Miten sais puhelinmyyjille 'jauhot suuhun'? Kertokaa ideoita.

  • Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Tai harmittelet kun et ikinä tule maksaneeksi tilaamiasi lehtiä ja nytkin on ulosotossa vaikka minkämoista lehtilaskua.. Myyjät kun saa provisionsa vasta sitten, kun asiakas on tosiaan maksanut tekemänsä tilauksen peruuttamatta sitä, jos olen oikein ymmärtänyt? Tai jos myyjä yrittää kovasti huijata jotain ihan höpöhöpöä (tyyliin "Juuri sinut on valittu voittajaksi ja saat jotain ja jotain vaikka mitä muuta ilmaiseksi vain postikulujen hinnalla" kun oikeasti soittelevat vain jotain listaa läpi ihan Kelle vaan) niin sanon joskus että heh mäkin olen ollut joskus töissä samassa firmassa kuin sä niin tiedän miten noi jutut oikeasti menee..
 
vrs
Yhden asian tämä puhelinmyyntikulttuuri on pilannut, ja minua se ketuttaa.
Ihmiset ei nykyään helpolla vastaa soittoihin jotka tulee numerosta jotka ei ole tuttuja, vaan ajattelevat sen olevan puhelinmyyjä
Aina joudut soittamaan toisen tai kolmannenkin kerran, jolloin ihmiset tajuaa että jollakulla on oikeasti tärkeää asiaa.
 
Itse olen ollut nuorempana puhelinmyyjänä (veemäistä hommaa) ja ihan sama mitä paskaa se "asiakas" siellä selittää. Ei se mitenkään hetkauta, joten varmaan helpoimmalla pääsee kun sanoo vaan ei kiitos ja lyö luurin kiinni.
 
Kaikenlaista on itsellenikin tullut vastaan kun olen puhelinmyyntiä tehnyt. Kyllä puhelinmyyjästä eroon pääsee ihan vain sanomalla jämäkästi että ei kiitos ja hyvää päivänjatkoa. Vaikka kyllä minuakin ärsyttää jotkut lehtimyyjät, jotka ei tuota usko ja silti jatkaa sitä puhettaan minun puheen päälle.. Tuhlaavat vaan kummankin aikaa siinä.

Mulle on työssäni aikoinaan tehty mm. sitä että sanotaan odota hetki ja jätetään linja auki eikä koskaan palata takaisin puhelimeen. Tosi törkeää kyllä.. pakkohan siinä kuitenkin on jonkun aikaa odoteltava josko sinne puhelimen päähän palaisikin se asiakas. Lisäksi moni on muuten vaan vittumainen :D Tuntuu että moni pitää puhelinmyyjää sopivana kohteena jolle voi purkaa omat huonot päivänsä haukkumalla, huutamalla ym.

Itse en ole lehtiä myynyt, mutta muuta kyllä ja töissäni näin aina asiakkaan tiedot siinä samalla vasta kun puhelu oli jo käynnissä. Joskus sitten sattui naapuri tai muu tuttava puhelimeen, joka ei hoksannut kuka olin ja kyllä siinä käsitys muuttui muutamassa ihmisestä kun kuuli miten he käyttäytyvät puhelinmyyjää kohtaa.
 
Mä kyllä ymmärrän ap:n halun kiusata puhelinmyyjää. Ihan vaan, koska aina se ei kiitos ei ole riittänyt. Vaikka on itse ollut kohtelias ja asiallinen, puhelimen toisessa päässä onkin ollut joku ihan inhottava tyyppi, joka alkaa aukoo päätään, ivaamaan ja arvostelemaan.

Munkin tekis mieli kiusata, mutta en mä ole vielä tehnyt niin. Ihan vaan siksi, koska joskus se ei kiitos kuitenkin riittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24490068:
Mä kyllä ymmärrän ap:n halun kiusata puhelinmyyjää. Ihan vaan, koska aina se ei kiitos ei ole riittänyt. Vaikka on itse ollut kohtelias ja asiallinen, puhelimen toisessa päässä onkin ollut joku ihan inhottava tyyppi, joka alkaa aukoo päätään, ivaamaan ja arvostelemaan.

Munkin tekis mieli kiusata, mutta en mä ole vielä tehnyt niin. Ihan vaan siksi, koska joskus se ei kiitos kuitenkin riittää.
Ikävää tuollainen. Minulle on tainnut sattua vain asiallisia myyjiä, onneksi. Osa on saattanut jäädä kieltäytymisen jälkeen vielä houkuttelemaan, mutta siinä he ovat tuhlanneet omaa aikaansa. Jos on ollut kiire, niin olen pyytänyt soittamaan myöhemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24490068:
Mä kyllä ymmärrän ap:n halun kiusata puhelinmyyjää. Ihan vaan, koska aina se ei kiitos ei ole riittänyt. Vaikka on itse ollut kohtelias ja asiallinen, puhelimen toisessa päässä onkin ollut joku ihan inhottava tyyppi, joka alkaa aukoo päätään, ivaamaan ja arvostelemaan.

Munkin tekis mieli kiusata, mutta en mä ole vielä tehnyt niin. Ihan vaan siksi, koska joskus se ei kiitos kuitenkin riittää.
Jos sulla tulee vastaa paskamainen kassa siwassa, niin vittuilisitko sitten kaikille kassoille cittarista sokokseen? Sama pätee ihan mihin tahansa ammattikunnan edustajaan. Kostaisitko tuleville naapureillesi sen, jos aikaisemmin sulla olisi ollut nipo mulkku naapurina?
 
Lettis
Ihan sen sanon, että vittuilemaan ei kannata alkaa, myyjä laittaa sut vaan kiertoon ja pari päivää myöhemmin, jonain iltana, sulle soitetaan samasta lehdestä uudestaan.

Tosi on, että monikin puhelinmyyjä on ihan väärällä alalla ja toimivat eettisesti siinä kiikun kaakun. Mutta joukossa on oikeasti paljon myös niitä, jotka tekevät työtä vilpittömin mielin, tavoitteena saada leipää lapsille pöytään. Kesäaikaan ja iltasoittajissa on paljon nuoria opiskelijoita, mutta isoin osa hämmästyisi jos tietäisi, miten paljon soittajissa on ihan vain tavallisia perheenäitejä ja -isiä. Jotka ovat kenties (joukko)irtisanottu edellisestä työpaikasta tai jotka eivät ole onnistuneet saamaan oman alan työpaikkaa (mutta kun laskutkin pitää maksaa), vuokratyöhön kyllästyneitä tai kuten minä, joka jäi äitiyslomalle osa-aikaisesta työstä ja äitiysloman jälkeen huomasin, ettei osa-aikatyöllä oikein kaksilapsista (nuorin 3v) elätä.. Kohtaloita on monia ja harva on alalle hakeutunut, koska tuntee olevansa huima myyntitykki. Vaan siksi, että laskut vaativat maksamista.

Itse jaksoin tehdä työtä melkein kaksi vuotta. Sitten sain unelmieni työpaikan, jossa pidettiin jonkinlaisena meriittinä sitä, että olin kaksi vuotta jaksanut puhelinmyyntityötä tehdä ;)
 
Jos sulla tulee vastaa paskamainen kassa siwassa, niin vittuilisitko sitten kaikille kassoille cittarista sokokseen? Sama pätee ihan mihin tahansa ammattikunnan edustajaan. Kostaisitko tuleville naapureillesi sen, jos aikaisemmin sulla olisi ollut nipo mulkku naapurina?
Niinhän mä justiinsa sanoin, jos et tajunnut. Mua käy pikkasen ärsyttään tollanen sävy, että pitää ruveta syyllistämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Kiiruna ja Data
"vieras"
Sitäkään en ymmärrä, että kun se "huono tilanne" on, niin miksi sitten vastasit puhelimeen? Jos mä en ehdi vastata, niin silloin en vastaa. Kuka hölmö vastaa ja sitten sanoo, että en mä nyt ehdikään jutella?
Siksi, että se voi olla tärkeä juttu, johon on syytä vastata huonossa tilanteessakin ja sopia, milloin soitella asiasta tarkemmin. Jollekin jankkaavalle puhelinmyyjälle ei viitsi sanoa, että soitan paremmalla ajalla takaisin.
 
Foortti harmaana
Se kiellon tekeminen on ihan yhtä tyhjän kanssa, monet firmat soittelee vieläkin läpi paperisia listoja joihin suoramarkkinakiellolla ei ole mitään vaikutusta.

Sano kiitos ei ja lyö luuri korvaan. Tai pyydä odottamaan että menet ottamaan pullat uunista ja kellota kauanko odottaa (yks odotti kerran reilut 8 minuuttia ennen kuin katkaisi linjan :D)
Ei mulle soitella.
Tai ehkä max 1x vuodessa, ihan vahingossa.
 
"pöllö"
Joo,ja kaikista tympeintä on kun TUNTEMATON ihminen soittaa (lehtikauppias) ja aloittaa puhelun: No Hei Maija,mitä sulle kuuluu? miten se päivä on mennyt? tai jotai vastaavaa...siis TÄH?milloin me ollaan tehty sinun kaupat? pitäs joskus alkaa selittää kuinka pienimmällä oli ripulit housussa ja miten se oli kainaloita myöten siinä ja kuinka jääkaappi leves ja auto pitäs siivota yms...itsehän se kysyy miten päivä on mennyt :D ja sitten toinen juttu,sanot heti: EN TILAA MITÄÄN, EI KIINNOSTA,niin alkaa jankkaus: no mikset tilaa,täähän on niin edullinen ja hyvä lehti! jos nyt kuitenkin laitettas tulemaan.... EN TILAA MITÄÄN! ei mee jakeluun..ARGH!
 
"joo"
Mulle soittaa yleensä samalle päivälle kaks lehtimyyjää..onneksi niitä ei tuu kovin tiheästi,mutta valitettavasti tämä toinen saa jo suoraan melkein luurin korvaan! ensimmäiselle kun olen jankuttanut etten tilaa,ja sitten hermot kireenä lyöt luurin korvaan..hetken päästä soittaa toinen lehtikauppias ja kaikki alkaa alusta!
 
"anu"
Vaihda puhelinnumerosi salaiseksi, niin loppuu kaikki ylimääräiset puhelinmyyntisoittelut. Itse muutin numeroni salaiseksi jotain kolme-neljä vuotta sitten ja siihen loppuivat turhat soitot.

Itse en kanssa ymmärrä tuota "jauhot suuhun"-asennetta, kun voi vaan sanoa, että kiitos ei. Tää asia on tullut itsellekin läheiseksi, kun esikoinen on kesän tehnyt tuota työtä. Itse toppuuttelin työhönmenoa mihinkään "kamalaan puhelinmyyntifirmaan", mutta niin vaan tyttö viihtyi siellä kesänsä ja sai 17v. opiskelijana ihan kivat kesätienestit siitäkin "kamalasta työstä".
 
"vieras"
Mä yleensä sanon, että nyt on tosi huono hetki puhua puhelimessa. Usein joku on soittanutkin just kun oon vaihtanut vauvalta jotain niskapaskavaippaa tai on ollut joku muu tilanne päällä, kerran näin ikkunasta että meidän etupihalla käveli lehmä ja toinekin ja kolmas jne. just kun olin vastannut lehtimyyjän puheluun, piti lähteä vähän äkkiä kattomaan mistä aidasta on tultu läpi :D
 
jkasdf
^^^ Olen todennut että "nyt ei kerkee puhuun" on huono, koska sitten ne soittavat uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja vielä uudestaan.

Itse olen tehnyt telemarkkinointikiellon, mutta ei se tieto mene kaikille firmoilla ja kyllä se puhelin soi edelleen. Yleensä sanon vaan että ei kiitos, tilaan vaan yhtä lehteä kerralla ja tulee jo joku (tms.) ja kiitos hei. Lähes kaikki uskovat, kiittävät ja lopettavat puhelun.

Tuli mieleen kaksi naurettavaa puhelinmyyntitapausta... T
Toinen oli cosmopolitanin myyjä jolle sanoin että ei kiitos, en pidä kyseistä lehdestä...
"Mutta nyt sais halvalla" ...Joo ei sen väliä kun ei tule luettua... "Joo mutta nyt olis kyllä niin halpa tarjous että ei haittaa vaikka et lukis ollenkaan!" :D :D

Toinen aivan loistava tapaus oli kun puhelinmyyjä kaupitteli "Meidän perhe"-lehteä. Sanoin että en nyt ihan varsinaisesti ole kohderyhmää kun ei ole vielä perhettäkään. "Jaajaa... no mut meiltä löytyis sit myös tää Demi-lehti!" Voi luoja...
 

Yhteistyössä