Miten sais puhelinmyyjille 'jauhot suuhun'? Kertokaa ideoita.

• Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Ärrimiau
Mulle kaupataan aina naistenlehtiä. Totean aina, että minä en lue naistenlehtiä, olisiko miestenlehtiä. Jotkut osaavat alkaa mainostaa Mikrobittiä tai vastaavaa, mutta osa ei osaa kaupata mitään.
Miestenlehtien kansissä on naisia, miksi naistenlehtien kansissa ei ole miehiä?

"martina"
hi there it my first post, i`d like to say thanks for having me ,a joke from experience -- The most effective way to remember your wifes birthday is - to forget it once !!!, hope that made you smile , cheers
m days

"Meikku"
Mulla on puhelinmyyjistä oikeasti karuja kokemuksia :( Olin juuri perustanut oman yrityksen (ilman lainaa,pikkuhiljaa lähdin kasvattamaan toimintaa) ja sain useita soittoja yritykseen liittyen.Eli sellaisia jossa kyseltiin vaan että mikä on osoite,toimiala jne,että tilastoidaan jonnekin...
Laskut tuli jälkeenpäin,tuhansia euroja! Firma meni nurin alle vuodessa ,luottotiedot meni myös...Olin nuori ja tyhmä,MUTTA puhelut olivat myös erittäin harhaanjohtavia! Kun ei tosiaan tiennyt kaikkia pykäliä,luulin tyyliin että jostain yritysrekisteristä soitellaan. Nimetkin firmoilla niin harhaanjohtavia.

fiksuus auttaa itseä
Useimmat puhelinmyyjät ovat kouluttamattomia, nuoria henkilöitä, jotkut syrjäytyneitä keski-ikäisiä, joiden on vaikeaa saada muuta työtä. Joukossa tietysti kaikenmoisia myyntitykiksi yrittäviä. Oma tyttäreni opiskeluaikanaan joutui ottamaan vähäksi aikaa työvoimatoimistosta osoitettua puhelinmyyjähommaa - mutta hänestä ei yksinkertaisesti siihen ollut, juuri näiden ilkeiden ja tylyjen vastausten vuoksi. Sääliksi kävi tyttöä, itse sitten lopulta sain hänet lopettamaan, kun illat menivät itkiessä. Hänelle annettiin tuolloin valmiiksi painettu myyntiesite eteen, valenimi, ja sillä piti sitten mennä. (Tämän kokemuksen jälkeen muuten tilasinkin yhden lehden kerran yhdeltä tosi nuorelta tytöltä joka puhui ritirotlaansa selvästi paperista lukien... kun ei se lehtikään mikään ihan paska ollut. Sitten kerroin tytölle miksi tilasin, ja neuvoin että ei sitä koko ritirotlaa kannata lukea, kun montaa se vaan ärsyttää... tyttö melkein rupesi itkemään ilosta ja kertoi että olin itse asiassa hänen ensimmäinen asiakkaansa...)

Kun sinulle soittaa puhelinmyyjä, niin voit ajatella että se voisi olla poikasi tai tyttäresi tulevaisuudessa. Tai äitisi tai isäsi - jos elämä olisikin ajanut siihen. Tai paras ystäväsi, joka on muutaman lapsen yksinhuoltajana autonsa menettäneenä kotona, eikä voi muutakaan tehdä. Jos et halua tilata, vastaa ystävällisesti ja napakasti että ei kiitos, säästetään molempien aikaa ja lopetetaan puhelu. Harvoin on niin puupäätä myyjää että jatkaa silti - viimeisen 8 vuoden aikana olen kohdannut vain yhden. Ja kun sitten laitoin puhelimen sohvan selkänojalle pälättämään yksinään, niin olihan sekin puhelu 10 minuutin kuluttua loppunut.

"asiakas"
[QUOTE="vieras";24487246]Miksi pitää tällaista edes miettiä?! Minä totean aina, että kiitos, mutta en koskaan osta mitään puhelimitse. Kuulemiin.[/QUOTE]

Mä sanon näin myös, aina kohteliaasti, usein vielä aloitan että ennen kuin jatkat, en halua tuhlata meidän molempien aikaa...jne. Mutta kerran eräs nainen alkoi tosissaan syyllistämään mua: kyllä me puhelinmyyjät ollaan rehellistä työtätekevää porukkaa, miksi et voi ostaa, etkö arvosta meidän työtä jne. Järkkyä. Sillon piti vähän koventa taktiikkaa, onneksi en ikinä sanattomaksi jää tai anna periksi.

Mulla meni hermo tuossa muutama viikko sitten noihin puhelinmyyjiin kun saman viikon aikana soitettiin oliko se nyt 4 kertaa ja joka kerta sanoin että ei kiitos kiinnosta. Kolmannella kerralla sitten sanoin että laita nyt sitten tieto ettei mulle myydä ja neljännellä kerralla se myyjä oli oikeesti pahoillaan kun tieto ei ollut vielä olemassa tuosta kiellosta.

Mun mies sanoo aina, että saathan sä laittaa mulle sen lehden tulemaan jos haluat, mutta entisetkin on maksamatta -> luuri menee myyjän toimesta kiinni:xmas:
( Oikeesti miehelle ei tule mitään lehtiä, ostaa kaupasta jos jonkun leehden haluaa )

Viimeksi muokattu:
"vieras"
mulla kyllä toimii aina se, että ystävällisesti kerron etten aio nyt tilata enkä ostaa mitään. tänäkin aamuna sain tällä tapaa hyvät syksyn jatkon toivotukset ja toivotin itsekin. en ymmärrä miks pitäis ilkeillä. toki jotkut on sitkeämpiä ja muutama on suuttunut, vaikka itse olen ollut ystävällinen. mut se on varmasti painostavaa työtä.

Yleensä on rittänyt kun on vain napakasti kiittänyt soitosta, mutta todennut että en tilaa mitään. Erään kerran vanhempi mies kauppasi Apu-lehteä, ystävällisesti kieltäydyin tarjouksesta ja totesin että meille tulee jo yksi aikakausilehti, olisiko ollut Seura. Kaveri hermostui aivan täysin ja alkoi tivamaan miksi tilaan kyseistä paskalehteä, kun se on vielä niin kalliskin. Hetken aivan hämmentyneenä kuuntelin miehen suoranaista vittuilua ennen kuin tajusin lyödä puhelimen kiinni.

"Helen"
Ymmärrän että vituttaa puhelinmyyjät, toisaalta olen itse joskus kokeillut tehdä sitä työtä ja sekin vitutti ihan yhtä paljon. Mä yleensä kysyn ihan ystävällisesti ennen kun ne ehtii mitään tarjoomaan että "Myytkö jotain?" ja ne useimmiten vastaa ihan suoraan että no joo.. ja ennen kuin ehtii kertomaan mitä niin sanon että kiva mutta mä en aio tilata mitään heippa ja katkasen.

"AMa"
Seinfeldissä sanottiin puhelinmyyjälle: Annatko kotinumerosi, niin soitan sinulle takaisin myöhemmin illalla? Ai, et anna. Et varmaan tykkää siitä, että tuntemattomat ihmiset soittelee sinulle kotiin?

Tuo siis lankapuhelinten aikaan..

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Se mitä puhelinmyyjille sanon vaihtelee omasta mielialasta riippuen. Yritän pääsääntöisesti olla ystävällinen mutta yleensä lopetan puhelun heti alkuunsa sanomalla että en ole kiinnostunut, hyvää päivänjatkoa. Jos itsellä on aikaa ja huvittaa niin joskus alan juttelemaan ja kyselemään heiltä kuulumisia, heidän työstään, ym. Jossain vaiheessa he sitten itse viimeistään ehdottavat puhelun lopettamista.

Muutaman kerran olen tehnyt niin että jos/kun soittava myyjä kysyy että onko <minun nimeni> puhelimessa vastaan että valitettavasti minulla on ikävä velvollisuus ilmoittaa että <minun nimeni> on menehtynyt toistaiseksi epäselvissä olosuhteissa viime yönä. Sen jälkeen tiedustelen soittajan nimeä ja suhdetta <minun nimeni> henkilöön sekä yhteystietoja mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Tämä aiheuttaa aina mielenkiintoisia reaktioita.

Muutaman kerran olen tehnyt niin että jos/kun soittava myyjä kysyy että onko <minun nimeni> puhelimessa vastaan että valitettavasti minulla on ikävä velvollisuus ilmoittaa että <minun nimeni> on menehtynyt toistaiseksi epäselvissä olosuhteissa viime yönä. Sen jälkeen tiedustelen soittajan nimeä ja suhdetta <minun nimeni> henkilöön sekä yhteystietoja mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Tämä aiheuttaa aina mielenkiintoisia reaktioita.
Aika paha, toinen käyttökelpoinen jäynä tässä ketjussa on tuo luurin jättäminen pöydälle...

"vieras"
[QUOTE="Meikku";25092821]Mulla on puhelinmyyjistä oikeasti karuja kokemuksia :( Olin juuri perustanut oman yrityksen (ilman lainaa,pikkuhiljaa lähdin kasvattamaan toimintaa) ja sain useita soittoja yritykseen liittyen.Eli sellaisia jossa kyseltiin vaan että mikä on osoite,toimiala jne,että tilastoidaan jonnekin...
Laskut tuli jälkeenpäin,tuhansia euroja! Firma meni nurin alle vuodessa ,luottotiedot meni myös...Olin nuori ja tyhmä,MUTTA puhelut olivat myös erittäin harhaanjohtavia! Kun ei tosiaan tiennyt kaikkia pykäliä,luulin tyyliin että jostain yritysrekisteristä soitellaan. Nimetkin firmoilla niin harhaanjohtavia.[/QUOTE]

Näistähän on varoteltu niin paljon yrittäjiä, että aika hölmö saa olla jos vielä nykyäänkin menee halpaan. Juuri tällaisten juttujen takia kannattaa käydä lisäksi esim. yrittäjäkurssi, kyllä siellä on yleensä vielä muistutettu että kannattaa varoa. Sitä paitsi kyllähän yrittäjänä täytyy myös osata pitää puoliaan, että jos tulee lasku palvelusta jota ei ole tilannut niin sinne pitää heti ottaa yhteyttä.

[QUOTE="vieras";25093361]Näistähän on varoteltu niin paljon yrittäjiä, että aika hölmö saa olla jos vielä nykyäänkin menee halpaan. Juuri tällaisten juttujen takia kannattaa käydä lisäksi esim. yrittäjäkurssi, kyllä siellä on yleensä vielä muistutettu että kannattaa varoa. Sitä paitsi kyllähän yrittäjänä täytyy myös osata pitää puoliaan, että jos tulee lasku palvelusta jota ei ole tilannut niin sinne pitää heti ottaa yhteyttä.[/QUOTE]

Totta on tuo, että skarppina saa olla. Olen yhden yhdistyksen pj., ja joistain palveluhakemistoista on tullut puheluita, jotka liikkuu kyllä aika harmaalla alueella laillisuuden suhteen. Ne puhelut alkaa aina näin: "Kun meillä on nyt vuoden verran (tai X aikaa) ollut nämä teidän yhdistyksen yhteystiedot täällä, niin tarkistelisin vähän tietoja, että pitääkö vielä paikkaansa". Minä siihen, että "niin MISSÄ on ollu?" Ja homma jatkuu erittäin erehdyttävästi sillä linjalla, että ollaan muka jo listoilla, ja nyt vaan katsotaan seuraavaa vuotta.

Yksi tapaus meni jo ihan suoranaisen petoksen puolelle, kun kyselin ko. palvelun hintaa, jonka neiti kertoi ja samalla vakuutti, että "kyllä tämä maksu on aina teiltä tullut". Sanoin, että olen myös ko. yhdistyksen tilinpitäjä, enkä tasan tarkkaan ole semmoisia maksuja koskaan maksanut, enkä mitään sopimusta tehnyt ja että yhdistyksessä on tehty jopa päätös, että mihinkään näihin "hakemistoihin" ei mukaan lähdetä. Kysyin uudelleen soittajan nimeä ja yhteystietoja, ja kas kummaa, puhelu loppui siihen.

Eli uskon, että vähänkään arempi tai asioista tietämättömämpi voi hyvin mennä lankaan.

"möö"
Minä olen joskus ollut vaan ihan hiljaa. Vaikka kuinka kauan. Antanut vaan toisen höpöttää. Ja sit kun on alkanut inttää, että saanhan laittaa tulemaan yms, sanon ette ei. Enkä sitten muuta sanokaan. Pakko sen sitten on lopettaa.

Mämä
Työtään ne parat vaan tekee, ja on varmasti paskahommaa, ei mitään takeita palkasta vissiin, ja ihmisiltä tulee varmaan kaikenlaista sontaa..
Mä yleensä sanon heti, kun joku soittaja on esitellyt itsensä ja vetää henkeä, etten osta mitään. Yleensä ei tietysti saa edes selvää, mistä soitetaan, joten saattaisin sanoa kelle hyvänsä, joka esittelee itsensä ylipäänsä:)
Nykyään ovat aika hyvin uskoneet, tietysti joitain hankalia on, mutta kai nekin tajuaa siinä vaiheessa kun sanoo, etten pysty maksamaan kuitenkaan. Turhaan ne ääntään ja aikaansa kuluttaa mun kanssa.

Itse työtä tehnyt
Mä olin aikoinaan puhelinmyyjä (yritysmyyntiä) ja aina kun mulle lyötiin luuri korvaan; soitin takaisin. n. 90% asiakkaista, jotka löivät ensin luurin korvaan; eivät tehneet sitä toista kertaa. Aloitin toisen puheluni aina kommentilla "Onkos meillä linjat huonot, kun eihän aikuinen ihminen toiselle nyt lyö luuria korvaan?"
Tässä vaiheessa yleensä asiakkaat olivat että "no...ei...linjat taisi pätkiä.." tai sitten "no löin!! mutta kerro nyt se asiasi?". Yleensä nuo luurin korvaan lyöjät olivat myös potentiaalisia ostajia :)

same old ...
[QUOTE="möö";25221096]Minä olen joskus ollut vaan ihan hiljaa. Vaikka kuinka kauan. Antanut vaan toisen höpöttää. Ja sit kun on alkanut inttää, että saanhan laittaa tulemaan yms, sanon ette ei. Enkä sitten muuta sanokaan. Pakko sen sitten on lopettaa.[/QUOTE]

Hehehe, sinun tyylisesi asiakkaan kanssa oli kiva vääntää.
"Hiljaisuushan on myöntymisen merkki.."
"no ei..."
"Ai et ole samaa mieltä? No mitähän sinä sitten siellä mietiskelet?"
"....."
"Jäitkö nyt miettimään tuota sanontaa vai tätä tarjousta?"

:D

Yhteistyössä