Miten pääsee psykoterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pink Poodle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pink Poodle

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
3 147
0
36
Jotain asioita pitäisi saada setvittyä omassa päässä. Miten pääsen terapiaan? Kahdelle lääkärille olen asiasta maininnut, toinen määräsi masennuslääkkeet ja toinen laitto lähetteen ravitsemusterapeutille : /
Kyllähän näiden asioiden kanssa elääkin, mutta on se aika raskasta mennä vuoristorataa ja vältellä tunteita |O

Ei teillä ole paikkakunnalla esim. perheneuvolaa tms. paikkaa mistä tavoittaa psykologin? TK:ssakin voi olla psykologin palveluja. Jos he ei osaa auttaa, niin osaisivat ohjata oikeaan paikkaan. Tai sitten jos rahapussi kestää, niin yksityiselle...

Minkälainen rahatilanne sulla on? Psykoterapiaan pääsee koska vaan, jos maksaa itse. Jos haluaa hakea ja mahdollisesti saada Kelan tukea psykoterapiaan, pitää olla lääkärikontakti muutaman kuukauden ajan, saada lääkäri vakuutettua siitä, että tarvitset psykoterapiaa ja saada lääkäri vakuuttamaan Kela siitä, että tarvitset tukea psykoterapiaa varten. Sitten itse etsitään sopiva terapeutti.

Mä aattelen kuitenkin, että voisit alkuun mennä juttelemaan ihan psykologin tai vaikka psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, jälkimmäisille yleensä helpompaa saada aikoja. Psykoterapia on iso prosessi ja kallista, ihan tavallinenkin psykologin tms. keskusteluapu voi olla tosi hyödyllistä, jos tarttis selvitellä asioita mielessään. Yleensä lääkärit istuu näiden psykologiaikojen päällä, joten lääkäriltä sitä keskustelukontaktiakin kannattaa kinuta. Sitten on ihan mielenterveystoimistot ym., jotka on juuri tällaisia juttuja varten.

Varmaan keskustelukontakti olis sulle hyvästä, hienoa että huomaat itse tarpeesi! :)

Rahapussi ei itsellä kyllä kestä kustantaa. On vaan jotenkin väsyttävää kerätä voimia ensinnäkin siihen että saat ajan soitettua lääkärille, mennä sinne (olen joskus jättänyt menemättäkin kun jännitän) ja vielä saada avauduttua siitä mikä ahdistaa, sitten siellä tyrmätään.

Se lääkäri on vaikein osuus, sen jälkeen on paljon helpompaa, kunhan saa lähetteen keskusteluapua varten. Kirjoita ihmeessä listalle asiat lääkäriä varten, äläkä päästä itseäsi pois, ennen kuin oot saanut kerrottua kaiken! Lista on tosi hyvä apukeino, jos jännittää ja tuntuu, ettei saa kaikkea sanottua. Jos lääkäri ei meinaa kirjoittaa lähetettä, niin sitten täytyy vähän kinuta, koska sulla on oikeus siihen. Resurssit on pienemmät kuin kysyntä, joten noita ei pyytämättä yleensä tarjota.

En tiedä miten teidän kunnassa jutut toimii, mutta olisko teillä mielenterveystoimistoa, josta vois soittaa suoraan ajan, ettei tarttis tk-lääkärin kanssa asioida mielenterveysasioissa? Se on aina aika raskasta.

Jotain asioita pitäisi saada setvittyä omassa päässä. Miten pääsen terapiaan? Kahdelle lääkärille olen asiasta maininnut, toinen määräsi masennuslääkkeet ja toinen laitto lähetteen ravitsemusterapeutille : /
Kyllähän näiden asioiden kanssa elääkin, mutta on se aika raskasta mennä vuoristorataa ja vältellä tunteita |O

Ystäväni pääsi/joutui psykoterapiaan kun hänen lapsensa kuoli. Joten kannattaa miettiä voiko ongelmiasi vatvoa jossain muualla kuin psykoterapiassa.

Rahapussi ei itsellä kyllä kestä kustantaa. On vaan jotenkin väsyttävää kerätä voimia ensinnäkin siihen että saat ajan soitettua lääkärille, mennä sinne (olen joskus jättänyt menemättäkin kun jännitän) ja vielä saada avauduttua siitä mikä ahdistaa, sitten siellä tyrmätään.

Mä pääsin silleen, et sisko soitti terkkariin, itsellä ei ollut voimia. Siellä sitten terveyskeskuksessa kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla puolisen vuotta, ja lopetettiin kun huomattiin etten tarvii enää apua. :)

Ystäväni pääsi/joutui psykoterapiaan kun hänen lapsensa kuoli. Joten kannattaa miettiä voiko ongelmiasi vatvoa jossain muualla kuin psykoterapiassa.

No kuolemantapaukseen minunkin "traumani" kai liittyy. Ei oman lapsen, mutta usean läheisen henkilön.
Voisi vatvoa ongelmat jonkun ammattilaisen kanssa eikä yksin öitä itkeskellen:'(

Psykiatrian poliklinikalle tarvitsee lähetteen lääkäriltä. Eli vaikka se on varmasti vaikeaa, niin siihen kuitenkin kannattaa pyrkiä jos on vakaasti sitä mieltä että psykoterapia on se oikea paikka. Se on tosiaan aika pitkä prosessi ja pitää varautua siihen että terapeutti haetaan yksityiseltä puolelta, jolloin kelan tuenkin jälkeen hinta on aika suolainen.
Mutta ehkä kannattaisi tosiaan käydä ensi hätään juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa.

Olen pahoillani ystäväsi menetyksestä. Minun on kuitenkin korjattava viestiäsi. Psykoterapia on erittäin hyvä hoitomuoto monelle muullekin kuin vain lapsensa menettäneille. Se lähtee yksilökohtaisesta tarpeesta ja sen tarpeen pystyy mittaamaan yksilö itse, sekä yksilöä hoitava henkilökunta. Se ei siis ole mitenkään suljettu hoitomuoto joillekin ryhmille.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Jos haluat mennä omakustanteiseen psykoterapiaan, niin et tarvitse mitään lähetteitä. Ajan voit varata suoraan verkosta, eikä sinun tarvitse siotutua yhtä käyntiä pidempään ja 70 euroa kalliimpaan hoitosuhteeseen: http://www.vastaamo.fi/psykoterapia

Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiana lääketieteellisesti perusteltua ja tutkimustietoon perustuvaa psykoterapiaa (http://www.vastaamo.fi/kela-tuki). Potilaalla tulee olla psykiatrin (http://www.vastaamo.fi/psykiatria) tai muun lääkärin diagnoosin jälkeen vähintään kolmen kuukauden hoitosuhde psykiatriin, jonka aikana vähintää kaksi tapaamista vastaanotolla. Tämän jälkeen psykiatri tekee kuntoutustarpeen arvoinnin arvioinnin sisältävän lausunnon psykoterapian tarpeesta (ns. b-lausunto).

Psykiatrin lausunnonjälkeen potilas voi hakea Kelalta tukea 1-3 vuoden kuntoutuspsykoterapiaan, jonka toteuttaa psykoterapeutti psykiatrin seuratessa hoidon edistymistä.

Hakemukseen liitetään tieto tulevasta psykoterapeutista ja hänen viitekehyksestään. Psykoterapeutin valinta tehdään muutaman tutustumiskäynnin jälkeen. Tutustumiskäynnit asiakas maksaa itse kokonaan. Tarvittaeessa psykoterapeutti auttaa asiakasta henkilökohtaisen Kela-hakemuksen tekemisessä.

Itse kävin perheneuvolassa juttelemassa vuoden aikana useamman kerran. Sieltä kirjoitettiin lausunto (psykologi) j
ja sitten kävin vielä psykiatrin pakeilla muistaakseni pari kertaa. Psykiatri totesi keskivaikean masennuksen, kirjoitti todistuksen ja nämä kaikki todistukset+hakemuksen toimitin Kelaan. Sain kuntoutustuen ja kävin terapiassa 2 vuotta.

Terapiantarve on yksilöllistä ja elämässä ei ole tarvinnut tapahtua mitään kamalan traagista tarvitakseen terapiaa. Suosittelen lämpimästi :)

[QUOTE="Alli";26928581]Itse kävin perheneuvolassa juttelemassa vuoden aikana useamman kerran. Sieltä kirjoitettiin lausunto (psykologi) j
ja sitten kävin vielä psykiatrin pakeilla muistaakseni pari kertaa. Psykiatri totesi keskivaikean masennuksen, kirjoitti todistuksen ja nämä kaikki todistukset+hakemuksen toimitin Kelaan. Sain kuntoutustuen ja kävin terapiassa 2 vuotta.

Terapiantarve on yksilöllistä ja elämässä ei ole tarvinnut tapahtua mitään kamalan traagista tarvitakseen terapiaa. Suosittelen lämpimästi :)[/QUOTE]

jos haluan masennus lääkkeitä terkkarilta tiedän oikeat sanat mitä sanoa?

En ole tavannut henkisesti sekopäätä. Olen tavannut ihmisiä joilla on ongelmia ajatusten kanssa. Fyysiseen masennukseen ei auta psyyke lääkkeet.

Se että teet pakonomaisesti jotain johtuu riippuvuudesta ja pelosta.

Yhteistyössä