Miten pärjäisitte 300 eurolla kuukauden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

ssss

Vieras
Pärjäisittekö mainiosti vai olisiko mahdottomuus? Minulle jää laskujen jälkeen 400 euroa rahaa, josta 100 euroa menee bensaan. Kyllähän järkikin sanoo että yhden aikuisen pitäisi saada 300 eurolla hyvinkin kuukauden ruuat ja pakollisia mm. wc paperi, saippuat ym. Mutta tuntuu mahdottomalta kun on tottunut että jää rahaa 600-700 euroa ja nekin aina menevät helposti.

No yksin varmaan riittäis, jos miettii vähän mitä ostaa, ruuan ja muunkin suhteen.
Kyllähän se niin on, ainakin monella, että jos rahaa on niin kyllä sen helposti saa menemäänkin...vaikka oikeasti pärjäis vähemmälläkin.

Tä? Siis pitääkö tuosta riittää siis vaan kauppaan? Tokihan tuo riittäisi, jopa meidän 6 henkilön perheelle. Tottakai pitäisi miettiä mitä ostaa, mutta kyllä sen riittämään saa jos on halua/pakko.

Tä? Siis pitääkö tuosta riittää siis vaan kauppaan? Tokihan tuo riittäisi, jopa meidän 6 henkilön perheelle. Tottakai pitäisi miettiä mitä ostaa, mutta kyllä sen riittämään saa jos on halua/pakko.

Juu, mitä nyt tarvitsee kuukauden aikana ostaa, paitsi bensa. Kun maksan vuokran ja kaikki laskut, niin jää 400 euroa. Josta satanen menee bensaan. 300 eurolla täytyy siis ostaa ruoka, lääkkeet, pesuaineet ym..

Pärjäisin, menneisyydessä on ollut sellaisia ajoittaisia kituuttamisjaksoja. Toki mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, mutta nälkää ei tarvitse nähdä. Suosin noina köyhinä aikoina yksinkertaisia kasvisruokia, puuroa ja yms. edullista.

Paljonko teillä menee kuussa esim pesuaineisiin? Ja eikö mitään ole kaapissa valmiina?
Kyllä 300 eurolla kaks aikuista kuukauden pärjää, jos on pakko. Tiukkaa se tekee, mutta pärjää. Sitten ei vaan ostella mitään ylimääräsiä, puuroa aamu- ja ehkä iltapalaks, kaapit tyhjiksi. Ihmeen vähällähän sitä ihminen pärjää.

Heleposti pärjätään joka kuukausi. Meitä taloudessa kolme. Nyt varsinkin kun metsät täynnä marjoja ja sieniäkin löytyy jo. Verkot pullistelee kalaa ja markettien vihannekset nyt halvimmillaan. Pää pois einespussista ja luontoon.

Hätätilassa meidän 5 henkinen perhe eläisi tuolla summalla. Normaalisti meillä menee ruokaan+pesuaineisiin+vessapaperit+hygienia n.500€, mutta uskoisin, että oikein tarkasti elämällä 300€ riittäisi. Paljon puuroja, kaikki leivät itse tehtynä, luonnonantimia hyödyntäen ja kaupoissa pyörimistä vältellen...

Yhden kuukauden helposti, muutamankin. 300 euroa riittää kyllä yhden henkilön ruokaan, ja joka kuukausi ei tarvitse ostaa pesuaineita, hygieniatuotteita ym. ja vaikka joutuisikin, niin kyllä tuosta niihinkin riittää.

Jos taas joutuisi pitkäaikaisesti elämään 300 eurolla kuukaudessa, niin todella tiukkaa tekisi, joutuisi tinkimään jo ihan tarpeellisestakin. Jos siis tuo 300 euroa ei olisi pelkästään ruokakauppaan ja päivittäistavaroihin, vaan ihan kaikkiin menoihin mitä eteen tulee. Mä joudun esimerkiksi ostamaan liki vuoden välein uudet silmälasit, ja tarvitsen kalliimmat erikoislinssit, niihin menee monta sataa. Lisäksi viimeisen vuoden aikana on tullut ihan terveyskeskuskäynneistä ym. terveyteen liittyvistä jutuista pienoinen nivaska laskuja. Halpaahan se toki kunnallisella on, mutta jos noista tuloista joutuisi vaikkapa säästämään niihin laseihin ja maksamaan niitä lääkärikäyntejä ym. niin ei paljon naurattaisi.

Yksin onnistuisi hyvinkin. Vallankin nyt kun diettaan about 1200 kalorilla päivä. Summaan saisi myös vitamiinit. Pesuaineita käytän vain tiskiaineen + pesupähkinät pyykkikoneeseen + mäntysuopa ja vessapaperi. Nekin saisi alle kympillä koko satsin, jos sattuisi olemaan lopussa juuri sillä kuukaudella.

Säästääkseni mahdollisimman tarkasti, varmaan suuntaisin Lidliin ja säästelisin myös bensaa pyöräilemällä matkoja. Usein jos joudun päivän aikana siirtymään monta kertaa, mutta töihin on pitkä matka, niin ajan keskustaan ja hoidan muut siirtymät keskustassa kävellen ettei polttoainetta (ja hermoja) kulu.

No kyllä pitäisi yhden ihmisen pärjätä tuolla summalla ihan hyvin! Itse opiskelevana yh:na olen elänyt yhden lapsen kanssa lähes 200 euroa pienemmällä summalla...

[QUOTE="Yh-äiti";28794543]No kyllä pitäisi yhden ihmisen pärjätä tuolla summalla ihan hyvin! Itse opiskelevana yh:na olen elänyt yhden lapsen kanssa lähes 200 euroa pienemmällä summalla...[/QUOTE]

No riippuu vähän elämäntilanteesta. Jos on sairauksia ja niihin liittyviä "sivukuluja" , näkyy rahapussin pohja aika nopeaa.

Itse olen ruokakauppaan pienimmillään kuluttanut kuussa 200e. Meitä 2 + 2. Tosin silloin oli syksy eli marjoja ja sieniä oli paljon ja toinen lapsista oli osaksi rintaruokinnassa.

Ekaksi, tee kaappi ja pakasti inventaario. Sieltä löytyy ruokaa tai ainakin aineksia vaikka mihin. Tee ruoat itse. Leivo itse. Katso kilohintoja. Hyödynnä tarjouksia ja sesonkituotteita. Esim. nyt ovat kasvikset halpoja, peruna on halpaa ja hyvää, samoin kaali (katso esim. kaalikeitto/kaalilaatikko/kaalipaistos yms. ohjeita netistä).

Älä osta eineksiä (joku euron mikropizza on kilohinnaltaan tosi kallista, samoin esim. tonnikala on kalliimpaa kuin lohi jne.)

Jätä karkit yms. herkut kauppaan. Tee vaikka mustikkarahkaa makeannälkään (metsät on mustikkaa pullollaan).

Käytä mielikuvitusta. :)

Yhteistyössä