Miten pääsen eroon katkerista ajatuksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katkeruuden vanki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katkeruuden vanki

Vieras
Tilanteeni on tämä:
Tapasin aviomies n:o 2:n noin 7 vuotta sitten, menimme naimisiin 5 vuotta sitten ja muutin hänen luokseen asumaan. Siellä asui ennestään hänen lapsensa (silloin 15 v.) Yritin aikani tulla toimeen tämän kaverin kanssa, mutta siitä ei tullut mitään. Hän oli ja on kaiken arvostelun yläpuolella, siitä pitävät isä ja muu suku huolen. Ainoa konsti selvitä oli alistua tilanteeseen.

Lisäksi isällä on jonkun sortin alkoholiongelma, viikonloppuisin lähes aina pitää saada ainakin yhtenä päivänä kunnon kännit. Aloin vihata niitä kännejä ja näytin sen, mikä aiheutti aina kovaa riitaa. Joskus hän jahtasi minut ulos talosta, heitteli tavaroita perääni yms. Pakenin lähikaupungin hotelleihin. Loppuaikoina pidin aina auton peräkontissa kassia pakattuna äkkilähtöjen varalta, käsilaukkua ja kännykkää takin sisällä, lähellä ovea.
Tässä kännäilyssä ärsyttää lähinnä se, että hän on silloin kaksi päivää pois yhteisestä elämästä, toisen kännissä ja toisen krapulassa. Ja vihamielisenä kumpanakin päivänä.

Vihdoinkin puoli vuotta sitten yhden riidan ja ulos jahtaamisen seurauksena muutin sieltä pois. Kuukauden olin yksin ja rakensin elämää eteenpäin, mutta mies aneli ja rukoili ja lupasi vaikka mitä, jos ottaisin hänet takaisin. Arkenahan meillä menikin kahdestaan kohtuullisen hyvin ja lopulta sulin ja sallin hänen majailevan luonani.

Nyt tilanne on taas lipsunut kännäilyyn, ei minun kodissani, mutta aina on joku hirveän hyveellinen syy mennä entiseen kotiin, jollekin kaverille tms. Näyttää siltä, että tämä liitto on nyt lopullisesti tiensä päässä, olen liian väsynyt tähän kaikkeen.

Koko viiden vuoden ajan rakensin kotia siellä hänen talossaan, investoin suuria summia tapetteihin, maaleihin, kiintokalusteisiin, verhoihin yms. Niitä en voinut ottaa mukaani. Nyt mies on antamassa tätä taloa lapselleen. Kun muistan missä kunnossa se oli tullessani ja missä lähteissäni, raivo nousee pintaan. Sille sietämättömälle tyypille menee kaikki työni tulokset. Kiukku ja katkeruus on niin lamauttavaa, että en tiedä, miten pääsen tästä yli.

Vähän sekava sepustus, mutta kysymykseni on, että miten pääsen tästä vihasta, kaunasta ja katkeruudesta ja pystyn antamaan itselleni anteeksi hyväuskoisuuteni, typeryyteni, alistumiseni.

Anna anteeksi itsellesi.
Anna anteeksi, että et tutustunut mieheen riittävästi ennen yhteen muuttamista. Et tutustunut riittävästi miehen lapseen ja mahdolliseen yhteiselämään.
Anna anteeksi, että olit liian hyväuskoinen ja otit miehen takaisin.
Anna anteeksi, että jatkoit parisuhdetta näin kauan.
Anna anteeksi, että että et säilyttänyt jokaista kuittia tapeteista ja muista remonttitarpeista

Me jokainen teemme joskus vääriä valintoja. Moni tekee niitä sen sokaisemana, mitä rakkaudeksi kutsuu. Usein se on riippuvuutta toisesta ihmisestä tai yksinolon pelkoa.

Anteeksiantaminen ei ole mikään nopea hetki, vaan se on pitkä prosessi.

Opettele rakastamaan itseäsi ja tekemään sitä, mikä on sinulle hyväksi. Se on myös lähipiirillesi hyväksi.

Muista hakea ammattiapua, jos siltä tuntuu.

Nyt tilanne on taas lipsunut kännäilyyn. Näyttää siltä, että tämä liitto on nyt lopullisesti tiensä päässä, olen liian väsynyt tähän kaikkeen.

Koko viiden vuoden ajan rakensin kotia siellä hänen talossaan, investoin suuria summia tapetteihin, maaleihin, kiintokalusteisiin, verhoihin yms. Niitä en voinut ottaa mukaani. Nyt mies on antamassa tätä taloa lapselleen. Kun muistan missä kunnossa se oli tullessani ja missä lähteissäni, raivo nousee pintaan. Sille sietämättömälle tyypille menee kaikki työni tulokset. Kiukku ja katkeruus on niin lamauttavaa, että en tiedä, miten pääsen tästä yli.

Väsynyt kaikkeen.
Täh? Et rakasta miestäsi etkä voi sietää hänen lastaan etkä kestä, että joku ihminen (tässä tapauksessa miehesi lapsi) saa sinulta mitään.

Kannattaisko miettiä elämäsi arvot uusiksi?

Viimeksi muokattu:
Väsynyt kaikkeen.
Täh? Et rakasta miestäsi etkä voi sietää hänen lastaan etkä kestä, että joku ihminen (tässä tapauksessa miehesi lapsi) saa sinulta mitään.

Kannattaisko miettiä elämäsi arvot uusiksi?

En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, mikä arvoissani on pielessä.
Minä yritän pitää puoleni, vihdoinkin. Kynnysmattona oleminen riittää jo!

Viimeksi muokattu:
tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja sun tapauksessa myös kukkaro.
Pakottiko se mies sinut ostelemaan tapetteja, kiintokalusteita ja verhoja??

Seurustelitte 2 vuotta, sen jälkeen menit avioon. Siitäkin on jo 5 vuotta aikaa.

Miehen teini-ikäinen on ollut koko ajan "oma persoonansa" eikä se ole siitä muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.
Mieskin on väkivaltainen juoppo joka kännää lähes aina viikonloppuisin.
Kuka tervepäinen ihminen tollasen perään haikailee????

Minä en olisi miehen omistamaan taloon laittanut latin latia alunalkaenkaan.
Olisin hommannut teinille oman asunnon ja teille kahdelle oman.

Eiköhän miehen jälkipolvi surutta vetäise uudet tapetit sinun ostamiesi päälle ja vaihda verhotkin nuorekkaampiin.

Ota kalusteet ja verhot mukaan, hommaa itsellesi oma asunto ja somista paikat oman mielesi mukaan. Ja unohda elämäsi viimeiset 7 vuotta.

tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ja sun tapauksessa myös kukkaro.
Pakottiko se mies sinut ostelemaan tapetteja, kiintokalusteita ja verhoja??

Seurustelitte 2 vuotta, sen jälkeen menit avioon. Siitäkin on jo 5 vuotta aikaa.

Miehen teini-ikäinen on ollut koko ajan "oma persoonansa" eikä se ole siitä muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.
Mieskin on väkivaltainen juoppo joka kännää lähes aina viikonloppuisin.
Kuka tervepäinen ihminen tollasen perään haikailee????

Minä en olisi miehen omistamaan taloon laittanut latin latia alunalkaenkaan.
Olisin hommannut teinille oman asunnon ja teille kahdelle oman.

Eiköhän miehen jälkipolvi surutta vetäise uudet tapetit sinun ostamiesi päälle ja vaihda verhotkin nuorekkaampiin.

Ota kalusteet ja verhot mukaan, hommaa itsellesi oma asunto ja somista paikat oman mielesi mukaan. Ja unohda elämäsi viimeiset 7 vuotta.

Olen hommannut oman asunnon, laittanut sitä mieleni mukaan. Kaduttaa vaan niin vietävästi, että 5 vuotta tein paljon työtä ja satsasin paljon rahaa, tyhjään, josta en hyödy mitään. Oma syy, tiedän, tiedän. Nyt kysyinkin, miten saan nämä soimaukset loppumaan ja pääsen yli katkeruudesta. Ja turha sanoa, että se on vaan rahaa. Sitä ei kasva minun kotipuissani.

Viimeksi muokattu:
Mitä pahaa miehesi lapsi on tehnyt sinulle? Tai yleensä?

Yrittänyt parhaansa mukaan savustaa minut ulos talosta. Hän on siellä se, joka määrää. Mulla oli käsitys, että aikuiset määrää ja siinähän sitä törmäystä jo tuli riittämiin. Tosin vika on isän, äidin ja muun suvun, loppujen lopuksi.
Ja miksi mun pitäisi HALUTA lahjoittaa ansaitsemiani rahoja jollekin vieraalle ihmiselle?

Selvennys: en asunut siellä loisena, maksoin oman osuuteni juoksevista menoista + kuvittelin rakentavani kotia.

Viimeksi muokattu:
Yrittänyt parhaansa mukaan savustaa minut ulos talosta. Hän on siellä se, joka määrää. Mulla oli käsitys, että aikuiset määrää ja siinähän sitä törmäystä jo tuli riittämiin. Tosin vika on isän, äidin ja muun suvun, loppujen lopuksi.
Ja miksi mun pitäisi HALUTA lahjoittaa ansaitsemiani rahoja jollekin vieraalle ihmiselle?

Selvennys: en asunut siellä loisena, maksoin oman osuuteni juoksevista menoista + kuvittelin rakentavani kotia.
Juokse....

Viimeksi muokattu:
Kuitenkin ne tapetit ja verhot ovat vain materiaalia. Kun sisustit, sait siitä varmaan itsellesi mielihyvää ja iloa. Nyt et enää tarvitse niitä. On aika päästää irti sekä verhoista että koko suhteesta ja elämänvaiheesta.

Oletko varma että sinua pohjimmiltasi harmittaa ne verhot ja menetetty raha? Vai oletko loukkaantunut miehen piittaamattomuuteen ja siihen että koet itsesi petetyksi? Kyllähän ne tunteet on hyvä käsitellä mutta ei niihin kiinni kannata jäädä.

Ei sulle olis mitään iloa niistä verhoista tai muista sisustushärpäkkeistä. Ne kuuluvat sellaiseen elämänvaiheeseen, joka on jo ohi.

Olen minäkin katsonut kuinka entisen mieheni uusi vaimo tuulettaa siskoni minulle kutomia mattoja... mutta eipä sellaiseen kannata sitoa omaa energiaansa. Sille energialle on oman tulevaisuuden rakentamisessa muuta käyttöä!
Juridisesti tilanne on varmasti aika toivoton joten katse eteen päin ja kuono kohti tuulta!

Ajattele, että on sekin hyvin, että ne tavarat ovat siellä eivätkä sinun kotonasi. Minä otin mukaani matot, jotka olin kotiimme kutonut. Niin siinä kävi, etten halunnut niitä katsella, kun ne muistuttivat yhteiselosta. Kirpparille päätyivät ja yhden taisin viedä suoraan roskiin, kun niin suututti.

Olimme ostaneet kodin elektroniikkaa. Suututti sekin, että juuri silloin oli pitänyt ostaa tietynlaiset tavarat. Kyllähän minut rahoittajaksi haluttiin. Aluksi meni pari vuotta ilman tietokonetta ja telkkaria, kun eipä rahaa liiemmin ollut. Sittemmin ostin mieleiset uudet ja ajattelin, että onneksi ne yhdessä ostetut ja vanhentuneet eivät minulle jääneet.

Harrastatko liikuntaa? Nyt siitä voisi olla apua. Kävin monta kertaa viikossa jumpissa, joka sai unohtamaan suuttumuksen hetkeksi. Eräs ystävä neuvoi, että "aika auttaa". Nyt en enää syytä itseäni siitä, etten lähtenyt huonosta suhteesta aiemmin. Aika kuitenkin on auttanut ehkä parhaiten.

Kyllähän ne tapetit saa kivasti irti jos oikein vituttaa. Meinaan, kaverikin vei ostamansa ja laittamansa tapetit mukanaan kun riitaantui vuokraisäntänsä kanssa.

Minunkin mielessäni on käynyt, että menisin sinne spray-pullojen kanssa ja ruiskuttaisin kirkkoveneitä kaiken tapetoimani ja maalaamani päälle, autotallin ulkoseinistä eteisen kattoon asti. Ja sen lisäksi riipisin kaikki verhot alas ja työntäisin ostamaani kalansavustusuuniin, menisi pilalle sekin samalla. No nämä on kiukun synnyttämiä ajatuksia, joita en ikinä pystyisi toteuttamaan, mutta kummasti vähän helpottavat mieltä.

Viimeksi muokattu:
Minunkin mielessäni on käynyt, että menisin sinne spray-pullojen kanssa ja ruiskuttaisin kirkkoveneitä kaiken tapetoimani ja maalaamani päälle, autotallin ulkoseinistä eteisen kattoon asti. Ja sen lisäksi riipisin kaikki verhot alas ja työntäisin ostamaani kalansavustusuuniin, menisi pilalle sekin samalla. No nämä on kiukun synnyttämiä ajatuksia, joita en ikinä pystyisi toteuttamaan, mutta kummasti vähän helpottavat mieltä.

Voisi olla ihan hyvä niin pojalle kuin miehellesi, että toteutat tuon. Liika kiltteys on pahasta.
Tuollalailla purkaisit vitutuksesi kunnolla ulos. Mitä väliä sillä on mitä poik atai miehesi sinusta ajattelee.Minä ainakin panisin haisemaan ja kunnolla tuollaisen kohtelun jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Voisi olla ihan hyvä niin pojalle kuin miehellesi, että toteutat tuon. Liika kiltteys on pahasta.
Tuollalailla purkaisit vitutuksesi kunnolla ulos. Mitä väliä sillä on mitä poik atai miehesi sinusta ajattelee.Minä ainakin panisin haisemaan ja kunnolla tuollaisen kohtelun jälkeen.

Nyt mulla on - taas - järkevää sanottavaa:

Juu, menkää oikeen porukalla sotkemaan toisen koti. Siinäpä vasta loistoidea! Saatte lähestymiskiellon ja sakkoa rikoksesta. Ainakin.

Viimeksi muokattu:
Anna esimerkki vaikka tästä ketjusta, niin lukijatkin pysyvät mukana.

Kyllä tuo kysymys "mitä pahaa...." oli jossakin määrin provosoiva ja täysin asian vierestä, aavistuksen verran vittumainen kysymys. Mutta ehkä se ei ollut tarkoituksesi tai sitten olet sokea omalle kielenkäytöllesi ja sen vaikutuksista muihin ihmisiin.

Viimeksi muokattu:
Siellä asui ennestään hänen lapsensa (silloin 15 v.) Yritin aikani tulla toimeen tämän kaverin kanssa, mutta siitä ei tullut mitään.

Jos et tule toimeen aikuisena 15-vuotiaan nuoren kanssa, kummassa teissä on vika?

"Kyllä tuo kysymys "mitä pahaa...." oli jossakin määrin provosoiva ja täysin asian vierestä." (by "Katkeruuden vanki")
"Mitä pahaa miehesi lapsi on tehnyt sinulle? Tai yleensä?" (by "Wiltsu")

Toistan siis kysymykseni. Mitä pahaa miehesi lapsi on tehnyt sinulle? Tai yleensä? Missä kohtaa olen tarkalleen ottaen ollut riidan haluinen?

"Täysin asian vierestä"? Täysin asiasta.

Viimeksi muokattu:
Jos et tule toimeen aikuisena 15-vuotiaan nuoren kanssa, kummassa teissä on vika?

"Kyllä tuo kysymys "mitä pahaa...." oli jossakin määrin provosoiva ja täysin asian vierestä." (by "Katkeruuden vanki")
"Mitä pahaa miehesi lapsi on tehnyt sinulle? Tai yleensä?" (by "Wiltsu")

Toistan siis kysymykseni. Mitä pahaa miehesi lapsi on tehnyt sinulle? Tai yleensä? Missä kohtaa olen tarkalleen ottaen ollut riidan haluinen?

"Täysin asian vierestä"? Täysin asiasta.

´
LUE AP.N ENSIMMÄINEN VIESTI JA YRITÄ YMMÄRTÄÄ SEN SISÄLTÖ. Jos et ymmärrä, kysy mieheltäsi neuvoa tai jätä typerät kommenttisi väliin. Et edesauta keskustelua noilla typerillä kommenteillasi. Paljastat vain oman älyttömyytesi.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelevä;11325406:
´
LUE AP.N ENSIMMÄINEN VIESTI JA YRITÄ YMMÄRTÄÄ SEN SISÄLTÖ. Jos et ymmärrä, kysy mieheltäsi neuvoa...

No niin, kävin pyytämässä mieheni kommetteja. Niitä tulee tässä:

Jokainen nuori ihminen on oikeutettu aikuisen ihmisen ehdottomaan hyväksyntään aina ja kaikkialla. Olen hyväksynyt aina jokaisen lapsen ja nuoren, joka parisuhteenikin (ja työni) kautta on elämääni tullut sellaisena kuin hän on. Ihania on jokainen. Riippumatta äideistä, isistä tai sukulaisista. Tai häiriintyneistä puolisoista.

Aikuinen ei alistu mihinkään. Aikuisella on aina oikeus valita. Lapsella ei koskaan.

Valvon aina lapsen etua. Siihen ei kuulu alkoholiongelmainen aikuinen eikä sen salliva aikuinen.

No, voi reppana sinua, ap, (oletko sinä aikuinen?), voi sentään sinua, joudut kestämään alkoholistimiestä ja jopa sitä sen "kusipääkakaraa" etkä ymmärrä edes pysyä poissa, vaikka heitetään ulos.

Ja mistä sä ruikutat? Siitä, että olet väsynyt? Montako lasta hoidettavaksesi jäi? Jaksatko nyt ehkä hoitaa itsesi edes? Moni muu ihminen jaksaa hoitaa eron hetkellä monta lasta. Hommaa itsellesi apua väsymykseesi, jos et muuten jaksa tai olen muuten sitä mieltä, että - ala jumalauta - jaksamaan!

Yhteistyössä