Miten reagoisit, jos naapurisi ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajatus"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ajatus"

Vieras
Vaikea otsikoida lyhyesti. Mutta miten sinä reagoisit, jos naapurisi pyytäisi sinua pitämään lapsesi pois heiltä tiettyyn päivänaikaan?

Meillä on sellainen tilanne, että haen lapset (3 ja 5) aina kolmen aikaan iltapäivällä päiväkodista. Mulla on hektinen työ ja meluisa työpaikka ja olen töistä tullessani aina melko uupunut ja ääniherkkä. Siinä pitää kuitenkin alkaa tehdä ruokaa melko pian. Mä sitten haluaisin, että me saataisiin olla ihan rauhassa kotona siihen asti, että ollaan syöty. Lapset osaa kahdestaan leikkiä nätisti pitkiäkin aikoja.

Naapurin lapsi kuitenkin ilmestyy oven taakse aina viimeistään viisi minuuttia sen jälkeen, kun me ollaan tultu kotiin. On kotihoidossa, ja mä ymmärrän sen, että hänellä on varmasti päivisin tylsää, kun tässä ei ole ketään leikkikaveria. Mä sitten pitkään olen hänen antanut tulla, mutta näiden 5-vuotiaiden poikien leikit sitten meinaa aina karata käsistä. Ja kun mä en jaksaisi sitä koko ajan setviä. En voi passittaa poikia uloskaan, kun ne vaatii kuitenkin vielä vahtimista (keksivät ihan älyttömiä juttuja muuten), enkä minä ehdi sinne pihalle ruuanlaitolta. Naapuria itseään ei juuri koskaan tuossa pihassa näy. Nyt mä sitten olen jonkun aikaa vaan sanonut pojalle, että nyt ei voi tulla, me tullaan sitten hakemaan ruuan jälkeen. Mutta silti poika tulee aina soittamaan ovikelloa ja mua on nyt vähän alkanut ärsyttää.

Olisko paha, jos mä pyytäisin naapuria pitämään pojan pois meiltä tuohon aikaan...? Miten sinä reagoisit, jos sulle tultaisiin tällaista puhumaan?

Jos ystävällisesti ehdotetaan, että voitasko sopia että Matti tulee ovelle vasta klo 17 maissa, että ehditään syödä ja vaihtaa oman perheen kuulumiset, tottakai se olis ok :)

Tai että Matti ei tule ovelle ennen klo 17.

Kun siis kukaan työssäkäyvä äiti ei kyllä välttämättä jaksa vierasta ipanaa joka jumalan iltapäivä nurkissaan... Niin tuo sinun sanamuotohan on melkein kuin kutsu.

Vai oliks sä sen Matin äiti?

Ok, kun ei ainakaan heti tullut täystyrmäystä, niin tämä riittää minulle, kiitos! Enkä tietenkään mitenkään hyökkäävästi ajatellutkaan asiaa ilmaista, olen ihan kiltti ihminen :D

Jos se käy joka päivä, mitä jos kaikki lapset menisivät välillä naapuriin? Ei ole reilua, jos teillä aina "hoidatetaan" lapsi, toki sekin on ok jos se ei sua haittaa.

[QUOTE="vieras";29032566]Jos se käy joka päivä, mitä jos kaikki lapset menisivät välillä naapuriin? Ei ole reilua, jos teillä aina "hoidatetaan" lapsi, toki sekin on ok jos se ei sua haittaa.[/QUOTE]

Peesi. Tuotakin voisi naapurin kotiäidille ehdottaa.

En edes kehtaisi laittaa omaani naapuriin joka päivä, ilman että kutsuisin toisinkinpäin. Nolo tyyppi naapurina.

vaikka minulle omat lapset ovat rakkainta, kauneinta ja puhtainta mitä tiedän, niin ymmärrän että kaikille muille vain ärsyttävä rasite, jos liikaa joutuu katsella. Ei kukaan jaksa vieraita ihmisiä nurkissaan ja ihmisiä lapsetkin ovat, vieläpä usein meluisampia ja sotkuisempia kuin aikuiset, ja sikäli rasittavampia vieraita.

Tai että Matti ei tule ovelle ennen klo 17.

Kun siis kukaan työssäkäyvä äiti ei kyllä välttämättä jaksa vierasta ipanaa joka jumalan iltapäivä nurkissaan... Niin tuo sinun sanamuotohan on melkein kuin kutsu.

Vai oliks sä sen Matin äiti?

No en ole sen Matin äiti. Mutta ei sitä nyt ihan noinkaan voi sanoa, ettei KUKAAN työssäkäyvä äiti halua muiden lapsia nurkkiinsa joka päivä.
Mä olen kyllä päivät töissä, enkä laita pahakseni, että meiltäkin löytyy naapurista se Matti, joka on ovella 2 minuuttia sen jälkeen kun näkee että ajetaan pihaan. Mahtavaa, että lapsilla on kavereita näin lähellä!
Muistan itse, miten mukavaa oli kun mulla sai olla kavereita vaikka joka päivä. Yleensä olikin. Kaverit kulki mukana mökkiviikonloput ja lapin lomat. Täydellistä! :)

Onneksi mun vanhemmat jaksoivat niitä Matteja katsella. Aion itsekin jaksaa, jos lapset niin haluavat.

No en ole sen Matin äiti. Mutta ei sitä nyt ihan noinkaan voi sanoa, ettei KUKAAN työssäkäyvä äiti halua muiden lapsia nurkkiinsa joka päivä.
Mä olen kyllä päivät töissä, enkä laita pahakseni, että meiltäkin löytyy naapurista se Matti, joka on ovella 2 minuuttia sen jälkeen kun näkee että ajetaan pihaan. Mahtavaa, että lapsilla on kavereita näin lähellä!
Muistan itse, miten mukavaa oli kun mulla sai olla kavereita vaikka joka päivä. Yleensä olikin. Kaverit kulki mukana mökkiviikonloput ja lapin lomat. Täydellistä! :)

Onneksi mun vanhemmat jaksoivat niitä Matteja katsella. Aion itsekin jaksaa, jos lapset niin haluavat.

kiva että sulla oli kiva lapsuus. Meillä taas lapset eri ikäisiä ja eri harrastukset. Juuri lomalla lähentyvät toisiaan eli en ottaisi lomamatkoille vieraita lapsia. Harvinaista koko perheen yhdessäoloa.

[QUOTE="hmmm";29032829]kiva että sulla oli kiva lapsuus. Meillä taas lapset eri ikäisiä ja eri harrastukset. Juuri lomalla lähentyvät toisiaan eli en ottaisi lomamatkoille vieraita lapsia. Harvinaista koko perheen yhdessäoloa.[/QUOTE]

Kyllä, kiva lapsuus on aivan mahtava juttu.

Oli mullakin sisaruksia, mutta niin paljon mua vanhempia, että ei niistä mulle seuraa ollut :( Lomamatkoillakin lakkasivat käymästä kun mä olin ehkä 10...

Mutta älä nyt ota ittees, enhän mä väittänyt että kaikkien pitää niitä Matteja katsella kaikki viikonloput ja lomamatkat, toin vaan esille että ei pelkästään oman kokemuksen perusteella voi olettaa ettei KUKAAN työssäkäyvä äiti jaksa päivittäin muiden lapsia katsella :)

Yhteistyössä