänä vuonna pistin lastenhoidon ohella pystyyn oman sivutoimisen yrityksen. Nyt nuo ovat osa-aikaisest0,i kyllä jo päiväkodissa.

Kyllä, meillä on käytetty sukulaisia ja kotiapua tarpeen ja tilanteen mukaan nolostelematta. Ei tässä ihan keskenämme pärjäillä sentään.[/QUOTE]

Ok, kuulostaa kyllä maagiselta! ;)

Minun eka vauvani oli todella vaativa ja kuten itsekin totesin, olin minäkin toooodella väsynyt ja kaiken liikenevän vapaa-ajan joko lepäsin taikka nukuin. Harvemmin edes tein mitään kotitöitä vauvan nukkuessa. Pyykit pesin ja tiskit työnsin koneeseen jossain väsymyksen sumussa. Mies teki paljon, kävi töissä ja huushollasi. On minulla äiti ollut paljon apuna - silti en saanut juuri mitään aikaan. Vain jos vein lapsen äidille (sitten hieman isompana) ja sain olla KOKO PÄIVÄN yksin, silloin sain aikaan jotain.

Nyt on (raskauden myötä) herännyt valtava into organisoida, järjestellä, "rakentaa pesää". Haluaisin käydä kaikkien kodin epäkohtien kimppuun, mutta en vain löydä siihen aikaa.. Kun jään kotiin, jää esikko kanssani myös kotiin, joten tuskin silloinkaan pystyn näitä asioita tekemään. Ellen sitten valjasta äitiäni apuun.

Mutta onko muka kaikilla näillä toimeliailla blogisteilla lapsenvahti ?! Ja entä nämä stay-at-home äidit, jotka tekevät TÖITÄ lasten hoidon ohessa?! MITEN??

Yksi pieni asia päivässä... Eikä sitä tarvitse tehdä "perusteellisesti". Esim.jääkaapin peseminen- putsaat joka päivä yhden hyllyn, menee viisi minuuttia aikaa ja sulla on viimeistään viikossa pesty jääkaappi vaikka yhden päivä meniskin lapsen mahataudissa ja toinen lääkärissä kun pikkuveli taittoi nilkkansa. Viis minuuttia/päivä/viikko sen sijaan, että yrität yhtenä päivänä kerätä kaikkia ruuat jonnekin kylmään. Sulattaa koko jääkaapin, etsiä marttapalstalta ne niksit miten sitä kätevää sitruunaa ja soodaa käytettiinkään,, lähdet kauppaan ostamaan Cif-pesuainetta(sitä luotettavaa), imuroit roskat, peset hyllyt, toteat voin sulaneen pöydälle, teet ruokaa välissä kaiken kaaoksen keskellä, imetät, vaihdat vaipan, värität esikoisen kanssa, huomaat maidon jääneen pöydälle, taapero kaataa pesuainevatisi, mies purkaa loppuillan keittiön laminaatteja että saatte lattian kuivaksi...

Ja niin edelleen.....

Laske vaatimustasoa
Tee vähän sinne päin. Tee vain puolikas pullataikina, ainakin leivoit, ei tarvii koko litran taikinaa vääntää ja leipoa koko vuoden pullia yhdellä kertaa...

Suomalaisessa saunakulttuurissa vedotaan aina luonnollisuuteen ja siihen, että alastomuus on niin luonnollista. Ja sekasaunat sitä kautta ok.

Muualla se ei ole näin. Siksi toin tämän pointin keskusteluun.

Yhteistyössä