Miten reagoisit, jos anoppi ei suostuisi ottamaan molempia lapsia yhtä aikaa yökylään?

  • Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti
kyssäri
Sanoisitko asiasta ihmettelysi vai olisitko hiljaa? Meillä siis jo isommat koululaiset kyseessä ja olisi kiva saada yhteistä aikaa miehen kanssa ( edes joskus.. ) Kerran vuodessa on lapset olleet yökylässä ja nyt oli sanonut ettei ota molempia yhtäaikaa..
 
"vieras"
no riippuu anopin iästä ja voinnista... mun anoppi on 75v ja sydänvikainen ihminen, ja vaikka kovasti haluis, niin en anna lapsia sinne enää missään nimessä yökylään..... edes koululaista....
 
"hmm"
onko anoppi jo vanha ettei jaksa tms?

Nostan hattua anopille: se oikeen vaatimalla vaati että sais meidän tytön (2,7v) ja tytön serkut (2,10v & 5v) yhtä aikaa yökylään.. huh huh..
ja yleensä ottaa koko porukan kerran 3kk yökylään =)
 
kyssäri
[QUOTE="vieras";23213951]no riippuu anopin iästä ja voinnista... mun anoppi on 75v ja sydänvikainen ihminen, ja vaikka kovasti haluis, niin en anna lapsia sinne enää missään nimessä yökylään..... edes koululaista....[/QUOTE]

Meidän anoppi on virkeä, eikä ikäkään vielä paina:)
 
"vieras"
Outo ihminen.

Kun minä olin pieni, oli mummolassa joskus suoranainen serkkumeeting, minä sissaruksineni (3 kpl) ja serkut (3kpl). Samanlaisia lapsuusmuistoja on muillakin ikäisilläni. Nyt työkaveri kertoi, että heillä ei kummatkaan isovanhemmat suostu ottamaan heidän kolmea lastaan yökylään kerralla. Ei edes kerran vuodessa.

Onko ihmisistä tullut jotenkin itsekkäitä?
 
kyssäri
[QUOTE="mä";23213968]Hieno homma! Saatte miehen kanssa kahden keskistä aikaa ja anoppi voi ottaa yhden kerrallaan silloin kun se hänelle itselleen sopii eikä mitään ongelmaa ole :)[/QUOTE]

Ööö, luitko viestini? Anoppi ottaa noin kerran vuoteen lapsen yökylään. Aika epätodennäköistä ja toteutumatonta, että toinen lapsi olisi leirillä tai kaverilla samaan aikaan.. Meillä anoppi ei koskaan pyydä lasta yökylään.
 
Karju
Anoppi saa tehdä niinkuin itse haluaa, ei hällä ole mitään velvoitteita lastenlasten kaitsemisesta. Kai hän on näin halunnut asian tehdä, mukavempi varmaan yhden lapsen kanssa olla.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;23213978:
Ööö, luitko viestini? Anoppi ottaa noin kerran vuoteen lapsen yökylään. Aika epätodennäköistä ja toteutumatonta, että toinen lapsi olisi leirillä tai kaverilla samaan aikaan.. Meillä anoppi ei koskaan pyydä lasta yökylään.
Voi luoja tuota uusavuttomuutta! Kaksi koululaista + kaksi koululaisten kaveria = koululaiset kavereilleen yöksi yhtä aikaa. Mahdollista on myös aikuisten ystävien pyytäminen lapsenvahdiksi jos ei kahden aikuisen taloudessa ole varaa maksaa palkalliselle lapsenvahdille.
 
Minä olen samaa mieltä, että kouluikäiset lapset on varmasti mahdollista saada yökylään kavereilleen! Varmasti löytyy hyvät kaverit joiden äiti ottaa lapsen kylään, lupaat sitten tehdä saman myöhemmin.

Mun äiti on alusta asti säädellyt sitä, kuka lapsista on yökylässä. Neljää nyt ei tietysti edes harkitsisi, mutta hyvin tyypillisesti vain meidän vanhin ja se mummolle rakkain pääsee. Joskus on yhtä aikaa kakkosen kanssa. Mutta kolmonen ei koskaan ja tämä vauva ei varmaankaan ikinä tule sekään pääsemään. Vauva on nyt 2kk ja mun äiti (52v, työkykyinen ja virkeä, välimatkaa noin 5km) on nähnyt sen 2 tai 3 kertaa... mun isä kerran...
 
"nina"
Ei meidänkään lapset (3v ja 5v) ole koskaan vielä päässeet yökylään anoppilaan tai minnekään muuallekaan. Mun vanhemmat asuu kaukana. 5v kerran itse pyysi, että voisiko joskus tulla yöksi, mutta anoppi kieltäytyi kun toinen (3v) on vielä niin pieni. No onhan se tavallaan.
Ne ei oikein jaksa tulla lapsenvahdeiksikaan ja aina niillä on kova kiire pois. Ihan kivoja ihmisiä kuitenkin ovat.
 
"vieras"
Sitten vaa kysyisin koska voi ottaa toisen yökylään. Miksi tehdä asiasta hankalaa? Jos anoppi ei halua molempia yhtäaikaa, niin anopin tahtoa pitää kunnioittaa, tottakai! Onko tätejä, setiä/enoja tai kummeja kenen luokse toinen voisi mennä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyssäri;23213978:
Ööö, luitko viestini? Anoppi ottaa noin kerran vuoteen lapsen yökylään. Aika epätodennäköistä ja toteutumatonta, että toinen lapsi olisi leirillä tai kaverilla samaan aikaan.. Meillä anoppi ei koskaan pyydä lasta yökylään.
Jos on noin harvinaista että pääsee mummolle yökylään niin taitaisi jäädä menemättä kokonaan. Jos joka toinen vuosi pääsisi käymään niin kyllähän lapsikin on vieraantunut mummosta.
 
kyssäri
Jos on noin harvinaista että pääsee mummolle yökylään niin taitaisi jäädä menemättä kokonaan. Jos joka toinen vuosi pääsisi käymään niin kyllähän lapsikin on vieraantunut mummosta.
Kiits, Peppari :) Sä ymmärsit mistä oli kyse ja noin mäkin olen nyt alkanut ajatella. Sillä kyselin mielipiteitä, että otanko asian nyt puheeksi anopin kanssa. Jos ei kerta tykätä, niin ei tupata. Kyllä musta sen lastenlapsien kanssa ajan viettämisen halun pitäisi myös joskus tulla isovanhemmalta päin. Tylsäähän se on lapsellekin, kun mummo aina kieltäytyy ja ehtoja tulee joka kerta lisää. Esim. tuo nyt vain toinen lapsi kerrallaan. Ja toinen lapsi odottaa sitten vuoden sinne pääsyä..
 
"äippis"
Meillä mun äitini ottaa molemmat lapset yökylään,ihan sama onko isäni myös kotona "apuna" vaiko ei.Lapset 5v ja 2v.
Anoppini ei ota kuin vanhemman yökylään,eikä päivähoitokaan käy kuin vanhemman kanssa.
Ainoastaan jos appiukko on myös kotona,niin silloin ehkä molemmat..mutta se on todella harvinaista.
 
"vieras"
mun anoppi otta mielellään vaikka kaikki serkukset.
On virkeä tapaus ja omien sanojensa mukaan saa paljon lapsilta itsekkin ja mikä hienompaa kuin tiivis suhde isovanhempiin.
Meillä tyttö mummilassa n.5-6 kertaa vuodessa.Kesällä yleensä viikon putkeen+anoppi myös yökyläilee meillä+porukalla ollaan koko perhe anoppilassa noin 2-4 kertaa vuodessa.
Musta tuntuu oudolta jos kyseessä virkeä terve ihminen eikä hyalua luoda suhdetta lapsenlapsiin,mutta mielestäni se on hänen oma häpeä ja oma menetyksensä.
Pakottaa ei voi toista mutta olishan tuo tilanne surullinen.
 
lapsenvahti
meillä anoppi ja mummo ei ole ilmainen lapsenvahti jonne lapset tupataan yökylään, me palkataan kotiin hoitaja siksi ajaksi jos jonnekin halutaan.
Toinen mummo 75v ja toinen nuorempi mutta sen verran paha sydänvika ja verenpainetauti ettei tulisi mieleenikään rasittaa yökyläilyillä mummoja.
Mummoloissa käydään kylässä mutta missään nimessä ei jätetä kummallekaan hoitovastuuta edes tuosta kouluikäisestä.
 
"Maris"
Itse myös ihmettelen tätä nykysuuntausta: "isovanhemmat saavat valita, ottavatko vastuuta lastenlastensa hoidosta".

Itse aikoinani olin todella paljon isovanhemmillani "hoidossa". Tai ei se mitään hoitoa ollut. Vietin aikaani rakkaiden ihmisten kanssa, ihan viikkojakin putkeen. Myös serkkuja oli usein samaan aikaan. Parhaimmillaan meitä oli lähes 10 lasta viikonlopun yli..

Myös minä olen saanut ihanat vanhemmat/appivanhemmat, jotka haluavat tiiviisti kuulua perheyhteisöömme. Lapsemme ovat yökylässä n. kerran kahdessa kuukaudessa, joskus useamminkin. Isommat sopivat jo keskenään kyläilystä.

Ja itse todellakin aioin omien lapsenlapsieni elämässä olla vahvasti mukana. Tietysti mutkia voi tulla matkaan (sairaudet yms.) Kovin jo odotan aikaa, että itsestäni tulee isovanhempi!

Nykyisin isovanhemmat ovat todellakin itsekkäitä! Tai sitten vahemmat ovat vieraannuttaneet lapset heistä "omilla säännöillään". Ja tietysti pitkät välimatkat ovat ongelma.
 

Yhteistyössä