Miten saa vihan tunteet ja koston halut pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
On eräs ihminen joka teki todella väärin mua kohtaan...välillä en pysty ajattelemaan mitään muuta kun kostoa sitä ihmistä kohtaan.. raivo ja verenpaine nousee enkä pysty nukkumaan jos ajatukset tulevat yöllä mieleen... ja pitäisi vaan jotenkin osata unohtaa. en osaa, miten voin? miten saan vihan ja raivon ja kostonhimon pois`? Eikä siis ole mistään parisuhdekriisistä kyse,

Ei siinä ole muuta keinoa kuin voittaa itsensä. Yleensä tunnereaktio on aina ylimitoitettu. Pitkällä aikavälillä siis auttaa kun saa asiat oikeaan mittakaavaan. Miten iso rikos se nyt sitten loppujen lopuksi olikaan. Kuinka valtava loukkaus. Ehkä se ei elämän mittakaavassa oikeasti ollutkaan sen vakavampaa kuin se yksi juttu silloin ala-asteella, joka loppujen lopuksi olikin aika mitätön homma.

On eräs ihminen joka teki todella väärin mua kohtaan...välillä en pysty ajattelemaan mitään muuta kun kostoa sitä ihmistä kohtaan.. raivo ja verenpaine nousee enkä pysty nukkumaan jos ajatukset tulevat yöllä mieleen... ja pitäisi vaan jotenkin osata unohtaa. en osaa, miten voin? miten saan vihan ja raivon ja kostonhimon pois`? Eikä siis ole mistään parisuhdekriisistä kyse,

Ymmärtämällä, että tuon sinulle aiheuttamansa tunnetilan vuoksi tuo henkilö hallitsee elämääsi. Voit voittaa vain jos pääset tuon yläpuolelle ja nollaat koko jutun, jotta pääset hänestä päässäsi eroon. Jos kyseessä on oikea rikos - miksi et tehnyt tutkintapyyntöä/rikosilmoitusta?

Hyväksy tunteesi. Älä yritä saada niitä pois. Sinä tunnet vihaa ja raivoa. Täysin hyväksyttyjä ja positiivisia tunteita. Ne kertovat siitä, että osaat asettaa rajoja. Ennenpitkää päästät kyllä irti näistä tunteista.
En kuitenkaan suosittele toimimaan vihan ja raivon vallassa. Silloin joudut tilanteeseen, jossa oikeutat itsellesi jotain, joka on väärin ja loppujen lopuksi joudut tuntemaan syyllisyyttä.
Eli hyväksy, mutta älä toimi. Helpommin sanottu kuin tehty.

Käytä vihaa hyödyksesi, mutta älä lopulta jää vihaan.
Sinuna pitäisin pääkopassa semmoiset "vihamässäysviikot", joiden aikana suuttuisin mkelessäni sille ihmiselle, puhuisin jollekin luotetulle ihmiselle tästä ihmisestä, vatvoisin ja märehtisin.
Jos on jotain käytännön tason selvitettävää tai vastuuseen asettamista siihen loukkaukseen liittyen, hoitaisin asian.

Sitten päästäisin irti. Mun psyyke ei enää jaksaisi käydä sitä prosessia kunnon mässäämisen jälkeen, ja on vapaa.
Pahinta on haudata asia nyt, ja jäädä vellomaan loppuiäkseen jäytävään katkeruuteen ja myös pelkoon.

Jossain oli tutkimus siitä, miten ihminen parhaiten pääsee kriisistä yli.
Pitää ihan alussa pitää kunnon kriisiytyminen, saa lamaantua, surra, vihata, maata sängyssä.

Sit kun on pitänyt kunnon "peijaiset", on aika jatkaa elämää.
Riippuu tietysti menetyksen/kriisin suuruudesta, että kuinka kauan siihen irtiottoon menee.

m1es antoi hyvän neuvon + hanki joku harrastus tai muu aktiviteetti joka oikeasti kiinnostaa, ja vie ajatukset muualle! Ei ole kovin tervettä elää pitkään katkeroituneena akkana/ukkona.
Ex kaveri eli katkerana vuosia, ja itseasiassa edelleen, vaikka itse oli osittain syypää siihen mikä johti hänet katkeruuteen. Hän koki että häntä on loukattu. Toinen jatkoi elämää eteen päin ja löysi onnen. Ei sitä akkaa jaksanut. Aina samaa valitusta vuodesta toiseen, vanhoja kaivellen. Sairasta ja raskasta! Sitten alkoi olemaan ihan harhaluuloinen, näki joka puolella tän tyypin jolle oli katkera ja veti näihin harhoihinsa muita ihmisiä jotta alkaisivat vihaamaan tätä jolle niin kovasti halusi kostaa.

Itsehoitotekniikoita on tarjolla mm EFT tunteiden vapautustekniikka, klippejä löytyy YouTubesta paljon varsinkin englanniksi. Sitten TRE trauman- ja stressinpurkuliikkeet. Kummastakin on kirjoja suomeksi.

Hyviä ehdotuksia oletkin jo saanut. Minulle tuli mieleen, että voisitko ajatella kirjoittavasi hänelle kirjeen, jossa käyt läpi ja jäsentelet tunteitasi ja ajatuksiasi? Voit sitten lähettää tai jättää lähettämättä sen, mutta tosiaan niiden ajatusten läpikäymiseksi se voisi olla hyvä ajatus laittaa niitä paperille. Toki aina parempi, jos voit sen hänelle lähettää.

Mä itse käyttäydyin joskus todella ikävästi ja huonosti erästä ystävää kohtaan, kun kävimme iltaa viettämässä ja olin humalassa, Itsellä oli omia solmukohtia ja ongelmia, jotka sitten purin häneen. Sitten hänelle tuli mitta täyteen. Hän kirjoitti minulle pitkän kirjeen ja se oli kova paikka lukea se mutta erinomainen "läksy" itselle ja itsetutkiskelun paikka - ja anteeksipyynnön. Taisin kirjoittaa hänelle sitten takaisin.

Tästä on jo useita vuosia, ja olemme edelleen ystävät, itse asiassa hyvinkin läheiset, vaikka emme välimatkan vuoksi niin paljon tapaa.

Enkä tarkoita, että sinun tarvitsisi kaveerata sinua loukanneen ihmisen kanssa, mutta halusin vain kertoa, mitä itselläni kävi.

Tsemppiä!

Tässä ketjussa on jo paljon vinkkejä (y)

Yritä jättää vihan tunteet pois ja käsitellä asiaa toisella tavalla. Esim. ajatella vaikka, että jos tuo ihminen ei ole tarpeeksi kypsä, osaa ottaa muita huomioon ja pysty sen takia toimia oikein ja reilusti? Voi olla, että sillä ei ole hyvä olla omissa nahoissaan, mutta ei ymmärrä syytä siihen eikä siis kykene muuttumaan. Se on itse itsensä vanki. Sen sijaan, että ajattelisit sitä ihmistä vihalla, mieti onko mahdollista, ettei se tarkoittanut kaikkea pahalla ja tahallaan, vaan että on ollut epäkypsä, levoton ja ei ole kyennyt ajattelemaan silloin pidemmälle ym? :cautious:

Hyväksy tunteesi. Älä yritä saada niitä pois. Sinä tunnet vihaa ja raivoa. Täysin hyväksyttyjä ja positiivisia tunteita. Ne kertovat siitä, että osaat asettaa rajoja. Ennenpitkää päästät kyllä irti näistä tunteista.
En kuitenkaan suosittele toimimaan vihan ja raivon vallassa. Silloin joudut tilanteeseen, jossa oikeutat itsellesi jotain, joka on väärin ja loppujen lopuksi joudut tuntemaan syyllisyyttä.
Eli hyväksy, mutta älä toimi. Helpommin sanottu kuin tehty.
Samoilla linjoilla. Omassa päässä voi ja kannattaakin raivota sille vihan kohteelle, kuvitella kaikkea kaameaa tälle ja huutaa ja räyhätä tälle ne omat tunteet ulos. Tätä voi jatkaa pari päivää, jolloin asia alkaa jo vähän laimenemaan ja kyllästyttämäänkin. Sitten antaa vain ajan hoitaa asian pois mielestä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Miksei voi kostaa, jos aihetta on? Riippuu ihan tilanteesta, mutta usein se kosto saa sen väärintekijä edes hiukan miettimään tekosiaan.
Periaatteessa samaa mieltä, jos siis on joku järkevä kosto, ei mikään kirvessurma.
Mutta tuokin riippuu tilanteesta ja suhteesta siihen kostettavaan. Jos kyse on jostain läheisestä ihmisestä, jonka kanssa aikoo jatkossakin olla tekemisissä, niin kosto ei hyvä ratkaisu. Se vain tekee asioista vaikeampia ja aloittaa yleensä negatiivisen kierteen.
Mutta jos kyse on jostain satunnaisemmasta tyypistä, kenen kanssa ei ole niin läheisissä väleissä, eikä haluakaan olla, niin tällöin kosto voi olla ihan paikallaan.

Tiedän liiankin hyvin tuon tunteen...
Mua satutettiin todella julmasti ja monta kertaa, aloin oireilla mm. fyysisesti niin että olin jatkuvasti kipeä ja hiuksia irtos päästä tukkoina, ahmin ja oksentelin taas, valvoin öisin ja nukuin vuorokaudessa vain muutamia tunteja, olin aina vihainen ja itkin yli puoli vuotta melkein joka ikinen päivä, koska en ymmärtänyt miksi ja millä oikeudella toinen ihminen kehtaa satuttaa ja olla niinkun mitään ei olis tapahtunut.
Halusin kostaa ja se oli mulle uutta, koska en ole luonteeltani kostonhaluinen ihminen.
Sanotaanko näin että se kerta kun sattui, oli se kerta mikä herätti ''sisäisen tiikerini'' hereille.

Onnekseni pääsin pikkuhiljaa niistä tuntemuksista eroon ja pystyin antamaan anteeksi vaikkei kukaan ikinä sitä pyytänyt...kai mä annoin anteeksi itseni takia enemmänkin.

Näin jälkeenpäin en todellakaan pitänyt siitä vihan tuntemuksesta ja halusin siitä jo silloin eroon.
Parhaimpia terapeutteja mulle oli ne oikeat ystävät, ihmiset joihin voi luottaa ja joista tietää etteivät ikikuuna päivänä pettäis luottamusta.

Koita ap vaan päästä siitä eroon, keskustele ystävien kanssa tai vaikka raivoa yksin ollessa...

Niin ja olet sä sata varma, että olet oikeasti oikealle ihmiselle vihainen eikä niin, että joku/jotkut ulkopuoliset ovat sotkeneet asioita?
Niinkin on kuulema joskus toisille tehty.

Tiedän liiankin hyvin tuon tunteen...
Mua satutettiin todella julmasti ja monta kertaa, aloin oireilla mm. fyysisesti niin että olin jatkuvasti kipeä ja hiuksia irtos päästä tukkoina, ahmin ja oksentelin taas, valvoin öisin ja nukuin vuorokaudessa vain muutamia tunteja, olin aina vihainen ja itkin yli puoli vuotta melkein joka ikinen päivä, koska en ymmärtänyt miksi ja millä oikeudella toinen ihminen kehtaa satuttaa ja olla niinkun mitään ei olis tapahtunut.
Halusin kostaa ja se oli mulle uutta, koska en ole luonteeltani kostonhaluinen ihminen.
Sanotaanko näin että se kerta kun sattui, oli se kerta mikä herätti ''sisäisen tiikerini'' hereille.

Onnekseni pääsin pikkuhiljaa niistä tuntemuksista eroon ja pystyin antamaan anteeksi vaikkei kukaan ikinä sitä pyytänyt...kai mä annoin anteeksi itseni takia enemmänkin.

Näin jälkeenpäin en todellakaan pitänyt siitä vihan tuntemuksesta ja halusin siitä jo silloin eroon.
Parhaimpia terapeutteja mulle oli ne oikeat ystävät, ihmiset joihin voi luottaa ja joista tietää etteivät ikikuuna päivänä pettäis luottamusta.

Koita ap vaan päästä siitä eroon, keskustele ystävien kanssa tai vaikka raivoa yksin ollessa...

Niin ja olet sä sata varma, että olet oikeasti oikealle ihmiselle vihainen eikä niin, että joku/jotkut ulkopuoliset ovat sotkeneet asioita?
Niinkin on kuulema joskus toisille tehty.
Kuulemma?

Yhteistyössä