Miten reagoida oikein uhma-kiukku-itkuilevaan lapseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensimmäinen uhma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensimmäinen uhma

Vieras
Mikä olis paras tapa reagoida uhmassaan kiukkuilevaan lapseen? Meillä kohta 3½ vuotias poika, joka on nyt alkanut kiukuta tosissaan. Jos ei mene mielensä mukaan asiat, poika itkee ja huutaa kuin hyeena. Kiukku voi tulla vaikkapa siitä, että sukka on huonosti.

Poika yleensä kiukkuitkuillessaan haluaa syliin ja monesti olenkin sanonut, että älä huuda. Itkeä saa mutta älä huuda ja vasta sitten kun lopettanut sen kiljumisen, olen ottanut syliin. Mutta onko tuo hyvä tapa? Vai miten kannattaa toimia?

Mä teen kyllä juurikin noin meidän reilu kolme vuotiaan kanssa. Alkaa olla jo sen ikäinen mun mielestäni että ymmärtää kyllä miten huutaminen lakataan. :D Sama juttu siis meillä; pettymyksiä ei kestetä ollenkaan, ulkohousuista jos ne kiristysnarut menee niin väärin niin voi jee. |O Mut näin.. kiukkua saa osoittaa ja huutaakin hiukan mutta jos ihmisillä alkaa tärykalvot kärsiä niin sitten kiitos omaan huoneeseen kiukkua purkamaan ja takaisin sitten kun mörkö on taltutettu..

Alkuperäinen kirjoittaja ensimmäinen uhma:
Mikä olis paras tapa reagoida uhmassaan kiukkuilevaan lapseen? Meillä kohta 3½ vuotias poika, joka on nyt alkanut kiukuta tosissaan. Jos ei mene mielensä mukaan asiat, poika itkee ja huutaa kuin hyeena. Kiukku voi tulla vaikkapa siitä, että sukka on huonosti.

Poika yleensä kiukkuitkuillessaan haluaa syliin ja monesti olenkin sanonut, että älä huuda. Itkeä saa mutta älä huuda ja vasta sitten kun lopettanut sen kiljumisen, olen ottanut syliin. Mutta onko tuo hyvä tapa? Vai miten kannattaa toimia?

Minä laitan lastenhuoneeseen rauhottumaan tai muualle rauhalliseen paikkaan. Meillä 2,5v neiti kiukkuaa.

meillä saa huutaa, itkeä ja raivota jos siltä tuntuu, mutta heitellä, potkia ja lyödä ei saa.

Jos se on selkeää provosointia, en oo huomaavinaki. Huomaan vasta, ku lapsi muuttaa taktiikkaansa ja haluaa huomion positiivisena. Kaupassa tänään meidän 3-v veti pultit ja kirkui menemään. Vein hänet autoon rauhottumaan ja sen jälkeen kauppareissu sujui hyvin.

Jäähylle laitan huutajat kotona.

Yksinhän lasta ei saa jättää huutamaan.
meillä olen samassa huoneessa ja touhuan arkiaskareita siinä sivussa ja juttelen rauhallisesti aina välillä.
Noita uhmaikiä on nyt muutama mahtunut kolme lapsiseen perheeseen.
Teinin kanssa ei välillä voi kuin pyöritellä silmiä : )

Eli siis suht hyvin olen toiminut tuon uhmiksen kanssa. Olen siis samassa tilassa, poika voi olla ihan jalkojen juuressa kiljumassa ja vaatimassa syliä, mutta syliin olen siis ottanut kun huudolta on pahin terä talttunut.

Meillä myös suuttuessaan poika voi lyödä, purra, potkia, heitellä tavaroita... Silloin yleensä joutuu jäähylle. Kerran varoitan lyömisestä yms. mutta jos heittää tavaroita, siitä joutuu saman tien jäähylle, oli kiukkua vaikka kuin paljon.

Yhteistyössä