Miten on mahdollista että todella törkeän töykeä tk-lääkäri saa jatkaa työssään vuosikausia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";24027208]Sinne vastaanotolle saapuu kaikennäköistä tapausta, ja tämä lääkäri ei varmaan vaan löytänyt asiaasi. Joskus pitää olla lääkärienkin tiukkana joidenkin asioiden suhteen. Ei ole varaa laittaa lähetteitä eteenpäin kaikenlaisten potilaiden päähänpistosten takia. Lääkäri ei siis ehkä voinut tietää, että oliko diagnoosisi todellinen vai ei. Potilasjärjestelmissä on suuria puutteita. Kaikkiin ammattikuntiin löytyy tottakai myös kaikenlaisia tyyppejä. Toivottavasti saat avun.[/QUOTE]

Juu, kaikenlaista kummaa vaivaa lääkäreille varmasti esitetään, mutta Ehlers-Danlosin syndrooma on kyllä ihan virallinen ja tunnettu sairaus ja löytyy varmasti lääkäreiden tietokannasta, josta voi tarkistaa hoitosuositukset kuhunkin vaivaan. Olen itse vain terveydenhuollon sihteeri ja tuo diagnoosi kuulosti ihan tutulta, vaikka en olisi osannut yhdistää sitä heti reumatauteihin. Epäilen että tuolla lääkärillä oli oma mielipide ko. taudin hoidosta eli hoidon tarpeettomuudesta ja esitti siksi tyhmää, koska muuten on vaikea tajuta miksi hän ei näpäyttänyt diagnoosia tietokoneensa ruudulle ja tarkistanut sieltä asiaa.

Tökerin lääkäri johon olen törmännyt oli/on ammatiltaan neurologi.
Myös kirurgit ovat jostain syystä usein suorastaan tunnettuja ihmissuhdetaitopuutoksistaan.

Terkkalääkäreissä sen sijaan tiedän yhden vaarallisen epäpätevän ja se minusta töykeyttä kammottavampaa...

Fiksu lääkäri ei muuten pelkää osoittaa sitä, ettei kaikesta kaikkea tiedä.

Lapsenlapsen kanssakun aikoinaan asioin terkassa niin kaksikin lääkäriä sanoi suoraan, että "En tiedä mitään tästä perussairaudestaan vaan te jotka asiantuntijoiden kanssa tekemisissä voitte tarvittaessa opastaa minua."
:)

Fiksu lääkäri ei muuten pelkää osoittaa sitä, ettei kaikesta kaikkea tiedä.

Nimenomaan. Lääkärikin on vain ihminen ja on inhimillistä että hekään ei voi tietää kaikesta kaikkea.

Mulla on kokemusta useista ortopedeista. Moni lääkäreistä tuntee kuvittelevansa että ovat jumalia. Nyt mua hoitava lääkäri on jalat maassa-tyyppinen ja on suoraan sanonut kun ei keksinyt vastausta yhteen ongelmaan. Sellainen on helpompi hyväksyä kuin se, että aletaan sitten tiuskia kun ei osatakaan auttaa.

Nimenomaan. Lääkärikin on vain ihminen ja on inhimillistä että hekään ei voi tietää kaikesta kaikkea.

Mulla on kokemusta useista ortopedeista. Moni lääkäreistä tuntee kuvittelevansa että ovat jumalia. Nyt mua hoitava lääkäri on jalat maassa-tyyppinen ja on suoraan sanonut kun ei keksinyt vastausta yhteen ongelmaan. Sellainen on helpompi hyväksyä kuin se, että aletaan sitten tiuskia kun ei osatakaan auttaa.
Niinpä. Luulen että tämä min mainitsemani tk-lääkäri oli turhautunut kun ei ollut koskaan kuullutkaan sairaudestani, ja sen takia sitten käyttäytyi töykeästi. Minusta olisi ollut paljon parempi kun olisi kertonut suoraan ettei tiedä, niin minä olisin voinut kertoa siitä kaiken tarvittavan, nimittäin minä sattumoisin tiedän siitä aika paljon.

[QUOTE

Mulla on kulumia eri nivelissä eri puolilla kehoa, mutta toistaiseksi vasta vasemmassa polvessa on varsinainen nivelrikko. Polvea putsataan aina silloin tällöin tähystyksessä, koska nivelrikossa nivelen sisällä pyörii nivelpinnoilta irronnutta sälää, rustonpaloja ja muuta höttöä. Kun tuota höttöä tulee tarpeeksi, polvi alkaa oireilla tulehtumalla ja kipuilemalla jatkuvasti. Ja tuo putsaus on mulla aina auttanut muutaman vuoden. Tuohon putsaukseen siis olin hakemassa lähetettä, tai käytännössä ensin ortopedille, joka laittaa lähetteen tuohon polven tähystykseen.[/QUOTE]

Tavallaan ymmärrän ainakin sen miksi ko. lääkäri varoitti lähetteen palautuvat terveyskeskukseen. Aivan viime vuonna (tai sitä edellisenä) on ainakin TYKS:n käytännöt ortopedialla muuttuneet radikaalisti ja siitä on terveyskeskuksia tiedotettu. Polvien tähystysoperaatioita ns. "puhdistusleikkauksia" ei enää tehdä juuri ollenkaan. Perusteluna tähän on se, että tutkimusten mukaan aktiivisella kuntoutuksella (fysioterapia) päästään samoihin tuloksiin kuin leikkauksella. Ainoastaan jos 3-6 kk aktiivinen kuntoutus ei tuota tulosta, ottavat edes näytille poliklinikalle potilaan... Poikkeuksia ei juuri ole näkynyt. Ainoastaan jos on selvä trauma taustalla, ottavat aiemmin. Ehkä lääkäri yritti tätä (joskin töksähdellen ) selittää ja saada sinua varautumaan tähän muuttuneeseen käytäntöön. Sitä on itsekin ollut vähän vaikeassa välikädessä kun yhtäkkiä käytäntö muuttuu ja yrittänyt selittää potilaalle tätä vaikka itsekin on vähän ymmällään tilanteesta... T. Lekuri

[QUOTE

Mulla on kulumia eri nivelissä eri puolilla kehoa, mutta toistaiseksi vasta vasemmassa polvessa on varsinainen nivelrikko. Polvea putsataan aina silloin tällöin tähystyksessä, koska nivelrikossa nivelen sisällä pyörii nivelpinnoilta irronnutta sälää, rustonpaloja ja muuta höttöä. Kun tuota höttöä tulee tarpeeksi, polvi alkaa oireilla tulehtumalla ja kipuilemalla jatkuvasti. Ja tuo putsaus on mulla aina auttanut muutaman vuoden. Tuohon putsaukseen siis olin hakemassa lähetettä, tai käytännössä ensin ortopedille, joka laittaa lähetteen tuohon polven tähystykseen.

Tavallaan ymmärrän ainakin sen miksi ko. lääkäri varoitti lähetteen palautuvat terveyskeskukseen. Aivan viime vuonna (tai sitä edellisenä) on ainakin TYKS:n käytännöt ortopedialla muuttuneet radikaalisti ja siitä on terveyskeskuksia tiedotettu. Polvien tähystysoperaatioita ns. "puhdistusleikkauksia" ei enää tehdä juuri ollenkaan. Perusteluna tähän on se, että tutkimusten mukaan aktiivisella kuntoutuksella (fysioterapia) päästään samoihin tuloksiin kuin leikkauksella. Ainoastaan jos 3-6 kk aktiivinen kuntoutus ei tuota tulosta, ottavat edes näytille poliklinikalle potilaan... Poikkeuksia ei juuri ole näkynyt. Ainoastaan jos on selvä trauma taustalla, ottavat aiemmin. Ehkä lääkäri yritti tätä (joskin töksähdellen ) selittää ja saada sinua varautumaan tähän muuttuneeseen käytäntöön. Sitä on itsekin ollut vähän vaikeassa välikädessä kun yhtäkkiä käytäntö muuttuu ja yrittänyt selittää potilaalle tätä vaikka itsekin on vähän ymmällään tilanteesta... T. Lekuri[/QUOTE]

Ok no sitten ymmärrän tuon edes jotenkin, olin aika :O kun lääkäri ei selittänyt mitenkään että miten niin voi tulla bumerangina takaisin. Eli tuolta lääkäriltä puuttui asiakaspalvelutaitoa kun ei osannut tuon paremmin selittää.

Mutta toisaalta, lääkärihän siis laittoi lähetteen ortopedille, miksi se tulisi takaisin, sillä enhän ole käynyt vuosikausiin näyttämässä polvea tai käynyt missään fysioterapiassa siitä tms., ja se on aika huonossa kunnossa. Vaikkei siihen puhdistusleikkausta tehtäisikään, niin mielestäni olisi ihan hyvä että ortopedi arvioisi tilanteen. Käsittääkseni kuitenkin nivelrikon etenemistä seurataan, varsinkin kun on taustalla sairaus joka niitä aiheuttaa.