Miten pehmustatte äitiyspakkauslaatikon vauvaa varten?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoista odotteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoista odotteleva

Vieras
Eli ajattelin ensisängyksi laittaa se laatikon, mikä tulee äitiyspakkauksen mukana. Miten olette pehmustaneet sen? Mistä olette hankkineet patjan/laidat? Itsellä ei minkäänlaisia askartely/käsityötaitoja, mutta jos sais jotenkin ne laidat ja pahvit piiloon, niin ei tarvitsisi raasun pelkässä pahvilaatikossa nukkua... :)
 
Mukana tulee patja, joka on siihen laatikkoon sopiva. :)

Itse ompelin lisäksi semmosen reunalakanan, jossa sisäpuoli on pehmustettu ja ulkopuoli samantapainen kuin esim. runkosänkyyn laitettava reunalakana (semmoinen jossa on laskokset kulmissa).

Mut helpompaa ois tehdä siihen esim. rimpsureunainen reunalakana.

Jos et osaa ommella, huutiksessa on paljon noita valmiina myynnissä. ;)
 
meillä nukkui pelkässä pahvilaatikossa. siinähän on niin nätit kuvatkin. eikä ihan pikkuisena vielä kolua pitkin reunoja. tietenkin oli patja ja lakana, peitto.
 
Minäpä tungen samaan ketjuun kysymyksineni. Ensin ajattelin samaa, että teen pakkauksesta ensisängyn, mutta kuulemma kätkytkuolema-riski on korkeampi. No pinnishän on aluksi ihan hirveän iso ja kolkko sille vastasyntyneelle, niin miten siitä sais sellasen mukavan pesän sille vauvalle? Oisko jotku tyynyt ympärillä hyvät?
 
Alkuperäinen kirjoittaja täälläkin esikko masussa;22036170:
Minäpä tungen samaan ketjuun kysymyksineni. Ensin ajattelin samaa, että teen pakkauksesta ensisängyn, mutta kuulemma kätkytkuolema-riski on korkeampi. No pinnishän on aluksi ihan hirveän iso ja kolkko sille vastasyntyneelle, niin miten siitä sais sellasen mukavan pesän sille vauvalle? Oisko jotku tyynyt ympärillä hyvät?

Meillä nukuttiin "isossa" pinniksessä heti syntymästä saakka. Laitoin vain reunapehmusteen. Tosin nyt oli niin kuuma kesä, etten halunnut tehdä sängystä kuumempaa. Voithan kääriä esim isoista pyyhkeistä rullan, jolla reunustaa vauvan pesää. Tai saman asian ajaa iso viltti tms joka kääritään rullalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täälläkin esikko masussa;22036170:
Minäpä tungen samaan ketjuun kysymyksineni. Ensin ajattelin samaa, että teen pakkauksesta ensisängyn, mutta kuulemma kätkytkuolema-riski on korkeampi. No pinnishän on aluksi ihan hirveän iso ja kolkko sille vastasyntyneelle, niin miten siitä sais sellasen mukavan pesän sille vauvalle? Oisko jotku tyynyt ympärillä hyvät?

Missä on kätkytkuolemariski korkeampi? :( Ja miksi?
 
Meillä on ollu laatikon ympärillä tavallinen yhden hengen valkoinen lakana. Oon sen vaan taittanu pituussuunnassa kahtia ja kiertäny sillä sit sen laatikon niin, et puolet lakanasta on sisäpuolella ja loput ulkopuolella. Lakanan pituus riittää justiinsa. Mitään pehmusteita meilllä ei oo ollu.

Jos haluaa niin laatikon ulkopuolellehan vois laittaa kiertään vaikka jotain satiininauhaa, pitsiä, suikaleen jotain kuviollista kangasta. Kankaastakin voi reunat silittää alle piiloon, niin ei tartte ompelukonettakaan, sitten vaan vaikka nuppineulalla takaa kiinni.
 
Missä on kätkytkuolemariski korkeampi? :( Ja miksi?

Olen kuullut/lukenut, että äitiyspakkauksessa olisi, jos siis siinä nukuttaa vauvaa ensialkuun. Ilmeisesti hiilidioksidia jäisi pyörimään sinne laatikon sisään ja näin riski nousisi. En nyt kyllä löydä lähdettä tähän hätään, mutta me päätettiin ettei laitetakkaan vauvaa sinne laatikkoon.

Kiitos hyvästä vinkistä pyyhkeen tms rullaamisesta :) En nyt muista nimimerkkiäsi.
 
Aijaa.com - 6718650.jpg

Mä tein tuollaisen. Ei ole pehmuste, vaan ihan puuvillakangasta.
Voisihan siihen halutessa laittaa vanun väliin sisäpuolelle.
Se vauva on kuitenkin alussa niin pieni, ettei reunoihin törmäile.

Voisin jopa harkita tuon myyntiä, jos raaskisi, meillä tuskin enää tulee käyttöä.
 
ostin vauvatalo johannasta pupujussikat-reunapehmusteen ja peiton (myytiin settinä). mulla toi laatikko pinnikses ja sit oon vielä laittanu pienen tyynyn tonne alle, et on pääpuoli vähä kohllaan.. niinku sairaalan vauvansängytki on sillain.. meillä kaikki 3 tyttöö nukkunu sielä "pesässä" oikein hyvin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tämä;22036370:
Aijaa.com - 6718650.jpg

Mä tein tuollaisen. Ei ole pehmuste, vaan ihan puuvillakangasta.
Voisihan siihen halutessa laittaa vanun väliin sisäpuolelle.
Se vauva on kuitenkin alussa niin pieni, ettei reunoihin törmäile.

Voisin jopa harkita tuon myyntiä, jos raaskisi, meillä tuskin enää tulee käyttöä.

Ihana tuokin :) Onko tuo sisäpuoli trikookangasta tms kun olet saanut noin nätisti/tasaisesti ulkopuolelle tulevan reunalakanan rypytettyä?
 
Ihana tuokin :) Onko tuo sisäpuoli trikookangasta tms kun olet saanut noin nätisti/tasaisesti ulkopuolelle tulevan reunalakanan rypytettyä?

Ihan puuvillakangasta on. Kyllä se aika helposti rypyttyy nätinnäköiseksi, paljon vaan nuppineuloja ennen ompelua. Tuossa on vielä aika vähän tuota rypytystä, kun en ostanut kuin yhden leveyden tuota muumikangasta.
 
[QUOTE="sama";22036464]Ihan puuvillakangasta on. Kyllä se aika helposti rypyttyy nätinnäköiseksi, paljon vaan nuppineuloja ennen ompelua. Tuossa on vielä aika vähän tuota rypytystä, kun en ostanut kuin yhden leveyden tuota muumikangasta.[/QUOTE]

Ok, on nätti ja siisti ompelu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja täälläkin esikko masussa;22036368:
Olen kuullut/lukenut, että äitiyspakkauksessa olisi, jos siis siinä nukuttaa vauvaa ensialkuun. Ilmeisesti hiilidioksidia jäisi pyörimään sinne laatikon sisään ja näin riski nousisi. En nyt kyllä löydä lähdettä tähän hätään, mutta me päätettiin ettei laitetakkaan vauvaa sinne laatikkoon.

Kiitos hyvästä vinkistä pyyhkeen tms rullaamisesta :) En nyt muista nimimerkkiäsi.

En nyt ihan heti tuohon usko.

Ensinnäkin kätkytkuoleman syyhän selvisi: se oli se hormonivaje aivoissa. Eli ei sinänsä korkeampi hiilidioksidi, kuten yhteen vaiheeseen epäiltiin.

Toisekseen tuo laatikko on avoin, ei umpinainen. Kyllä siellä ilma kiertää. =)

Niin vielä tarkemmin ajateltuani, tuolla perusteellahan vauvaa ei voisi laittaa mihinkään ensisänkyyn tai esim. vaununkoppaan. Niissäkin on reunat lähempänä ympärillä, yhtä lailla niissä pitäisi ilman jäädä liiaksi jumiin.

Ei. En näe tuossa vaaraa. :D Meidän toinenkin nukkuu samassa laatikossa, samalla pehmusteella kuin esikoinenkin. =) Jos tuossa väitteessä olisi perää, Kelakaan ei varmasti tarjoaisi koko äp-laatikkoa sänkymahdollisuutena.
 
Viimeksi muokattu:
Mellä esikoinen nukkui aluksi pelkässä laatikossa ja sitten siirtyi viereeni sänkyyn.

Seuraavalle ompelen tummanpunaista reunasuojusta mutta pehmustamatonta. Lähinnä sisustuksellisista syistä ;)

Kätkytkuolemariskin kasvamiseen en nyt ihan het uskois, ei kätkytkuoleman riskitekijöitä tunneta kuitenkaan kuin muutama (vatsallaan nukuttaminen, tupakanpoltto, lämpimässä nukkuminen) ja ihan minipienihän se riski kuitenkin on. Muut riskit on paljon suurempia...
 
Niin mä luin tosiaan joskus jonkun nettikeskustelun jossa puhuttiin kuinka huonosti ilma kiertää siellä laatikossa ja mä ihan tosissani mietin että onkohan ne tajunneet ettei sitä laatikkoa kuulu sulkea kun vauva nukkuu siellä :D :D

Ehkä pitäis lisätä varoitus laatikon kylkeen...
 
[QUOTE="asdf";22037390]Niin mä luin tosiaan joskus jonkun nettikeskustelun jossa puhuttiin kuinka huonosti ilma kiertää siellä laatikossa ja mä ihan tosissani mietin että onkohan ne tajunneet ettei sitä laatikkoa kuulu sulkea kun vauva nukkuu siellä :D :D

Ehkä pitäis lisätä varoitus laatikon kylkeen...[/QUOTE]

:D
 
Kaikkea sitä kuuleekin, että äitiyspakkauksenlaatikko ensisänkynä lisää kätkytkuolemanriskiä.:) sori mutta vähän hymyilyttää . Ei tosiaan kannata sitä kantta laittaa siihen laatikkoon kun vauva siellä nukkuu silloin ei oikein tuo ilma vaihdu ja hiilidioksidia kertyy sinne laatikkoon.
 

Yhteistyössä