Miten pitkään poissa töistä varhaisessa keskenmenossa?

31.10.2008
223
0
16
Itselläni tuli keskenmeno viikko sitten maanantaina, vko 6+1. Alkuviikon fyysiset syyt estivät töihin menon. Kun olo parani fyysisesti, psyykkinen olo huononi, olin tosi itkuinen. Totesin, etten ole loppuviikkoon työkykyinen. Kättärin lääkäri suostui kirjoittamaan s-lomaa niin, että voin olla poissa töistä yli kolme päivää.

Nyt eilen maanantaina menin töihin. Työt sujuivat, mutta... sitten yksi työkaveri totesi minulle (nimi muutettu)"Kato Sannan mahaa! onks se raskaana?" No, raskaanahan tämä Sanna näyttää tosiaan olevan. Teki tosi pahaa. Koko illan olin itkuinen. Itkuisuus johtui myös siitä, että koko päivän olin pinnistänyt töissä. Viime yön valvoin, itkin, olin päänsäryssä.

Kyllä itse duuni sujuu, mutta raskaana olevan työkaverin näkeminen ahdistaa. Pelkään myös, että joku töissä sanoo sellaista, josta saan sitten seuraavana hetkenä pidätellä kyyneleitä - tällainen tilannehan tuli jo. Lisäksi olen tosi väsynyt jo pelkästä surusta.

Totesin, että töistä on nyt otettava aikalisää. Onneksi esimieheni on tosi ymmärtäväinen, samoin työkaverini - vaikka heidän työkuorma tietysti kasvaa. Tänään iltapäivällä on aika terveyskeskuksen lääkärille. Toivottavasti ei rupea ehdottamaan mitään rauhoittavia pillereitä. Haluaisin vain saada surra rauhassa mieheni kanssa ja voida tehdä sellaista, mistä tulee hyvä olo... omien voimieni mukaan.

Mitä kokemuksia teillä muilla on sairasloman tarpeesta? Miten kauan teillä kesti henkinen toipuminen? Tällaisen kanssahan elää tietysti koko loppuiän, mutta mietin, kauankohan kestää tällainen vereslihalla oleminen??

Kiitos myötätunnosta, Soja. Kävin lääkärissä. Vähän nuori, mutta kylläkin ymmärsi, mistä on kyse; surusta. Ei tungettu reseptiä kouraan, kuten pelkäsin. Diagnoosilla Surureaktio sain loppuviikoksi sairaslomaa. En viikolle lupasi ma-ke puhelimitse lisää, jos on tarvis. To-pe ensi viikolla olen lomalla suunnitellusti. Joten saa nähdä, ollaanko peräti kaksi viikkoa poissa töistä. En halua enää uudestaan mennä töihin liian aikaisin; kokemus oli liian rankka.

Nyt helpottaa; koen olevani toimintakykyisempi, kun työt voi hetkeksi jättää sivuun. Käyn kaupassa, ehkä hoidan muitakin asioita, jos jaksan. Esimies ja työkaverini ovat tosi ymmärtäväisiä minua kohtaan.

Voimia! :flower:

Itselläni keskeytynyt keskenmeno rv 14. Hyvin nyrpeä lääkäri suostui JUURI JA JUURI kirjoittamaan viikon sairasloman. Tämän jälkeen palasin töihin ajatellen, että parempi kai töissä kuin asioiden pohtiminen kotona. Pahinta oli työkavereiden säälivien ilmeiden kohtaaminen...
Aika parantaa haavat, mutta kun "mahdollinen laskettuaika" koitti niin pahalta se taas tuntui...

Nyt rv 21 joten kyllä se aurinko onneksi paistaa joskus risukasaankin!

Onhan pitemmällä saikulla se riski, että töihin meneminen tulee vain vaikeammaksi... Mutta kyllä joskus huomaa, että henkinen puoli jää kokonaan ymmärtämättä lääkäreiltä.

Itsestäni tuntuu, että voisin ehkä mennä töihin ensi viikolla, mutta toisaalta... tiedän, että töitä on ylitöiksi asti. Pystyn varmaankin tekemään kokopäivätyötä, mutta Jaksanko sitä ylitöitä vielä? Ja pystynkö kestämään mahdolliset kommentit jonkun raskaudesta, josta ensimmäisessä kirjoituksessa kirjoitin?

Tässä on onneksi vielä aikaa miettiä.

HUOM *Nimim. nns vaihtunut Chat!

itse olin kaksipäivää saikulla. olisin saanut enemmän mutta totesin että töissä ajattelen asiaa tarpeeksi vähän. kiroakka haikeus iski lasketun ajna tienoilla vaikkakin olin jo uudestaan raskaana tuolloin.

jokainen tarvitsee oman aikansa "parantumiseen" itselläni kotiin jääminen olisi tehnyt töihin palaamisen entistä hankalammaksi.

Menin sitten viime maanantaina töihin, vaikka olisin saanut vielä s-lomaa puhelimitse. Jännitti, koska viikkoa aikaisemmin yritin samaa, eikä siitä mitään tullut (ks. aik. nns-nimellä kirj.) Työyhteisöni on ihana! Multa oli vähennetty töitä, joten pääsin aloittamaan rauhassa. Seuraavat viikot menee kyllä varmaan ylitöiksi, mutta ei se mitään. Tuntui tosi hyvältä olla taas töissä. Elämä jatkuu!

Minulla oli pysähtynyt keskenmeno joka todettiin rv 11 ja sikiön kasvu oli pysähtynyt 8+. Lääkäri määräsi lääkkeet tyhjentymiseen eikä meinannut lainkaan kirjoittaa sairaslomaa. Sain sitten pyydettyä sen päivän (oli perjantai) ja maanantaina hain työterveydestä päivän lisää. Oikeasti olisin tarvinnut ainakin viikon.

Yhteistyössä