Miten suojella lasta hyväksikäytöltä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Tuli tuosta yhdestä ikävästä ketjusta mieleen, että miten lasta voisi parhaansa mukaan suojella mahdolliselta hyväksikäytöltä, mikäli asia tulee usein äidille yllätyksenä? Tottakai suojelen lapsia mahdollisilta "epäilyttäviltä tyypeiltä", mutta kun ne hyväksikäyttäjät tuppaavat ilmeisesti aina olevan juuri niitä ihmisiä joihin eniten itsekin luottaa... :(

Onko ainoa tapa kertoa lapselle toistuvasti, että äidille (ja/tai isälle) voi kertoa IHAN kaiken? Ja miten kertoa se lapselle niin, että lapsi todellakin sisäistää sen, eikä usko pervon uhkailuja vanhempien kuolemsta, yms.?

Meillä se menee niin, että olen kertonut lapsille missä menevät ne rajat, joita toisten ihmisten kanssa on. Ihan pienenä vielä vaippaiässä jo aloittanut sanomalla, ettei toisten alapäihin saa koskea yms. Tunne siitä, että kuka minä olen, mitä minulle saa tehdä. Ja sitten yrittää vahvistaa sitä lapsen itsetuntoa sekä tarjota hänelle puolustautumiskeinoja.

Esim. olen yrittänyt opettaa, että jos jotain käy, menevät julkiselle paikalle, eivät turvaudu vain yhteen ihmiseen hyökkäyksen jälkeen tms. Tieto lisää valtaa, näin ainakin toivon. Annan heille iän mukaisia tietoiskuja ja työkaluja näiden tilanteiden työstämiseen. Olemme käyneet läpi mm. sitä, että mitä sanotaan, jos joku vieras tarjoaa karkkia tai yrittää houkutella mukaansa autoon.

Kannattaa lukea Raisa Cacciatoren kirjoituksia. Mutta esim. voi kertoa, että uimapuvun alle jäävät osat ovat lapsen omia yksityisalueita, joihin ei saa koskea kuin lapsi itse, tai pesutilanteissa muut.

Ikäviä salaisuuksia ei saa/tarvitse pitää.

Ja asia, jonka pitäisi olla jokaiselle vanhemmalle selvä: jos sinua on hyväksikäyttänyt esim. isäsi, ei lasta saa jättää vaarinsa kanssa kahden. Vanhatkin pedarit on pedareita yhtäkaikki. Esim. mun äiti ja tädit ei vahtineet lapsiaan isänsä seurassa ollenkaan, koska olettivat olevansa ainoita, ja että ei se enää, kun on niin vanha. Tuloksena on serkussarja, josta yksi jos toinenkin on psyykenlääkkeiden varassa. Itse en syö lääkkeitä.

Mun mielestä on tärkeintä opettaa ja valistaa lapsia. Kertoa heille, mitä asioita ei saa tehdä. Kertoa, että kaikesta epämiellyttävästä voi kertoa vanhemmille. Kertoa, että lapsella ei tarvitse eikä oikeastaan edes saisi olla salaisuuksia vanhemmilta. Olla se henkilö, jolle lapsi voi ja haluaa kertoa kaiken. Pitää kertoa myös lapselle, mitä pitää tehdä, mikäli jotain kamalaa/epäilyttävää tapahtuu. Kuten jos joku aikuinen houkuttelee autoosi, jos joku aikuinen nappaa sinusta kiinni jne.

Sen toisen ketjun ap:na kerron, että itse opetin lapsille missä on oma alue eli alusvaateosasto sinne ei toista saa koskea, että pitää ja saa kertoa äidille ihan mistä vaan aina, että vieraiden kyytiin ei saa mennä, ja että ja että ja että..... Kuvittelin tekeväni kaiken aivan oikein. Ainut virhe oli, että otin perheeseemme uuden jäsenen nuoremman lapseni isän, enkä edes edennyt suhteessa nopeasti vaan seurustelimme useamman vuoden ennen yhteen muuttamista... Ja tosta että ei salaisuuksia saa olla niin minäkin olin lapselleni opettanut, tää hyväksikäyttäjä oli vaan vakuuttavampi.

[QUOTE="vieras";23394311]Sen toisen ketjun ap:na kerron, että itse opetin lapsille missä on oma alue eli alusvaateosasto sinne ei toista saa koskea, että pitää ja saa kertoa äidille ihan mistä vaan aina, että vieraiden kyytiin ei saa mennä, ja että ja että ja että..... Kuvittelin tekeväni kaiken aivan oikein. Ainut virhe oli, että otin perheeseemme uuden jäsenen nuoremman lapseni isän, enkä edes edennyt suhteessa nopeasti vaan seurustelimme useamman vuoden ennen yhteen muuttamista... Ja tosta että ei salaisuuksia saa olla niin minäkin olin lapselleni opettanut, tää hyväksikäyttäjä oli vaan vakuuttavampi.[/QUOTE]

Surullista :'(

Olet ainakin yrittänyt parhaasi. Kuinka kauan hyväksikäyttöä kesti, muistaako lapsi? Itse en muista alkua.

Surullista :'(

Olet ainakin yrittänyt parhaasi. Kuinka kauan hyväksikäyttöä kesti, muistaako lapsi? Itse en muista alkua.

Joo muistaa. Mulla on tästä toinen aloitus ja nyt sekaannun juttuni kanssa ap:n ketjuun sori vaan. Lapsi oli ilmeisesti tokaluokalla kun alko ja kuudennella kun erottii ja tää hyväksikäyttäjä poistu siksi perheestä. Erosta oli pari vuotta kun lapsi alko oirella psyykkisesti ja pääsi hoitoon missä nyt vasta tuli esiin ko. p*aska.

Yhteistyössä