Miten ottaisin kuukautiset puheeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma"

Vieras
Heippa!
Minulla on 12-v lapsi, jolla on jo murrosikä.
Minua vain huolettaa, kun lapsi on muutenkin jo niin "arka", että kun kuukautiset sitten alkavat niin ei uskalla varmaan kertoa?
En viitsi nolostuttaa kysymällä että "onkos sulla jo menkat alkanut" vaan miten tekisin sen?
Kohta varmaan jo alkaa!
Ja miten saisin vihjattua että voisi ostaa jo rintsikat?

Meillä puhutaan avoimesti noista asioista jo pienestä asti (näkevät siteitä jne. ja kysyvät). Voit tuoda lapsellesi kaappiin parit sidepaketit ja sanoa, että sitten kun sulla alkaa kuukautiset, voit tuosta ottaa ja pitää ne omassa kaapissa. Ja sitten seuraavana päivänä (ei samaan syssyyn sentäs jos teillä noin huonot välit) kysyä lähtisikö sun kanssa ostamaan rintaliivejä.

Mikä tekee lapsen ja äidin välit noin etäiseksi???? Mä en ymmärrä.

Tästä nyt ei ole mitään hyötyä, mutta sanon kuitenkin, että itse luon jo pienestä sellaisen avoimen puheilmapiirin, että ei ole vaivaannuttavaa kun arkaluontoisemmatkin asiat tulevat henkilökohtaisiksi. Meillä siis on puhuttu menkoista ihan avoimesti "koko ajan". Sitten tyttö vain kerran reippaasti ilmoitti, että nyt ovat alkaneet :).

En osaa nyt kauheasti neuvoa, mutta entä jos vaan joskus sanoisit hänen kuulleen että, jaha, menkat alkoi (kun itselläsi alkaa), ja jatkaisit siitä sitten juttelua että mitä se tarkoittaa ja milloin tyttösikin voi niitä odotella alkavaksi.

Menkat on kuitenkin niin luonnollinen osa naisten elämää, ettei sitä asiaa mielestäni tarvitse puskissa piilotella.

minunkaan äiti ei ikinä puhunut kuukautisista. kerran sitten vain kysyi että onko mun luokalla kenelläkään alkanut kuukautiset. kaupassa sitten kerran osti sidepaketin minulle, että onpahan valmiina kun kuukautiset alkavat. ekoja rintsikoita ostettaessa kysyi kaupassa, että pitäisköhän ostaa jo tuollaiset. olisi voinut enemmänkin puhua asiasta...

Ite selitin tässä joku aika 9 vuotiaalle. Tiskejä laitettiin keittiössä ja kysyin vähän ohimennen et tietääkö mitkä on kuukautiset ja ei tienny. Hankalalta tuntu selittää mut pääpiirteissään kerroin. Pitää varmaan ottaa vielä uudestaankin puheeksi mut ees joku käsitys on jo.
Mulla on alkanu 11v menkat ja luulen että tytöllä alkaa jo ennemmin.

Miksi rintsikkaostoksista pitäisi vihjata? Viet tytön vaateostoksille ja siellä käytte myös alusvaateosastolla ja kyselet, että millaiset haluaisi. Itse käytin juuri tyttöä ostoksilla ja ostatin pari liivitoppia ja aluspaitaa.

Jos et niistä kuukautisista halua puhua, niin osta vessan kaaappiin sopivia siteitä ja näytä, että noita voit käyttää sitten, kun tarvitset.

Teette yhteisen kauppareissun niin, että sovitte lähtevänne ostamaan tytölle omia kuukautissiteitä. Siinä sitten luontevasti voi keskustella mm. siitä mitä kannattaa tehdä jos kuukautiskivut ovat kovin kovia (lämpötyyny, burana ja muut vinkit) tai millaiset muut asiat liittyvät kuukautisten alkamiseen. Eikä missään nimessä pidä unohtaa kertoa, mitä kuukautisten alkaminen tosiasiassa tarkoittaa: Eli että tyttäresi kuukautisten alkaminen tarkoittaa sitä, että hän on hedelmällisessä iässä, voi tulla raskaaksi ja siitä ne lapset syntyy. Ja mitä pikemmin otat kuukautiset puheeksi niin sitä parempi, 12-vuotta alkaa olla jo sellainen ikä, että ainakin suurimalla osalla minun kavereistani aikoinaan oli alkanut jo kuukautiset tuossa vaiheessa.

Itse en äitini kanssa juurikaan keskustellut kuukautisten alkamisesta ja se harmitti silloin. Onneksi koulussa oli käyty läpi asiaa terkan kanssa ja taitavat nykyäänkin pääasiat opetella. Mutta siihen ei pidä tuudittautua, että se riittää.

Rintaliivien ostamiseen suosittelen myös yhteistä tyttöjen päivää/iltaa kaupungilla: yhdessä ostamaan ja kokeilemaan erilaisia liivejä, molemmille! :) Näin tytöstä ei tunnu, että se on joku murrosiän nolo juttu, vaan että ne on äidinkin elämässä ihan normaali asia.

Tsemppiä murrosikään :)

Yhteistyössä