Miten saan miehen osallistumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Väsynyt"

Vieras
Mun mies on niin laiska ja aikaansaamaton, että mä en tiedä mitä mä enää teen. Oli työttömänä viime vuonna muutaman kuukauden mittaisen jakson, jolloin asui täysin mun siivellä eikä silloinkaan saanut edes pienimpiä kotitöitä hoidettua, vaikka istui kaikki päivät kotona. Päinvastoin sotki vaan. Ja tuon työttömyysajan alussa ei kuukauteen saanut edes aikaiseksi aloittaa työnhakua. Sitten aloitettuaan haki niihin paikkoihin, jotka minä hänelle omien töideni lomasta työkkärin sivuilta linkkasin, minun kirjoittamillani hakemuksilla ja cv:llä (oli pakko saada mies töihin ja alkoi olla neuvot lopussa).

Nyt mies on töissä ja tuo sentään edes jonkun verran rahaa kotiin. Käyttää nykyisin töitään tekosyynä siihen, ettei tee kotitöitä. Eikä millään ymmärrä sitä, että ihan yhtä raskasta tuo siivoaminen on mulle. Ei tee myöskään ruokaa tms, ei mitään. Kun pyydän miestä tiskaamaan, mies lupaa tiskata huomenna. Loppujen lopuksi tiskit lojuu viikon tiskialtaassa haisemassa, kunnes vuori on kasvanut niin isoksi, että minä lupaan tiskata puolet.

Tällä hetkellä mun koti on ihan hirveässä kunnossa. Ja samoin mun mielensää, olen ahdistunut ja masentunut, en saa unta, likaiseen kotiin tuleminen ahdistaa ihan mielettömästi ja samalla olen liian väsynyt siivoamaan.

Välillä vaan ahdistaa niin paljon, että olen romahtanut mieheni nähden muutaman kerran ja yrittänyt selittää kyynelten välistä, miten väsynyt ja ahdistunut olen ja miten tarvitsen hänen apuaan. Hänen ei tarvitsisi tehdä kaikkea, eikä edes paljoa. Vain puolet. Tai edes jotain? Jokaisen kerran päätteeksi mies on halinut ja pussaillut, rauhoittellut, luvannut hoitaa asiat paremmin jatkossa, hellinyt minua loppuillan ym. Ja jokaisen kerran jälkeen onkin sitten hoitanut hommansa ihan hyvin ehkä päivän tai pari, jonka jälkeen rupeaa taas lepsuilemaan.

Enää en jaksa edes itkeä. Olen harmaa ihmisvarjo joka laahustaa päivästä toiseen, antaa tiskivuorten kasaantua ja pölyn kertyä. Vihaan itseäni, en ymmärrä miten näin pienestä asiasta voi tulla näin hirveä "lumipalloefekti", ihan naurettavaa tuntea näin tällaisen asian takia.

Miten saatte miehenne osallistumaan?

Ja itsehän mä tässä vain tyhmä olen, kun olen antanut hommien jatkua näin, mutta en tiedä mitä muutakaan voin enää tehdä. Rakastan miestä ja haluan olla hänen kanssaan.

[QUOTE="Väsynyt";30803224]Meille on tulossa lapsi, ja siitä osa tästä ahdingosta ehkä johtuukin. Pelottaa ja ahdistaa ajatus siitä, että lapsen synnyttyä on vielä enemmän tekemistä enkä jaksa olla hyvä äiti.[/QUOTE]
Lapsi voi saada aikaan ryhtiliikkeen, jota te molemmat tarvitsette. Nyt voitte liian helposti jättää kaiken tekemättä. Johtuuko nykyinen saamattomuutesi raskaudesta vai miehen osallistumattomuudesta? Jos jälkimäisestä, niin yritä korjata tilanne. Miehelle joku riittävän pieni tehtävä ensi alkuun, josta hän pystyy selviytymään. Kun se alkaa sujua, niin sitten voi miehen vastuuta lisätä vähän kerrassaan.

Lapsi voi saada aikaan ryhtiliikkeen, jota te molemmat tarvitsette. Nyt voitte liian helposti jättää kaiken tekemättä. Johtuuko nykyinen saamattomuutesi raskaudesta vai miehen osallistumattomuudesta? Jos jälkimäisestä, niin yritä korjata tilanne. Miehelle joku riittävän pieni tehtävä ensi alkuun, josta hän pystyy selviytymään. Kun se alkaa sujua, niin sitten voi miehen vastuuta lisätä vähän kerrassaan.

Miehen vastuulla ei tälläkään hetkellä ole muuta, kuin pieniä tehtäviä. Siis esimerkiksi tiskaaminen ja imurointi silloin tällöin. Näitä luvataan aina tehdä "huomenna". Jos pyydän tekemään "tänään", mies vetoaa väsymykseen/päänsärkyyn/siihen miten oli rankka päivä töissä. Seuraavana päivänä samat hommat. Pyytäessä tai asiasta keskustellessa mies lupailee tekevänsä seuraavana päivänä, mahdollisesti hermostuu jos oikein pyydän tekemään jo "tänään".

Ja ikää sun miehelläs on ? Kuulostaa nimittäin ihan esikoiseltani teininä = JOO, JOO mies! Luvataan ja luvataan, mutta kun sitten jotain vaaditaan, tulee suuttumus. Meillä vaan ei mutsi suostunut tekemään mitään puolesta ja elämä on opettanut loput...

Meillä oli aika samanlaisia ongelmia jokunen vuosi sitten. Riitelimme lähes jatkuvasti kotitöistä, vaikka muutoin suhde olikin hyvä.
Lopulta päädyin tekemään meille keittiön seinälle listan kotitöistä, joita nyt vain joutuu tekemään kerran tai useammin viikossa (esim. pyykit, roskat, imurointi, tiskit, koirien ulkoilutus, ruuanlaitto jne) ja kumpikin pisti itselleen listaan aina yhden pisteen, kun oli jonkun listan töistä tehnyt. Onhan tietysti esim. ruuanlaitto herkästi työllistävämpi juttu kuin vaikka roskien vienti, mutta tarkoitus oli nyt lähinnä jakaa vastuuta, ei vaatia täysin tasapuolista osallistumista minuutin tarkkuudella :) Tehtiin sopimus, että aina sunnuntaisin lista vilkaistiin läpi ja viikon häviäjä palkitsi sen, joka oli ollut ahkerampi (useimmiten vei syömään tai teki jotain erityisen hyvää ruokaa). Lista oli käytössä ehkä noin 1,5 kuukautta, mutta teki sen mitä toivoinkin - antoi miehelle käsityksen siitä, mitä kaikkea kotona pitäisi tehdä ilman että nalkutan niistä ja auttoi miestä ymmärtämään, kuinka paljon sellaisia kotiaskareita tein, joita hän ei edes huomannut.

Itse tajusin listakokeilun aikaan sen, ettei pelkkä nalkutus tehonnut mieheeni siksikään, ettei hän todellakaan ollut tajunnut, mitä kaikkea kotona pitäisi tehdä ja toisekseen meillä kahdella oli hyvin eri käsitys siitä, mitä pidimme siistinä. Voin kuvitella, kuinka turhauttavaa se on miehelleni aiemmin ollut, jos minä olen nalkuttanut esim keittiön siivouksesta, vaikka mieheni on mielestään juuri sen siivonnut. Se oli yllättävän tärkeä keskustelu! Sovimme yhdessä siitä, mitä "siisteys" pitää sisällään, ja jos minä halusin tehdä jotain tarkemmin, niin minä jatkoin siitä sitten mukisematta. :)

Kyllähän nykyäänkin minä hoidan varmaan (ainakin tavallisesti) suuremman osan kotitöistä, mutta mieheni on aktivoitunut mm imuroimaan, pyykkäämään ja siivoamaan keittiötä. Koirista kantaa vastuuta varmaan minuakin enemmän. Ja nyt, kun olen raskaana, niin pitää kotia "pystyssä" silloin kun minä olen liian väsynyt touhuamaan. :)

Suosittelen, että koitat puhua miehellesi ilman itkua ja nalkutusta, miehet kun tuppaavat sulkemaan korvansa heti nalkutukselta :) koita konkretisoida miehellesi tehtävien töiden määrä ja anna hänelle alkuun ihan vain muutama selkeä vastuutehtävä kotona, joista hän osaa suoriutua. Ehkä se lähtisi siitä :)

[QUOTE="Väsynyt";30803203]Enää en jaksa edes itkeä. Olen harmaa ihmisvarjo joka laahustaa päivästä toiseen, antaa tiskivuorten kasaantua ja pölyn kertyä. Vihaan itseäni,[/QUOTE]

Oletko varma, että ongelma on nimenomaan nämä kotityöt? Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että tuo kuulostaa pahasti masentuneen tekstiltä. Masennus voi olla todella lamauttavaa.

Eli siis kahdenaikuisen taloudessa on niin paljon kotitöitä että romahdat???

Miksi ette hanki tiskikonetta?
Niinpä. Perustavaa laatua oleva ongelma on taas tässäkin aloittajan tapauksessa aloittajan, eli naisen korvien välissä. Palstalle tullaan maalaamaan sopivasti väritetty tarina, jotta muiden samanlaisten naisten myötämielisil kommenteilla aloittaja saisi pönkitettyä omaa egoaan ja pyrkimään voimakkaammin saamaan miehen täydelliseen kontrolliinsa. Hyvin tyypillistä tänä päivänä ja melko surullista. Nimenomaan näiden takia erotilastot ovat nykyään mitä ovat. Todellinen vätys ja konna näissä tarinoissa on oikeasti se uufeministisesti ajatteleva nainen.

Tuohon katastrofiin kun heitetään sekaan lapsi tai pari, ja jos mies ei suostu alistumaan naisen kontrolliin niin lopputulemaa ei tarvitse arvailla kauaa.

Astianpesukone voisi olla hyvä hankinta. Tosin ei se miehen saamattomuutta poista. Kummallista, että vaimon pitää työtkin hakea, kun mies ei saa aikaiseksi.

Miten ihmeessä teillä on koti niin likainen, että ahdistaa. Siis tilanne on se ettei teistä kumpikaan nyt siivoa?!?

Kyllä meillä mies osallistuu jonkin verran. Pesee pyykkiä ja imuroi ja hoitaa tiskit koneeseen ainakin kerran viikkoon ja joskus laittaa ruokaakin. Kesällä leikkaa ruohon ja talvella hoitaa lumityöt.

Kotitöitä ei hirveästi meillä ole, vaikka on kolme lasta ja koira. Meillä imuroidaan ja pyyhitään lattiat joka toinen päivä. Tiskit koneeseen ja huolehditaan, että kerran päivässä keittiön pinnat on poissa tavaroista ja ne pyyhitään. Pyykkikone pyörähtää n. 7 kertaa viikossa. Wchen tehdään ylläpitosiivousta lähes päivittäin. Kerran viikossa sitten pyyhitään pölyjä pinnoilta ja ovista tahroja. Lakanoita vaihdetaan n. 2 viikon välein

Isompia siivouksia inhoan. Pari kertaa vuodessa käyn kaappejä läpi ja pyyhin ne, pari kertaa vuodessa saunan pesu. Ikkunat pestään kerran vuodessa ja samoin seinät. Minun hommiahan nuo on. Ei mies osaa ja sen varjolla sitten miehen tehtävänä on nuo pihatyöt.

[QUOTE="milla";30804106]Pesee pyykkiä?
Kyllä se kuulkaas palstahorot on kone joka ne pesee.
Naisen työ on siivous ja muut kotityöt,mies tekee miehen työt![/QUOTE]

Tässä oiva vinkki aloittajalle. Älä koske enää miehen vaatteisiin. Kyllä kone ne pesee. Älä myös tee miehelle enää ruokaa. Kyllä uuni ne tekee. Kaupasta ostat vain itsellesi tarvitsemasi ruoat.

• Tykkää
Reactions: Nuri
Ihmettelen aidosti, miten kaksi lapsetonta ihmistä saa kotitöistä aikaiseksi tällaista draamaa. Vaikka vaimoni ei tekisi mitään kotitöitä, ei minulta nyt puolta tuntia kauempaa menisi pakollisiin hommiin per päivä. Tämä ei olsi tyydyttävä tilanne, mutta missään tapauksessa en joutuisi elämään sikolätissä ja aiheuttamaan siksi lisää pahaa mieltä itselleni. Jotakin hämärää tässä nyt on.

Mutta konkreettisesti: kotitöiden virtaviivaistaminen, siisteysodotusten laskeminen, astianpesukoneen hankkiminen, kahteen lautaseen ja ruokailuvälinesettiin siirtyminen ja siivoojan palkkaaminen (miehen rahoilla) olisivat kaikki kokeilemisen arvoisia ideoita minusta.

Kalja ja pitsa. Sillä saa toimintaa. Lupaa sunnuntaina miehelle 2 isoa tölkkiä kaljaa ja pizza lisätäytteenä pepperoni tai kebab. No niin, siinä sitä vauhtia jo tulikin :)

Meillä ukko osalltistuu joka sunnuntaisee siivoukseen sillä, että luvassa on pari olutta. Kokeilehan! Okei krapulaan ei pitäisi juoda juu, mutta kun lupaat sen 2-3 olutta, niin johan alkaa tapahtua. Mun mielestä parempi näin :)

Yhteistyössä