Miten puhua äidilleni hänen alkoholiongelmastaan + masennuksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Äitini ei koskaan lapsuudessani näyttänyt mitään merkkejä alkoholismista. Isä se oli juhlien päättyessä enemmän humalassa mutta arjessa kummallakaan ei ollut mitään ongelmia alkoholin kanssa. Pientä masennustaipumusta äidillä on vissiin aina ollut, muttei sekään lapsuudessani koskaan sellaiselle tasolle tullut, että olisi meidän arkeamme haitannut.

Nykyään olen jo pesästä lentänyt ja oman perheeni perustanut. Äidillä on vielä kaksi ala-ikäistä lasta kotona, eri "satsia" kuin minä, eli siis avioeron jälkeisestä suhteesta syntyneet. Sekin suhde päätyi eroon, eli äitini on kahden lapsen yh nyt. Jo ero isästäni toi äitini alkoholiongelmaa esille ja mt-ongelmia, mutta vasta toisen eron jälkeen (ja siitäkin jo pari vuotta) ovat äitini ongelmat edenneet sille tasolle, että ne haittaavat tosissaan arkea.

Äitini on oikein mielellään hoitanut lapsiani mutta nyt kun äidin luona asuva teini-ikäinen puoliveljeni on kertonut mitä siellä tapahtuu en tietenkään enää voi luottaa lapsiani hänelle. Tästä hän tulee loukkaantumaan suunnattomasti.

Äitini lienee siis masentunut ja kääntynyt pullon puoleen selvitäkseen arjesta. Minulle on tietenkin selvä, että alkoholi vain pahentaa masennusta eikä korjaa mitään ongelmia mutta en ole ollenkaan varma, että äitini on samaa mieltä asiasta. Vaikkei hänen alkoholinkulutuksensa ennen tätä elämänvaihetta ole ollut erityisen huolestuttavaa, on hän aina suhtautunut alkoholin vaaroihin ja alkoholismiin vähätellen. Hän on mm tuonut ( silloin raittiille) alkoholistille olutta ja näin edesauttoi repsahtamista.

Miten minä toisin asian esille...? Ajattelin kirjoittaa sähköpostia koska en uskalla ottaa asiaa puheeksi kasvotusten. En saisi sanottua ajatuksiani ääneen, perääntyisin ja koko homma jäisi käsittelemättä. Onko kenelläkään vinkkejä?

Kaikki tai ei mitään. Äitisi on ymmärrettävä, ettei tilanne voi jatkua. Uhkaat vaikka lastensuojeluilmoituksella, jos ei suostu hakeutumaan hoitoon. Toivottavasti saat hänet ravistettua järkiinsä. Pehmopuheet tuskin auttavat. :(

Alkuperäinen kirjoittaja fruity:
Voi että, noi on niin vaikeita juttuja, mä myös saman kokenu :(

Haluutko kertoa miten sujui? Tuliko tilanteeseen parannusta? Eniten mä pelkään, että teen tän kaiken "turhaan", eli mikään ei kuitenkaan muutu vaikka nyt avaan suuni ja tarjoan apuani käytännön asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitisi ryyppää juuri niin kauan kuin se on mahdollista. En usko (anteeksi nyt vaan) sanojesi vaikuttavan käytännössä asioihin ollenkaan.

No tätä samaa mäkin mietin :/ Toistaiseksi hän on vielä hoitanut työnsä ja alla on asunto, mutta häneltä on aina rahat loppu vaikka saa aika kovaa palkkaa ja vain kikkailut lainojen kanssa ovat pitäneet hänet taloudellisesti pinnalla. Ja on vain ajan kysymys milloin juominen alkaa tosissaan vaikuttaa työhön. En haluaisi, että äiti joutuisi kodittomaksi pultsariksi ennen kun pystyy lopettamaan juomisen. Missäköhän hänen rajansa menee?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toipuneet alkoholistit sanovat, että pohjalla on käytävä, ennen kuin elämä voitaa sen viinanhimon. Toivon, ettei äitisi tarvitsisi niin alas mennä.

Pohjalla on jokaisen käytävä, mutta se pohja voi ulospäin näyttää eri ihmisillä aika erilaiselta. Kyse on omasta henkisestä pohjasta.
Olen nähnyt päihdehoitolaitoksessa nuoria uskonnollisen perheen lapsia, joilla tukska yhteisön paineen takia on ollut jo todella kova, vaikka juodut alkoholimäärät tai edes tapahtuneet vahingot ei ole kovin mittavia. Henkilökohtainen pohja vaan on tullut vastaan, kun ei ole pystynyt elämään normiensa mukaista elämää.
Alkoholismissahan ei ole kyse juodun alkoholin määrästä, vaan siitä miten pakomielteistä se on, mitä tapahtuu jos sitä ei joskus saakkaan ja kuinka paljon se pyörittää mieltä.
Hyvä keino saada isovanhempansa löytämään pohja, on tiukasti kertoa, että he eivät saa lapsenlapsiaan hoitoon, jos eivät hoida alkoholismiaan.
Varsinaisesti et voi asialle mitään, ennen kuin äitisi oma halua hakea apua herää, mutta voit auttaa sen halun syntymisessä asettamalla tiukat rajat itsellesi. Äitisi juo juuri niin kauan kun joku sitä mahdollistaa. Kun ympäristö lopettaa mahdollistamisen, saa kyllä varmasti kuulla olevansa hankala ja vittumainen ihminen, mutta se on ainoa tapa sekä auttaa alkoholistia että pelastaa itsensä.
Hoitoon lähtiessä oman motivaation ei tarvi olla kovin kummoinen. Ulkoinen motivaatio voidaan muuttaa omaksi sisäiseksi motivaatioksi todellisuuterapian avulla, kun ihminen todella näkee juomisensa seuraukset.

Äiti ei myönnä ongelmaansa :( Mukamas luulee minun viittaavaani yhteen yksittäiskertaan hänen ollessaan humalassa eikä alkoholiongelmaansa yleisemmin. Luuleekohän etten minä huomaa? :(

Valitettavasti meidän tarina meni surullisesti. Se on totta, että se joka on juodakseen, se juo, siinä ei auta muiden itkut, ei kauniit puheet.
Mun äiti hoiti myös työnsä ja raha-asiat pysy vielä hallussa. Juominen kuitenkin muuttu melkeen joka päiväiseksi. Heti töistä alkoon ja sitä rataa..
Isä kuoli ja se ei ainakaan auttanu yhtään.

Tuli sitte se päivä, kun huomasin, että äidillä ei kaikki ollu kohallaan, muisti pätki joinain päivinä tosi pahasti.
Saatiin äiti tutkimuksiin ja sillä oli ollu pari pientä aivoinfarktia, just siellä muistin puolella.
Dementoituminen oli alkanu ja etenikin aika hyvää vauhtia.
Juominen oli loppunu, jäljellä oli äiti, joka tarvi meidän lasten lisäksi joka päivä kotihoidon apua, aluksi lääkkeiden antoon ym., vähän ajan kuluttua ihan perusasioihinkin, ruokailuun, puhtauteen jne.

Ja öin päivin oli pelko, ettei hän vaan "karkaa" ja joudu hukkaan.
Dementikkona äiti eli kolmisen vuotta, sitte tuli iso aivoinfarkti, johon menehtyi :(
Näin meni meillä, toivon sydämestäni, että äitisi tajuaa lopettaa, kun vielä on "järki" tallella ja hyvää elämää edessä.
Voimia sulle:)

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :)

Yhteistyössä